Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
På socialstyrelsens hemsida står det följande:

"Du får hämta ut när det gått 2/3 av förbrukningstiden på receptet och det kan apoteken inte neka till. Vill man hämta ännu tidigare ryms det inte inom högkostnadsskyddet."

Här har apoteket brustit.

Och läkaren har också brustit, som skrivit ett expeditionsintervall på 6 veckor. För det gör att jag aldrig kan bygga upp en månads buffert med medicin så som socialstyrelsen tycker att man ska göra. För jag har bara en veckas förbrukning kvar när jag får beställa.

Läser vidare på socialstyrelsens hemsida och bland frågor och svar står det:

Mitt recept är skrivet så att det inte går att hämta ut i förväg.​

Det kan finnas olika anledningar till att receptet är skrivet för en kortare period, och då behöver du ha kontakt med förskrivare inom hälso- och sjukvården kring dina behov. Att ha medicin för en månad hemma är en rekommendation och inte tvingande. Vid kris eller krig kommer samhällets resurser att fokuseras på de som inte kan skapa beredskapen själva.

Jag ramlar tydligen inom den kategorin. Det är nog för att deppiga patienter ska duka under först när det inte finns medicin tillgängligt.
Förskrivande läkare gör bedömning om det finns behov av expeditionsintervall och apoteket får inte lämna ut läkemedel tidigare än vad expeditionsintervallet säger. Läkare kan absolut bedöma att det är för riskfyllt att ha en månads läkemedelsförbrukning som buffert oavsett Socialstyrelsens rekommendation.
Man kan ju alltid lyfta frågan om behovet av expeditionsintervall?

Läkare kan ju även sätta expeditionsintervall för läkemedel där stora doser skulle kunna innebära behov av akutsjukvård/andra vårdkrävande insatser utöver mer självklara anledningar.

2/3 av förbrukningstiden har med möjligheten att ta ut läkemedel inom högkostnadsskyddet att göra men påverkar inte expeditionsintervallet på något sätt.
 
Det står inte på deras hemsida.
Såhär ser det ut för mig på ett av recepten med uttagsintervall.

1698696339437.jpg


Klickar jag på receptdetaljer, så står intervallet där också.
 
Jo, det står när medicinen är uthämtad senast och vilket intervall man har. Det ser ju jag också. Men sen får man själv räkna ut vilket datum man får hämta ut. För det står inte.
Brukar framgå där också, när man får plocka ut nästa omgång, men kanske inte i förväg.
Kollar själv alltid där, eftersom jag annars mest troligt bara skulle virra ihop vad som får plockas ut och när 😅

Har du 49 dagars intervall, så är förmodligen nästa uttag ok att göra dag 50. Dvs hela intervallet måste ha passerat.
 
Brukar framgå där också, när man får plocka ut nästa omgång, men kanske inte i förväg.
Kollar själv alltid där, eftersom jag annars mest troligt bara skulle virra ihop vad som får plockas ut och när 😅

Har du 49 dagars intervall, så är förmodligen nästa uttag ok att göra dag 50. Dvs hela intervallet måste ha passerat.
Då skulle jag bli utan medicin i en dag, eller fler dagar om jag beställer online, och kanske ännu fler dagar om jag glömmer hämta i tid. 49 dagar är för övrigt 7 veckor. 49 dagar är så lång tid som medicinen räcker och det är inte samma som intervallet. Jag har ett intervall på 6 veckor.
 
Stör mig för övrigt på att bli dumförklarad. Jag har precis fått tips om att söka hjälp hos budgetrådgivare, trots att jag är kompetent på att göra budget och bokföra mina hushållskostnader för att se om jag följer budget. Tipset fick jag för att jag skulle få hjälp att räkna ut kostnad per portion mat, trots att jag inte behöver det. Och sitter budgetrådgivare verkligen och räknar på hur mycket en portion kikärtsgryta kostar?
 
Folk som inte byter till vinterdäck i tid, det finns för :devil: massor med prognoser online, behöver du köra bil se till att byta däck i tid eller ställ av bilen! Att köra på sommardäck när det blir minusgrader och snö borde jämställas med mordförsök och drogpåverkan, du ger dig ut i trafiken med vetskapen att du riskerar att köra ihjäl dig själv, någon annan eller kosta samhället flera hundratusentals kronor pga olyckor! :rage:
 
Stör mig generellt på läkare just nu eftersom många av dem har extremt selektiv hörsel.
Blir väldigt tydligt när man läser journalanteckningarna och ser vilken information som utelämnas och pga detta utelämnande ger det en helt felaktig bild.

Vet dock av erfarenhet att det har ingen som helst betydelse om man skickar in ett klagomål på dylika fasoner. Händer abdolut noll och inget, så felaktigheterna hänger med för tid och evighet :banghead: vissa är betydelselösa, men andra ställer till problem.

Får mig faktiskt att överväga totalspärr av journalen, även fast det imnebär att jag själv tydligen också spärras från att se nått i jornalen 🤷‍♀️

Såg precis att det står i min journal ”patienten dricker inte alkohol” 😆
 
Såg precis att det står i min journal ”patienten dricker inte alkohol” 😆

På tal om detta stör jag mig på att mina levervärden helt plötsligt spårat ut. Levern som var mitt enda fungerande organ typ? 😫 Hade perfekta levervärden även under cellgiftsbehandling.

Nu hittade de tumörer/cystor på levern på skiktröntgen som ska kollas så snart som möjligt. Gissningsvis inget elakt men vafan kämpa levern?! 🍷🤝
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
21 891
Svar
2 001
· Visningar
98 092
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 572
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp