Studentkorridoren (aka Dårulvsleken)

Har skumläst leken via mobil när jag fått nån minut över, men nu ska jag sätta mig och läsa ordentligt. Har lagt in alla deltagare i excel och jag minns ärligt talat inte när jag senast lekte med så många deltagare. Kul!

Har vi bestämt oss för att alla roller är namngivna dvs 10 goda och 6 onda? Känns lite många onda. :crazy:

Visst men med noll ulvar i lyan så kan de ändå inte vinna pga de vinner när LYAN är fler än goda

Så med det sagt är det alltså fokus på ulvar i lyan i första hand (om man skulle lyckas hamna i ett val mellan ulv i lyan och ulv utanför). Om det nu finns ulvar utanför lyan? Jag vet inte riktigt om jag förstod vilka roller det skulle vara. Ska läsa igen nu och vara tyst. ;)

Hittat leken jag med och noterar
6 onda namngivna roller
10 namngivna goda roller
Kvot på det blir 6/16= 0, 375
Oklart vilka som har några skils om det finns några
Kanske behöver man klara första kursen (DL) för att få vetskap om dessa? :idea:

Noterar också vinstvillkoret

Reagerar på den här uträkningen av qitis. Inte det vanliga (dvs 1/3 av deltagarantalet är onda), utan nån konstig kvot som inte säger nåt. Är det ett försök att förvirra som ulv? Eller vad menas?

Så med det sagt är det alltså fokus på ulvar i lyan i första hand (om man skulle lyckas hamna i ett val mellan ulv i lyan och ulv utanför). Om det nu finns ulvar utanför lyan? Jag vet inte riktigt om jag förstod vilka roller det skulle vara. Ska läsa igen nu och vara tyst. ;)
Det är väl framför allt de här två som är på tapeten då de låter som ensamvarg/fårulv och ledarvarg:
Spårulv - Aspirant till det hemliga sällskapet, beredd på att göra vad som helst för att passa in.

Kårulv - Gammal räv i studentkåren med visst inflytande genom sin position i kårfullmäktige.
Nu när jag läser igen funderar jag på om den senare potentiellt skulle kunna vara nån med en extraröst också?

Det är väl framför allt de här två som är på tapeten då de låter som ensamvarg/fårulv och ledarvarg:

Nu när jag läser igen funderar jag på om den senare potentiellt skulle kunna vara nån med en extraröst också?

Tack! Jag har läst ikapp till sida fyra nu och det börjar klarna (litegrann) hur man kan tänka kring rollerna. Tack även till @Blacksmithfarm som gjorde en sammanställning tidigare av alla förslag som kommit in. För min egen del tror jag dock att jag får lägga rollerna lite åt sidan just nu och försöka hitta nåt skumt istället. Känns mer lagom för hjärnan att klara av. ;)

Reagerar på den här uträkningen av qitis. Inte det vanliga (dvs 1/3 av deltagarantalet är onda), utan nån konstig kvot som inte säger nåt. Är det ett försök att förvirra som ulv? Eller vad menas?
Jag tolkar det som att 0.375 är procent/kvot på antal onda. Alltså 6/16 deltagare blir 0.375 vilket motsvarar 37.5%. Så om det är 6 onda så betyder det att 37.5% av deltagarna är onda, dvs lite mer än 1/3 av deltagarna är onda.

Jag tolkar det som att 0.375 är procent/kvot på antal onda. Alltså 6/16 deltagare blir 0.375 vilket motsvarar 37.5%. Så om det är 6 onda så betyder det att 37.5% av deltagarna är onda, dvs lite mer än 1/3 av deltagarna är onda.

Tack för förtydligande. Har aldrig sett en sån uträkning i ulvlek tidigare, men det gör kanske inte qitis superskum. Bara lika skum som vanligt. ;)

Exakt matte. Och inget skumt öht O_o
Om det är 6 onda enligt namngivna rollerna av 16 deltagare så blir kvoten lite högre än normala 1/3 onda
Eller vad tycker du var skumt egentligen ? 16/3 ≈5,33 onda och det verkar vara 6 enligt listan Kvot 0,375 dvs 37,5% onda istället för 0.33. 33% onda.

Jag är helt förvirrad (fortfarande) men behöver också avlägga "tidig" röst.

Vet inte om q's uträkning hintar om att hon är statistikstudenten? Iom att hon inte nöjer sig med att lämna svaret i bråk utan går hela vägen till decimaltal (som sedan enkelt hade kunnat göras om till procent).

Eller om Habinas reaktion på qs inlägg hintar om att det faktiskt är Habina som är statistikstudenten och hon är upprörd/reagerar på att hon borde vara den som håller på med uträkningar?

Men va i? nu får ni sluta skrivan medan jag skriver, för nu börjar Heffa också räkna procent! :arghh:

Twisten kanske är att ALLA är statistikstudenten?!?!?

LenaH föpplar till det och säger att hon inte läst sin tilldelade roll. Kanske behöver hon inte det för att hon hamnade i lyan och därför automatiskt visste att hon var ulv? Min första tanken var att rösta på henne men vill inte lägga en andraröst. Som vanligt vill jag inte riskera att rösta ut någon god så här i början av spelet. Jag tycker inte om att rösta när jag inte har nån riktig aning om vem jag tror är ond och inte.

I sann första-dagen-andra så:

Elo röstar på cirkus

För att hon verkar ha fastnat väldigt på vinstvilkoren med ulvar i och utanför lyan och är väldigt tydlig med 'utanför'. Hint om ulvighet till de andra ulvarna?

Exakt matte. Och inget skumt öht O_o
Om det är 6 onda enligt namngivna rollerna av 16 deltagare så blir kvoten lite högre än normala 1/3 onda
Eller vad tycker du var skumt egentligen ? 16/3 ≈5,33 onda och det verkar vara 6 enligt listan Kvot 0,375 dvs 37,5% onda istället för 0.33. 33% onda.

Jo, skumt att du börjar räkna procent. Det brukar ju snarare vara att man räknar på 5,33 och i det här fallet sen konstaterar att 6 onda (namngivna roller?) är högt antal onda. Har aldrig sett procentuträkning sådär tidigare i ulvlek.

Jo, skumt att du börjar räkna procent. Det brukar ju snarare vara att man räknar på 5,33 och i det här fallet sen konstaterar att 6 onda (namngivna roller?) är högt antal onda. Har aldrig sett procentuträkning sådär tidigare i ulvlek.
Ok. Jag brukar göra det iaf. Räkna procent översatt till antal
Möjligt att jag mest brukar bokföra det för mig själv dock.

Känner spontant att jag hellre lägger fokus på de onda rollerna. Visserligen ska alla onda dö för att goda ska vinna så det är ett måste få ut alla onda, men det kanske är bra att ta dom i rätt ordning eller nåt. Vet inte, bara funderar.
Och nej, jag letar inte kompisar här. Vet inte om det stjälper eller hjälper att säga det, men vill poängtera det ändå.

Dårulven - dör själv om den äter en viss deltagare?

Spårulv och svårulv - onda utanför lyan?

Jag måste rösta tidigt och här kommer denna lekens dåliga förstadags röst.

Artline röstar på hemlig.
Att påpeka att hon inte letar kompisar, kan det vara ett diskret sätt att påpeka att hon faktiskt letar. Eller så vet hon redan vilka hennes kompisar är.

Jag är helt förvirrad (fortfarande) men behöver också avlägga "tidig" röst.

Vet inte om q's uträkning hintar om att hon är statistikstudenten? Iom att hon inte nöjer sig med att lämna svaret i bråk utan går hela vägen till decimaltal (som sedan enkelt hade kunnat göras om till procent).

Eller om Habinas reaktion på qs inlägg hintar om att det faktiskt är Habina som är statistikstudenten och hon är upprörd/reagerar på att hon borde vara den som håller på med uträkningar?

Men va i? nu får ni sluta skrivan medan jag skriver, för nu börjar Heffa också räkna procent! :arghh:

Twisten kanske är att ALLA är statistikstudenten?!?!?

LenaH föpplar till det och säger att hon inte läst sin tilldelade roll. Kanske behöver hon inte det för att hon hamnade i lyan och därför automatiskt visste att hon var ulv? Min första tanken var att rösta på henne men vill inte lägga en andraröst. Som vanligt vill jag inte riskera att rösta ut någon god så här i början av spelet. Jag tycker inte om att rösta när jag inte har nån riktig aning om vem jag tror är ond och inte.

I sann första-dagen-andra så:

Elo röstar på cirkus

För att hon verkar ha fastnat väldigt på vinstvilkoren med ulvar i och utanför lyan och är väldigt tydlig med 'utanför'. Hint om ulvighet till de andra ulvarna?
Alltså då får rösta på mig om du vill fast du vill inte rösta på LenaH pga du vill inte rösta ut en god. Men mig vill du rösta på? Hur vet du att hon är god?
Ja jag funderar på hur vinstvillkoren funkar iom att ett scenario ger ...ingen vinnare. Men du kanske tycker det är glasklart?
Men som blaclksmit skriver kan det finnas nån krumelur som gör att det alltid kommer in en i lyan

Men så ondsinta kan väl LL inte vara?
6 onda varav en med extraröst?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 578
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar