Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 404
  • Visningar Visningar 63 835
Finns bara i ett extremt fåtal och endast på västkusten söder om Göteborg. Antar att pizzorna bakas i England och skickas med båt och då hinner de ju kallna om de måste lastas om på lastbil ;)
Jag vet inte hur bra det går för dom häromkring heller. Jag tror lappen som de satte upp när de en dag helt utan förvarning stängde fortfarande sitter kvar. Eriksberg och Johanneberg finns fortfarande kvar i Göteborg men de gånger jag åkt förbi är det alltid helt tomt - förutom på tisdagar när de har 50% på alla pizzor.

https://www.gp.se/kultur/dominos-i-majorna-stanger.b4b60054-ff1d-435f-b9d5-a9c4a98cb39a

Instämmer med tanken, men Dominos är väl brittisk?
Nope

Domino's Pizza, Inc., commonly referred to as Domino's, is an American multinational pizza restaurant chain founded in 1960[3] and led by CEO Russell Weiner. The corporation is Delaware-domiciled[4] and headquartered at the Domino's Farms Office Park in Ann Arbor Township, near Ann Arbor, Michigan.[5][6]

Nope

Domino's Pizza, Inc., commonly referred to as Domino's, is an American multinational pizza restaurant chain founded in 1960[3] and led by CEO Russell Weiner. The corporation is Delaware-domiciled[4] and headquartered at the Domino's Farms Office Park in Ann Arbor Township, near Ann Arbor, Michigan.[5][6]
Ok, när jag kollade eftersom jag aldrig hört talas om dom stod där att de var brittiska. Men då hade den källan fel.

Kalhyggen, igen och alltid! :rage:

En tom timmerbil svänger ut från skogsbolaget SCA:s pappersfabrik i Obbola, utanför Umeå. Här invigdes världens största pappersmaskin i sitt slag i fjol. Pappret som tillverkas ska, enligt SCA, hjälpa till att ”trycka undan plasten” på marknaden i Europa.

Timmerbilen kör vidare ut på motorvägen, in på landsvägar mot smalare, slingrande skogsvägar. Den är på väg till skogar som aldrig tidigare har avverkats.

Satellitbilder, avverkningsanmälningar och kartlager från Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen visar att SCA sedan 2020 har avverkat flera tusen hektar kontinuitetsskog, och även i nyckelbiotoper – skogsområden som bolaget har lovat att bevara.

Ekvationen går inte ihop, anser Sten B Nilsson, professor vid det internationella institutet för tillämpad systemanalys i Österrike.
– Skogen räcker helt enkelt inte till. Den strukturella virkesbristen är hemmagjord, vi har överavverkat under en betydande tid.

SCA har även avverkningsanmält över 300 hektar nyckelbiotoper i Sverige sedan 2020, visar DN:s granskning. Det är områden i skogen som spelar en central roll för att bevara växter och djur. Sådana områden får man inte avverka, om man har marknadens högsta ansedda hållbarhetscertifiering, FSC – som SCA har.

FSC:s regler är tydliga: ”Områden med nyckelbiotopskvalitet får inte brukas. Skötsel kan göras, bara i syfte att bevara eller öka naturvärdena”, skriver Henrik von Stedingk på FSC Sverige i ett mejl.

Flera av platserna som SCA har avverkningsanmält har ”urskogskaraktär”, enligt Skogsstyrelsen. En typ av skog som det bara finns 3 procent kvar av i Europa.

– Det går inte att bortförklara enstaka avverkningar som betydelselösa. Förlusten av biologisk mångfald handlar inte bara om det sista djuret eller växten av en viss art på jorden, utan till stor del om den lokala påverkan som sker i dagens ohållbara markanvändning.

Jag vet var SCA planerar avverka nyckelpiotop och kontinuitetsskog så jag ska göra en anmälan. Såg så sent som igår fem timmerbilar med släp som blockerade en hel bensinstation för de skulle tanka innan de åker för att hämta värdefull skog från kalhuggna kontinuitetsskogar. :devil:

Kalhyggen, igen och alltid! :rage:

En tom timmerbil svänger ut från skogsbolaget SCA:s pappersfabrik i Obbola, utanför Umeå. Här invigdes världens största pappersmaskin i sitt slag i fjol. Pappret som tillverkas ska, enligt SCA, hjälpa till att ”trycka undan plasten” på marknaden i Europa.

Timmerbilen kör vidare ut på motorvägen, in på landsvägar mot smalare, slingrande skogsvägar. Den är på väg till skogar som aldrig tidigare har avverkats.

Satellitbilder, avverkningsanmälningar och kartlager från Naturvårdsverket och Skogsstyrelsen visar att SCA sedan 2020 har avverkat flera tusen hektar kontinuitetsskog, och även i nyckelbiotoper – skogsområden som bolaget har lovat att bevara.

Ekvationen går inte ihop, anser Sten B Nilsson, professor vid det internationella institutet för tillämpad systemanalys i Österrike.
– Skogen räcker helt enkelt inte till. Den strukturella virkesbristen är hemmagjord, vi har överavverkat under en betydande tid.

SCA har även avverkningsanmält över 300 hektar nyckelbiotoper i Sverige sedan 2020, visar DN:s granskning. Det är områden i skogen som spelar en central roll för att bevara växter och djur. Sådana områden får man inte avverka, om man har marknadens högsta ansedda hållbarhetscertifiering, FSC – som SCA har.

FSC:s regler är tydliga: ”Områden med nyckelbiotopskvalitet får inte brukas. Skötsel kan göras, bara i syfte att bevara eller öka naturvärdena”, skriver Henrik von Stedingk på FSC Sverige i ett mejl.

Flera av platserna som SCA har avverkningsanmält har ”urskogskaraktär”, enligt Skogsstyrelsen. En typ av skog som det bara finns 3 procent kvar av i Europa.

– Det går inte att bortförklara enstaka avverkningar som betydelselösa. Förlusten av biologisk mångfald handlar inte bara om det sista djuret eller växten av en viss art på jorden, utan till stor del om den lokala påverkan som sker i dagens ohållbara markanvändning.

Jag vet var SCA planerar avverka nyckelpiotop och kontinuitetsskog så jag ska göra en anmälan. Såg så sent som igår fem timmerbilar med släp som blockerade en hel bensinstation för de skulle tanka innan de åker för att hämta värdefull skog från kalhuggna kontinuitetsskogar. :devil:
Men tack om du gör en anmälan! :bow:

Ser värre ut idag. Båda armvecken så här snygga. Och händerna vågar jag inte visa ser fasiken misshandlad ut :rofl:

IMG_9774.webp

Klarade mig 1 vecka plus några dagar. Men nu är det stopp igen i avloppet. 🫤
Och när jouren kom har det lugnat ner sig igen. Som om det släpp. Hände inget när han spolade i toa flera ggr.🤔 Så trött på det här.
Men tänkte då inte chansa utan ringde ändå. Vill inte ha översvämningar igen, är ju så drygt o städa varje gång om inte annat.

Så nu avvaktar vi till imorgon bitti och ser. För då ska dom ändå hit och filma rören.

Förhoppningvis blir jag inte akut nödig innan dess. Då får det bli ute i kylan eller skurhinken...😅

Det ska bli minus i veckan och jag fryser bara jag tänker på det. Jag gillar när det är plus och vill inte ha minus nu, är trött på att frysa. Bara 2 minus än så länge i morgon ska det bli 3-4 eller något och så kallare för varje dag och natt några dagar. Sitter med en filt om axlarna och en filt om bena!

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
93 044
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
100 095
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
129 487
Senast: Lilla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
662
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka