Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Snyfthistorier i kvällstidningarna, att unga inte kan få jobb. Sänk kraven för i helvete! De unga häromkring vägrar städa, vägrar jobba på Donken mm. Ja men varsågod å va arbetslös då.
Jag läste för en tid sedan en artikel där de bland annat intervjuade en ung kemistuderande, om hur hon ser på arbetsmarknaden och utsikterna med jobb efter examen.
Hon var jättepositiv. Tänkte sig att hon helst vill ta en chefsposition hos något större företag inom den kemiska branchen.

Det lär bli ett ganska hårt välkomnande till verkligheten för henne. Det mentala steget man måste ta från att ha föreställt sig att bli chef i branchen till att grilla hamburgare, är rätt stort.

Jag läste för en tid sedan en artikel där de bland annat intervjuade en ung kemistuderande, om hur hon ser på arbetsmarknaden och utsikterna med jobb efter examen.
Hon var jättepositiv. Tänkte sig att hon helst vill ta en chefsposition hos något större företag inom den kemiska branchen.

Det lär bli ett ganska hårt välkomnande till verkligheten för henne. Det mentala steget man måste ta från att ha föreställt sig att bli chef i branchen till att grilla hamburgare, är rätt stort.
Usch ja. Jag kommer ihåg när jag som nyexad trodde jag skulle få ett bra jobb direkt. Skolan sa hela tiden att det var brist på oss. Men när vi kom ut var marknaden så gott som mättad och det var skitsvårt att få ett relevant jobb.

Steget från att se sig själv som välutbildad till att bli brevbärare var inte kul att ta..

Men tio år efter examen fick jag ett jobb som typ var relevant för min utbildning och stortrivs!

Jag är väldigt nöjd med att ha sparat flera tusen på en säng vi behövde köpa... Man måste ju inte köpa skräp man inte behöver...
Hörde på TV att butiker börjat höja priserna långt i förväg för att kunna tjäna mer sen på Black Friday. De får inte höja inom en månad från rean så då höjer de upp till ett halvår innan i stället.

Stör mig på att iPhone inte har något varningsljud för låg batterinivå, upptäckte att den låg på 5% precis när jag skulle iväg.

Stör mig även på att det finns för många eltandborstar att välja mellan.

Stör mig på att samsung lägger en notis på skärmen:

Uppdat, jur. Samsung account...
Tryck här om du accepterar det nya sekretessmeddelandet.

Vad ska jag acceptea? Finns ingen som helst ytterligare info ??

Som en släkting. Gick ut gymnasiet (naturbruk) och sa ”får jag inte ut 30 000 i mån efter skatt tar jag inte jobbet”.

Vad är det som gör att jag får lite klåda och utslag av vissa hundars saliv och andras inte alls? Har upplevt det flera gånger under mitt liv, haft hund hela livet och vissa hundar jag/vi haft har jag reagerat på och andra inte. Och bara på det lilla viset. Har tagit blodprov på VC och är inte allergisk enligt det i alla fall.

Känns märkligt, och störigt att inte fatta vad skillnaden är.

Som en släkting. Gick ut gymnasiet (naturbruk) och sa ”får jag inte ut 30 000 i mån efter skatt tar jag inte jobbet”.
Jag har en son som är lite sådär kräsen, ingen utbildning eller någonting. Men ändå krav. "Jag vill inte jobba med det!" Nähä, men du måste försörja dig ju.... Skaffar man sig inte en utbildning får man ju ta vad som erbjuds av jobb utan utbildning och det är ju ofta jobb som ungdomar kanske inte alltid tycker är asroliga.

Jag har en son som är lite sådär kräsen, ingen utbildning eller någonting. Men ändå krav. "Jag vill inte jobba med det!" Nähä, men du måste försörja dig ju.... Skaffar man sig inte en utbildning får man ju ta vad som erbjuds av jobb utan utbildning och det är ju ofta jobb som ungdomar kanske inte alltid tycker är asroliga.
Nä. Men hon höll ju vad hon lovat. Jobbade knappt o sen blev hon sjukskriven. Varför jobba när man inte får ut 30? Helt galet alltihopa.

Nä. Men hon höll ju vad hon lovat. Jobbade knappt o sen blev hon sjukskriven. Varför jobba när man inte får ut 30? Helt galet alltihopa.
Såg just en i en grupp beklaga sig över att inte få butiksjobb här. Någon tipsade om att söka utanför staden och utanför sin utbildning för det hade hon gjort-helt utan erfarenhet och fått jobb, men nej det ville personen inte. En annan tipsade om ett annat jobb, men nej det var ju inte inom utbildningen och personens erfarenheter....

Men gå arbetslös då. Jag är den första som förstå att det kan finnas anledningar till att välja inom sitt yrke först, personligen kan jag absolut inte söka vad som helst pga mina nedsättningar, men alla arbetslösa har inte problem med nedsättningar på olika vis så ibland handlar det mer om att inte tänka utanför boxen...

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 441
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 816
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar