Jo, det kan den.Men den här medicinen kan ju inte vara farlig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det kan den.Men den här medicinen kan ju inte vara farlig.
Jodå, det kan den om någon trycker i sig några månaders piller i ett svep och det gäller naturligtvis för fler vanliga/ofarliga mediciner också.Men den här medicinen kan ju inte vara farlig.
Det står inte. Man får räkna själv 6 veckor fram i tiden.@Wille när står det att du kan hämta ut då?
Orimligt.Jo, det kan den.
Förskrivande läkare gör bedömning om det finns behov av expeditionsintervall och apoteket får inte lämna ut läkemedel tidigare än vad expeditionsintervallet säger. Läkare kan absolut bedöma att det är för riskfyllt att ha en månads läkemedelsförbrukning som buffert oavsett Socialstyrelsens rekommendation.På socialstyrelsens hemsida står det följande:
"Du får hämta ut när det gått 2/3 av förbrukningstiden på receptet och det kan apoteken inte neka till. Vill man hämta ännu tidigare ryms det inte inom högkostnadsskyddet."
Här har apoteket brustit.
Och läkaren har också brustit, som skrivit ett expeditionsintervall på 6 veckor. För det gör att jag aldrig kan bygga upp en månads buffert med medicin så som socialstyrelsen tycker att man ska göra. För jag har bara en veckas förbrukning kvar när jag får beställa.
Läser vidare på socialstyrelsens hemsida och bland frågor och svar står det:
Mitt recept är skrivet så att det inte går att hämta ut i förväg.
Det kan finnas olika anledningar till att receptet är skrivet för en kortare period, och då behöver du ha kontakt med förskrivare inom hälso- och sjukvården kring dina behov. Att ha medicin för en månad hemma är en rekommendation och inte tvingande. Vid kris eller krig kommer samhällets resurser att fokuseras på de som inte kan skapa beredskapen själva.
Jag ramlar tydligen inom den kategorin. Det är nog för att deppiga patienter ska duka under först när det inte finns medicin tillgängligt.
Jag loggade in på Apotekets app för att kika och det står under "visa receptinformation" vid receptetDet står inte. Man får räkna själv 6 veckor fram i tiden.
Det står inte på deras hemsida.Jag loggade in på Apotekets app för att kika och det står under "visa receptinformation" vid receptet
Såhär ser det ut för mig på ett av recepten med uttagsintervall.Det står inte på deras hemsida.
Jo, det står när medicinen är uthämtad senast och vilket intervall man har. Det ser ju jag också. Men sen får man själv räkna ut vilket datum man får hämta ut. För det står inte.Såhär ser det ut för mig på ett av recepten med uttagsintervall.
Visa bifogad fil 130974
Klickar jag på receptdetaljer, så står intervallet där också.
Brukar framgå där också, när man får plocka ut nästa omgång, men kanske inte i förväg.Jo, det står när medicinen är uthämtad senast och vilket intervall man har. Det ser ju jag också. Men sen får man själv räkna ut vilket datum man får hämta ut. För det står inte.
Sällan det är det skulle jag säga, baserat på egen erfarenhet under många år.Är inte "Nästa uttag med högkostnadsskydd:" samma som den intervallen?
Då skulle jag bli utan medicin i en dag, eller fler dagar om jag beställer online, och kanske ännu fler dagar om jag glömmer hämta i tid. 49 dagar är för övrigt 7 veckor. 49 dagar är så lång tid som medicinen räcker och det är inte samma som intervallet. Jag har ett intervall på 6 veckor.Brukar framgå där också, när man får plocka ut nästa omgång, men kanske inte i förväg.
Kollar själv alltid där, eftersom jag annars mest troligt bara skulle virra ihop vad som får plockas ut och när
Har du 49 dagars intervall, så är förmodligen nästa uttag ok att göra dag 50. Dvs hela intervallet måste ha passerat.
Potater-potäter liksom, då blir det dag 43 det går att hämta ut.49 dagar är så lång tid som medicinen räcker och det är inte samma som intervallet. Jag har ett intervall på 6 veckor.
Det är enklare att räkna veckor än dagar. Nu vet jag att en förpackning tar 49 dagar att förbruka för att jag räknat på det. Förr hade jag ingen koll alls.Potater-potäter liksom, då blir det dag 43 det går att hämta ut.
Stör mig generellt på läkare just nu eftersom många av dem har extremt selektiv hörsel.
Blir väldigt tydligt när man läser journalanteckningarna och ser vilken information som utelämnas och pga detta utelämnande ger det en helt felaktig bild.
Vet dock av erfarenhet att det har ingen som helst betydelse om man skickar in ett klagomål på dylika fasoner. Händer abdolut noll och inget, så felaktigheterna hänger med för tid och evighet vissa är betydelselösa, men andra ställer till problem.
Får mig faktiskt att överväga totalspärr av journalen, även fast det imnebär att jag själv tydligen också spärras från att se nått i jornalen
Såg precis att det står i min journal ”patienten dricker inte alkohol”