Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gört! Vad kan gå fel? Jag hade i alla fall uppskattat detBehöver skicka ett riktigt jobbigt mail imorgon eller på tisdag.
Tack vare @Nahar funderar jag nu på om jag ska försöka skriva det i diktform för att göra innehållet lite roligare
Ja men då är ju följdfrågan: Vilken versform passar bäst? Ska jag bara rimma rakt av eller ska jag krångla till det med något mer avancerat?Gört! Vad kan gå fel? Jag hade i alla fall uppskattat det
Själv gillar jag allitteration, och vilaneller. Haiku känns som att det kan vara svårt att få med all information i. Kanske köra på Kalevalas rytm, den går ju att göra väldigt lång om det behövs?Ja men då är ju följdfrågan: Vilken versform passar bäst? Ska jag bara rimma rakt av eller ska jag krångla till det med något mer avancerat?
Alltså jag tycker inte att jag har något emot jämställda texter och har aldrig obstruerat mot användningen av "hen" som en del helt rabiata typer. Har i stället varit mycket nöjd när jag kunde lägga in det i några officiella texter och ersätta texter där det fram till i år stått "åklagaren"..... "han".... alltså som en generalisering att en åklagare som defaultläge måste vara en man. DET var superstörigt när mer än hälften är kvinnor, och att fördelningen har varit så i många år.
Men nu har jag i stället fått stora problem med ett mycket vanligt förekommande uttryck "den misstänkte" (som jag själv använder med neutral syftning) som tydligen har hamnat på någon olämplig-lista inom myndigheten. Och jag tycker det ser helt stört och skitfult ut att skriva bara "den misstänktA" överallt, eftersom det för mig känns mycket mer feminint än vad "den misstänkte" känns maskulint. (sedan att könsfördelningen inte har ändrats där utan att de flesta misstänkta faktiskt ÄR män gör det liksom ännu skevare)
Så nu brottas jag hela tiden med om jag ska försöka tvinga mig till att lyda språkrekommendationerna och hoppas vänja mig om ett år eller fem, eller göra det helt otympligt och skriva "den misstänkta personen" överallt för att släta ut genusrynkan. Men då tyngs texterna i stället helt i onödan. Ett mycket onödigt störningsmoment, men ändå ett väldigt påtagligt sådant.
Nej det ser korrekt ut och som något jag kan hantera utan störning. Det störande är att jag förväntas rätta in mig i att skriva ”den misstänktA” (eftersom det oftast handlar om singular). Eller krångla till det extremt för att formulera om allt så att det passar in i meningen att skriva ”den som är misstänkt”. Allt i syfte att komma ifrån den tydligen oerhört dåliga och tydligen kontroversiella benämningen ”den misstänktE”.Men är inte de misstänkta (personerna) pluralis och den misstänkte (personen) singularis? Eller är jag helt ute och cyklar.
Wait, what?! Är Villanelle ett riktigt ord? Här lär man sig saker!Själv gillar jag allitteration, och vilaneller. Haiku känns som att det kan vara svårt att få med all information i. Kanske köra på Kalevalas rytm, den går ju att göra väldigt lång om det behövs?
Vad för poesi är inne nu? Har du något exempel?Att den poesi som är inne nuförtiden inte faller mig i smaken.
Jag skulle kanske läst vidare i tråden...https://poetrysociety.org.uk/competitions/national-poetry-competition/ - scrolla ner och läs vinnarna, det var de som promptade mig att skriva inlägget.
Bukepoesi faller mig högst i smaken. @Dentaku är ett geni
VillanelleWait, what?! Är Villanelle ett riktigt ord? Här lär man sig saker!
#KillingEve
Jag får googla lite versformer ser jag! Tänkte först göra en limerick men eftersom innebörden i mailet kommer att göra mottagaren arg kanske en hurtig limerick bara spär på ilskan?Själv gillar jag allitteration, och vilaneller. Haiku känns som att det kan vara svårt att få med all information i. Kanske köra på Kalevalas rytm, den går ju att göra väldigt lång om det behövs?
Känner mig plötsligt priviligierad som bara är utan varmvatten.Inget vatten pga akut vattenläcka
Jag är förtjust i hexameter....Ja men då är ju följdfrågan: Vilken versform passar bäst? Ska jag bara rimma rakt av eller ska jag krångla till det med något mer avancerat?
Men oj! Så läskigt!Första gången på länge som jag åker spårvagn i Gbg och det är mycket mer spännande än det borde vara - lövhalka. Man vet inte innan vagnen börjar köra uppför en backe om den ska klara av att ta sig hela vägen upp