Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 868
  • Visningar Visningar 85 634
Det har hon. Men det sänktes ju när pensionen ökades av regeringen. Dock blev det ju sammantaget mindre pengar för det försvann mer av bostadsbidraget än att penisionen höjdes.
Men annars så är pensionen så låg, typ 5000 kr o det kan hon ju inte leva på.
Vad konstigt, jag har iofs sjukersättning men bostadstillägget sänks inte när sjukersättningen höjs.
Du skrev ”bostadsbidraget”, hon borde kunna få både bostadstillägg också kommunalt bostadsbidrag. Kolla med kommunens ekonomiska rådgivare kan vara en idé.

Vad konstigt, jag har iofs sjukersättning men bostadstillägget sänks inte när sjukersättningen höjs.
Du skrev ”bostadsbidraget”, hon borde kunna få både bostadstillägg också kommunalt bostadsbidrag. Kolla med kommunens ekonomiska rådgivare kan vara en idé.
Nej det får hon inte för hon är inte inskriven i LSS

Hur menar du? Är hon inte ålderspensionär?
Man måste inte ingå i LSS för att få bostadstillägg iaf.
Jo det är hon. Men hon får inga andra bidrag, det du hänvisar till är om man är sjuk eller har funktionsnedsättning. Så ålderspensionärer kan tydligen leva på mycket mindre än andra. Pensionen höjdes med 130 kr och sedan förlorade hon 220 kr pga pensionen höjdes.

Jag hittade en enhörning från Nemesis Now som jag ville ha. Men jag köpte den inte då, nu är den slut och kommer inte tas in i lager igen :down::cry: Jag vill bygga upp en samling av dessa figurer men det går bara att köpa någon enstaka ibland för de kan vara ganska dyra.

Rövhattar som inte kan skilja på mitt och ditt. Grannen hade inbrott i lördags kväll vilket är hemskt i sig, men det faktiskt störiga är att både jag och maken var hemma när det hände och vi märkte ingenting alls trots att det hela inträffade bara några meter härifrån medan vi njöt av en lugn hemmakväll. Känns obehagligt och frustrerande, jag kan inte riktigt släppa tanken på att vi borde ha hört/sett något, men mest synd är det såklart om våra kära grannar som blev ganska skakade när de kom hem från sin middagsbjudning och fann att någon hade vänt upp och ner på hela stället.

Polisen tar det i alla fall på största ansvar, de har förhört både oss och alla andra grannar, tagit DNA-prov på grannarna för att kunna utesluta dem och kommer att ha en patrull lite extra synlig i området de kommande dagarna. Själva har vi fått en anledning att se över våra rutiner och kommer att vara ännu mer noga med att låsa alla dörrar och fönster framöver.

Rövhattar som inte kan skilja på mitt och ditt. Grannen hade inbrott i lördags kväll vilket är hemskt i sig, men det faktiskt störiga är att både jag och maken var hemma när det hände och vi märkte ingenting alls trots att det hela inträffade bara några meter härifrån medan vi njöt av en lugn hemmakväll. Känns obehagligt och frustrerande, jag kan inte riktigt släppa tanken på att vi borde ha hört/sett något, men mest synd är det såklart om våra kära grannar som blev ganska skakade när de kom hem från sin middagsbjudning och fann att någon hade vänt upp och ner på hela stället.

Polisen tar det i alla fall på största ansvar, de har förhört både oss och alla andra grannar, tagit DNA-prov på grannarna för att kunna utesluta dem och kommer att ha en patrull lite extra synlig i området de kommande dagarna. Själva har vi fått en anledning att se över våra rutiner och kommer att vara ännu mer noga med att låsa alla dörrar och fönster framöver.
Fy fan så läskigt! Kanske dags för alla att skaffa sådana där titthålskameror?

Jag fick ju för något år sedan reda på att någon försökt bryta sig in i min lägenhet (medan jag sov!) enbart för att polisen knackade på nästa dag och frågade om jag hade kamera då en av mina grannar både konfronterat, rapporterat och jagat bort busarna runt klockan tre på morgonen.
Han kom hem från jobbet, jobbar som bouncer, och såg två män försöka ta sig in genom min ytterdörr... konfronterade dem och de stack.
Vansinnigt läskigt.
Ta hand om er i kvarteret. <3

Jo det är hon. Men hon får inga andra bidrag, det du hänvisar till är om man är sjuk eller har funktionsnedsättning. Så ålderspensionärer kan tydligen leva på mycket mindre än andra. Pensionen höjdes med 130 kr och sedan förlorade hon 220 kr pga pensionen höjdes.
Fast jo, ålderspensionärer får bostadstillägg utan att ha sjukersättning eller funktionsnedsättning. Bostadstillägg för en ålderspensionär är väl max 7500 kr om man är ensamstående, för de med sjukersättning är det 6500 kr.
Har hon för låg inkomst jämfört med lägsta nivån för försörjningsstöd, kommer inte ihåg vad den nu kallas, så kan hon söka förörjningsstöd för äldre.
Så nej, ålderspensionärer kan tydligen inte leva på mycket mindre än andra, de har rätt till bidrag som alla andra. Tex bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.

Det låter som om de räknat fel, har ni överklagat?
Ålderspensionärer kan visst få bostadstillägg men då ansöker man hos Pensionsmyndigheten. https://www.pensionsmyndigheten.se/...liga-fragor/fragor-och-svar-om-bostadstillagg
För att ha rätt till bostadstillägg som pensionär behöver du uppfylla vissa grundkrav.

• Du måste bo i Sverige.
  • Du behöver ta ut hela din allmänna pension inklusive premiepension.
  • Du ska vara 66 år eller äldre. Är du född 1960 eller senare kommer andra åldrar gälla för när du tidigast kan ansöka.Pensionsåldrar och riktålder
När vi räknar ut om du kan få något bostadstillägg och hur mycket du kan få tar vi med hela din ekonomi i beräkningen. Det betyder att du behöver lämna information om:

• Din bostadskostnad. Bostadstillägg kan beviljas för de flesta boendeformer till exempel hyrd bostad, bostadsrätt eller eget hus.
  • Dina inkomster före skatt. Till exempel tjänstepension, privat pension, utländsk pension eller om du har arbetsinkomster.
  • Dina tillgångar. Till exempel pengar på bankkonto, fonder, aktier, och taxeringsvärde på fritidshus om de tillsammans översteg 100 000 kronor den 31 december förra året.
Om du är gift eller sambo ska ni ansöka tillsammans. Då är det er bostadskostnad, era sammanlagda inkomster och era totala tillgångar över 200 000 kronor som påverkar om och hur mycket ni kan få.

För att ta reda på om du har möjlighet att få bostadstillägg kan du testa att göra en beräkning själv på webben innan du ansöker. Du behöver inte logga in och kan enkelt testa flera gånger. Du får svar direkt om du bör gå vidare och göra en ansökan. Dina uppgifter sparas inte.
Testa om du kan få bostadstillägg
Du kan också besöka ett servicekontor eller ringa oss för att få hjälp med en beräkning. Se till att ta fram alla uppgifter innan du tar kontaktar oss.

Fast jo, ålderspensionärer får bostadstillägg utan att ha sjukersättning eller funktionsnedsättning. Bostadstillägg för en ålderspensionär är väl max 7500 kr om man är ensamstående, för de med sjukersättning är det 6500 kr.
Har hon för låg inkomst jämfört med lägsta nivån för försörjningsstöd, kommer inte ihåg vad den nu kallas, så kan hon söka förörjningsstöd för äldre.
Så nej, ålderspensionärer kan tydligen inte leva på mycket mindre än andra, de har rätt till bidrag som alla andra. Tex bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.
Hon får ju nåt bidrag eller tillägg som jag skrev. Men inte det som skrevs innan att det finns flera bostadsbidrag/tillägg.

Är orimligt irriterad över att vår nyaste anställda har börjat använda min medtagna temugg. Det finns hur många Ikea-muggar som helst men han måste tydligen ta min. Stör mig också på att jag är för konflikträdd för att säga till att jag vill ha den själv.
Märk den!
Vet inte vad du jobbar med (och alltså hur arbetsplatsen ser ut/tillgång till egna utrymmen osv) men antingen hade jag ställt muggen på min plats (om jag har någon) och inte i köket, och hade namnat den.

Märk den!
Vet inte vad du jobbar med (och alltså hur arbetsplatsen ser ut/tillgång till egna utrymmen osv) men antingen hade jag ställt muggen på min plats (om jag har någon) och inte i köket, och hade namnat den.
Ja, får nog göra det. Har ju inte behövts förut. Känner mig så himla fjantig, vuxen människa som inte vågar säga något.

Hon får ju nåt bidrag eller tillägg som jag skrev. Men inte det som skrevs innan att det finns flera bostadsbidrag/tillägg.
Har hon tillgångar av något slag? Sparade pengar osv?
Bostadstillägg varken höjs eller sänks beroende hur pensionen höjs eller sänks med de där hundralapparna och kronorna. Man får däremot själv skicka in för hyreshöjning varje år så drt höjs.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 316
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 245
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 634
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
683
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka