Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Därför att den person du svarade och menade att det hon framförde låg i linje med att vilja bota homosexualitet genom religion, själv har sagt sig vara kristen. Om du avser att diskutera religion i stort, ska du inte svara enskilda användares egna ord om sin egen tro med det.
Så kan det ju tolkas.
Men utifrån mitt perspektiv som Agnostiker är det religioner i allmänhet.
Och personen i inlägget tillhör en av dessa religioner.
Därför såg jag det personliga svaret som relevant.

En troende som är klumpig när det kommer till sexualitet och diagnoser.

Tack, du behöver inte alls försöka berätta för mig vad en diagnos eller sexuell läggning är, det har jag full koll på.

Saken är dock att detsamma gäller för mångas religiösa tro. Det är inte något man kan ändra på, även om man hade viljat göra det.

Det är inte heller så att religiösa anser att religionen ska ha någon särställning, utan en del av grundläggande mänskliga rättigheter som är reglerade i svensk lag.

https://www.do.se/diskriminering/lagar-om-diskriminering/diskrimineringslagen
Ja och nej.

Jag kanske ska påminna dig om vad du själv skrev

Även detta ett felaktigt påstående. Det finns många som konverterat från en religion till en annan, eller från icke-troende till troende, eller från troende till icke-troende.

Hur ska du ha det? Är det många som konverterar eller inte?

Man konverterar inte så ofta från sin sexuella läggning och även om man tror på att homosexualitet är fel förkastligt osv så kan man inte ändra sin läggning rent viljemässigt. Det samma gäller inte med religion, folk konverterar ibland och inom en trosinriktning ganska ofta såsom att gå från missionsförbundet till pingstkyrkan, men det finns exempel på kristna som blir buddister, konverterar till Islam mm. Ibland är det en viljeakt.

Särskilt av den som inte följt samtalet och därför inte vet att exakt den liknelsen och exakt din protest redan avhandlats x antal gånger i tråden. :up:

Liknelsen rör hur ”diskrimineringsvärd” en levnadsomständighet är.
Jag har inte sett någon vettig ursäkt till klavertrampet.
Och det fortsatte ända till där jag kom in.
Inte ens när jag ställde en kontrollfråga verkade det ha gått in att jämförelsen var kränkande.

För att göra det ännu tydligare för bukefolk kan man kanske byta ut troende och bisexuell mot autist. Det är också något som pratas mycket om här på buke och något många känner igen sig i. Det skulle nog kännas väldigt illa till mods om någon uttryckte sig som vissa gjort, om det handlade om autister istället för troende. Med rätta! Vi borde väl alla kunna få plats oavsett tro, sexuell läggning eller funktionsnedsättning osv.

Det har jag fått för mig i alla fall.
Nu är det mycket få om någon inte skulle få plats i samhället oavsett tro i denna tråden. Jag har inget minne av det.

Kan du ge något exempel?

Jag tror att jag ger upp att försöka föra någon typ av konversation med dig. Det är i det närmsta omöjligt i och med att du frekvent läser in och tolkar saker helt annorlunda än vad jag skrivit.
Det går åt båda håll. Ni tänker väldigt olika och därmed uppfattar ni det olika. Jag tror inte någon av er gör det avsiktligt.

Så kan det ju tolkas.
Men utifrån mitt perspektiv som Agnostiker är det religioner i allmänhet.
Och personen i inlägget tillhör en av dessa religioner.
Därför såg jag det personliga svaret som relevant.

En troende som är klumpig när det kommer till sexualitet och diagnoser.

Du verkar inte inse att du själv är klumpig när du menar att enskilda individer ska stå till svars för vad andra gör, bara för att de tillhör en stor, spretig, världsomspännande grupp. Jag har försökt förklara för dig hur andra ser på saken, men eftersom du hårdnaggat håller kvar vid din övertygelse om att du har rätt och alla andra har fel så gör jag inte fler svar om denna sak till dig. Du väljer själv hur du vill bemöta andra, andra kan bara vädja till dig att försöka se människorna runt dig med lite mer inkänning men om du inte vill det så är det ditt eget val.

Könsidentitet och religion är likaställt i diskrimineringslagen.
Men jag tror inte att könsidentitet blir något problem om alla måste ha långbyxor för att kunna ha overall.
Det kan däremot religion bli.

Och där krockar ju olika intressen.
Vissa jobb kräver speciella kläder.
Andra jobb kräver en neutral framtoning.

Och i massor av jobb så spelar det absolut ingen som helst roll.

Jaså! Det vore ju ett spännande forskningsområde, som vad jag vet ännu inte utforskats.

Alltså att ”lägg av”-a andra forummedlemmar i ett samtal känns sådär. Jag förstår att tanken är bortom din världsbild och jag förstår om du inte kommer väga tanken igen, tex emot diskrimineringslagens formulering, men nivån på argumentationen är inte direkt övertygande eller stringent.
Forskningen görs kring medvetandet.
Och där ingår den frågeställningen.
Det finns mycket att läsa i ämnet.
https://www.su.se/forskning/forskningsämnen/filosofi-teoretisk/medvetandefilosofi

Antar att du hoppar på föräldrar på väg till fotbollsträningen med sitt barn och ställer den till svars för huliganerna som slåss också?
Nej jag håller mig undan i stället i de fallen.

Här så diskuteras ett ämne som intresserar mig på djupet.
Och mitt i den diskussionen så dyker det upp diverse dumheter.
Nu så vill jag gärna diskutera trådens ämne och önskar att de ingående klavertrampen kan redas ut.
Jag vill inte fly dumheterna så att jag missar det som är intressant.

Men jag tror inte att könsidentitet blir något problem om alla måste ha långbyxor för att kunna ha overall.
Det kan däremot religion bli.

Och där krockar ju olika intressen.
Vissa jobb kräver speciella kläder.
Andra jobb kräver en neutral framtoning.

Och i massor av jobb så spelar det absolut ingen som helst roll.
https://www.do.se/diskriminering/diskrimineringsgrunder
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/

Oavsett, att komma in och spamma sönder en tråd efter 50 sidor som du brukar göra är inget jag vill uppmuntra till så jag kommer ignorera dina svar till mig.

Ett barn som växer upp i en familj med en viss religion blir inte automatiskt troende i samma religion. Är det ett så svårt koncept att förstå? Ett barn som växer upp i en ateistisk familj blir inte automatiskt ateist. Barnet kan absolut vara troende ändå. Ett barn som har troende föräldrar, kan växa upp utan egen tro.

Jag, och många med mig, har aldrig valt att vara troende. Man bara är det.

Ett barn som växer upp i en familj med en viss religion blir inte automatiskt troende i samma religion, men väldigt ofta och i synnerhet om man backar lite i tiden eller ser på hur det ser ut i världen i stort. I dagens Sverige gör man oftare ett annat val, dock inte särskilt ofta. Byter man religion blir det dessutom ofta från kristen till icketroende eller till någon annan gren inom kristendomen och mer sällan till till exempel islam eller hinduism.

Det finns ingen automatik, men på många håll så är det ändå nära 100% som följer sina föräldrar.

Lägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.
Mja. Alltså, jag tror inte man föds med en specifik tro - men jag tror man föds med någon "egenskap" som gör att man blir troende i en religion. Vilken det blir påverkas garanterat av hur man växer upp - men vissa blir ju troende i någon religion som ingen i deras närhet tror på.

Jag kan liksom inte bli troende hur mycket jag än skulle vilja. Min bästa vän under uppväxten är troende, högkyrklig, hela hans familj är väldigt troende och jag tyckte det verkade mysigt som barn - men kunde aldrig övertyga mig själv om att Gud (eller någon gud) fanns. Min familj är inte religiös alls men ffa pappa trodde på "något" men inte hans företrädare här på jorden (citat) men inte ens det tror jag på.

Har även haft ett riktigt pissigt år i år och har tänkt på att det skulle vara skönt att ha en tro på något, eftersom jag tror det ger mycket tröst - men nej, så fungerar inte min hjärna "tyvärr".
Tycker religion är extremt intressant dock och har varit sugen på att läsa teologi iom detta.

Jag tror alltså inte att det är ett val med tro som folk vill få det att framstå som.

Det är oerhört svårt att bemöta någon som gör så märkliga tolkningar av det som skrivs, och som tar saker helt lösryckt ur sitt sammanhang. Det tycks snarare vara du som är helt främmande för att människor kan ha en tro utan att ha aktivt valt det, och utan att ha blivit tvingad till det, baserat på att du själv kanske inte upplevt det. Jag har aldrig trott, aldrig påstått, och aldrig gett uttryck för att sexuell läggning är ett val.
Alla gör tolkningar, även du. Det går inte att läsa en text utan att ta den genom filtret av sina egna erfarenheter och uppfattningar, även du gör det.

Troende får märkas i samhället. Men religionen ska inte få göra att samhället anpassas även för de som inte tror.
Men hela vårat samhälle är ju uppbyggt på religionen, på dom tio budorden, våra värderingar kommer därifrån mer eller mindre. Bor man i Sverige så är det kristendomens värderingar vi går efter..går inte att komma ifrån riktigt. Så religionen på det sättet kommer alltid att märkas av i samhället.

Sen är ju själva tron på gud en annan sak, den tron håller dom flesta också för sig själva.

Alla gör tolkningar, även du. Det går inte att läsa en text utan att ta den genom filtret av sina egna erfarenheter och uppfattningar, även du gör det.
Tack för att du både ser det och kommenterar det.
Alla kommer från sin egen bubbla av sanning.
Att försöka att besöka vandras bubblor ger en större förståelse för den omvärld som man befinner sig i.

Mja. Alltså, jag tror inte man föds med en specifik tro - men jag tror man föds med någon "egenskap" som gör att man blir troende i en religion. Vilken det blir påverkas garanterat av hur man växer upp - men vissa blir ju troende i någon religion som ingen i deras närhet tror på.

Jag kan liksom inte bli troende hur mycket jag än skulle vilja. Min bästa vän under uppväxten är troende, högkyrklig, hela hans familj är väldigt troende och jag tyckte det verkade mysigt som barn - men kunde aldrig övertyga mig själv om att Gud (eller någon gud) fanns. Min familj är inte religiös alls men ffa pappa trodde på "något" men inte hans företrädare här på jorden (citat) men inte ens det tror jag på.

Har även haft ett riktigt pissigt år i år och har tänkt på att det skulle vara skönt att ha en tro på något, eftersom jag tror det ger mycket tröst - men nej, så fungerar inte min hjärna "tyvärr".
Tycker religion är extremt intressant dock och har varit sugen på att läsa teologi iom detta.

Jag tror alltså inte att det är ett val med tro som folk vill få det att framstå som.

Så du tror att det finns en genetisk aspekt på tro som gör att vissa personer är mer benägna att vara religiösa än andra? Det hade varit otroligt intressant om man hade kunnat få veta hur stor del av religiositeten som är arv vs miljö! Om man hade kunnat ta redan, vetenskapligt, varför en del blir religiösa och andra inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 707
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama