Körproven. Mannen har tillslut tagit tag i det där med körkort och ville ha en uppkörningstid i våras. Bokade i mars, första tiden var i september. Så han har kört ett halvår mer än planerat och kör super, jag är handledare så han har varit den som kört vart vi än ska senaste året. Kör bättre än mig som haft körkort i 10 år.
Kuggade första uppkörningen, de tyckte han kom för hastigt in mot ett rödljus. Han hade tänkt att byta fil efter rödljuset men den som bedömde sa ”kom ihåg att du måste ligga i vänster” så han blev lite stressad och trodde han missat att han behövde byta innan rödljuset, så var det trafik där och summa summarum blev att han närmade sig rödljuset för hastigt och det slog om till rött och han fick bromsa lite för snabbt. Må så vara, han kuggades och de sa att han måste vara försiktigare. Bedömaren verkade inte ta hänsyn till att kommentaren kan ha förvirrat honom och.. det är väl okej, det är alltid föraren som kör. Men hade han inte fått någon instruktion hade han bytt efter och det fanns gott om tid. Allt annat hade han tydligen gjort bra.
Nästa uppkörning, tänkte på att verkligen köra skolboksexemplar. På vägen tillbaks var det ett par övergångsställen med stora buskar kring så han saktade in liiite vid dem eftersom sikten var skymd. Han sa i efterhand till mig att han varit lite överdrivet försiktig nu för han tänkte inte kugga på samma sak igen. När de parkerade sa hen ”Jag skulle kunna kugga dig idag, men jag skulle även kunna godkänna dig” och hänvisade till att han inte bör sakta in i onödan och menade övergångsställena. Han kan bli påkörd bakifrån om någon annan inte har samma uppsikt. Han var lite för försiktig.
Alltså, jag minns detta från när jag själv tog körkort, de är verkligen omöjligt att göra helt rätt ibland. Nåväl, nu blev han godkänd idag så skönt att det är klart. Jag fattar att trafiksäkerhet är sjukt jäkla viktigt och det är bra att ribban är satt högt, men ibland känns det som att det är ett jäkla nålsöga att göra exakt som just den personen tyckte just då.