Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 398
  • Visningar Visningar 63 642
Har inte lägenheter rörlig nätavgift som tillkommer som alla andra?
Jag tror @grodan21 menar att HV vidaredebiterar från ett gemensamt abonnemang?

Då kan jag tänka mig att man gör en fast post för det som verkligen är fast av avgiften och en rörlig post för 'allt det andra'. Alltså av både det avtalade elpriset till elhandelsbolaget och den där högen av andra saker som kommer på nätfakturan.

Tänker mig att hennes 'rörliga pris' då innehåller mer än det man talar om ifall man tecknar eget elavtal, men att inte heller 'nätpriset' är jämförbart?

Har inte lägenheter rörlig nätavgift som tillkommer som alla andra?

Då kan jag tänka mig att man gör en fast post för det som verkligen är fast av avgiften och en rörlig post för 'allt det andra'. Alltså av både det avtalade elpriset till elhandelsbolaget och den där högen av andra saker som kommer på nätfakturan.

Tänker mig att hennes 'rörliga pris' då innehåller mer än det man talar om ifall man tecknar eget elavtal, men att inte heller 'nätpriset' är jämförbart?
Det är bara en post på fakturan som handlar om el.

Jag är nog bara allmänt extra gnällig för tillfället :o

Det var så jag tänkte också. Att det var ganska ojämförbara priser.

För 1860 kWh i januari betalar jag 2598 kronor i nätavgift och 1764 kronor i elförbrukning.

Så 1,40 kr per kWh i nätavgifter (fast+rörliga) och 95 öre per kWh i elinköp. Allt inklusive moms.

Det blir ganska nära 2,50 kr per kWh ändå. Även om det ändå inte är helt jämförbart heller.

Nätavgiften är uppdelad på:
Fast 1006,25 kr => 54,10 kr per kWh (fast är ju då fast oavsett förbrukningsnivån)
Elöverföringsavgift 571,14 kr => 30,71 kr per kWh (rörlig per kWh förbrukad)
Energiskatt 1020,89 kr => 54,88 kr per kWh (rörlig per kWh förbrukad)

Det var så jag tänkte också. Att det var ganska ojämförbara priser.

För 1860 kWh i januari betalar jag 2598 kronor i nätavgift och 1764 kronor i elförbrukning.

Så 1,40 kr per kWh i nätavgifter (fast+rörliga) och 95 öre per kWh i elinköp. Allt inklusive moms.

Det blir ganska nära 2,50 kr per kWh ändå. Även om det ändå inte är helt jämförbart heller.

Nätavgiften är uppdelad på:
Fast 1006,25 kr => 54,10 kr per kWh (fast är ju då fast oavsett förbrukningsnivån)
Elöverföringsavgift 571,14 kr => 30,71 kr per kWh (rörlig per kWh förbrukad)
Energiskatt 1020,89 kr => 54,88 kr per kWh (rörlig per kWh förbrukad)
Energiskatten är inte en del av nätavgiften. Det är en del av kostnaden för den förbrukade elen.
Men behöver skilja på om det är hela nätbolagets faktura man talar om, eller det som är nätkostnaderna på den. Det förvirrar jämförelser även mellan husägare att man inte är tydlig med vad man jämför.

Men jag håller med dig i grundfrågan.

Energiskatten är inte en del av nätavgiften. Det är en del av kostnaden för den förbrukade elen.
Men behöver skilja på om det är hela nätbolagets faktura man talar om, eller det som är nätkostnaderna på den. Det förvirrar jämförelser även mellan husägare att man inte är tydlig med vad man jämför.

Men jag håller med dig i grundfrågan.
Jag skulle säga att du har alldeles rätt, men att det ofta är en del av att jämföra äpplen och päron. Att elavtalspriset som presenteras inte innehåller dessa poster som sedan betalas via annan kanal.

Jag skulle säga att du har alldeles rätt, men att det ofta är en del av att jämföra äpplen och päron. Att elavtalspriset som presenteras inte innehåller dessa poster som sedan betalas via annan kanal.

För mig utgörs alltså det pris som är konkurrensutsatt och kan avtalas om bara 38% av priset jag betalar för elen.

Det stör jag mig på. Dessutom stör jag mig på att priserna och prisstrukturen är så svåra att överblicka. Nu är jag on topic i alla fall :-)

Jag kunde inte vara mer ointresserad och den verkar aldrig försvinna ur flödet.

Screenshot_20250212_101037_Chrome.webp

Att resa sig upp tänker jag inte är ett måste, men att bli "stilla" och lägga ner det man sysslar med känns vettigt.
Är det en lokal där man liksom hamnar i det hela utan att själv kunna välja om man ska delta tänker jag att det är rimligt att kunna låta bli.
Däremot är det väl också rimligt att visa ett lagom mått av respekt för de som deltar. Inte helt självklart var den balansen landar i alla sammanhang och i alla miljöer.

Personligen tycker jag att 12 var en dåligt vald tid, exempelvis 10 hade varit mycket bättre.
Och att den utlystes med för kort varsel. Vilket inte varit till fördel för möjligheten att organisera i verksamheter, och för individer att planera sitt deltagande/icke-deltagande.

När folk klagar på söket på våra webbar. Nej, om du söker på ”kossa” kommer du inte få upp resultat på ”tjur” bara för att det var det du menade. Tro mig, det här händer förvånansvärt ofta. Ja, med andra ord då såklart. Men folk verkar tro att de kan söka på ett ord och få träffar för ett annat. Vidare är vi nu för tiden så vana vid Google att vi förväntar oss att allt sök ska vara så bra. Jag vet inte vem som behöver höra det men... Google har resurser…

Men nej det är så dåligt, yada yada.. ”Tack för dina synpunkter, jag återkommer när jag har samma budget att utveckla sökfunktionen som Google har! Ciao!”

Jag är så himla trött på besattheten av tyckandet och dömandet av människors utseende. Hela tiden. Alltid. Oavsett kön. Oavsett vad. Så tycker vi negativt. För smal? För tjock? För fixad näsa? För fel näsa? För snygg? För ful? För mycket smink? För naturlig? För utmanande kläder? För beiga trista kläder? För gammal? Sprider bilder där vi dömer och utsätter människor upprepat för vår negativa kritik. Kan vi inte bara få vara...

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 044
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 095
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 487
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka