Jag är så upprörd, till och med förbannad.
Jag jobbar på en kommun inom utbildningsförvaltningen. Idag fick vi en begäran om att lämna ut de fem senaste årens alla bedömda elevarbeten (prov, inlämningsuppgifter, nationella prov) samt information relaterad till arbetena som vilken kurs det avser, årskurs, ämne, feedback eleven har fått, slutbetyg i kursen m.m.
Enligt mailet ska information användas till något som förhoppningsvis kommer ha mycket stor samhällsnytta - jag tolkar det som en AI tjänst som kommunerna sen kommer behöva betala för att ta del av.
Det här kommer ta sjukt lång tid att plocka fram eftersom vi inte har någon sammanställning över allt det här. Dessutom kommer vi behöva sekretesspröva alla handlingar för att vara säkra på att inga uppgifter om eleverna framgår. Spontant tänker jag att det kommer ta ca 1 veckas arbetstid. Plus den tid det kommer ta för alla lärare att hitta åt materialet.
Det har säkert gått ut till alla kommuner vilket innebär att offentlig verksamhet kommer få lägga ner otroliga mängder tid för att någon sen ska lägga in det i en AI modell och tjäna pengar på det. Dessutom kommer inte lärarna kunna använda samma prover igen eftersom svaren kommer vara offentliga.
Vi är en pytteliten kommun som inte har någea muskler att sätta emot sånt här men vi ingår i nätverk med andra kommuner så vi ska lyfta frågan där och höra hur dom gör. Det känns ju helt orimligt att en kommun ska behöva göra det här. Sen är det störigt att jag jobbar hemifrån idag och alla är på lunch så jag kan inte prata med någon kollega om hur upprörd jag är över det här så istället håller jag på att koka över här hemma.