Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 160
  • Visningar Visningar 58 299
När man äntligen kommer hem efter 1,5 timmes extra jobbande i väntan på att maken skulle sluta jobbet, inte hann hämta tårtan innan det stängde och den planerade kvällen blev inställd. Då blir man ju jätteglad när man upptäcker att hunden har bajs i hela rumpan så det var bara och ställa sig och tvätta honom. Nu äntligen middag!

Jag blir så less och trött på den här regeringens kulturpolitik, nu ska de lägga ned nämnden för hemslöjdsfrågor och sortera in den i statens kulturråd.
Där lär dessa frågor glömmas bort, precis som alla andra kulturfrågor gör nu för tiden.

Oro är inte det första jag tänker på. Utåt sett verkar de omhändertagna, hela och rena kläder, får mat- resterna av det syns ju på marken. De är bara inte uppfostrade. Jag menar, anmälningsbart att de är ouppfostrade? Gapar och skränar? Mobbar min hund och mig? Stör mig i lägenheten? De är genuint ouppfostrade, å andra sidan-sådana föräldrar, sådana barn. Hur ska barnen vara något annat när föräldrarna inte beter sig vettigt? Visst, de skriker inte, men sitter och röker på balkongen och loftgången (rökförbud) och så "råkar" deras fimpar trilla ner till mig..., kan inte tänka mig det är barnen som dricker energidryck, de är ännu inte tonåringar. Hälsar inte, ställer sig i mörkret runt gavel på min lägenhet, vid mitt fönster, och tja, bara står där. Man går den vägen när man går ut från området eller till parkeringen, man står inte där, men det har de gjort mer än en gång nu. En gång vägrade de flytta sig när jag kom och skrämde slag på mig för jag inte såg att det var tre istället för en som jag såg, den sista skrämde spionen för hon var på tok för närgången. Då vaktade han. Så jävla skumt beteende.

Hade jag bott direkt under hade jag haft annan insyn, nu är jag hörselskadad och bor snett under och missar det mesta.
Omsorgssvikt.

Men det är också därför som jag tänker att en vag anonym anmälan ger för lite att gå på för att skilja det från 'allmänt stökiga ungar' respektive 'irriterad granne' på normalnivåer. Det är först med de mer omfattande och detaljerade beskrivningarna du ger som det finns en bra chans för soc. att kunna identifiera att det passerar gränsen för omsorgssvikt.

Omsorgssvikt.

Men det är också därför som jag tänker att en vag anonym anmälan ger för lite att gå på för att skilja det från 'allmänt stökiga ungar' respektive 'irriterad granne' på normalnivåer. Det är först med de mer omfattande och detaljerade beskrivningarna du ger som det finns en bra chans för soc. att kunna identifiera att det passerar gränsen för omsorgssvikt.
Ja och jag kan tänka mig att min ihop med andras kan vara en komplettering. Jag har oerhört svårt att se att de INTE har någon på sig sedan tidigare. Om nu bara det jag beskriver är något att reagera på, jag märker ju bara dem ute. Bor inte under eller träffar dem (skolan) osv.

• Gilla
Reactions: Sel
Har fått något i ögat tror jag. Det är irriterat. Men får inte ut något när jag petar i det och kliar och jag kan förstås inte se något. Ändå är det något som stör och irriterar däri. Hatar sånt skit. Antagligen ett hår som blåst dit i dag, har fått ta bort hår från ansiktet flera gånger när jag varit ute så kan ha berott på det.

Köpte en maka med dryck på Subway och alla drickor förutom pepsi innehöll sötningsmedel :rage: så det fick bli en vatten :cry:
Ja, det där har blivit ett eskalerande problem.

Allt fler "drickor" är enbart sötade med sötningsmedel.

Jag dricker relativt lite "läsk", och när jag dricker det, så vill jag att det smakar gott (enligt min smak).
Det mesta med sötningsmedel smakar artificiellt, och sötningsmedlen förstör smaker från andra naturliga ingredienser. (enligt min smak)
Det verkar också finnas en korrelation mellan: sötningsmedelssötat och i det närmaste total avsaknad av t.ex. naturlig fruktjuice/fruksaft i drickan och stor andel aromer. Medan det ofta är så att en läsk med mycket fruktjuice också är sötad med socker. (Undantag finns)

Industrin påstår att att de gör så här för att komma tillrätta med fetma.

Det tror jag är bullshit.
De vill tjäna pengar, och på varor som läsk, där det gäller att sälja många förpackningar, så är något öre mera vinst per förpackning oändligt värdefullt.

Det är antagligen billigare att använda sötningsmedel och olika aromer, och de kan påstå i sina säljargument att de är så omtänksamma om människors hälsa.

Det enda de är omtänksamma om, är företagets vinst.

Ja, det där har blivit ett eskalerande problem.

Allt fler "drickor" är enbart sötade med sötningsmedel.

Jag dricker relativt lite "läsk", och när jag dricker det, så vill jag att det smakar gott (enligt min smak).
Det mesta med sötningsmedel smakar artificiellt, och sötningsmedlen förstör smaker från andra naturliga ingredienser. (enligt min smak)
Det verkar också finnas en korrelation mellan: sötningsmedelssötat och i det närmaste total avsaknad av t.ex. naturlig fruktjuice/fruksaft i drickan och stor andel aromer. Medan det ofta är så att en läsk med mycket fruktjuice också är sötad med socker. (Undantag finns)

Industrin påstår att att de gör så här för att komma tillrätta med fetma.

Det tror jag är bullshit.
De vill tjäna pengar, och på varor som läsk, där det gäller att sälja många förpackningar, så är något öre mera vinst per förpackning oändligt värdefullt.

Det är antagligen billigare att använda sötningsmedel och olika aromer, och de kan påstå i sina säljargument att de är så omtänksamma om människors hälsa.

Det enda de är omtänksamma om, är företagets vinst.
Om det är som du skriver, varför är det så stor skillnad på läst i USA och i Sverige? Där är ju inget naturligt nästan och här är ändå betydligt mer kvar som är naturligt i jämförelse. Vill man tjäna mest pengar borde man göra som i USA.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 034
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 830
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 395
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 252
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31