Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag har ingen att be om hjälp faktiskt för en sådan sak
Alla har inte det

Men det står bara att stegar skall finnas och vara väl underhållna
Arbetsmiljöfråga ja men det är deras jobb att klättra på tak just därför trodde jag de ville resa stegen själva för att försäkra sig om att den står stadigt
Jag trodde det var lag på att ha brandstegar installerade. Dvs inga lösa grejer. Det borde vara det i alla fall.
 
Brukar ni resa stegen åt sotaren och brandskyddskontrollerna?
Sotarmästar har klagat på att stegen är för kort så jag har köpt en ny längre och då är den också tyngre ganska mycket tyngre men stadig
Och nu så nämnde han att han får inte lyfta tungt och det är ju riktigt tungt att resa stegen :confused:
Men det står ju inget om att stegen ska vara rest
Stegen ska stå på plats och vara fast förankrad. Och jo det står ganska klart och tydligt.

Screenshot_20220412-161245_Chrome.webp
 
Men det står bara att stegar skall finnas och vara väl underhållna
Arbetsmiljöfråga ja men det är deras jobb att klättra på tak just därför trodde jag de ville resa stegen själva för att försäkra sig om att den står stadigt
Nä, det är din skyldighet att se till att stegen upp till och på taket är stadiga och säkra.
 
Stegen ska stå på plats och vara fast förankrad. Och jo det står ganska klart och tydligt.

Visa bifogad fil 88967
Står det där att stegen ska vara rest? Jag kan inte se det?

"Min" sotare begärde bara att stegen var framtagen och låg eller stod i anslutning till platsen, han säkrade alltid den själv. Nu var jag snäll och hade dem framme och rest till honom oftast, men det var inget tvång.
 
På enfamiljshus :confused:
Det finns fast stege och glidskydd för stegen på taket
Men alltså någon brandstege finns inte

Mina grannar brandmännen har inte någon fast förankrad stege mot väggen sas. Det krävs inte, vore det ett krav för enfamiljshus skulle de ha haft det givetvis (och min sotare påtalat att jag behöver det).

Stege på taket och glidskydd är ju en annan femma.
 
Mina grannar brandmännen har inte någon fast förankrad stege mot väggen sas. Det krävs inte, vore det ett krav för enfamiljshus skulle de ha haft det givetvis (och min sotare påtalat att jag behöver det).

Stege på taket och glidskydd är ju en annan femma.
När sotaren kommer ska stegen stå på plats, förankrad och säker. Eller menar du med ditt inlägg att det är sotarens jobb att resa och förankra stegar??
 
Där står det att stegar och glidskydd ska finnas på taket
En fast förankrad stege från marken vet jag inget enfamiljshus som har
Så sotaren flyger upp på taket?

Stegen upp till taket behöver inte stå där året om naturligtvis, men (för typ 4'e gången nu) när sotaren kommer ska den stå där och vara säker att klättra upp på
 
Så sotaren flyger upp på taket?

Stegen upp till taket behöver inte stå där året om naturligtvis, men (för typ 4'e gången nu) när sotaren kommer ska den stå där och vara säker att klättra upp på
Ok jag har haft säkert 6-7 olika sotare här de senaste tio åren ingen har sagt att stegen ska stå upprest
Om det nu är så självklart varför har ingen sagt det då
Måste du vara så spydig för att jag nu undrar
 
Stör mig på att personalklubben på jobbet köpt påskägg och delar ut till medlemmarna. Många som undrar varför inte de får något. Vi som inte är med får inget av cheferna.

Själv är jag bitter. Gick ur personalklubben då inget hände å va inte sugen på å lägga pengarna längre. Skulle få hänga med på en sista grej. Ut å bowla me käk. Givetsvis fick jag coronan då och kunde inte va me.
Å några som e me har berättat om allt som händer nu å va de ätit å ja känner mest ”jag vill inte veta, skiter fullständigt i det då jag inte är med längre”.
 
Ok jag har haft säkert 6-7 olika sotare här de senaste tio åren ingen har sagt att stegen ska stå upprest
Om det nu är så självklart varför har ingen sagt det då
Måste du vara så spydig för att jag nu undrar
När jag använde sotare var det självklart att stegen skulle vara framme, men behövde inte vara rest eftersom de själv ville ha koll så att det var säkert gjort. Så det är inte bara hos dig det verkar vara så.
 
Här i Finland så tror jag att jag vet om ett hus som inte har fast förankrad stege från marken, men det är ju som sagt här i finland det :)
Ja precis. Jag tror att det lag (?) på det, eller så är det de regler som sotarna har, och man måste sota så det blir liksom samma sak.

Vi bytte just till helt nya.

Man vill ju liksom inte orsaka risker och skador för sotaren.
 
Ja precis. Jag tror att det lag (?) på det, eller så är det de regler som sotarna har, och man måste sota så det blir liksom samma sak.

Vi bytte just till helt nya.

Man vill ju liksom inte orsaka risker och skador för sotaren.

Ja, jag har också trott att det varit lag, för vet flera som fått byta om sotaren inte ansett stegen vara tillräckligt säker. Jag undrar om det var så att stegen också kollas vid brandsyn, jag vill minnas det men kan ha fel 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 568
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 206
Senast: Praefatio
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp