I ett annat sammanhang, som infödd i din kompis familj kanske du blivit troende, eller så inte. Det är många faktorer som påverkar, många blir djupt troende för att det är självklart i den miljö man växer upp. Många börjar dock inte tro för de önskar det eller är avundsjuk på någon.Mja. Alltså, jag tror inte man föds med en specifik tro - men jag tror man föds med någon "egenskap" som gör att man blir troende i en religion. Vilken det blir påverkas garanterat av hur man växer upp - men vissa blir ju troende i någon religion som ingen i deras närhet tror på.
Jag kan liksom inte bli troende hur mycket jag än skulle vilja. Min bästa vän under uppväxten är troende, högkyrklig, hela hans familj är väldigt troende och jag tyckte det verkade mysigt som barn - men kunde aldrig övertyga mig själv om att Gud (eller någon gud) fanns. Min familj är inte religiös alls men ffa pappa trodde på "något" men inte hans företrädare här på jorden (citat) men inte ens det tror jag på.
Har även haft ett riktigt pissigt år i år och har tänkt på att det skulle vara skönt att ha en tro på något, eftersom jag tror det ger mycket tröst - men nej, så fungerar inte min hjärna "tyvärr".
Tycker religion är extremt intressant dock och har varit sugen på att läsa teologi iom detta.
Jag tror alltså inte att det är ett val med tro som folk vill få det att framstå som.
Det är inte en slump att tron var starkare förr i Sverige, låt säga på 1700- talet, man hade liksom inte mycket val då.