Störiga saker vi stör oss på, del 31.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingenting alls faktiskt, inte så länge du har isfri vindruta.
Nu ska det ju inte regna tack och lov eller är blött så vindrutan blir nerstänkt vid möte
Men man kan ju få böter om vindrutetorkaren är trasig eller spolarvätskan är slut vid kontroll?
Här är det ju så tydligt att de är trasiga om jag skulle möta en polisbil
 
Nu ska det ju inte regna tack och lov eller är blött så vindrutan blir nerstänkt vid möte
Men man kan ju få böter om vindrutetorkaren är trasig eller spolarvätskan är slut vid kontroll?
Här är det ju så tydligt att de är trasiga om jag skulle möta en polisbil
Ja, men det syns ju att de gått sönder "nu" och du har verkstadstid så inga böter.
Med tanke på hur många idioter som inte borstar av bilen och framförallt lyktor och tak, eller ens orkar skrapa rent rutorna när det är frost så är det en skitsak.
 
Ja, jag bor i Småland på gränsen mot Skåne och stör mig REJÄLT på minus 22 grader idag. Jag minns inte när vi hade under -20 grader senast...
Vi har nu i tre dagar haft mellan -30 och -33° (före var det bara mellan -15 och -20° i några dagar). Nu är det "bara" -29° 😂 kan säga som så att det är ganska mycket saker som inte riktigt vill fungera i denna kylan just nu.

Det tar mig till en störning. En släkting som annars bor längre söderut var på besök. Hen funderade om folk börjar klaga på att det är kallt, att om folk är frusna av sig? Detta kommer då av en som varken har jobb, fritidsintressen eller boende som påverkas nämnvärt av väder.
Nej, största problemet är inte att folk är frusna av sig, största problemet är att saker faktiskt fryser och slutar fungera när det är såhär kallt i många dagar.
I princip alla jag känner med stall kämpar i någon utsträckning nu med att inte stallen ska frysa igen.

Nåja, hen fick uppleva problemen med kyla själv sedan när hens bil inte ville starta :grin:
 
Jag har satt igång det i badrummet, men jag minns inte hur man får igång de två nyare... :o Det var så länge sedan vi hade igång dem, och knapparna på sidan är helt obegripliga. Har för mig att det fanns en power-knapp, men hittar den inte... :cautious: Får kolla lite noggrannare när jag kommer hem igen.

Luftvärmepumpen bara stannar och avfrostar sig gång på gång... :(
Hur ser den ut på utsidan?
De brukar samla på sig en massa massa is när det är kallt.
Ice off funkar på det
 
Hur ser den ut på utsidan?
De brukar samla på sig en massa massa is när det är kallt.
Ice off funkar på det
Den ser inget speciellt isig ut, tycker jag. Hrm, skulle nog inte våga spreja något på den... :nailbiting:

Nu har jag satt upp den till 27 grader och satt fläktarna på det högsta. Satt igång el-elementen också och fått igång en brasa i kaminen. Måste få ha i alla fall 15 grader inomhus, tycker jag... 🥶
 
Den ser inget speciellt isig ut, tycker jag. Hrm, skulle nog inte våga spreja något på den... :nailbiting:

Nu har jag satt upp den till 27 grader och satt fläktarna på det högsta. Satt igång el-elementen också och fått igång en brasa i kaminen. Måste få ha i alla fall 15 grader inomhus, tycker jag... 🥶
Ingen fara
Mammas hällde reparatörer massor med hett vatten över för att smälta isen
Sålde 2 iceoff till ett par som sprayade sin pump med det och det funkade
Hur ser de ut på baksidan det är där den isar igen
 
Hur ser den ut på utsidan?
De brukar samla på sig en massa massa is när det är kallt.
Ice off funkar på det
Störst faktor när en värmepump inte klarar av att värma luften i nån vettig ordning, är faktiskt vad pumpen har för köldgräns.

Min är effektiv ner till nånstans mellan minus 20 och minus 25, sen blir den mindre effektiv för varje grad och såna här dagar när tempen ligger på kring eller kallare än -30 så värmer den luften ytterst ineffektivt.

Som tur är kan jag elda i pannan och ha varmt inne ändå
 
Senast ändrad:
Ja, jag bor i Småland på gränsen mot Skåne och stör mig REJÄLT på minus 22 grader idag. Jag minns inte när vi hade under -20 grader senast...
Jag bor i hjärtat av Västergötland och vi hade bara -18 i morse.

Stör mej på att jag fick huvudvärk av kylan. Mössan var tydligen för tunn. Jag som skulle rida i eftermiddag :meh: men å andra sidan så blev det att gå upp och rota i garderoben hos pappa efter gamla vinterkläder. Hittade 2 mössor och 2 termobyxor. Reflextäcke till Leffe. En tröja och en lusekofta. Där sparade jag några kronor istället :D
 
Störst faktor när en värmepump inte klarar av att värma luften i nån vettig ordning, är faktiskt vad pumpen har för köldgräns.

Min är effektiv ner till nånstans mellan minus 20 och minus 25, sen blir den mindre effektiv för varje grad och såna här dagar när tempen ligger på kring eller kallare än -30 så värmer den luften ytterst ineffektivt.

Som tur är kan jag elda i pannan och ha varmt inne ändå
Hur många grader behöver din stå på när det är riktigt kallt, för att den ska ge värme? I normala fall står vår och "puttrar" på 20 grader, och jag upplever att det räcker när det går ner till några få minusgrader. Men idag fick jag höja till 27 grader innan jag upplever att jag får någon vettig effekt alls. Då har det alltså varit -22 grader i natt och nu är det ca 13 minusgrader. Som "varmast" har vi haft -12 grader idag. Ovanligt här dock. Ovanligt att det är kallare än ca 10 minusgrader.
 
Hur många grader behöver din stå på när det är riktigt kallt, för att den ska ge värme? I normala fall står vår och "puttrar" på 20 grader, och jag upplever att det räcker när det går ner till några få minusgrader. Men idag fick jag höja till 27 grader innan jag upplever att jag får någon vettig effekt alls. Då har det alltså varit -22 grader i natt och nu är det ca 13 minusgrader. Som "varmast" har vi haft -12 grader idag. Ovanligt här dock. Ovanligt att det är kallare än ca 10 minusgrader.
Min står på 23° och håller den tempen inne utan problem, fram tills det blir ner mot -25.
Då får jag höja upp några grader för att hålla 20-22 inne, men jag köpte också en av de luftvärmepumpar som utan större problem ska kunna värma ner till -25.
Den värmer luften under -25 också såklart, men inte lika effektivt.
 
Min står på 23° och håller den tempen inne utan problem, fram tills det blir ner mot -25.
Då får jag höja upp några grader för att hålla 20-22 inne, men jag köpte också en av de luftvärmepumpar som utan större problem ska kunna värma ner till -25.
Den värmer luften under -25 också såklart, men inte lika effektivt.
Ja, jag antar att de luftvärmepumpar som man blir rekommenderad i södra Småland inte riktigt håller samma mått som de som man bör ha i Norrland... :) Jag vet inte riktigt vilken lägsta-temperatur vår rekommenderas till, men jag jag antar att elfirman som installerade tog hänsyn till vad som är normalt här.
 
Alltså MÄNniskor!
Två gubbar stod och trängde sig mot mig invid boardingen. Den ena hostade dessutom upprepade gånger rakt ut.
När vi sen skulle boarda så hade de inte ens priority boarding?! Så VARFÖR stod de då typ längst fram och trängdes?

:banghead::banghead::banghead:
 
Ja, jag antar att de luftvärmepumpar som man blir rekommenderad i södra Småland inte riktigt håller samma mått som de som man bör ha i Norrland... :) Jag vet inte riktigt vilken lägsta-temperatur vår rekommenderas till, men jag jag antar att elfirman som installerade tog hänsyn till vad som är normalt här.
Rekommenderade den smålandsboende dottern att installera samma modell som mig faktiskt 😅
 
Alltså MÄNniskor!
Två gubbar stod och trängde sig mot mig invid boardingen. Den ena hostade dessutom upprepade gånger rakt ut.
När vi sen skulle boarda så hade de inte ens priority boarding?! Så VARFÖR stod de då typ längst fram och trängdes?

:banghead::banghead::banghead:

Och nu ska tydligen en tant gå emot strömmen i gången då hon missat sin plats längre fram 🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠
 
Apropå störningar kring boarding: Varför kan de inte helt enkelt prioritera passagerare med platser längst bak/längst ifrån dörrarna? Måste ju vara mycket smidigare att få dem ur vägen, sen kommer de som sitter näst längst bak/bort o.s.v.

Är det så enkelt att "längst fram är 'finast', så där sitter de med de dyraste biljetterna" och "gå på först är skönast, så det får de med de dyraste biljetterna göra" i en sjukt opraktisk kombination? Verkar ju extremt ovärt.
 
Apropå störningar kring boarding: Varför kan de inte helt enkelt prioritera passagerare med platser längst bak/längst ifrån dörrarna? Måste ju vara mycket smidigare att få dem ur vägen, sen kommer de som sitter näst längst bak/bort o.s.v.

Är det så enkelt att "längst fram är 'finast', så där sitter de med de dyraste biljetterna" och "gå på först är skönast, så det får de med de dyraste biljetterna göra" i en sjukt opraktisk kombination? Verkar ju extremt ovärt.

Jag tror att de som har priority boarding sitter längst fram men jag vet inte riktigt faktiskt. Jag har alltid priority och brukar hamna långt fram. Men kanske påverkar när man checkar in också?
Problemet här är nog inte främst flygbolagets upplägg utan att folk inte är kloka samt rör sig som sniglar.
 
Jag tror att de som har priority boarding sitter längst fram men jag vet inte riktigt faktiskt. Jag har alltid priority och brukar hamnar lång fram. Men kanske påverkar när man checkar in också?
Problemet här är nog inte främst flygbolagets upplägg utan att folk inte är kloka samt rör sig som sniglar.
Stämmer så bra, om folk gick in till sina platser och slängde upp handbagaget och satte sig istället för att blockera gången skulle det gå mycket fortare och smidigare.
 
Min ena kökslampa blinkar och har sig så snart blir det märkbart mörkare inne. Jippi. Det är två typ små lysrör som jag inte brukar hitta på matvaruaffärer... Eventuellt finns ett nytt hemma men varför köper jag bara inte upp ett lager?! Förutom kostnaden för dyra jävlar. Orkar. Inte. Så nu hysteriskt flimmer för att ha någon form av ljus eller behöva ha båda släckta för japp de går på samma knapp. Lite osäker på om även lampa 2 går att starta om den andra går. Funnibunni:arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
24 140
Senast: Lilla
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 105
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 635
Senast: Lingon
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
12 035
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp