Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja! En borde kunna åberopa force majeure som privatperson ocksåApropå snöoväder/halka eller andra oväder som gör det svårt att resa med bil eller kollektivt, och mer nödvändiga resor:
Jag stör mig fruktansvärt på att det är omöjligt att på kort varsel (någon timme eller så) nå olika sorters vårdgivare för att meddela att man p.g.a. trafiksituationen i ovädret omöjligt kan komma alls, eller möjligen "komma i tid" (t.ex. en mer okomplicerad provtagning där "drop-in" vore ett alternativ men man försetts med kallelse med tid).
Åtminstone i vår region, så får man betala (med straffavgift) om man inte bokar om senast dagen innan.
Men det som ser ut som ett milt oväder kan ju lokalt innebära att träd fallit över vägen, eller en sträcka blivit översvämmad, vilket om man ska åka omvägar på många mil ger en rejäl oförutsedd försening.
Även om man tar till 15-30 minuters extra restid vid dåligt väder, räcker det inte för att köra t.ex. fem mil extra.
Det förekommer inte några trafikvarningar vare sig via appar, eller lokalradio, vid en översvämning eller träd över vägbanan för de där mindre kommunala vägarna...
Är det 20 mg du har ordinerat så gör det säkert inget om du tar en till direkt.Och när jag kom hem tog jag medicin, men minns inte om jag tog alimemezin. De ligger inte i dosetten utan i en burk jag har bredvid. Jag tror inte att jag tog det. Och jag får vänta till 23 innan jag vågar ta det. Så jag inte råkar ta dubbel dos.
Till oss brukar ibland växeln ringa och fråga om de får koppla fram en patient till mitt direktnummer (jag är sekreterare). Jag säger ofta ja. Och jag skulle även ta bort din faktura om du ringde dagen efter och förklarade enligt ovan. Men alla gör förstås inte så, det förstår jag…Apropå snöoväder/halka eller andra oväder som gör det svårt att resa med bil eller kollektivt, och mer nödvändiga resor:
Jag stör mig fruktansvärt på att det är omöjligt att på kort varsel (någon timme eller så) nå olika sorters vårdgivare för att meddela att man p.g.a. trafiksituationen i ovädret omöjligt kan komma alls, eller möjligen "komma i tid" (t.ex. en mer okomplicerad provtagning där "drop-in" vore ett alternativ men man försetts med kallelse med tid).
Åtminstone i vår region, så får man betala (med straffavgift) om man inte bokar om senast dagen innan.
Men det som ser ut som ett milt oväder kan ju lokalt innebära att träd fallit över vägen, eller en sträcka blivit översvämmad, vilket om man ska åka omvägar på många mil ger en rejäl oförutsedd försening.
Även om man tar till 15-30 minuters extra restid vid dåligt väder, räcker det inte för att köra t.ex. fem mil extra.
Det förekommer inte några trafikvarningar vare sig via appar, eller lokalradio, vid en översvämning eller träd över vägbanan för de där mindre kommunala vägarna...
Ja svågern fick fel på bilen halvvägs till Nyköping. Han ringde sambon som körde ner dem så de kom senare. De tog deras dotter mellan andra eller efter alla. Men de ringde växel som kopplar fram dem. Jag har även ringt sjukdom samma dag.Till oss brukar ibland växeln ringa och fråga om de får koppla fram en patient till mitt direktnummer (jag är sekreterare). Jag säger ofta ja. Och jag skulle även ta bort din faktura om du ringde dagen efter och förklarade enligt ovan. Men alla gör förstås inte så, det förstår jag…
Samma sak om någon vaknar sjuk samma dag eller fått fel på bilen tex. Vad ska man göra? Jag tänker inte straffa folk för det!
Verkar vara en modell med några år på nacken, men google säger ner till -15°, så att den inte värmer speciellt bra vid -20 och kallare är som förväntat.Tyvärr. I det här fallet "is google not my friend". Modellen heter SRK20ZMX-S, men jag kan inte precis påstå att jag hittar mycket info (förutom bruksanvisning) när jag försöker googla.
Det är 20 mg kapslar och jag tar 2 stycken, d.v.s. 40 mg. Kan ju ringa akuten och fråga hur jag kan göra. De har medicinskt kunnig personal som kan svara på sånt. Jag har ingen ångest just nu märkligt nog, men det är nästan 2 timmar kvar till 23.Är det 20 mg du har ordinerat så gör det säkert inget om du tar en till direkt.
Jag har tagit upp till 240 mg när jag hade flytande alimemazin, man (jag) blev bara tröttare.
Den störiga delen av problemet är att det inte går att komma fram till växeln för att prata med en människa.Till oss brukar ibland växeln ringa och fråga om de får koppla fram en patient till mitt direktnummer (jag är sekreterare). Jag säger ofta ja. Och jag skulle även ta bort din faktura om du ringde dagen efter och förklarade enligt ovan. Men alla gör förstås inte så, det förstår jag…
Samma sak om någon vaknar sjuk samma dag eller fått fel på bilen tex. Vad ska man göra? Jag tänker inte straffa folk för det!
Vad skönt att du inte har ångest!Det är 20 mg kapslar och jag tar 2 stycken, d.v.s. 40 mg. Kan ju ringa akuten och fråga hur jag kan göra. De har medicinskt kunnig personal som kan svara på sånt. Jag har ingen ångest just nu märkligt nog, men det är nästan 2 timmar kvar till 23.
Reklamation! Låter som att förpackningen är skadad.Tortillabröden var supermögliga trots nyköpt paket med långt kvar till Bäst före-datum
(Ja, jag är en mycket simpel person som ganska ofta äter tacos på fredagar).
Har fotat bröden och ska reklamera!Reklamation! Låter som att förpackningen är skadad.
Men sjukhusets växel blir aldrig full? De kan koppla till de flesta ställen.Den störiga delen av problemet är att det inte går att komma fram till växeln för att prata med en människa.
Man kommer bara till "ködatorn" som berättar att kön är fylld för dagen...
Växel på regionen som kopplar en.Den störiga delen av problemet är att det inte går att komma fram till växeln för att prata med en människa.
Har hänt mig. Jag kontaktade leverantören. @McFlurryReklamation! Låter som att förpackningen är skadad.
Den störiga delen av problemet är att det inte går att komma fram till växeln för att prata med en människa.
Jag skrev om växel på regionen.Samma här, fast en kommer till en telefonsvarare (telefontid för att få en telefontid är typ kl 8-9, och en lär ringa direkt när den börjar för att ha en chans - även enligt personalen på den aktuella vårdcentralen..). Så en kan välja att boka av sin tid (en får göra några knappval..). Den svararen lyssnas av av en medicinsk sekreterare, som också lägger in avbokningarna (fick jag veta när det blivit en miss en gång. Jag bokade av två tider, i god tid, men bara den ena lades in = jag fick en faktura. Den fakturan plockades bort, efter att de dubbelkollat saken.)
Edit: i mitt fall är det alltså vårdcentralen som generellt är svår att lyckas få tag i. Missade att andra skrev om sjukhus - sorry..
Skönt att höra ! Det stämmer ju bra med vår uppfattning om att den brukar funka hyfsat ner till ett fåtal minusgrader.Verkar vara en modell med några år på nacken, men google säger ner till -15°, så att den inte värmer speciellt bra vid -20 och kallare är som förväntat.
Det är alltså inget fel på den, den är bara inte gjord för kallare väder.