Men vem är religionen? Religionen är inte ”levande egen entitet”. Religionen är människor. Människorn är religionen. Oavsett vilken religion eller tro man har.
I det här fallet menar jag religionens högsta företrädare. De som tolkade de religiösa texterna för vanligt folk och har gjort genom historien. Alla religiösa texter har inte varit lättillgängliga för alla troende genom historien. Många var analfabeter och fick bara den kunskap om sin religion som företrädarna valde att ge dem. Under väldigt långt tid var alla kristna gudstjänster på latin. Församlingen bestod högst sannolikt inte av speciellt många som förstod latin. Detta sammantaget gör att jag när jag i det inlägget skrev religion menade religionens företrädare, inte dess följare som genom historien har haft begränsad möjlighet att själv läsa vad som står i deras heliga skrift.
Jag menar alltså de som satt/sitter och bestämmer vad just det samfundet ska tycka i frågan och som sen meddelar detta neråt i leden ända ner till den som inte kan läsa texterna själv.