Svenskars relation till religion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att du är färgad just av din tro så att du inte kan se vad @Lingon menar.
Jag ser det tydligt från min agnostiska horisont så du kanske skall försöka litet till.

Att förstå skillnaden mellan egenskaper som man föds med och egenskaper som man väljer att förvärva.
Tro är ju inte som att råka ut för en olycka som ger bestående men.
Det är ett val.
Alltså nä. Jag är inte religiös eller tror på en gud men jag tycker att många i denna tråd har en hemsk syn på andra människor och deras upplevelser. Och det verkar vara just ”vi” som inte tror som beter oss sämst i denna tråd.

Det är oerhört svårt att bemöta någon som gör så märkliga tolkningar av det som skrivs, och som tar saker helt lösryckt ur sitt sammanhang. Det tycks snarare vara du som är helt främmande för att människor kan ha en tro utan att ha aktivt valt det, och utan att ha blivit tvingad till det, baserat på att du själv kanske inte upplevt det. Jag har aldrig trott, aldrig påstått, och aldrig gett uttryck för att sexuell läggning är ett val.

Ett barn som växer upp i en familj med en viss religion blir inte automatiskt troende i samma religion. Är det ett så svårt koncept att förstå? Ett barn som växer upp i en ateistisk familj blir inte automatiskt ateist. Barnet kan absolut vara troende ändå. Ett barn som har troende föräldrar, kan växa upp utan egen tro.

Jag, och många med mig, har aldrig valt att vara troende. Man bara är det.

Precis. Tro är inget man föds med. Autism och homosexualitet är något man föds med och som fullständigt omöjligt att ändra på och välja bort. Ingen i världshistorien har någonsin lyckats välja bort autism eller homosexualitet! Det finns däremot väldigt många som valt bort religion som de en gång trott på och många som konverterat till en annan religion. Om du inte förstår skillnaden kan jag inte förklara det på annat sätt.

För att göra det ännu tydligare för bukefolk kan man kanske byta ut troende och bisexuell mot autist. Det är också något som pratas mycket om här på buke och något många känner igen sig i. Det skulle nog kännas väldigt illa till mods om någon uttryckte sig som vissa gjort, om det handlade om autister istället för troende. Med rätta! Vi borde väl alla kunna få plats oavsett tro, sexuell läggning eller funktionsnedsättning osv.

Det har jag fått för mig i alla fall.
De stora växlarna är bland annat att du dragit slutsatsen att någon tycker att alla inte ska kunna få plats, att det ska finnas diskriminering och andra direkta felaktiga slutsatser av vad som framförts. Jag har inte sett det utbrett någonstans i tråden, och i den delen det fanns så blev det nedsablat av alla därpå kommande inläggare.

Men med den återkommande viljan att fultolka det som skrivs så håller jag med några föregående inläggare om att det är en konstig tråd på vissa sätt.

Men problemet är att du inte ser hur du bedömer andra utifrån din tro.

Att på något sätt jämföra med sexuell läggning visar det väldigt tydligt.
Som att du skulle tro att det är ett val på något sätt.
Eller att religion är en medfödd egenskap.

Vet du vad, det är kanske inte ett helt genomtänkt koncept att hoppa in 55 sidor in i en tråd och utgå från de senaste inläggen, och helt bortse från de diskussioner som förts på de 54 föregående sidorna?

Så som du tolkar jämförelsen med sexuell läggning, är långt ifrån hur det diskuteras i sammanhanget.

Det vore också klädsamt om du inte gjorde sådana antaganden om andra människor, och kanske om du försökte ha en viss förståelse för andras upplevelse av förekomst av tro inte nödvändigtvis är densamma som din upplevelse.

Jo, det går att byta religiös tro. Man kan däremot inte sluta vara autist eller homosexuell. Att jämföra religiös tro med autism eller homosexualitet är väldigt märkligt och obehagligt!

Och @Inte_Ung som skrivit samma sak.

Fast det handlar ju inte om att tro och sexuell läggning och funktionsnedsättningar ÄR samma sak, det är det ingen som påstår. Det som är frågeställningen är om det är okej att folk känner sig rädda för att vara öppen för andra med sin tro, pga den inställning mot religösa som visar sig i samhället, och bl a i den här tråden.

Det brukar anses att det inte är okej att bisexuella och personer med funktionsnedsättning ska behöva känna så, men det låter på er här som att det är okej när det gäller troende för de kan välja bort sin tro om de vill slippa det negativa bemötandet. Jag hoppas dock att det inte var så ni menade, som det lät?

Fast det handlar ju inte om att tro och sexuell läggning och funktionsnedsättningar ÄR samma sak, det är det ingen som påstår. Det som är frågeställningen är om det är okej att folk känner sig rädda för att vara öppen för andra med sin tro, pga den inställning mot religösa som visar sig i samhället, och bl a i den här tråden.

Det brukar anses att det inte är okej att bisexuella och personer med funktionsnedsättning ska behöva känna så, men det låter på er här som att det är okej när det gäller troende för de kan välja bort sin tro om de vill slippa det negativa bemötandet. Jag hoppas dock att det inte var så ni menade, som det lät?

Tack för tydligt klargörande och sammanfattning av vad som diskuterats.

Nä, det var inte så. Men som förälder till ett barn som kämpar med sin autism så blir det väldigt förolämpande mot den kampen mitt barn och många andra autister för när det jämförs med något som går att välja bort. Autism är en funktionsnedsättning. Religiös tro är inte en funktionsnedsättning!

En mer korrekt jämförelse skulle varit politisk affiliering. Går att välja bort om man skulle vilja men inte ska få tvinga någon att ändra det. Precis som religion.

Nej. Det finns många som önskat att de inte skulle vara troende, eller att de skulle ha en annan tro, som inte lyckas ändra på det ändå. Att det finns konvertiter är inte ett motbevis till det.

Samtidigt finns det många som lyckas. Ingen autist har nånsin lyckats välja bort sin autism.

Alltså nä. Jag är inte religiös eller tror på en gud men jag tycker att många i denna tråd har en hemsk syn på andra människor och deras upplevelser. Och det verkar vara just ”vi” som inte tror som beter oss sämst i denna tråd.
Ja i just tråden här är det ju så.
Men ute i världen är det motsatt förhållande.
Och vi tar ju med oss våra erfarenheter utifrån den stora världen och in i trådar där vi skriver.

Som troende så är det viktigt att förstå religionens väsen och påverkan i världen för att förstå varför tro bemöts som den gör.
Annars så kommer man att må dåligt på något sätt och kanske bli bitter eller t.o.m. börja hata andra som inte har samma tro.
Att se sig själv utifrån hjälper för att undvika konflikter.

Den delen av diskussionen är den jag menar blev nedsablad direkt, den om att troende uppmanas att inte vara öppna med sin tro utan hålla den privat. Det ingår för övrigt i lagstiftningen som tur är, att man ska få vara öppen med den utan att vara rädd eller bli diskriminerad. Sen finns det såklart överträdelser och hatbrott som inträffar ändå, men jag har inte sett fler i tråden som uttryckt att det är okej?

Nä, det var inte så. Men som förälder till ett barn som kämpar med sin autism så blir det väldigt förolämpande mot den kampen mitt barn och många andra autister för när det jämförs med något som går att välja bort. Autism är en funktionsnedsättning. Religiös tro är inte en funktionsnedsättning!

En mer korrekt jämförelse skulle varit politisk affiliering. Går att välja bort om man skulle vilja men inte ska få tvinga någon att ändra det. Precis som religion.

Det jämförs inte på det sätt du vill få det till.

Jag är för övrigt också förälder till ett barn med autism, och jag önskar verkligen från djupet av mitt hjärta att hon inte ska behöva uppleva diskriminering oavsett på grund av sin autism, sin sexuella läggning, sin eventuella tro, sitt kön, eller något annat.

Den delen av diskussionen är den jag menar blev nedsablad direkt, den om att troende uppmanas att inte vara öppna med sin tro utan hålla den privat. Det ingår för övrigt i lagstiftningen som tur är, att man ska få vara öppen med den utan att vara rädd eller bli diskriminerad. Sen finns det såklart överträdelser och hatbrott som inträffar ändå, men jag har inte sett fler i tråden som uttryckt att det är okej?

Om du är medveten om från vilket sammanhang tankeexperimentet att byta ut "religion" mot "sexuell läggning" eller "autism" kommer, så blir det än mer märkligt att du gör de tolkningar du gör.

Igen, ingen har liknat det som att vara samma sak, utan det är bemötandet som frågeställningen handlar om. Är det personen själv som förväntas välja bort sin tro för att slippa bemötas negativt och med fördomar etc, eller inte.

Jag är för övrigt också förälder till ett barn med autism, och jag önskar verkligen från djupet av mitt hjärta att hon inte ska behöva uppleva diskriminering oavsett på grund av sin autism, sin sexuella läggning, sin eventuella tro, sitt kön, eller något annat.
Från djupet av mitt hjärta och i hela mitt samhällsengagemang. Det är en viktig sak att påminna oss i dessa tider, när politiska krafter i maktposition verkar i helt andra riktningar.

Det är klart man får vara öppen med sin tro. Men när man blandar in den i vissa aspekter av samhället som påverkar andra än en själv så tycker jag att det gått för långt. T.ex. om någon tycker att nån annan måste följa eller anpassa sig efter religiösa regler.

Samtidigt finns det många som lyckas. Ingen autist har nånsin lyckats välja bort sin autism.

Vilket inte heller är någon motsättning till något som sagts...?

Jag får lite känslan av att du m. fl. är så inställda på att "vi troende" har fel och är kränkande, alldeles oavsett vad vi säger. Ni vrider och vänder på det som skrivs, och går till attack på något som över huvud taget inte varit en del av diskussionen.

Ingen har påstått att autism, sexuell läggning, och religiös tro är samma sak.

Ingen har menat att de, rakt av i alla sammanhang, är helt jämförbara.

Igen, ingen har liknat det som att vara samma sak, utan det är bemötandet som frågeställningen handlar om. Är det personen själv som förväntas välja bort sin tro för att slippa bemötas negativt och med fördomar etc, eller inte.

Det är inte konstigt att bemötandet blir olika beroende på om det är pga en funktionsnedsättning eller något som är ett fritt val.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 344
Senast: Enya
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 707
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar göra en (underbar!) rawfood frukoströra baserad på groddade nakenhavrekorn. För det ändamålet så groddar jag en stor bunke...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama