Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag antar att de luftvärmepumpar som man blir rekommenderad i södra Småland inte riktigt håller samma mått som de som man bör ha i Norrland... :) Jag vet inte riktigt vilken lägsta-temperatur vår rekommenderas till, men jag jag antar att elfirman som installerade tog hänsyn till vad som är normalt här.
Intressant. Skall fråga om det på torsdag tror jag.
 
Intressant. Skall fråga om det på torsdag tror jag.
Ja, det är intressant. Jag har i stort sett hela tiden funderat på om det är något FEL på vår, eftersom den ska vara bra men i princip inte är speciellt effektiv :confused: . Men det är ju jättesvårt att få den kollad när vi har riktigt kallt väder väldigt sällan. Innan jag får tag i någon som kan kolla upp om den borde värma bättre så är ju de iskalla temperaturerna över igen... :D
 
Ja, det är intressant. Jag har i stort sett hela tiden funderat på om det är något FEL på vår, eftersom den ska vara bra men i princip inte är speciellt effektiv :confused: . Men det är ju jättesvårt att få den kollad när vi har riktigt kallt väder väldigt sällan. Innan jag får tag i någon som kan kolla upp om den borde värma bättre så är ju de iskalla temperaturerna över igen... :D
Fast jag vet att det är minst en gång om året för vi har diskuterat detta ofta.
 
Ja, det är intressant. Jag har i stort sett hela tiden funderat på om det är något FEL på vår, eftersom den ska vara bra men i princip inte är speciellt effektiv :confused: . Men det är ju jättesvårt att få den kollad när vi har riktigt kallt väder väldigt sällan. Innan jag får tag i någon som kan kolla upp om den borde värma bättre så är ju de iskalla temperaturerna över igen... :D
Dum fråga har ni dammsugit filtrera? Alltså jag vet dum fråga men vi hade missat det första åren. Haha. Sedan visade det sig att det var till och med nånting som var svårt att komma åt så vi fick köra med tryckluft.
 
Fast jag vet att det är minst en gång om året för vi har diskuterat detta ofta.
Vilket är minst en gång/år? Att det blir kallt ett par dagar i taget? Det är ju det som är problemet (tack och lov ändå :) ). Om det hade varit kallt 2-3 veckor i taget hade man haft större chans att göra något åt det. Om det nu ÄR något som behöver fixas. Jag kan ju inte ringa ut någon som ska kolla effekten vid -10 grader om det sedan är +5 grader igen.
 
Dum fråga har ni dammsugit filtrera? Alltså jag vet dum fråga men vi hade missat det första åren. Haha. Sedan visade det sig att det var till och med nånting som var svårt att komma åt så vi fick köra med tryckluft.
Japp. De plockar vi ut och dammsuger med 2-3 månaders mellanrum. Vi missade det också i början, men sedan dess har vi gjort det mycket regelbundet... :)
 
Ja, det är intressant. Jag har i stort sett hela tiden funderat på om det är något FEL på vår, eftersom den ska vara bra men i princip inte är speciellt effektiv :confused: . Men det är ju jättesvårt att få den kollad när vi har riktigt kallt väder väldigt sällan. Innan jag får tag i någon som kan kolla upp om den borde värma bättre så är ju de iskalla temperaturerna över igen... :D

Att kolla vad modellen har för köldgräns etc bör Google kunna hjälpa till med.
 
Och nu ska tydligen en tant gå emot strömmen i gången då hon missat sin plats längre fram 🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠
Jag blir väldigt ofta förundrad över hur folk beter sig då de ska flyga. Förra gången jag flög var det 2 personer framför mig som inte kunde sitta still i 3 sekunder ens. De for fram och tillbaks som flipperkulor ungefär så mitt te som stod på det lilla bordet skvätte runt. Vuxna människor. Jäkligt tröttsamt.

Samtidigt satt någon gubbe bakom mig och hostade något slags digerdöds-hosta en gång i minuten ungefär. Jag var inte det minsta förvånad då jag blev sjuk.
 
Att kolla vad modellen har för köldgräns etc bör Google kunna hjälpa till med.
Tyvärr. I det här fallet "is google not my friend". Modellen heter SRK20ZMX-S, men jag kan inte precis påstå att jag hittar mycket info (förutom bruksanvisning) när jag försöker googla.
 
Apropå snöoväder/halka eller andra oväder som gör det svårt att resa med bil eller kollektivt, och mer nödvändiga resor:

Jag stör mig fruktansvärt på att det är omöjligt att på kort varsel (någon timme eller så) nå olika sorters vårdgivare för att meddela att man p.g.a. trafiksituationen i ovädret omöjligt kan komma alls, eller möjligen "komma i tid" (t.ex. en mer okomplicerad provtagning där "drop-in" vore ett alternativ men man försetts med kallelse med tid).

Åtminstone i vår region, så får man betala (med straffavgift) om man inte bokar om senast dagen innan.

Men det som ser ut som ett milt oväder kan ju lokalt innebära att träd fallit över vägen, eller en sträcka blivit översvämmad, vilket om man ska åka omvägar på många mil ger en rejäl oförutsedd försening.

Även om man tar till 15-30 minuters extra restid vid dåligt väder, räcker det inte för att köra t.ex. fem mil extra.

Det förekommer inte några trafikvarningar vare sig via appar, eller lokalradio, vid en översvämning eller träd över vägbanan för de där mindre kommunala vägarna...
 
Skulle skriva om nåt jag stör mig på men skulle bara läsa ikapp i tråden först så nu har jag glömt vad jag störde mig på.
Störigt. :down:
 
Apropå störningar kring boarding: Varför kan de inte helt enkelt prioritera passagerare med platser längst bak/längst ifrån dörrarna? Måste ju vara mycket smidigare att få dem ur vägen, sen kommer de som sitter näst längst bak/bort o.s.v.

Är det så enkelt att "längst fram är 'finast', så där sitter de med de dyraste biljetterna" och "gå på först är skönast, så det får de med de dyraste biljetterna göra" i en sjukt opraktisk kombination? Verkar ju extremt ovärt.
Jag minns att jag lärde mig om detta vid en kurs på universitetet, och just att boarda bakifrån och fram var faktiskt den minst effektiva metoden. Jag vill minnas att den mest effektiva var just den slumpmässiga boardingen som de flesta flygbolag använder idag, även om det verkligen inte känns så när man väl är där. Ännu bättre blir den om man börjar med att låta de "långsamma" passagerarna gå ombord först, typ barnfamiljer och äldre och sådär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
24 244
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 107
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 638
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 036
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp