Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 867
  • Visningar Visningar 85 565
Ingen som upplyst kollegan om det? Hos oss är alla vita muggar för alla, men alla muggar med olika färger form och motiv är folks privata som man inte får ta. Det upplystes jag om första dagen på jobbet. Funkar ganska bra utan att behöva märka muggen! Förutom när doktorn faktiskt tog en mugg det stod mitt namn på :rofl:
Så fungerar det här också! Men AT-läkarna som kommer var tredje månad har ibland lite förvirrat tagit andras muggar trots att de står på en hylla med en lapp "privata muggar" och det möttes inte med glada miner så nu står en stor lapp på skåpsdörren om att hålla sig borta :D

Har hon tillgångar av något slag? Sparade pengar osv?
Bostadstillägg varken höjs eller sänks beroende hur pensionen höjs eller sänks med de där hundralapparna och kronorna. Man får däremot själv skicka in för hyreshöjning varje år så drt höjs.
Nej inte nåt.
Du får ju max ha 7500 i hyra. Sen räknar de där.
Och jo, det sänktes.

Jag har sjukt oflyt och blev faktiskt trött på det idag. Fick rejäl nackspärr förra veckan och var till kiro två gånger. Det är hyfsat bra nu, men har vaknat med kramp i övre ryggmusklerna i fyra dagar. Har blivit lite bättre för varje dag. Idag får jag alltså ryggskott istället... Vilket jag kommer känna av i 4-8 veckor skulle jag tro. Sen har det gått dåligt på jobbet osv osv. Jag tror jag går och lägger mig och kliver inte upp igen före nästa vecka 🤷🏻

Nej inte nåt.
Du får ju max ha 7500 i hyra. Sen räknar de där.
Och jo, det sänktes.
Nej du får ha högre hyra men får max 7500 kr även om du har högre hyra, det betalas bara ut max 7500 kr även om hyran kanske ligger på 10 000 kr.

Bostadstillägget ändras förstås om pensionen ökas (eller om man bor ihop), men det brukar ju röra sig om en hundring hit eller dit bara, inga större summor det rör sig om, och förändrar inte så att man går minus jättemycket plötsligt- så till vida man inte valt att bo för dyrt för sin inkomst. Tex min löneförhöjning på halvtidslönen och höjningen av min sjukersättning täcker nästan höjningen av hyran.

Tror du gör din mamma en tjänst om du hjälper henne söka äldreförsörjningsstöd. Tyckte jag läste att hon har en pension på 5000 kr, det är mindre än vad jag har i halvtids sjukersättning och det är garantisjukersättning jag har-lägsta. Så den lägsta pension borde inte vara så låg. Hoppas jag läste fel och missförstod.

Nej du får ha högre hyra men får max 7500 kr även om du har högre hyra, det betalas bara ut max 7500 kr även om hyran kanske ligger på 10 000 kr.

Bostadstillägget ändras förstås om pensionen ökas (eller om man bor ihop), men det brukar ju röra sig om en hundring hit eller dit bara, inga större summor det rör sig om, och förändrar inte så att man går minus jättemycket plötsligt- så till vida man inte valt att bo för dyrt för sin inkomst. Tex min löneförhöjning på halvtidslönen och höjningen av min sjukersättning täcker nästan höjningen av hyran.

Tror du gör din mamma en tjänst om du hjälper henne söka äldreförsörjningsstöd. Tyckte jag läste att hon har en pension på 5000 kr, det är mindre än vad jag har i halvtids sjukersättning och det är garantisjukersättning jag har-lägsta. Så den lägsta pension borde inte vara så låg. Hoppas jag läste fel och missförstod.
Får du max 7500?!! Vi skickar in 2 gånger om året då hyran höjs två gånger om året. Hon får 2000 kr i bostadsbidrag/tillägg vad det nu än heter. Sen kanske problemet är att hon är skriven här? Får hon kan ju inte bo nånstans.

Och de provar ju äldreförsörsörjningsstöd när man söker om bostad så det är redan ”utrett”.

Får du max 7500?!! Vi skickar in 2 gånger om året då hyran höjs två gånger om året. Hon får 2000 kr i bostadsbidrag/tillägg vad det nu än heter. Sen kanske problemet är att hon är skriven här? Får hon kan ju inte bo nånstans.
1000011263.webp

Nej, jag som har sjukersättning det som tidigare kallades förtidspension och som ju också är en form av pension får max 6500 kr i bostadstillägg oavsett om hyran är högre, är hyran lägre får jag ju lägre bostadstillägg, men min hyra är på 9000 kr. Det är fullt bostadstillägg man kan få om man har sjukersättning, pensionärer (ensamma) får max 7500.

Är hon skriven i din bostad? I så fall är det inte konstigt alls att bostadstillägget inte är högre. Då baseras det på två personer som betalar hyran.

Varför kan hon inte bo någonstans? Hon har ju rätt till bostad hon också. :)

Och de provar ju äldreförsörsörjningsstöd när man söker om bostad så det är redan ”utrett”.
Det är ju något man söker hos socialtjänsten. Det har ju inget med att söka bostad att göra, så vida hon inte söker bostad via socialtjänsten.
Om hyran är högre än rekommenderat får man avslag, eller besked om att flytta till billigare. å andra sidan, är ni två i lägenheten får hon kanske avslag eftersom ni ska dela på utgifterna också så då kanske hennes inkomst egentligen täcker utgifterna.

Tanter som bara förutsätter att man sätter sig på en prioplats i kollektivtrafiken för att man är lat och inte att man faktiskt har behov av den bara för att man är under 70 år och då känner ett behov av att kasta sin tunga kasse halvt i ansiktet på en helt utan dialog om varför jag också behöver sitta.

Tanter som bara förutsätter att man sätter sig på en prioplats i kollektivtrafiken för att man är lat och inte att man faktiskt har behov av den bara för att man är under 70 år och då känner ett behov av att kasta sin tunga kasse halvt i ansiktet på en helt utan dialog om varför jag också behöver sitta.
Gjorde en tant så? Helt sjukt beteende ju! Riktigt gräsligt! Hon borde testa prata..
Jag sitter där också pga dövblind, men där sitter ständigt andra, som inte behöver det. Tex sjövilda skolungar som springer omkring, tonåringar och andra vuxna som inte har problem annars med att sitta på andra platser. Rätt störigt att de missbrukas så att jag till och med får stå för ingen erbjuder mig plats. Jag har inte balans nog för att stå i en buss i traffik. Nu senast var bussen dock så full så jag hölls på plats mellan två personer som jag bumpade in i ständigt... en av dem tog tag i min väska när jag helt tappade balansen, och hindrade därmed att jag föll.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 316
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 245
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 634
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
683
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka