Jag anser inte att ett dåligt uppförande skall rättfärdiga något annat.
Det både tror och hoppas jag att ingen tycker, även om vissa här i tråden gett intrycket att de resonerar så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag anser inte att ett dåligt uppförande skall rättfärdiga något annat.
Det är ett oerhört dåligt och kränkande exempel.Igen, ingen har liknat det som att vara samma sak, utan det är bemötandet som frågeställningen handlar om. Är det personen själv som förväntas välja bort sin tro för att slippa bemötas negativt och med fördomar etc, eller inte.
Låter inte riktigt som att diskrimineringslagen följs då nej om man inte får visa sin tro eller att man är till exempel transsexuell på företaget. Jag kopierar det du skrev igen:Vi har det inskrivet som en policy för företaget. Den policyn är könsneutral som alla andra och har inga särskilda regler för vissa könsidentiteter, vilket jag nyss förklarade för dig när du frågade.
Hade du svingat sådär vilt och direkt felaktigt mot kollegor hade du fått förklara dig för HR. Upprepat beteende varning och slutligen avsked.
Nu tror jag trådens totala härdsmälta är nära.Men det är de associationer som jag får på det som du och vissa andra skriver.
Är mina tankar och känslor utifrån vad du skriver mindre värda än dina tankar och känslor utifrån vad andra skriver?
Trots att jag tidigare skrivit liknande så är jag inte lika övertygad om båda satserna du anför. Den första upplever jag som övertygande, men den andra är jag inte lika säker på. Teorin om att vi föds med en viss benägenhet för att bejaka det som vi kallar tro är inte helt befängd i alla fall. I det fallet hamnar jag på min agnostiska sida.Lägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.
Jaså! Det vore ju ett spännande forskningsområde, som vad jag vet ännu inte utforskats.Lägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.
Den är en policy för att följa dessa lagar, även om den har internationell grund.Låter inte riktigt som att diskrimineringslagen följs då nej om man inte får visa sin tro eller att man är till exempel transsexuell på företaget. Jag kopierar det du skrev igen:
"Jag tycker det är bra och nästan ett måste i många yrken att komma ”neutral” i sin profession och inte blanda in sin privata livsåskådning."
Som sagt, hade du sagt det där i soffan hos oss hade du fått förklara dig (myndighet med 14000 anställda och ett antal diskrimineringsärenden per år mellan medarbetare, en hel del som faktiskt leder till avsked). Vi har ju även här på buke sett hur till exempel transexuella som blivit oerhört illa behandlade på arbetsplatser, säkert med policys, där det går upp mot HR på diskrimineringsgrunder och att de har mått fruktansvärt dåligt över att inte kunna få vara den de är på arbetet.
På vilket sätt anser du att policys står över svenska lagar?
Könsidentitet och religion är likaställt i diskrimineringslagen.Den är en policy för att följa dessa lagar, även om den har internationell grund.
Könsidentitet är inte en livsåskådning.
Att ha en skrivning om att transsexuella ska göra på ett speciellt vis hade varit befängd diskriminering dock.
Då finns det ett stort värde i att dementera det som vi tror att du påstår.Jag bemöter gärna påståenden som inte är tagna ur luften. Flera av de antaganden du gjort är just det, tagna ur luften, och ger därför inget för mig att bemöta. Jag ser inte riktigt meningen med att jag ska bemöta ett felaktigt antagande där jag påstås mena något jag inte sagt.
Antar att du hoppar på föräldrar på väg till fotbollsträningen med sitt barn och ställer den till svars för huliganerna som slåss också?Jag anser inte att ett dåligt uppförande skall rättfärdiga något annat.
Och därför inte att religionen skall slippa att ifrågasättas eller diskuteras när den är inblandad i hemska saker.
Att någon annan är värre är inte en ursäkt att gömma sig bakom.
Krasst sett i så fall föds ingen med en diagnos hellerLägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.
Eller menar du att ett barn som vars biologiska föräldrar är hinduer skulle växa upp och bli hindu om det adopterades av en kristen familj direkt efter födseln även om adoptivfamiljen inte sa ett ord om hinduism?
Krasst sett i så fall föds ingen med en diagnos heller
Förresten?Alla troende är inte som de ni haft erfarenhet av, ni behöver tagga ner i att överföra era tidigare erfarenheter av NÅGON gruppering inom kristendomen på alla ni möter idag.
Det är ett oerhört dåligt och kränkande exempel.
Och därför en jämförelse som man inte skall göra.
Alls.
Och om man ändå råkar göra den jämförelsen så vore det oändligt klädsamt att begripa att man har trampat i klaveret.
Nej jag pratar inte om religion utan om tro och gudskontakt.Lägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.
Eller menar du att ett barn som vars biologiska föräldrar är hinduer skulle växa upp och bli hindu om det adopterades av en kristen familj direkt efter födseln även om adoptivfamiljen inte sa ett ord om hinduism?
Nej, det är nog inte många som föds med en diagnos, även om det finns. Men det är sällan folk får välja diagnos. Men även om det är möjligt att byta/avsäga sig tro, så är det inte lätt, och det lär garanterat finnas lite rester kvar från det man blev uppväxt med, oavsett hur mycket man än gör sitt bästa.Krasst sett i så fall föds ingen med en diagnos heller
Förresten?
Vad är det som får dig att tro att jag bara menar just Kristendomen?
Det som jag beskriver gäller många fler religioner.
Hur många vet jag faktiskt inte då jag bara har djupare kunskap om några få, men stora, religioner.
Det är möjligt att det är.Vilket är barockt då resonemanget syftar till att freda religionsfriheten inte exponera sexuell läggning.
Vi föds väl med en benägenhet att försöka förklara saker och ting, försöka hitta anledningar till det vi upplever. Till skillnad från (antar jag) djuren, som inte bryr sig om såna funderingar. I människans värld blir det då ofta till religioner - vad skulle annars kunna förklara regnbågen, åskan, solen och månen, solförmörkelserna etc etc. Det måste ju vara nån slags gudom/högre makt. Tills man hittar den verkliga anledningen. Sen hänger religionen kvar eftersom den har en så stark påverkan på oss.Trots att jag tidigare skrivit liknande så är jag inte lika övertygad om båda satserna du anför. Den första upplever jag som övertygande, men den andra är jag inte lika säker på. Teorin om att vi föds med en viss benägenhet för att bejaka det som vi kallar tro är inte helt befängd i alla fall. I det fallet hamnar jag på min agnostiska sida.
Särskilt av den som inte följt samtalet och därför inte vet att exakt den liknelsen och exakt din protest redan avhandlats x antal gånger i tråden.Det är möjligt att det är.
Men ändå så finns det där.
Och när man använder liknelser och exempel så är det en risk som man tar, att det ger dåliga vibbar.
Och det är faktiskt så även om man är religiös.