Svärmorsprobelm, eller är det vi?

Sv: Svärmorsprobelm, eller är det vi?

Precis som många säger, jag skulle inte åka dit min hund inte var välkommen. ....

Precis som många säger, jag skulle inte åka dit min hund inte var välkommen. ....

Och jag skulle respektera ett nej och lämna hunden hemma.
Varför låta en hund gå före sitt barnbarn????

Hunden tar ingen skada av att hälsa på hos någon bekant ett par dagar medans man åker bort, och om så är fallet så bör man se över hur man valt att uppfostra hunden. Mina hundar har alltid klarat av vänner och bekanta om jag vart tvungen att åka iväg eller dylika.

Och jag skulle inte låta ett djur styra mitt liv, även om jag självfallet skulle gjort allt för djurets bästa.

Eller skall jag börja kräva att få ta med min häst överallt?

Det är väl upp till dig om du vill ta med häst eller inte, jag anser det inte vara värt det plus att många hästägare är rädda för sjukdomar.

De har ju valt in hunden i sin familj, och du har valt in barn i din lilla krets.

Jag skulle respektera ett barn lika mkt som en hund, sån är jag ingen ska få "gå före" den andra för i mina ögon är båda lika viktiga.

Som du själv beskrev hunden så var den ju stor bufflig och bökig, kanske inte så lätt att lämna bort en sån "ett par dagar".

Lycka till hur ni än gör.

Nej jag tycker inte att ni överreagerar. Vill ni inte ha dit hunden och de inte kan acceptera det så får de väl inse att de väljer mellan hunden och barnbarnet.
Jag förmin del förstår inte att man hellre väljer att låta hunden åka en såpass lång resa än att lämna bort den några dagar. Speciellt inte eftersom du nämner att den varit bortlämnad förut.

Jag har själv mina svärföräldrar 50 mil bort och de åker hit och hälsar på ibland. De har oftast med sig hunden, som då får tillbringa dagarna i deras bil och nätterna i gästrummet tillsammans med dem. Och observera att detta är DERAS val, för jag föreslår varje gång att han ska få komma in och vara i hallen här (stor hall, typ 12 kvm eller nåt) men de påstår att han inte trivs där utan hellre sitter i bilen. Det går tyvärr inte att ha honom lös bland barnen, han är alldeles för stor och o-hänsynsfull för det, skulle bara springa omkull allt som fanns här.
Med detta + resan på 50 mil enkel väg i bakhuvudet så tycker jag att de borde lämna hunden hemma hos makens syster (bor granne med dem) i stället för att släpa den med sig hit...

Sen förstår jag faktiskt inte dem som måste leva i symbios med sina husdjur så mycket att de stannar hemma från diverse allt möjligt för att hunden inte kan följa med. Det ÄR skillnad på husdjur och barn....

Hej Anna,

50 mil i bil är ingen match för hundar att åka bil. Åker från Kalmar till Stockholm lite då och då... Dels tåg och ibland i bilen... Det rör sig om 5-6 timmar i bil... Varför skulle den resan vara påfrestande för hunden? Med kisspaus efter 3 timmar så blir det som en vanlig slödag i soffan för dem. Mina hundar skulle bli mer stressade att bli lämnade hos någon de inte kände, än att få följa med på lång resa tillsammans med matte och husse.

Och i mina ögon är det inte skillnad på husdjur och barn, min hund är min bäbis och så kommer det alltid att vara ;)

Mvh
Evelina

När jag skaffade hund så gjorde jag ett val att ta på mig ett ansvar för hunden.

Mvh

Tora

Precis :)

Hunden är en familjemedlem, och med det kommer ansvar som är i samma klass som ansvaret man har för sitt barn.

Jag skulle respektera ett barn lika mkt som en hund, sån är jag ingen ska få "gå före" den andra för i mina ögon är båda lika viktiga.

Självklart är båda lika mycket värda, men vad far mest illa av att bli lämnade hos någon annan de känner ett par dagar? Ett barn eller en hund?

Skall svärmor/farmor tappa kontakten med sitt barnbarn för hundens skull? Hunden som inte hon skaffat från början?

Hade min sambo haft djur sedan innan hade jag inte gjort dem till mina djur och på så sätt tackat nej till min egna familj.

Min sambo har inte heller tagit mina hästar och gjort dem till sina, alltså är det fortfarande jag som ansvarar för deras säkerhet och deras bästa, och det är jag som betalar för dem.

Om du känner att ni tappar kontakten helt bara för att inte hunden är välkommen hos er har det ju gått för långt.. skulle väl vara ganska tragiskt om ni båda kämpar o slåss för er "rätt" att ni tränger in varandra i varsitt hörn.

låt hunden följa med men ha den i ett separat rum? låt den komma ut o nosa o se om den kan uppföra sig eller börja med att gå en 2h prommis med han så sover han säkert sen :D när ni väl kommer in o vill ha lugn o ro.

Om du känner att ni tappar kontakten helt bara för att inte hunden är välkommen hos er har det ju gått för långt.. skulle väl vara ganska tragiskt om ni båda kämpar o slåss för er "rätt" att ni tränger in varandra i varsitt hörn.

låt hunden följa med men ha den i ett separat rum? låt den komma ut o nosa o se om den kan uppföra sig eller börja med att gå en 2h prommis med han så sover han säkert sen :D när ni väl kommer in o vill ha lugn o ro.

Jag har ingen hund ;) Och inte detta problemet heller om än lite svärmorsproblem.

Hade jag haft hund hade jag sett det som en självklarhet, men nu har jag valt bort djur i hemmet just pga att jag har en nyfödd bebis hemma, tiden räcker inte för att få barn och hund att må bra. Hundar är självfallet välkomna hos oss om de kan uppföra sig, det verkade ju inte som om att TS svärmors hund kunde göra det. Och med en tvååring så kan det bli väldigt problematiskt.

Sorry, jag har hela tiden svarat till TS, var inte menat till dig.

Hej hej!

Jag har en stor hund, 50 kg 70 cm. Oerhört vänlig, snäll, pussig, lugn och sådär lagomt social - men en aning bufflig vid kel och bus (jo, han tror han är en knähund).

Blir jag bortbjuden frågar jag ALLTID om jag får ta med Shumba om jag inte redan löst det med hundvakt (mina underbara föräldrar) eftersom jag kan koppla av bättre då. Och trots att jag umgås med mina föräldrar flera gånger i veckan så frågar jag alltid om Shumba får följa med dit. Till och med på utomhusaktiviteter med barn brukar jag höra efter med övriga om någon har något emot att jag tar med honom - just för att han ÄR stor och jag vill visa respekt för allergiker eller de som är rädda.

Angående ditt ärende så tycker jag det är helt upp till dig att bestämma om hunden ska komma hem till er eller inte. Oavett anledning. Jag har precis som någon annan skrev fått en känsla av att din svärmor tassar lite på tå för sin nye man och därför blir lite klämd mellan era två viljor (din och nye mannen). I sådana fall kanske det inte är aktuellt för henne att komma ner själv, och lämna man och hund kvar hemma? Kanske ni till och med skulle få trevligare tillsammans då?

Varför skulle jag inte stanna hemma för mina hundars skull? Deras välbefinnande är lika viktigt för mig som min sons.

Alla mina hundar har varit som mina barn, för att förklara det enklast. Och det är fortfarande likadant, trots att jag även har barn nu.

Jag har inga problem att lämna bort dom, och inte min son heller för den delen. Så länge det är människor dom litar på, och som jag litar på.
Men, så kommer då problemet. Det finns inte så många människor som gärna ställer upp och passar 2 st hundar i en helg eller mer, det kan vara rätt så påfrestande. Och alla jag känner som är villiga att vara hundvakt, har hund själva. Då blir det full rulle dygnet runt om våra hundar är ihop. Och vissa av deras hundar hoppar på min hane, och min tik gillar inte alla andra hundar.

Men jag VILL ju ha hund, mer än något annat, och då kommer sådana här "problem" med på köpet. Jag får hem min tredje hund snart dessutom, men jag är bara glad för det. Det är mycket mer värt för mig att få hålla på med det jag älskar, än att resa hit och dit och gå på olika tillställningar.

Jag tycker oxå att ni självklart har rätt att bestämma hur ni vill ha det hemma hos er.

Men det här tycker jag låter som en tråkig attityd:

Sen kan jag själv tycka det är fräckt att ifrågasätta en värd, är det inte dennes önskemål man ska gå efter? Eller är det gästen som ska diktera villkoren?

Det låter som du tycker att de inte har rätt att ifrågasätta de villkor ni ställer, att de liksom bara ska finna sig i allt du säger.

Ingen kan tvinga dig att ändra dina krav/villkor, men att någon ber dig motivera dem (och kanske till och med uttrycker att han/hon inte samtycker) måste väl vara okej? Det är väl till och med bra att alla i en relation vågar säga vad de tycker!?

*KL*

Det märks tydligt i denna tråd vilka som är hundägare versus vilka som inte är det. De som inte är det tycker att det är självklart att man ska "lämna bort jycken" när man ska till någon. Men som många redan sagt: Det är inte bara att lämna bort, alla kanske inte har någon att lämna till och ännu mindre om det handlar om flera dagar eller om man som jag har 3 hundar att hitta plats till. Då är det bara att finna sig i att antingen åker hundarna med eller så stannar jag hemma. Detta finner jag (och alla andra hundägare I guess) mig i utan problem men det är de utan hund som tycker att man väljer hundar framför barn osv.

Men hur tycker ni man ska göra då, ni som tycker man ska lämna bort hundarna en helg eller en vecka, om man INTE har någon hundvakt??

Som jag skrev, börja med att ta en jätteprommis med hundarna så fort ni kommer fram, då sover de kanske gott ett par timmar sen ? Försök hitta på uteaktivitet?

Ser inte riktigt problemet?

Jag är likadan, eller vi ska jag väl säja.
Jag vill inte ha andras hundar hos mig som inte är uppfostrade. Och med uppfostrade menar jag i det här fallet att jag inte vill ha hund hos mig som inte kan umgås med katter dvs, ignorera dem.
Katterna är hundvana allihopa då jag tillochfrån har 70 kilo hund själv (som struntar totalt i katter).
Men jag anser att det är ett stressmoment att bli påhoppad av en hund och det ska de slippa i deras egna hem.
Alternativt, som TS -att inte vilja att sonen ska behöva vara uppi stor hund när han inte är van dem och kan bli rädd.

Detta bestämde jag mig raskt för julen 2005 efter att en släkting var hos oss med sin hund som genast satte av på kattjakt.
Katthonan sa ifrån (klös på nosen) varpå jag fick mig en utskällning för att katten kunde skada hunden :confused:
Och att katten var farlig för hundar -konstigt, när mamma mu ligger i sin bädd och snarkar utan besvär och utan att bli påhoppad av mina "farliga" katter :angel:. Kan bero på att hon inte säjer flaska om en katt och är för lat för att jaga dem ;):D
Sedan dess så är folk välkomna, utan husdjur.
Och jag ser det som att det är upp till besökaren om h*n vill eller kan (!) lämna ifrån sig hunden för att komma och hälsa på, annars så kan man stanna hemma.

Det är dock konstigt (!) på det viset att det går bra för vissa och inte för andra, jag har aldrig hund med mig om det inte är okej. Min pappa lämnar sin hund hemma innan han hälsar på hos oss för hon tycker katter är roliga att jaga.
Men nämnda släkting kan absolut inte hälsa på om inte hunden får följa med, men det är hennes förlust.
Då ville hon nog inte hälsa på så värst mycket egentligen heller känns det som så varför ska man anstränga sig.

Förklara sina beslut kan man ju göra, men man ska inte behöva försvara dem, i ens egna hem gäller ens egna regler.

Som jag skrev, börja med att ta en jätteprommis med hundarna så fort ni kommer fram, då sover de kanske gott ett par timmar sen ? Försök hitta på uteaktivitet?

Ser inte riktigt problemet?

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt? Våra hundar är väluppfostrade och lugna och är inte till besvär om de skulle följa med men vissa vill ju inte ha hund hem till sig av olika orsaker.

Min fd svärmor hade katter, men aldrig hon skulle komma på tanken att fråga om katterna fick följa med. De fick bo på pensionat de dagar de var borta för att hälsa på oss.

Men hundar kanske räknas som "finare"? Och det är ju ett val man gjort att skaffa djur, precis som det är att skaffa barn. Inte sjutton skulle jag bli sur för att någon bjöd hem mig men sa att barnen inte fick följa med, det är ju upp till mig att acceptera eller tacka nej.

Kärnan i den här frågan tycker jag känns mer som hur modern tacklade det hela och började ifrågasätta. Det är det som sårar. Hade det hela tagits upp på ett lugnare och finare sätt så kanske man kan komma fram till en lösning. Men med angrepp så låser man läget direkt.

Det är dock konstigt (!) på det viset att det går bra för vissa och inte för andra, jag har aldrig hund med mig om det inte är okej. Min pappa lämnar sin hund hemma innan han hälsar på hos oss för hon tycker katter är roliga att jaga.
Men nämnda släkting kan absolut inte hälsa på om inte hunden får följa med, men det är hennes förlust.
Då ville hon nog inte hälsa på så värst mycket egentligen heller känns det som så varför ska man anstränga sig.

Det kanske går bra för vissa och inte för andra, pga hur lätt eller svårt man har det att lämna bort sin hund.
Jag har inga problem att lämna mina hemma en kväll, om vi ska bort till någon där dom inte kan följa med. Men då behöver jag inte leta hundvakt heller. Ska jag åka bort över en helg eller liknande, så MÅSTE jag hitta hundvakt(er) som kan just den helgen, och som faktiskt vill ta hand om hundarna också.

Jag lämnar inte bort mina på pensionat av den enkla anledningen att dom inte trivs med att sitta i burar, och gå en koppelpromenad 3 gånger om dagen. Vissa kanske tycker att det är okej att låta sin hund yla och gnälla i 3 dygn, men jag gör det inte.

En kompis till oss, har en hane i samma ålder som min. Samma ras också för den delen, så om dom bråkar går det riktigt tufft till. Den andra hanen har hoppat på min 2 ggr, för att vakta min tik. Det tar ungefär 3 sek innan dom båda har stora och djupa sår på sig, så därför följer självklart inte våra hundar med dit längre. Och vi kan utan problem åka dit, jag har inget dåligt samvete för att dom får vara själv i några timmar.
Men tråden handlade ju faktiskt inte om några timmar bara. Och alla har inte en omgivning som kan eller vill vara hundvakter.

Jag har ju 3 hundar hemma rätt så snart, och jag förtränger problemet med hundvakt fortfarande :angel:

Jag kommer att få lämna bort en under våra långresor, av praktiska skäl. Plats i bilen, plats där man ska bo osv osv. Det gör att jag antagligen kommer att resa mindre, och bjuda hem folk hit istället. Akuthundvakter har jag flera av, som alltid skulle ställa upp om det var något viktigt. Men jag skulle aldrig utnyttja dom till alla hundarna, bara för att jag ville åka på en weekendsemester.. Jag har ju valt att prioritera hundarna istället för sånt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 826
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 672
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV