Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det så svårt att förstå att man kan tycka att religion är fel av andra orsaker än ingen erfarenhet eller trauma?

Jag ber återigen i den här tråden om att ni inte ska hitta på saker om mitt livs historia.

Jag har oerhört svårt att förstå hur man annars kan tolka in att @MML eller någon annan i tråden skulle mena att homosexualitet är något fel och att det kan "botas" genom religiös tro.

Men att begära att jag ska bemöta något som du får för dig att jag tycker, utifrån något helt lösryckt ur sitt sammanhang, är inget annat än fullständigt orimligt.

Jag tror precis du satte några bra ord på pudelns kärna, i varför tråden är så märklig och hätsk. Det du beskriver förekommer sida upp och sida ner i tråden.

Nä, det var inte så. Men som förälder till ett barn som kämpar med sin autism så blir det väldigt förolämpande mot den kampen mitt barn och många andra autister för när det jämförs med något som går att välja bort. Autism är en funktionsnedsättning. Religiös tro är inte en funktionsnedsättning!

En mer korrekt jämförelse skulle varit politisk affiliering. Går att välja bort om man skulle vilja men inte ska få tvinga någon att ändra det. Precis som religion.
Du har ju förolämpat folk i hela tråden? Som man ropar får man kanske lite svar.
Självklart, varför skulle just transpersoner ha andra krav på sig i de yrkes-situationer där det är bra att undvika att för hårt uttrycka sin egen personliga livsåskådning eller politiska tillhörighet, utan mycket mer lämpligt att istället välja en mer neutral framtoning som ger plats åt klienten och klientens behov? Det har ju inte ett dugg med kön att göra.
Bara den heterosexuella som får ha vigselring då? Alltså jag sitter som fackordförande på en relativt stor arbetsplats. Hade du sagt det du skriver bakom skärm här i fikarummet på jobbet hade du blivit inkallad till chef och fått minst en varning.
Är det så svårt att förstå att man kan tycka att religion är fel av andra orsaker än ingen erfarenhet eller trauma?

Jag ber återigen i den här tråden om att ni inte ska hitta på saker om mitt livs historia.
Är ju bra om du inte gör detsamma då. Just sayin.

Du har ju förolämpat folk i hela tråden? Som man ropar får man kanske lite svar.

Bara den heterosexuella som får ha vigselring då? Alltså jag sitter som fackordförande på en relativt stor arbetsplats. Hade du sagt det du skriver bakom skärm här i fikarummet på jobbet hade du blivit inkallad till chef och fått minst en varning.

Är ju bra om du inte gör detsamma då. Just sayin.
Jag väljer att kopiera de kloka orden från @MML

”Men att begära att jag ska bemöta något som du får för dig att jag tycker, utifrån något helt lösryckt ur sitt sammanhang, är inget annat än fullständigt orimligt.”

Troende får märkas i samhället. Men religionen ska inte få göra att samhället anpassas även för de som inte tror.
Det är ju lite av en omöjlighet när vi lever i en demokrati, och det vill jag fortsätta göra. Även människor med olika slags tro ingår i skaran medborgare och medmänniskor.

Jag håller helt med om att religiösa teser i sig inte ska vara styrande element, vi lever i ett sekulärt samhälle, men människorna som tror är del av vårt land i lika hög grad som andra och i lagstiftningen ingår i den rättigheten att det ofrånkomligen måste förekomma anpassningar för hela samhället för att försvara den rätten.

Alltså, det här med att antyda att folk här vill "bota" homosexualitet genom religion...vilken överreaktion?!

Jag får istället vibbar av att ni, @Inte_Ung och @Lingon har något som kan liknas PTSD efter era tidigare erfarenheter av religiös lära (kanske under barndomen?). Alla troende är inte som de ni haft erfarenhet av, ni behöver tagga ner i att överföra era tidigare erfarenheter av NÅGON gruppering inom kristendomen på alla ni möter idag.
Nej inte jag i alla fall.

Men om vi diskuterar religion och hur vi ser på den så är det ju en del av de problem som samhället brottas med.
Och att då dra in just det som en jämförelse blir både intressant och aningen osmakligt.

Putin vill just nu förbjuda homosexualitet i Ryssland.
I Iran är det förbjudet enligt sharia.

Och omvändelse i Sverige just nu.
https://www.qx.se/noje/239351/andre...homosexuella-tankarna-lyckan-att-nu-fa-dejta/
https://www.svt.se/nyheter/granskni...anstalt-skulle-sluta-vara-homosexuell--ar5j5n

Så visst är jag förfasad över att sådant förekommer i Sverige på 2020-talet.
Har vi inte kommit längre?
Men någon PTSD kring det lider jag verkligen inte av.
Jag har aldrig låtit mig styras av någon religion på det viset.

Saker som jag gillar inom religion är vissa levnadsregler som de Mosaiska lagarna, de 7 dödssynderna och de 7 dygderna samt det kristna kärleksbudskapet.
Den barmhärtige Samariten borde få mer plats i världen just nu.

Jag väljer att kopiera de kloka orden från @MML

”Men att begära att jag ska bemöta något som du får för dig att jag tycker, utifrån något helt lösryckt ur sitt sammanhang, är inget annat än fullständigt orimligt.”
Jag utgick från vad du skrivit. Det där hade du fått förklara för chefen.

Ja i just tråden här är det ju så.
Men ute i världen är det motsatt förhållande.
Och vi tar ju med oss våra erfarenheter utifrån den stora världen och in i trådar där vi skriver.

Som troende så är det viktigt att förstå religionens väsen och påverkan i världen för att förstå varför tro bemöts som den gör.
Annars så kommer man att må dåligt på något sätt och kanske bli bitter eller t.o.m. börja hata andra som inte har samma tro.
Att se sig själv utifrån hjälper för att undvika konflikter.
Så du tycker att det är ok att bete sig som skit bara för att nån anan gör det ute i världen? Ja då förstår jag vad du har din människosyn.
Som ateist är det viktigt att förstå att alla inte tycker eller tror lika. Annars kommer ateisten eller vad nu personen vill kalla sig bli bitter på de som inte har samma inställning. Hur ser du dig själv utifrån? Det är ju inte så att du undiviker konflikter här, du kastar ju ännu fler vedträn, glåpord och projicerar din osäkerhet på andra. Och dessutom verkar vilja styra vad andra ska tro eller inte tro.

Men om vi diskuterar religion och hur vi ser på den så är det ju en del av de problem som samhället brottas med.
Och att då dra in just det som en jämförelse blir både intressant och aningen osmakligt.

https://www.qx.se/noje/239351/andre...homosexuella-tankarna-lyckan-att-nu-fa-dejta/
https://www.svt.se/nyheter/granskni...anstalt-skulle-sluta-vara-homosexuell--ar5j5n

Saker som jag gillar inom religion är vissa levnadsregler som de Mosaiska lagarna, de 7 dödssynderna och de 7 dygderna samt det kristna kärleksbudskapet.

Förstår du ö. h. t. vad syftet med jämförelsen/tankeexperimentet som jag och @Enya nämnde var, och utifrån vilken situation vi gjorde den jämförelsen/tankeexperimentet?

Jag tror att du är färgad just av din tro så att du inte kan se vad @Lingon menar.
Jag ser det tydligt från min agnostiska horisont så du kanske skall försöka litet till.

Att förstå skillnaden mellan egenskaper som man föds med och egenskaper som man väljer att förvärva.
Tro är ju inte som att råka ut för en olycka som ger bestående men.
Det är ett val.
nu råkar diskrimineringslagen inte ”förstå” det du förstår utan fungerar precis som @MML beskriver och tro faller där i samma kategori som funktionsnedsättning och sexuell läggning. Oavsett vad du tycker om det och hur mycket du bedömer att det inte är så.

Jag utgick från vad du skrivit. Det där hade du fått förklara för chefen.
Vi har det inskrivet som en policy för företaget. Den policyn är könsneutral som alla andra och har inga särskilda regler för vissa könsidentiteter, vilket jag nyss förklarade för dig när du frågade.

Hade du svingat sådär vilt och direkt felaktigt mot kollegor hade du fått förklara dig för HR. Upprepat beteende varning och slutligen avsked.

Det finns absolut den problematiken inom religioner runt om jorden. Men det du gjorde var att svara en enskild person här och säga att du får vibbar av det du skrivit ovan, vilket blir en gigantisk överprojecering av det du sett hos andra till en enskild person du skriver till här.

Here we go again...

Tagga ner några varv och läs vad de som är troende och/eller inte helt okritiskt hatar religion har skrivit i tråden.

Jag kan också tycka att det är mycket hemskt som sker i religioners namn, och vissa dagar är jag helt för att förbjuda religion, men samtidigt andra dagar är jag även för att förbjuda fotboll och ishockey på grund av idioter som följer den "religionen".

Precis. Tro är inget man föds med. Autism och homosexualitet är något man föds med och som fullständigt omöjligt att ändra på och välja bort. Ingen i världshistorien har någonsin lyckats välja bort autism eller homosexualitet! Det finns däremot väldigt många som valt bort religion som de en gång trott på och många som konverterat till en annan religion. Om du inte förstår skillnaden kan jag inte förklara det på annat sätt.
Bara för att du inte fötts med tro behöver det inte betyda att ingen föds med tro. Du möter här en människa som beskriver en annan erfarenhet än du haft. Varför vill du övertyga henne att hon har fel istället för att utöka din förståelse av hur människor uppfattar världen (när det yttrandet till på köpet ligger helt i linje med rådande diskrimineringslagstiftning, vilket din åsikt inte gör)?

Jag ifrågasätter alltså över huvud taget inte alls att du fötts utan tro, bara att du tar det för universell sanning.

Det brukar anses att det inte är okej att bisexuella och personer med funktionsnedsättning ska behöva känna så, men det låter på er här som att det är okej när det gäller troende för de kan välja bort sin tro om de vill slippa det negativa bemötandet. Jag hoppas dock att det inte var så ni menade, som det lät?
Man skall aldrig bemöta någon illa.
Så egentligen är det två frågor.

Den ena är att människor uppför sig illa.
Vilket inte kan tolereras oavsett situation.

Det andra är hur mycket omvärlden skall förväntas anpassa sig till andras tro.
Kyrkor på sjukhus kan ifrågasättas då det egentligen exkluderar alla som inte är Kristna.
Krav på särskild behandling med religion som motivering kan också diskuteras.
Vilka religiösa symboler som skall vara okej i vilka sammanhang är en av de sakerna.

Here we go again...

Tagga ner några varv och läs vad de som är troende och/eller inte helt okritiskt hatar religion har skrivit i tråden.

Jag kan också tycka att det är mycket hemskt som sker i religioners namn, och vissa dagar är jag helt för att förbjuda religion, men samtidigt andra dagar är jag även för att förbjuda fotboll och ishockey på grund av idioter som följer den "religionen".
Jag anser inte att ett dåligt uppförande skall rättfärdiga något annat.
Och därför inte att religionen skall slippa att ifrågasättas eller diskuteras när den är inblandad i hemska saker.

Att någon annan är värre är inte en ursäkt att gömma sig bakom.

Man skall aldrig bemöta någon illa.
Så egentligen är det två frågor.

Den ena är att människor uppför sig illa.
Vilket inte kan tolereras oavsett situation.

Det andra är hur mycket omvärlden skall förväntas anpassa sig till andras tro.
Kyrkor på sjukhus kan ifrågasättas då det egentligen exkluderar alla som inte är Kristna.
Krav på särskild behandling med religion som motivering kan också diskuteras.
Vilka religiösa symboler som skall vara okej i vilka sammanhang är en av de sakerna.
Kort kommentar om detalj:
Sjukhuskyrkan , i alla fall på många stora sjukhus, brukar förmedla kontakter tvärreligiöst och har de flesta religioner representerade som möjligheter. Sverige är inte längre så kristet som historiskt, och den här delen verkar ha hängt med de troende medborgarna.

Bara för att du inte fötts med tro behöver det inte betyda att ingen föds med tro. Du möter här en människa som beskriver en annan erfarenhet än du haft. Varför vill du övertyga henne att hon har fel istället för att utöka din förståelse av hur människor uppfattar världen (när det yttrandet till på köpet ligger helt i linje med rådande diskrimineringslagstiftning, vilket din åsikt inte gör)?

Jag ifrågasätter alltså över huvud taget inte alls att du fötts utan tro, bara att du tar det för universell sanning.

Lägg av. Ingen föds med tro. Det är något man lär sig under uppväxten. Ett nyfött barn har ingen som helst inklination mot den ena eller andra religionen. Eller religion överhuvudtaget. Det är nåt man lär sig.

Eller menar du att ett barn som vars biologiska föräldrar är hinduer skulle växa upp och bli hindu om det adopterades av en kristen familj direkt efter födseln även om adoptivfamiljen inte sa ett ord om hinduism?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 707
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama