Strasser frågor

Sv: Strasser frågor

Ett tillägg: Det finns i nuläget inga svenskar som fått sin examen inom AANHCP:s regi. Det finns tre personer som har varit i USA tidigare i år och gått några dagars utbildning, men de är inte färdigutbildade.

De enda "certifierade barfotaverkarna" i Sverige för tillfället, är i så fall de två som i dagsläget får titulera sig som CSHP = Certified Strasser Hoofcare Professional, det är Cecilia Augustsson Sand och numera även Ann-Sofie Wredendal.

Det finns även ett intresse för KC La Pierres syn på barfota hovvård, och såvitt jag vet så är det åtminstone några personer som är intresserade av att gå hans utbildning, förlagd i England.

Vem man sedan väljer som ska sköta ens hästs hovar, är upp till var och en att välja, men man ska åtminstone kunna få se ett examensbevis eller liknande, om man vill ha kvitto på att personen kan det den utger sig för att kunna.

Ett tillägg: Det finns i nuläget inga svenskar som fått sin examen inom AANHCP:s regi. Det finns tre personer som har varit i USA tidigare i år och gått några dagars utbildning, men de är inte färdigutbildade.

Ett par dagars utbildning?
Var har du fått det ifrån?

det handlar snarare om veckor, men låt gå.
De tre tar i alla fall förmodligen sin examen i november/december (är inte säker på när de far)

Vilka är det som ska ta examen? (namn alltså om man får skriva det)

Ni som är intresserade av Strasser kan gå in på www.krulligahasten.se
Och nej, de som utbildar sig till Strasserverkare är inte sekterister och man svär ingen ed på att inte tala illa om Strasser. Jag kan inte se vad det är vad som är extremt med denna typ av verkning, kan någon klargöra? Utbildningen är omfattande både teoretiskt och praktiskt med mycket eget ansvar.
Jag har fyra hästar verkade på detta sätt och har inga problem med dem, kör och rider som vanligt.

Man får inte behålla sitt Strassercertifikat om man t.ex. väljer att verka på ett lite annorlunda sätt eller (åh ve och fasa!) rekommenderar någon att sko sin häst.

Det som är extremt med Strasserverkningen är t.ex. att man inte drar sig för att verka blod bara det krävs av vinklar etc. Tunnar ur sulan för att få en bättre konkavitet, VERKAR BORT traktstöden helt och hållet (i vissa fall)
Samt tillämpar samma uppsättning vinklar till alla hästar.
Cecilia verkar vara en vettig person av det jag hört om henne, men jag godtycker inte en lära som tillåter och uppmuntrar sådana saker.

Om man går in på aanhcp:s hemsida på deras lista över 'practitioners' www.aanhcp.org så ser man att de personer som finns i Sverige är under utbildning. Jag har själv varit på kurs hållen av den i Sverige som är närmast att bli färdig, och tyckte han hade MYCKET bra på fötterna i fråga om anatomiska, fysiologiska och rörelsemekaniska frågor.

Sedan tycker jag många har en konstig syn på Strasser. Att den metoden skulle vara så väsensskild från all annan barfotatrim. Alla som vill att barfotatrimmaren ska vara hovslagare i botten för att det skulle ge större trovärdighet verkar samtidigt bortse från att Strasser faktiskt är veterinär i botten, och alltså har ganska justa grundkunskaper om hur djuret häst fungerar biologiskt...

Det finns också de som -med gott resultat- blandar de olika barfotatrimkoncepten, tex denna person som hjälpt MÅNGA fånghästars ägare att hjälpa sina hästar: www.naturalhorsetrim.com som för övrigt är en mycket intressant sida för vem som helst som är intresserad av hur hästens hovar fungerar, många länkar till forskare, hovslagare, hovtrimmare, fodermedelsexperter mm mm

sidan du länkade till verkade faktiskt mest bara vara Strasser, alltså inte blandning mer än vad länkar och hänvisningar antydde.

Men jag håller med dig att många glömmer att Strasser är veterinär och grundarna av AANHCP är erfarna hovslagare. Jag anser att man kan ha mycket goda kunskaper om hästens uppbyggnad utan att för den skull vara en hejare på att slå på skor, och vice versa!
Jag har den teoretiska kunskapen för att kunna slå på en sko, men jag har absolut inte tillräckligt med praktisk kunskap för att ens vilja försöka!

Jag skall leta rätt på en länk till bilder på hästar som verkas av en svensk hovslagare så får ni jämföra dem med vildhästverkade hästar. Det ÄR en stor skillnad!

argh! letat och letat efter den där jämrans sidan med "svenskverkade" barfotahästar, men jag har inte lyckats hitta den.
Är det NÅGON som fattar vad jag menar för sida? Om jag kommer ihåg rätt var det en hel del fakta om fång också, ägaren till sidan var utbildad hovslagare och det fanns en hel del foton på hästarna hon verkade som gick barfota och reds.

Från en av de tre som varit i USA. (Det var 4 dagars utbildning om jag inte missminner mig, resten av tiden var restid.) Intet ont om detta, men jag tycker att man ska ha rätt att veta vad hovvårdaren kan, man betalar ju ändå en del pengar för att denna person ska göra vad man förväntar sig, ett bra jobb. :-)

Jag är för barfotagång, men jag vill inte att det ska få dåligt rykte, för att outbildade personer ska axla en roll som de inte kan lösa i alla situationer. Det gäller att finna lösningar åt alla hästar, inte bara åt de enklaste fallen.

Jag kan säga att jag har haft en hovslagare utbildad i sverige hoss mig, en annan utbildad i USA och nu slutligen en som är utbildad i AANHCP och den sisstnämde har räddat min häst från alla problem jag haft.
Undra hur mycket strunt en hvoslagare lär sig i sverige om allt vettigt går att lära sig på 4 dagar! ;)

Men det jag är rädd för, är att folk som inte vet hur man verkar individuellt, ger sig ut i AANHCP:s anda och säger att de är utbildade, bara för att de har fått en liten insyn i hur man verkar. Visst kan man försöka hjälpa varandra, men det är skillnad på att vara utbildad, och att vara under utbildning. ;-)

Jag är mycket skeptisk till alla dessa nya metoder som dyker upp som svampar ur jorden. Hovslagarskolan har anor tillbaka till 1800-talets andra hälft och har under alla dessa år sammarbetat med veterinärhögskolan. Det har under alla dessa år pågått forskning, och pågår ännu, och ingen ska komma och inbilla mig att EN veterinär (Strasser) skulle ha mer rätt än all denna forskning (av MÅNGA veterinärer m.fl.) och erfarenhet gett dagens utbildade hovisar (gå gärna in på Hovslagarförbundets egna hemsida och läs på deras hemsida om vad de står för och vad deras utbildade hovisar säger)

Har visserligen mycket liten kunskap av Strassers utbildning till veterinär (ex. var?), men bara för att du lyckats ta dig igenom en akademisk utbildning behöver detta inte betyda att du är bra på det du gör. Ex. vis, hur många av oss har inte varit hos en läkare någon gång och känt att denna person inte är trovärdig, pålitlig, engagerad i DIG och inte i timpengen etc? Vad anser andra veterinärer och forskare (internationellt) om Strasser? Har inte tagit del av dessa medhåll eller kritik från den kåren. Någon som har några bra tips om var man kan få tag på litteratur, akademiska tidskrifter el. dyl. kring denna diskussion?

Förövrigt så har vi ända sedan Djingis Khans tid använt olika former av skor och lärt oss av erfarenheterna. Man började med skor av den enkla anledningen att även dessa härdiga hästar hade svårt att annars klara sitt arbete. Hästarna var mycket viktiga för att dåtidens arméer skulle bli framgångsrika. Redan då gällde "Inga hovar - ingen häst".

Vi får inte heller glömma att det faktiskt allt oftare förekommer anmälningar om djurmisshandel till följd av diverse självutnämnda barfotaprofeter (och även andra självutnämnda experter).

Men det är du som hästägare som har ansvaret att ta reda på hur det förhåller sig och det är också du som blir juridiskt ansvarig om du anlitar en person att verka dina hästar och detta slutar med onödigt lidande för din häst - oavsett utbildning.

Ta väl hand om din vän - skaffa kunskap, var kritisk och välj en hovis du och din häst känner förtroende för. Och inte minst - var kritisk mot dig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Strasser är tyska, därmed skulle jag tro att hennes veterinärexamen är tysk? kanske?

Men du talar kloka ord, det är upp till var och en att informera sig och försöka se vad som är bäst för hästen. Tyvärr är det svårt som enskild hästägare att veta allt, därför tycker jag att det är bra om det blir så här mycket "uppståndelse" så folk kan tänka till vad som är på gång med just deras hästhovar.
Kanske man bör leta efter en ny, bättre hovslagare?
Kanske har just min häst förutsättningarna för att kunna gå barfota?
Kanske barfota skulle lösa just din hästs hovproblem?

Man har hittils inte kunnat hitta ett enda fall av strålbenshälta som inte läkt med hjälp av vildhästverkningen och barfotagång, bara som ett exempel. (Nog för att den dagen kanske kommer, men det återstår att se) Och då pratar vi tusentals "botade" hästar borta i USA.

"Vi får inte heller glömma att det faktiskt allt oftare förekommer anmälningar om djurmisshandel till följd av diverse självutnämnda barfotaprofeter (och även andra självutnämnda experter). "
Jag hör hela tiden det, men jag har inte sett någon anmälning!? Det ryktas om anmälningar, både att O.L. skall vara anmäld (hört många olika versioner) samt att Strassermetoden är bannlyst i tre stater etc. etc.
Jag har försökt kolla upp, men det är inte direkt lätt för jag har inte hittat några seriösa skrivelser om det någonstans. Vart får folk alltihop ifrån?
Jag får för mig att det bara är hörsägen och rykten? Har NÅGON länkar eller info om vart jag kan hitta ordentliga uppgifter om anmälningar, bannlysningar etc.?

Jag efterlyser fakta eftersom jag misstänker att det cirkulerar mycket skitsnack och vill kunna sålla.

Det där med anmälningarna håller jag med dig om. Däremot sväljer jag inte det där med strålbenshältan utan att ha sett en riktig undersökning av veterinärer med riktig diagnosställning före efter. Kan ioförsig vara lite knepigt eftersom det finns olika uppfattningar om hur strålbenshälta fungerar.
PL

Jag har letat och letat på Internet efter information om Strasser, främst då någon oberoende undersökning, gjord enligt vedertagna vetenskapliga grunder och metoder.
Hittills har jag inte hittat någon som går med eller emot.
Är det någon som känner till en sådan?
Det jag hittar är massor av fallstudier, dvs. Häst X har blivit väldigt bra/dålig pga Strasser metoden.
Fallstudier i sig är enligt mig inte att jämföra med en undersökning gjord på ett vetenskapligt sätt utan mer jämförbar med TV-Shop där människor prisar olika preparat/metoder.

Att man som Strasser presenterar en metod som är så pass stick i stäv med traditionell veterinär- och hovslagarkunskap kommer naturligtvis automatiskt att dra på sig en hel del kritik. Det ligger liksom i sakens natur!
Var ligger då bevisbördan? Som jag ser det så åligger det den som framför nya rön att bevisa dom. Speciellt som dom nya rönen i princip förkastar mycket av de traditionella metoder som används.
Att metoden dessutom påstår sig kunna bota mycket allvarliga sjukdomar som till exempel sk. kronisk fång gör kravet på en adekvat oberoende undersökning än större.

Om det inte finns någon sådan undersökning, så blir åtminstonde jag orolig. Det torde inre vara svårt att få en sådan undersökning gjord om det finns ett intresse av att göra en, och det borde finnas det! Både från Strasser och traditionellt veterinärt håll.

Det mesta jag hittat hittills är av karaktären pajkastning. Från båda håll.

Håller helt med! Jag vill inte kasta pajer och kanske kan det tänkas att det finns tillfällen då ex. Strasser-metoden kan passa. Även jag efterfrågar en vetenskaplig undersökning. Kanske något att efterfråga, om inte annat av veterinärstudenter som gör sina x-arbeten.

Något som kanske borde tilläggas är att den traditionella svenska hovslagarutbildningen faktiskt inte säger att hästar inte kan gå barfota. Huruvida en häst bör ha skor eller inte beror på individen och vad den används till, om den har problem eller inte etc.

Vad jag främst känner oro inför är att dessa "nya" metoder känns som en modefluga som många, inte så kunniga hästägare, "köper" med hull och hår. Därmed finns det utrymme för många skrupellösa (eller naiva?) personer att utnyttja detta utan att ha adekvat utbildning - oavsett traditionell eller annan. Detta kan leda till mycket onödigt lidande.

Intressant diskussion, hur som helst.

Hästmassören skrev:
Jag har letat och letat på Internet efter information om Strasser, främst då någon oberoende undersökning, gjord enligt vedertagna vetenskapliga grunder och metoder.
Hittills har jag inte hittat någon som går med eller emot.
Är det någon som känner till en sådan?
Det jag hittar är massor av fallstudier, dvs. Häst X har blivit väldigt bra/dålig pga Strasser metoden.
Fallstudier i sig är enligt mig inte att jämföra med en undersökning gjord på ett vetenskapligt sätt utan mer jämförbar med TV-Shop där människor prisar olika preparat/metoder.

Att man som Strasser presenterar en metod som är så pass stick i stäv med traditionell veterinär- och hovslagarkunskap kommer naturligtvis automatiskt att dra på sig en hel del kritik. Det ligger liksom i sakens natur!
Var ligger då bevisbördan? Som jag ser det så åligger det den som framför nya rön att bevisa dom. Speciellt som dom nya rönen i princip förkastar mycket av de traditionella metoder som används.
Att metoden dessutom påstår sig kunna bota mycket allvarliga sjukdomar som till exempel sk. kronisk fång gör kravet på en adekvat oberoende undersökning än större.

Om det inte finns någon sådan undersökning, så blir åtminstonde jag orolig. Det torde inre vara svårt att få en sådan undersökning gjord om det finns ett intresse av att göra en, och det borde finnas det! Både från Strasser och traditionellt veterinärt håll.

Det mesta jag hittat hittills är av karaktären pajkastning. Från båda håll.

Det finns en del forskning om skoning eller inte och hovform. Inte just vad det gäller strasser men barfota mot skott.
Jag rekomendera att gå in på tex http://www.barefoottrim.com/ under menyn finns "veterinary notes" att klicka på.
en till länk om forskning kring hovform mm
http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm

Detta med nya metoder i hovvård behöver väl inte vara trender. Jag tror inte att det skulle växa som det gör, både strasser men framför allt naturlig verkning om inte det gav goda resultat :D

Däremot så tycker jag det är synd att man atackerar gamla metoder. Det skapar bara motsättningar och leder inte framåt.

Anki
(barfota-anhängare men inte fantast och inte strasser) :angel:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 542
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 134
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025