Den här tråden är nog den mest absurda diskussion kring religion som jag deltagit i, inte bara på Bukefalos eller online, utan över huvud taget, någonsin. Förmågan till argumentationsteknisk gymnastik som somliga visat prov på är tämligen imponerande!
Jag tror att jag också fått fler ogrundade anklagelser kastade på mig här, än totalt sett i mitt vuxna liv fram tills nu. Inte bara är jag indoktrinerad i min tro, jag är också opålitlig, deltar i obehagliga aktiviteter, är totalt oförmögen att ta in andras perspektiv än det konservativt kristna, anser att sjukhuspräster kan och bör ersätta terapeutiska samtal, kan inte alls förstå hur någon kan leva ett vettigt liv utan en närvarande Gud, jag tror att människor väljer om de vill ha autism eller ej, samt vilken sexuell läggning och könsidentitet de föredrar, jag missionerar regelbundet i det allmänna rummet med min religiösa övertygelse, jag ser ner på alla som inte förstått storheten i min religion, jag går konstant omkring och predikar om att "alla andra" kommer att hamna i helvetet, och så får vi förstås inte glömma att jag genom bön och magiska riter försöker fördriva de onda andar som besitter min stackars dotter...
Ursäkta att jag skrattar, men det blir så absurt att jag inte kan göra annat. Det finns ingen poäng i att försöka bemöta den mängd avancerade feltolkningar och helt grundlösa antaganden som gjorts här, det som påstås är inte över huvud tagen i närheten av vad jag tycker, tror och menar, och tack och lov är jag övertygad om att de absolut flesta förstår det utan problem.
Att ett fåtal tycks gå in för att misstolka allt jag, och någon/några andra öppet troende, uttryckt är beklagligt och tråkigt, men inget jag tänker be om ursäkt för.
Jag är också tacksam och glad att se hur många som kan delta i dessa diskussioner med öppenhet och acceptans för andra, både troende och icke-troende. Jag känner att vi alla förmodligen har en betydligt mer snarlik världsbild, än vad "vanliga" troende och troende fundamentalister, eller vad "vanliga" ateister och extrema ateister, har gemensamt. Det tycker jag är positivt och glädjande att se.
Det kommer alltid att finnas ett fåtal personer, som på grund av egna negativa erfarenheter, fördomar, och/eller annan övertygelse, gör skillnad på människor och anser att det är rimligt att kränka somliga utpekade grupper, men inte andra. Min enda förhoppning är att detta beteende ska minska allt mer, och att min dotters generation ska möta livet med en större öppenhet och acceptans än vad vår generation gjort. På samma sätt som utvecklingen gått åt det håller i ett antal generationer nu.