Störiga saker vi stör oss på, del 39

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Rosett
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 160
  • Visningar Visningar 58 301
Fårr nya bilar på jobbet och jag är inte ett fan.

Allt skall läsas från och skötas via paddan i mitten. Vilket gör det omöjligt att ha full uppsikt framåt och samtidigt hålla koll på vilken hastighet man kör i (står med pyttesmå siffror för långt till höger om ratten).

Fixa inställningar eller radio tar en massor av tryck, som du inte kan sköta utan att faktiskt LÄSA på sagda skärm, istället för att ha taktila knappar/vred.

Jag känner mig som en gammal surkärring som hamnat efter i tiden när jag känner att platta för att styra bil blir fel.
Märke och modell? Låter trafikfarligt, hur kan de köpa in något så idiotiskt?!

Det är många moderna bilar som har så. Det var väl Tesla som började och sen har måååånga gått efter. Idioti
Den stora idiotin verkar vara hur den tänkte som köpte in en fordonsflotta till ett företag där handhavandet blir en trafikfara. Man får inte fippla med en mobil medan man kör, men fippla med instrumenteringen är ok? Man kan ju fråga sig om inköparen ens har provkört modellen innan avtalet?

Den stora idiotin verkar vara hur den tänkte som köpte in en fordonsflotta till ett företag där handhavandet blir en trafikfara. Man får inte fippla med en mobil medan man kör, men fippla med instrumenteringen är ok? Man kan ju fråga sig om inköparen ens har provkört modellen innan avtalet?
Det kan vara så att det bara fanns såna modeller att välja mellan.

Skickade in mobilen på reparation under garanti och fick tillbaka att garantin inte gäller pga jag tagit bort skyddsfilm och skadat skärm. Vilket är bisarrt för jag skickade inte in den pga repad skärm utan pga den stänger av sig så fort jag viker den och jag ser inte hur någon flimsy skyddsfilm skulle hindrat det? 😅

Och för reparationskostnaden kan jag köpa nästan två nya...

Märke och modell? Låter trafikfarligt, hur kan de köpa in något så idiotiskt?!
Det har varit diskussion om det behövs någon typ krav på instrumenteringen pga. detta. T.ex. att vissa centrala funktioner ska vara tillräckligt lättåtkomliga.

Det som jag läste gällde varningsblinkers, som ju har en viktig säkerhetsfunktion och ska gå att slå på snabbt och instinktivt. samtidigt som man använder den sällan och därmed inte i ryggmärgen vilka menyklick (i kanske 3-5 steg) man ska igenom. Vilket innebär att det verkligen krävs aktivt läsande/letande/tänkande för att hitta den.

När man kan antas befinna sig i en situation där man dels kan antas vara tämligen stressad, dels kan behöva använda både tid och fokus till att göra andra viktiga åtgärder för att hantera situationen. (varav en del kan vara tidskritiska och avgörande för att avvärja en olycka) :banghead:

Men förmodligen är det svårt att göra en tillräckligt detaljerad och styrande specifikation, utan att den blir absurt hämmande för utformningen, om inte tillverkare och designers av bilarna vill bry sig om att tänka prioritering av säkerhet och användbarhet med ett visst mått av egna hjärnceller?

”Personen du söker är åter tillbaka kl: 11:15”
Ringer vid 11:17
”Personen du söker är åter tillbaka kl:11:45”
Ringde upp nyss och…
”Personen du söker är åter tillbaka 13:00”

Åhhhh :arghh:
Det kan du diskutera med dottern. Hon sökte praoplats. Ringde i onsdags förra veckan. Skulle få svar torsdag. I söndags hade hon inte fått svar så hon ringde i måndags. Personen på möte till 12.02. 12.15 personen på lunch till 12.52. Sedan fick hon tag på vederbörande och den hade glömt kolla. Ring imorgon mellan 12-13. Hon ringde 12.30 Personen på lunch till 12.52. 1250 började hon lektion och 12.52 ringde han och lämnade inte medelande. I onsdags fick hon äntligen tag på Personen.

De omtalade barnen som ska flytta springer omkring och vrålar, kastar saker och slår överallt. Mina hundar är på tårna och vet inte riktigt hur de ska reagerar. Det knackar ju, men matte bryr sig inte? Det skriks och smälls, vad är det här?

När barn leker utanför viftar de inte ens på ett öra eller knorrehår. Alltså vid normal ljudnivå på barn som leker, samspelar osv.
2,5 månader kvar innan de flyttar.

Tänkte gå till affären men ser de mig gå kommer de ju roa hundarna tills de skäller. Det är ju verkligen askul att få dem att reagera, det är därför de bankar på lägenheten ständigt. Har ju plockat av ringklockan pga dem. Ser fram emot att kunna använda den igen. 2,5 månad. Så kort tid, men ack så lång!!!!

Får väl ta en promenad först. Då är de inte alls lika kaxiga längre, spionen är ju inte ensam....pissungar.

De omtalade barnen som ska flytta springer omkring och vrålar, kastar saker och slår överallt. Mina hundar är på tårna och vet inte riktigt hur de ska reagerar. Det knackar ju, men matte bryr sig inte? Det skriks och smälls, vad är det här?

När barn leker utanför viftar de inte ens på ett öra eller knorrehår. Alltså vid normal ljudnivå på barn som leker, samspelar osv.

Tänkte gå till affären men ser de mig gå kommer de ju roa hundarna tills de skäller. Det är ju verkligen askul att få dem att reagera, det är därför de bankar på lägenheten ständigt. Har ju plockat av ringklockan pga dem. Ser fram emot att kunna använda den igen. 2,5 månad. Så kort tid, men ack så lång!!!!

Får väl ta en promenad först. Då är de inte alls lika kaxiga längre, spionen är ju inte ensam....pissungar.
Reagerar ingen annan på de där skitarna?

Har missat om du skrivit något om det innan, men finns det inga föräldrar att prata med? Eller bryr de sig inte kanske, med tanke på barnens beteende känns det som att de får göra som de vill.

Reagerar ingen annan på de där skitarna?
Troligen därför de ska flytta, gissar jag. Eller del av det. Mycket klagomål har de fått. Men du vet hur det är, svårt att klaga på barn. Men jag vet att fler klagat, har pratat med grannarna och när jag pratat med fastighetsskötarna som tar det vidare så är de väl medvetna om problemet, då andra säger samma sak och de har sagt ifrån många gånger.

jag är ju dock ganska utsatt då jag bor underst på gaveln och är den enda med hund där, blir lättillgängligt när de är ute utanför och leker och när de går i trappan och loftgången till sin lägenhet som ju går förbi min.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
99 034
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
97 830
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
104 396
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
13 252
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31