Att frireligiösa organisationer getts rollen som "skyddsnät" åt utsatta, och att det inte problematiseras mer än det gör. Jag har fd hemlösa i bekantskapskretsen som behandlats helt horribelt av frälsis pga könsidentitet bla.För att man tipsas om hjälp som går att få utöver den välfärdsstaten erbjuder?
Problemet på hög nivå är att samhället sviker utsatta människor och förlitar sig på frivilligorganisationer att rädda upp det som borde räknats till basala behov för medborgare. Att dessa organisationer ofta "råkar" vara frireligiösa är ett problem på en annan nivå, men inte desto mindre ett problem.
Nivån av återtraumatisering för människor som behandlats oerhört illa pga strukturer som bla upprätthålls och drivs på av frireligiösa organisationer, sen hänvisas till samma organisationer för "hjälp" och till sista skammas för att inte kunna vända sig dit... Tja, behöver jag säga mer?
---
TS
Tråden handlar om "svenskars relation till religion". Jag mfl hävdar att det inte är så sekulärt som många vill ha det till, pga hur normaliserat det är med kristendomens närvaro i offentlig sektor som skall vara sekulär. Får sen på nöten i tråden för att vi inte vill prata med präst på sjukhuset