Sv: Svärmorsprobelm, eller är det vi?
*delvis kl*
Mina hundar har aldrig varit väkomna hemma hos min mamma och då har det alltid handlat om lugna och väluppfostrade hundar. På sin höjd har jag fått låta dem ligga i bur på altanen. Men det har hänt flera gånger att jag upptäckt att andra hundar har fått komma på besök hos henne...ena lillbrorsans flickvänners hundar har gått bra. Det har varit min mammas sätt att försöka kontrollera mig, för hon har aldrig accepterat mitt hundintresse. Själv avskyr hon hundar (och andra djur för den delen). Nu umgås vi inte längre, så det är inget problem.
Av mina tre bröder är hundar bara välkomna hos en av dem. Den ene har allergier + hans lilla dotter visar sig nu, vid 3 års ålder, vara väldigt allergisk mot mycket (de bor i lägenhet) och den andre vill bara inte ha in hundar i huset, men det går bra att låta ev medföljande hundar få vara i ett intilliggande förråd med värme (de bor i hus).
Tyvärr är pappas nya, tredje, fru livrädd för hundar, t.o.m. för min lilla dvärgpudel, så jag tror inte den får komma med in hos dem heller. Å andra sidan har de katt och en fullständig byggröra, så jag vill inte ta in hunden där för den delen. Och då blir det såklart buren i bilen och det går hur bra som helst.
Jag tycker att man som hundägare får acceptera att hundar inte är välkomna överallt eller till alla. Jag skulle aldrig säga upp bekantskapen med någon eller vägra hälsa på hos någon, bara för att de inte vill ha in en hund i hemmet. Och jag tycker att man frågar först, innan man tar med sin hund in och så får man acceptera ett nej dessutom. Respekt och hänsyn åt båda hållen! Tycker inte man ska jämföra hundar och barn heller för den delen.
Även om jag gillar hundar mer än genomsnittet, så skulle jag inte vilja ha in precis alla hundar i mitt hem. Dels för att jag har hund själv och alla hundar går inte ihop och dels för att alla hundar inte är så väluppfostrade och vi försöker ha någorlunda rent och städat här hemma. Det är en avvägning helt enkelt.