Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Sv: Strypkoppel/halvstryp vs "vanligt" halsband

Oftast ett vanligt läderhalsband, även fast jag tycker det är lite för smalt. Men vanligtvis drar hon inte.
Vintertid, och ibland annars, använder vi ett halvstryp som precis kramar åt, inte stryper. Lite bredare, lättare att ta av/på och det har en reflex så jag slipper krångla med ett extra halsband. Men hon gillar inte att ha bara det, det hänger och slänger.

Först hade hon ett halvstryp med kedja, som stryper åt. Vilket bara gjorde att hon drog mer, nu när hon inte drar funkar det att använda, men det är ingen favorit för någon av oss.

Jag har väldigt sällan min hund kopplad alls och har därmed sällan halsband på henne. Men när jag använder halsband så är det vanligt halsband som gäller, inga strypvarianter. Nu har jag iofs en hund som går fint i kopplet och inte drar så stryphalsband är onödigt. Jag hade en schäfer förr som drog i kopplet, på brukshundsklubben sa de att jag skulle byta mitt läderhalsband mot ett strypkedja men jag tyckte inte att det blev ett dugg bättre med det och pälsen blev så ful av kedjan så jag bytte tillbaka till det vanliga halsbandet igen. Tror inte att stryphalsband har så stor effekt på "draghundar", de drar oavsett vilken typ av halsband de har på sig.

Jag funderar dock på att köpa ett "retriverkoppel" dvs ett koppel som man bara trär över huvudet på hunden och det blir ju som ett strypkoppel, men detta vill jag ha bara för enkelhetens skull inte för strypeffektens skull.

Senast ändrad av en moderator:

Vanlig länk sliter ju massor vare sig hunden drar eller inte. Det blir liksom där ringen glider upp och ned. Med "nylonlänken" så får man inte alls samma skav.

På våra pudlar så brukar vi har en så pass kort kedja så att man bara knäpper den under hakan (spännet under hakan för att minimera skav). Det gäller att lägga den rätt under pälsen och så skaver det ingenting.

Jag tycker helt klart att mitt halvstryp tar så pass mycket på min större hund (Den yngre :devil: backar bara ur den) Men jag hittar den inte just nu så att jag kan kolla. Det är i läder och så lång kedjedel.

Min andra halsband är ju sådana som bara har 5 cm "strypsträcka", precis lagom för att de inte ska kunna backa ur.

nu var jag tvungen att mäta strypdelen (nylon, alltså bara stryp åt ena hållet). Lokes halsband har 11,5 cm strypdel och Minina har 9 cm. fullt åtdragna kan jag utan problem få in flera fingrar mellan halsbandet och halsen. har de verkligen så ovanligt stora skallar? M's är det precis så att jag får det över huvudet (va dum jag är, klart att de har stora skallar när deras hjärnor är så stora :D :p ).

mätte bredden också, L's är 3,5 cm och M's 6 cm.

jag känner igen det där med huvudknycken som tar en hundradels sekund och sedan är de fria... Loke kan göra det med halvstrypet också, men inte lika lätt som med ett ickestryp.

Senast ändrad:

Jag har nog alla sorters halsband :o Få se nu, som valp hade hon ett vanligt läderhalsband, som snabbt tuggades upp :angel: Som unghund hade hon en länk av den anledningen att hon är en korthårig collie - deras huvuden är mindre än halsarna, så alla andra typer smet hon ur fortare än man kunde blinka. Nu när jag har pli på henne har jag ett snyggt halvstryp i läder med matchande koppel när hon ska vara fin. Hon har ett halvstryp till i textil som vi har när det regnar. Länken använder jag när jag vill ha något som tar liten plats i fickan. Hon har ett läderstryp också som jag i stort sett enbart använder på tävlingar, eftersom det verkar störa henne minst på platsliggningar :crazy: Hon har också ett vanligt läderhalsband som endast används vid spårarbete eftersom det har minst tendens att halka ned och lägga sig vid öronen på henne. På söket har hon naturligtvis sökhalsband. Slutligen använder jag retrieverkoppel när vi är ute i skog och mark eftersom det är enklast att knöla ihop i fickan.

Sedan har jag två selar, en spår/dragsele och en reflex/promenadsele. Hm, jag skulle nog behöva ett nytt halsband till, och en nomesele :angel: :D Jag är, hrm, ganska förtjust i halsband... :o

PS, jag har tre koppel också förutom retrieverkopplet och utställningskopplet ;)

Som GA skrev först, jag använder halsband där jag måste, typ klubben. Vi har där inga krav, men eftersom halsband är en förbrukningsvara hemma (vi har ett halsbandsmonster som äter upp alla halsband... :crazy: ), så har jag nästan alltid stryp.

Ingen av mina hundar drar, (skulle vara Loka då, men hon är alltid lös, annars på "här") så de får inga nackskador av det. Det är helt enkelt så att kedjorna är billigast och enklast, de har ett eget ställ, konstigt nog kommer de aldrig bort :confused:

Jag äger enstaka andra halsband, till om de ska stå uppbundna eller ha halsband på annars. Men jag använder inte fegsnöre så ofta, är annars ett fan av retriverkoppel, som inte heller blir uppätna...

//E

på tal om ingenting, ska du tävla nåt i vår? jag kommer även i fortsättningen att sköta tävlandet nere i skåneland. kanske ses vi nån gång?

föressten, fegsnöre... hade du mött M när hon är på dåligt humör hade du också kallat det livlina ;)

Senast ändrad:

Ja vet att detta är en grymt gammal tråd men har lite funderingar och hittade ingen annanstans. Vad jag har hört angående helstryp och halvstryp så ska det vara bättre än vanligt t.ex läderhalsband. Eftersom i ett läder halsband blir det ett enormt tryck när hunden drar som resulterar i att hunden drar ännu mer. Eftersom det ligger i beteendet att dra mer vi motstånd. Detaa gör och så att hunden bygger oönskade muskler i nacken vilket gör den ännu starkare vid drag. Ett stryphalsband däremot ger hunden en liten påminnelse när den drar och den kan aldrig dra så det blir samma tryck som ett vanligt halsband. Dessutom släpper aldrig ett vanligt halsband efter när hunden uppför sig. Med kedjan är dett ju i princip som om den inte hade något halsband och är helt lös om den uppför sig. Någon som delar min uppfattning?

Som sagt ja vet att tråden är jättegammal men är bara nyfiken :)

Jag har ett brett läderhalsband som täcker två nackkotor. Det funkar för mig, då drar min hund inte alls.

Jag har inte hört att hundar, däremot hästar, drar mer vid motstånd, att det skulle bygga muskler finner jag långsökt.
Generellt tycker jag man har vilket halsband man vill under förutsättning att det inte tillfogar smärta.

Jag såg en hund på stan häromdagen, typ springer spaniel eller liknande. Hunden HÄNGDE och stretade i sin stryp-kedja, tungan hängde som en slips och husse fick gå tillbaka lutad för att inte bli omkulldragen.. :crazy:

Så nog kan de ligga på och dra trots helstryp.

På valpkursen har jag för mig att det pratades om att strypkopplen riskerar att stressa hunden och att den då drar mer pga stressen, att den inte automatiskt fattar att det blir bekvämare om man inte drar.

Dessutom, beroende på typ av stryp/halvstryp(typ såna där i tyg) så är de faktiskt långsammare i eftergiften än ett stumt halsband.

Vi har kört halvstryp för att det är så bekvämt att ta av och på, då har storleken varit så att när halsbandet är som mest ihop, blir det inte tightare än ett stumt halsband. Nu kör vi vanligt halsband med snabbknäppe.

vi kör halvstryp, dock så har vi sytt/ändrat på dem så att strypfunktionen inte används, utan när halsbandet dras ihop så blir det ingen strypeffekt. vi har satt dit en stopp-funktion där.
Vi använder det för enkelhetens skull. enkelt att bara dra på och av halsbandet, och för att kedja sliter nått så ofantligt på pälsen!
:)
Det där med eftergiften stämmer, därför är det också väldigt viktigt att sätta på ett halvstryp/helstryp åt rätt håll så att eftergiften ska kunna komma. Men ändå märker man på våra halvstryp att dem inte "löser ut sig" igen, utan man får manuellt dra ut strypfunktionen.(Inte för att det spelar nån jätteroll med tanke på att vi har "monterat" bort strypfunktionen:p)

Har brett nylonhalsband, modell halvstryp men även om hundarna skulle dra så blir det inte så tajt att de stryps, men tillräckligt så de inte kan krypa ur det. Har halvstryp för att jag är lat:angel:
Brett för att det är lindrigast för hunden. Mina halsband är måttbeställda efter mina hundar.

Det där att helstryp ger snabbare eftergift än vanligt håller jag inte med om. Om hunden drar i vanligt halsband så det blir tryck, så måste ju trycket försvinna i samma sekund som hunden slutar dra, eller hur?

Personligen anser jag att det är bättre att lägga ner energi och pengar på att lära hunden gå i koppel än att jaga halsband som man tror kan få hunden att dra mindre.

Haha, men vad kul, eftersom jag svarade för 7 år sedan när dåvarande hunden var 2 år så kan jag ju säga att mitt koppelanvändande har ökat betydligt:D

Numera bor vi mitt i stan och de gamla hundarna har varsett vinthundshalsband i läder. Den lilla har stryp av kedja eller nylon, men det börjar bli dags för något riktigt halsband snart. Att dragandet skulle öka eller minska av olika halsband tror jag inte på, däremot känns ett ryck mer i en kedja än i ett stumt halsband.

???
Klart de gör. Inom en hel del raser går kamplusten in och hunden drar och kämpar mer och mer ju mer det tar emot. Jättevanligt när man åker skidor efter eller cykel. Kör man omkull och det tar emot så gräver hunden ned tassarna och tar i ännu mer. Det gäller även helt gröna hundar.

Beteendet återfinns även när de går i koppel.

KL

Jag föredrar helstryp, främst för att det är smidigt. Vanliga halsband tycker jag är svåra, de sitter så hårt om det inte ska kunna åka över huvudet. Och halvstryp är ett konstigt mellanting, förstår inte riktigt syftet där..

På Camaro använder jag mest Hurrtas helstryp i läder:
91034.jpg

På Ila använder vi just nu mest ett "dressyrhalsband":
b21450.jpg

Men hon är helt ny hos oss och vi har inte hunnit köpa så mycket till henne.
(Är en sån där person som äger hur många koppel och halsband som helst, och köper ständigt nytt ;))

Mina hundar drar inte i kopplet (eller jo, Ila gör det ibland men det tränar vi på. Och hon är som sagt helt ny) och jag använder inte strypen på något konstigt sätt. Det är bara vanliga halsband som är enkla att ta på och av plus att hundarna inte kan rymma ur dem.

Senast ändrad:

*kl

Jag växlar mellan hel- och halvstryp.

Han behöver korrigeras ibland och då vill jag ha de halsbandens omedelbara eftergift. Som ett par lite tyngre tyglar till hästen.

Jag har ett brett läderhalsband som täcker två nackkotor. Det funkar för mig, då drar min hund inte alls.

Jag har inte hört att hundar, däremot hästar, drar mer vid motstånd, att det skulle bygga muskler finner jag långsökt.
Generellt tycker jag man har vilket halsband man vill under förutsättning att det inte tillfogar smärta.

Min Devil är verkligen en hund som kämpar mer om det tar emot i kopplet. Oavsett om vi går i halsband, cyklar med sele eller vad det nu kan vara. Om han får gå utan lydnad i kopplet häver han sig framåt allt han har och stannar jag står han längst fram i kopplet och riktigt hänger för att komma framåt. Och det är han fullständigt självlärd på, jag har aldrig behövt lära honom dra i sele.
(Kanske gör sägas att han alltid går på kommandot "här" i koppel och inte får gå och streta)

Jag använder ett retrieverkoppel till min valp, för bekvämlighetens skull. Men jag har gjort om det från helstryp till halvstryp, genom att sätta en stopp i öglan.

Fast i och för sig går hon oftast lös, kopplet åker bara på vid möten och trafikerade vägar.

kl

Jag föredrar sele på min lilla italienare. Även om han oftast inte dra, så OM han gör ett lekfullt hopp etc. så känns det illa i mig om halsen/nacken ska få ta rycket. Han är lixåm så...skör:p
Men går vi på "fin"promenad med vänner på stan så har vi vanligt halsband med blingbling:D

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
922
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 375
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka