Störiga saker vi stör oss på, del 39

Jag började dricka pepsi max för över 30 år sen. Fanns det ens influencers då?

Avskyr coca cola, alla varianter, och vanlig pepsi men dricker minst en flaska pepsi max om dagen.
Men då gillar du ju Pepsi max, och det får du ju göra!

Det är inget problem.

Låt mig få dricka Coca-Cola med socker.

Var och en efter sin smak.

Men om Apelsinläsk, för att par år sedan innehöll apelsinjuice och socker, så kanske samma varumärke idag innehåller mindre eller ingen juice och sötningsmedel istället. Utan att det berättas tydligt i form av att man döper om det.

Där får man välja såklart, det är alltid svårt. Samtidigt om man är orolig för att barn far illa så hade jag agerat (har erfarenhet av att anmäla och ta emot anmälningar). Sen kanske inte @Enya är orolig och jag tolkar in för mycket i texten, vad vet jag.
Dessutom är det inte helt säkert att göra anmälan.

Jag anmälde en ung tonåring från annat land som lämnats hos en medelålders man medan mamman åkte bort till hemlandet i några månader. Krävde anonymitet.

Efter nån dag ringer denne man på min privata telefon och ställer frågor. Jag kontaktade den kommunens socialchef som inte tyckte "det var nåt". Den ende som hade kunnat notera mitt privata nummer var aktuell socialsekreterare.

Never ever jag anmäler nån igen.

Försökte riva ned lite halvdant, men borde tagit en sten eller nyckel och skrapat med.

Men ja, ledsen blir man. Och arg, nu blir liksom typ varje person jag ser en misstänkt nazist. Hoppas att det bara är någon random ungdom och inte några som faktiskt är en del av ett satans näste.

Verkar f.ö som de haft något drev med massa klibbor på olika ställen senaste tiden.
Akta dig.

De hade nån drive för några år sen här. Det var rakblad under märkena så försökte man med nageln kunde man skära sig rejält.

Dessutom är det inte helt säkert att göra anmälan.

Jag anmälde en ung tonåring från annat land som lämnats hos en medelålders man medan mamman åkte bort till hemlandet i några månader. Krävde anonymitet.

Efter nån dag ringer denne man på min privata telefon och ställer frågor. Jag kontaktade den kommunens socialchef som inte tyckte "det var nåt". Den ende som hade kunnat notera mitt privata nummer var aktuell socialsekreterare.

Never ever jag anmäler nån igen.

Man får ju avgöra själv. Jag har gjort öppen anmälan och en där jag ringde från dolt nummer och inte uppgav mitt namn.
Den man anmäler har rätt att få ut de uppgifter som lämnats, vilket är rimligt. vill man vara anonym kan man innan ta reda på hur, men en anmälan med kontaktuppgifter är ju bättre då den går att följa upp för socialsekreteraren.

Man får ju avgöra själv. Jag har gjort öppen anmälan och en där jag ringde från dolt nummer och inte uppgav mitt namn.
Den man anmäler har rätt att få ut de uppgifter som lämnats, vilket är rimligt. vill man vara anonym kan man innan ta reda på hur, men en anmälan med kontaktuppgifter är ju bättre då den går att följa upp för socialsekreteraren.
Men jag tolkade det som att @tanten lämnade en anonym anmälan men ringde från sitt privata nummer. Då ska man ändå inte lämna ut numret personen ringde ifrån? Jag har ingen aning om hur man gör mitt nummer privat så det avgör ju saken.

Jag stör mig på mitt hår. Inser mer och mer att mitt hår numera är som mammas. Tunnt, babylikt och trist. Det växer inte speciellt. Samlar jag ihop allt hår i en tofs/svans i nacken är det tjockt som en penna endast, så tunt är mitt hår. Nu när det är lite längre än axlarna precis är det mest ostyrigt och i vägen. Har det alltid i ansiktet när jag är ute, sätter jag i en klämma glider den ur eller är för stor. Sätter jag upp håret ser jag ut som en boll. Mamma har min längd på håret och har haft i typ hela mitt liv och alltid sagt att det inte blir längre. Jag förstår nu. Det blir inte längre.

Men då gillar du ju Pepsi max, och det får du ju göra!

Det är inget problem.

Låt mig få dricka Coca-Cola med socker.

Var och en efter sin smak.

Men om Apelsinläsk, för att par år sedan innehöll apelsinjuice och socker, så kanske samma varumärke idag innehåller mindre eller ingen juice och sötningsmedel istället. Utan att det berättas tydligt i form av att man döper om det.
Det är sant. Fantan är inte alls lika god längre (den vanliga) sen de gjorde om den.

Jag är så less på att det är jobbigt att andas och att luftrören väser. Har hostmedicin och astmamedicin, men inget hjälper.
Var bättre i morse, men nu är det värre igen. Jag vill bli frisk nu!
Det hjälper för stunden att andas in ånga. Ta en skål med hett vatten, eller handfatet om du har en propp. Ta en handduk och sitt med ansiktet över skålen och handduken över så ångan blir kvar. Lättare att sitta om man har någon mentol eller rosmarindoft i vattnet. Palla upp huvudändan på sängen med några böcker så du ligger lite i uppförsbacke om du inte redan gjort det.

Det hjälper för stunden att andas in ånga. Ta en skål med hett vatten, eller handfatet om du har en propp. Ta en handduk och sitt med ansiktet över skålen och handduken över så ångan blir kvar. Lättare att sitta om man har någon mentol eller rosmarindoft i vattnet. Palla upp huvudändan på sängen med några böcker så du ligger lite i uppförsbacke om du inte redan gjort det.
Tack för tips! Ska helt klart testa med ånga. 👍

Du får skaffa såna här klibbor och klistra över 😁Visa bifogad fil 163954
1742074754637.webp

Alltså min födelsedag. Den blir så sällan som jag vill. I år kommer den firas med att sonen spelar fotbollsmatch på förmiddagen - utomhus. Sen kommer mina föräldrar hit. Det är ju bra, för all del. Vi kommer äta smörgåstårta, det är också bra. Men mamma frågade också om vi skulle fira hos dem? Eh, nej? Ni kommer väl hit?
Och jag kommer inte få några paket. Mamma bjuder mig på mat, vilket är jättesnällt. Men tydligen är jag så svår att komma på present till??
Jag tycker inte om att lägga en ”beställning” på något jag vill ha och få det, det känns ofint.
Vi ska fira med släkten vid ett senare tillfälle. Det blir på ett fint ställe. Men det blir nästan en månad senare för det fanns inga tider.

Jag är väl otacksam som känner mig ledsen. Men jag känner bara att det inte blir något speciellt alls. Jag ville fira med min favoritperson men hon ska åka utomlands. Till Spanien. Inte heller vid det senare tillfället kunde hon komma. Jag hade velat bjuda några vänner men grejen hade då varit att ”alla” (det är inte så många) kunde vara med.

Jag vill bli lite överraskad att någon lixom känner mig och har kommit på något jag blir glad över. Men jag är visst för svår för det.

Så det blir bara fira med släkten, som vanligt. Inga presenter. Inga kompisar.

Jag har köpt två saker till mig själv. Bra saker. Men hur patetiskt är inte det? 🙄

Alltså min födelsedag. Den blir så sällan som jag vill. I år kommer den firas med att sonen spelar fotbollsmatch på förmiddagen - utomhus. Sen kommer mina föräldrar hit. Det är ju bra, för all del. Vi kommer äta smörgåstårta, det är också bra. Men mamma frågade också om vi skulle fira hos dem? Eh, nej? Ni kommer väl hit?
Och jag kommer inte få några paket. Mamma bjuder mig på mat, vilket är jättesnällt. Men tydligen är jag så svår att komma på present till??
Jag tycker inte om att lägga en ”beställning” på något jag vill ha och få det, det känns ofint.
Vi ska fira med släkten vid ett senare tillfälle. Det blir på ett fint ställe. Men det blir nästan en månad senare för det fanns inga tider.

Jag är väl otacksam som känner mig ledsen. Men jag känner bara att det inte blir något speciellt alls. Jag ville fira med min favoritperson men hon ska åka utomlands. Till Spanien. Inte heller vid det senare tillfället kunde hon komma. Jag hade velat bjuda några vänner men grejen hade då varit att ”alla” (det är inte så många) kunde vara med.

Jag vill bli lite överraskad att någon lixom känner mig och har kommit på något jag blir glad över. Men jag är visst för svår för det.

Jag har köpt två saker till mig själv. Bra saker. Men hur patetiskt är inte det? 🙄
Grattis i förskott på Födelsedagen 🥳🎉🎂

En härlig vårbukett ska du givetvis också ha 😃
IMG_9926.webp

Det är inte det minsta patetiskt att köpa födelsedagspresent åt sig själv - de flesta jag känner gör det! <3
Sedan är det jättetråkigt att du inte får det firande du vill ha. Du får ta emot pussar, kramar och trumpeter är på Buke i alla fall!

Jag köper alltid födelsedagspresent/julklapp till mig själv. Min familj har aldrig vetat vad jag vill ha (extern hårddisk) och istället har jag fått exklusiva och dyra hudvårds och badprodukter. Numera får jag pengar vilket fungerar bra eftersom jag sedan köper en hårddisk eller ett nytt grafikkort och liknande.

Apropå att familjen inte vet vad man vill ha. För en del år sedan så var jag i scifi butiken i Gamla Stan just innan jul. Bredvid mig i butiken var det ett äldre par som tittade sig vilset runt och den ena lite hjälplöst sa till den andra, jag förstår inte vad det var hen vill ha?

Testade ett nytt schampo och balsam igår. Känns jättebra i håret men det luktar inget. Möjligen lite unket och otvättat som det gör när man har gått några dagar för länge utan att tvätta. Jag hoppas jag har fel och att det bara är min snoriga näsa som lurar mej. Jag har luktsinnet i behåll men det är något dämpat och ibland känns det luktar snor

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
94 385
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 382
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 353
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 527
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II