Störiga saker vi stör oss på del 30.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beställde medicin på apoteket igår. Det stod att tidigaste datum jag kunde hämta ut ny medicin var 28 oktober. Det var 29 oktober igår. Ändå har min order makulerats med hänvisning till att jag tagit ut medicinen för tidigt. Och pengarna är dragna från mitt konto.

Apoteket kan inte räkna och nu får jag tala om för dem vad som gäller.
 
Jag beställde medicin på apoteket igår. Det stod att tidigaste datum jag kunde hämta ut ny medicin var 28 oktober. Det var 29 oktober igår. Ändå har min order makulerats med hänvisning till att jag tagit ut medicinen för tidigt. Och pengarna är dragna från mitt konto.

Apoteket kan inte räkna och nu får jag tala om för dem vad som gäller.
Alltså, det här är ju en anledning till att jag inte brukar handla medicin online. Skulle göra ett undantag och så blev det problem direkt.
 
Skillnad på uttag inom högkostnadsskyddet och uttag inom angivet intervall.

Har råkat ut för samma sak några gånger när jag slarvläst vid beställning 😅
Jag gjorde beställningen på rätt datum. En förpackning innehåller 98 tabletter. Det går 2 om dagen så då räcker förpackningen 49 dagar. Tar jag 2/3 av de dagarna och räknar framåt från förra uttaget så landar jag på 28 oktober. Och jag beställde 29 oktober.

Apoteket har gjort fel.

Och jag vill liksom bygga upp den där bufferten på en månad som socialstyrelsen säger att man ska ha, genom att ta ut medicin innan det är tvärslut hemma.

Har dock fått tillbaka mina pengar såg jag nu.
 
Jag gjorde beställningen på rätt datum. En förpackning innehåller 98 tabletter. Det går 2 om dagen så då räcker förpackningen 49 dagar. Tar jag 2/3 av de dagarna och räknar framåt från förra uttaget så landar jag på 28 oktober. Och jag beställde 29 oktober.

Apoteket har gjort fel.

Har dock fått tillbaka mina pengar såg jag nu.
Vad har läkaren skrivit för intervall?
 
Vad har läkaren skrivit för intervall?
På socialstyrelsens hemsida står det följande:

"Du får hämta ut när det gått 2/3 av förbrukningstiden på receptet och det kan apoteken inte neka till. Vill man hämta ännu tidigare ryms det inte inom högkostnadsskyddet."

Här har apoteket brustit.

Och läkaren har också brustit, som skrivit ett expeditionsintervall på 6 veckor. För det gör att jag aldrig kan bygga upp en månads buffert med medicin så som socialstyrelsen tycker att man ska göra. För jag har bara en veckas förbrukning kvar när jag får beställa.

Läser vidare på socialstyrelsens hemsida och bland frågor och svar står det:

Mitt recept är skrivet så att det inte går att hämta ut i förväg.​

Det kan finnas olika anledningar till att receptet är skrivet för en kortare period, och då behöver du ha kontakt med förskrivare inom hälso- och sjukvården kring dina behov. Att ha medicin för en månad hemma är en rekommendation och inte tvingande. Vid kris eller krig kommer samhällets resurser att fokuseras på de som inte kan skapa beredskapen själva.

Jag ramlar tydligen inom den kategorin. Det är nog för att deppiga patienter ska duka under först när det inte finns medicin tillgängligt.
 
På socialstyrelsens hemsida står det följande:

"Du får hämta ut när det gått 2/3 av förbrukningstiden på receptet och det kan apoteken inte neka till. Vill man hämta ännu tidigare ryms det inte inom högkostnadsskyddet."

Här har apoteket brustit.

Och läkaren har också brustit, som skrivit ett expeditionsintervall på 6 veckor. För det gör att jag aldrig kan bygga upp en månads buffert med medicin så som socialstyrelsen tycker att man ska göra. För jag har bara en veckas förbrukning kvar när jag får beställa.

Läser vidare på socialstyrelsens hemsida och bland frågor och svar står det:

Mitt recept är skrivet så att det inte går att hämta ut i förväg.​

Det kan finnas olika anledningar till att receptet är skrivet för en kortare period, och då behöver du ha kontakt med förskrivare inom hälso- och sjukvården kring dina behov. Att ha medicin för en månad hemma är en rekommendation och inte tvingande. Vid kris eller krig kommer samhällets resurser att fokuseras på de som inte kan skapa beredskapen själva.

Jag ramlar tydligen inom den kategorin. Det är nog för att deppiga patienter ska duka under först när det inte finns medicin tillgängligt.
Eller så är det för att deppiga patienter inte ska duka under alls.
Jag får inte ha så mycket mediciner hemma, just för att jag är en sån där deppig patient.
 
Har skrivit om det tidigare, men grannen ovanför gnisslar i sin säng/soffa I princip konstant när han är hemma.
Jag håller på att bli galen på det. Hade jag råd hade jag erbjudit mig köpa en ny möbel åt karln.
Kom nyss på mig själv att ropa högt "Sluta gnissla!"..
Får mej att tänka på en gång när jag lyssnade på Star FM. Jesse berätta att en fd granne som bodde ovanför hade en säng som gnissla och lät när dom pippa. Det lät så mycket så till slut så gick han upp och lade ett reklamblad med kampanj på sängar utanför dörren 😂 Det tog väl bara nån dag sen kom grannen släpandes på en ny säng
 
Får mej att tänka på en gång när jag lyssnade på Star FM. Jesse berätta att en fd granne som bodde ovanför hade en säng som gnissla och lät när dom pippa. Det lät så mycket så till slut så gick han upp och lade ett reklamblad med kampanj på sängar utanför dörren 😂 Det tog väl bara nån dag sen kom grannen släpandes på en ny säng
Också smart!

Jag hade dock stått ut om det bara hade låtit när han hade sex, men nu låter det konstant när han är hemma..
 
Eller så är det för att deppiga patienter inte ska duka under alls.
Jag får inte ha så mycket mediciner hemma, just för att jag är en sån där deppig patient.
Förstår faktiskt inte alls. Varför skulle det vara farligt att ha Brintellix hemma med en månads framförhållning? Går ju liksom inte att ta livet av sig med den medicinen.
 
Stör mig generellt på läkare just nu eftersom många av dem har extremt selektiv hörsel.
Blir väldigt tydligt när man läser journalanteckningarna och ser vilken information som utelämnas och pga detta utelämnande ger det en helt felaktig bild.

Vet dock av erfarenhet att det har ingen som helst betydelse om man skickar in ett klagomål på dylika fasoner. Händer abdolut noll och inget, så felaktigheterna hänger med för tid och evighet :banghead: vissa är betydelselösa, men andra ställer till problem.

Får mig faktiskt att överväga totalspärr av journalen, även fast det imnebär att jag själv tydligen också spärras från att se nått i jornalen 🤷‍♀️
 
Här har apoteket brustit.

Och läkaren har också brustit, som skrivit ett expeditionsintervall på 6 veckor.

Brustit och brustit, det finns ju mediciner som vore rent av farligt om folk kunde plocka ut innan angiven intervall. Inte alla mediciner är lämpade för att bunkra upp ett lager av, av olika orsaker.

Jag har t ex en vb-medicin som har 4 v intervall på uttag och på det receptet får jag inte ut något mer innan de 4 veckorna gått.
Skulle jag behöva mer innan de 4 veckorna passerat, så måste jag kontakta hc för ett "extrarecept".
 
Brustit och brustit, det finns ju mediciner som vore rent av farligt om folk kunde plocka ut innan angiven intervall. Inte alla mediciner är lämpade för att bunkra upp ett lager av, av olika orsaker.

Jag har t ex en vb-medicin som har 4 v intervall på uttag och på det receptet får jag inte ut något mer innan de 4 veckorna gått.
Skulle jag behöva mer innan de 4 veckorna passerat, så måste jag kontakta hc för ett "extrarecept".
Men den här medicinen kan ju inte vara farlig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 043
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
20 21 22
Svar
430
· Visningar
21 902
Svar
2 001
· Visningar
98 092
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 572
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp