Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Sv: Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Samma med min pudel/cocker. Har tagit mig snart 2½ år att få han att gå lugnt både vid sidan OCH framför med eftergift. Jag började lyckas med träningen mest när vi fick en vinthundskompis faktiskt som liksom skänkte lugn. Pudeln drar främst för drivet att gå framåt/energi/glädje/dålig självkontroll och sedan blir dragande ngt som triggar honom att dra emot smärtan ännu mer. Jag har tränat som en idiot att få honom förstå skillnaden i hur skönt det är gå med eftergift. Behöver kanske inte säga att han gillar att dra pulka? Ska köpa skrinda också.

Använder vanligen brett läder, halvstryp - hunden kan inte backa ut det, det hänger löst i normalläge, och det stryper bara till en viss gräns. Det har dessutom länkar i strypdelen så "rasslet" finns där vid behov.

Har även nomehalsband, halvstryp, som är utmärkta - breda, kan tvättas i maskin, och snygga.

Äger några kedjor som mest ligger i lådan, jag ser ingen riktigt vits med dem förutom att de håller för tid och evighet, och är lätta att skölja av om hunden badat. Rent träningsmässigt använder jag hellre det vanliga halvstrypet.

Till vardags används sele, av bekvämlighetsskäl.

Skulle jag rekommendera någon ett hundhalsband vore det ett halvstryp, brett för att skydda kotorna, och mjukt för att skydda pälsen.

Jag använder mig av sele, helstryp, halvstryp och vanligt. Hunden går däremot bäst på selen och helstrypet är kedja och använder den bara ibland, min mamma föredrar halvstrypet då det bara är att dra på, däremot så är det inte spänt fast man drar åt så mer som ett vanligt kan man väll säga, jag använder de vanliga halsbanden när hon ska vara fin eller när jag känner för det. Selen använder vi nog mest då hon somsagt går bäst i den. När jag cyklar med henne har jag däremot grimman på henne!

kl

Använder sele till promenaderna, bekvämt för hunden och kräver lite mer av mig. Har även ett helstryp, halvstryp reflex och halvstryp kedja. Kedjan har vi enbart för att det är snyggt !

Använder oftast halvstryp på min hund, men om jag ska promenera där jag vet att risken ökar för att möta hundar så har jag helstryp (kedja). Har aldrig problem med att han drar i kopplet under promenaderna, MEN vi jobbar stenhårt (och gör framsteg) för att göra hundmöten till något avslappnat där man inte hetsar upp sig eller gör utfall. Jag har svårt att hålla i en 50kg-hund som gör ett plötsligt utfall om jag inte har kedjan.
Vi sysslar aldrig med koppelryck eller liknande när vi koppeltränar eller hundmötestränar, men är extra försiktig när han har kedjan på sig, vill absolut inte skapa obehag. Det är bara en extra säkerhet för min del.

Jag använder nästan aldrig helstryp (provade det en kort period men tyckte inte det gav några fördelar).
Jag kör med brett läderhalsband eller sele.
Varvar lite fritt beroende på vad vi ska göra och hur fin hon ska va :)

KL
Här använder vi vanliga läderhalsband på promenaderna ifall hundarna ska vara lösa, minst risk att fastna med dom känns det som.
På klubben har vi halvstryp, mest ifall dom ska bindas upp, då kan dom inte ta sig ur halsbandet.
I söket har vi sele.

Blir väldigt fundersam över tidigare svar i denna tråden. Många verkar använda halsband efter hur mkt hunden drar. Det är inte halsbanden som avgör om hunden drar eller inte...

*kl*

Jag har ett brett nomehalsband som är rejält polstrat oftast. Jag tycker det är snyggt, det är enkelt att ta på och nöter inte på pälsen. Ska beställa ett halvstryp i tennarmbandsstil (fast lite bredare) också nu när hon börjar vara klar :)

Jag använder breda halvstryp eller breda vanliga halsband. Skulle aldrig falla mig in att använda tunna helstryp för att korrigera. Då har man inte greppat hur man lär hundar att gå i koppel om man håller på så.

Breda halvstryp som inte stryper till vardags, om vi befinner oss någonstanns där man måste ha hundar kopplade, annars är de nakna då vi rör oss i skog och mark runt hemmet.

Vid jaktträning är det retrieverkoppel, alltså helstryp som används, visserligen har jag nu specialbeställt tunna retreiverkoppel med stryp stopp. Men skulle hundarna dra som tokar så håller inte stoppet emot utan de stryps, fast tack och lov så tränar vi på att gå fint i koppel innan vi åker på jaktträningar. Retrieverkoppel är bekvämast och platsar bra i fickorna när man skickar hunden på apporter :)

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 375
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka