Störiga saker vi stör oss på, del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äldre män som haft det exakt likadant på jobbet i 40 år och vana vid att det funkar på ett visst sätt 🤷‍♀️ Nu är det en annan som ska ta över detta arbete inom kort så jag har valt att lämna kommande förhandlingar till denne, men för detta tillfälle sa jag att vi kan byta lokal om han själv ombesörjer bokningarna.

Förklarade läget, det blev lite gnäll men nu skulle han i varje fall kolla upp det själv. Avslutade med "har du ingen som kan hjälpa dig med din arbetssituation?" Ptja, DU SJÄLV exempelvis, gubbe. Vi är alltså kollegor.
 
Förklarade också att jag, på grund av min arbetssituation, inte kommer kunna göra ett utskick på viss utbildning. Fick förklarat hur mycket vi har att tjäna på sagda marknadsföring, statistik, siffror mm. av samma 66-åriga man. Jag vet, gubbsate, sluta berätta om marknadsföring för mig det är liksom mitt jobb. Problemet är att jag inte kan dubblera mig inte att jag inte vet hur man säljer saker.

Hatar mitt jobb just nu.
 
Har precis fått det mansplainat av en 66 årig man hur LinkedIn fungerar, i 30 min.

MVH,
Marknadsansvarig
Min favorit är när någon ska förklara för mig hur X fungerar/hur man gör. När det var JAG som lärde hen detta till att börja med.. O_o

Som ett litet försvar för dessa personer så tror jag bara att vissa liksom har någon drift där de hela tiden känner ett behov av att förklara och lära ut saker? Det är liksom inte nödvändigtvis för att de tycker att de är bättre och du är dålig utanför att de bara försöker vara hjälpsamma eller nåt? Perfekt personlighet för lärarrollen om inte annat! Och sen finns det ju svin också..
 
Min favorit är när någon ska förklara för mig hur X fungerar/hur man gör. När det var JAG som lärde hen detta till att börja med.. O_o

Som ett litet försvar för dessa personer så tror jag bara att vissa liksom har någon drift där de hela tiden känner ett behov av att förklara och lära ut saker? Det är liksom inte nödvändigtvis för att de tycker att de är bättre och du är dålig utanför att de bara försöker vara hjälpsamma eller nåt? Perfekt personlighet för lärarrollen om inte annat! Och sen finns det ju svin också..

Problemet är ju bara att om de förstod att jag kanske redan vet, eller jag kanske till och med vet mer, så hade de ju förstått att de inte är hjälpsamma :D Att hjälpa någon förutsätter ju att någon behöver hjälp, om det ska vara hjälpsamt. Denna gubbe är inget svin, han är väldigt trevlig, men en del verkar ju tycka väldigt högt om sig själva och sin kunskap och stannar inte upp och reflekterar kring att andra kanske kan mer. Exempelvis att en 30 år yngre person som är anställd som marknadsansvarig kanske faktiskt kan lite mer om sociala medier, än vad man själv gör.
 
Problemet är ju bara att om de förstod att jag kanske redan vet, eller jag kanske till och med vet mer, så hade de ju förstått att de inte är hjälpsamma :D Att hjälpa någon förutsätter ju att någon behöver hjälp, om det ska vara hjälpsamt. Denna gubbe är inget svin, han är väldigt trevlig, men en del verkar ju tycka väldigt högt om sig själva och sin kunskap och stannar inte upp och reflekterar kring att andra kanske kan mer. Exempelvis att en 30 år yngre person som är anställd som marknadsansvarig kanske faktiskt kan lite mer om sociala medier, än vad man själv gör.
Nej alltså det var lite det jag var inne på. Att eftersom det är jag som lärt personen, hen kan ju inte ha glömt detta? Och känns ju orimligt att de på riktigt skulle tro att jag inte vet sådant jag lärt ut. Därför har jag nån sorts teori att det är mer som en sorts impuls och att de liksom inte kan rå för/låta bli att ta på den pedagogiska hatten, för jag har liksom ingen vettigare förklaring till beteendet.

Jag särskiljer för övrigt detta från "lilla gumman nu ska en karl lära dig.." som jag stött på en hel del inom branscherna jag jobbat i.. :meh:
 
Nej alltså det var lite det jag var inne på. Att eftersom det är jag som lärt personen, hen kan ju inte ha glömt detta? Och känns ju orimligt att de på riktigt skulle tro att jag inte vet sådant jag lärt ut. Därför har jag nån sorts teori att det är mer som en sorts impuls och att de liksom inte kan rå för/låta bli att ta på den pedagogiska hatten, för jag har liksom ingen vettigare förklaring till beteendet.

Jag särskiljer för övrigt detta från "lilla gumman nu ska en karl lära dig.." som jag stött på en hel del inom branscherna jag jobbat i.. :meh:

Jag tänker att det är lite integrerat. Det är nog få personer som aktivt tänker "lilla gumman nu ska jag förklara". De finns såklart, men de är nog inte så väldigt många som det ibland låter som. Jag tror att det är personer som säkerligen vill väl, men helt enkelt tror lite för högt om sig själva och lite för lågt om andra. En väldigt otrevlig egenskap, även om det inte är illvilligt. Superiority complex, helt enkelt. En killgissning är att det är vanligare hos män eftersom de ofta haft mer privilegier och kanske lätt tror att deras framgångar är kopplade till deras förmågor och inte strukturer.
 
Min tonåring hade 8 timmars ogiltlig frånvaro under årskurs 1, vilket jag inte förstår så jag mailade skolans administratör som hänvisade till sonens mentor. Hade även en undran till skoladministratören över hur jag anmäler sonens tandläkarbesök och blev hänvisad återigen till sonens mentor. Så jag mailade sonens mentor om vad dessa 8 timmars ogiltlig frånvaro gäller samt att sonen har tandläkartid idag vid 07.50. Ändå kom det från skola24; ogiltig frånvaro kl 08-09 idag. Men vad f*n, jag har mailat två personer om denna tid och ändå blir det ogiltig frånvaro. Så nu har jag återigen mailat skoladministratören eftersom sonens mentor inte ens har svarat på mitt första mail. När jag frågar i god tid om hur jag ska göra för att sonens tandläkartid ska registreras som giltig frånvaro, och det ändå blir ogiltig frånvaro :banghead:
 
Stör mig på att jag fortfarande inte är feberfri, såhär 1.5 dygn senare eftersom feber är apdrygt och jag stör mig ännu mer på en människa som säger att den "googlat och sett att biverkningar från vaccinationen släpper inom ett dygn" och därmed alltså antyder att jag ljuger när jag säger att jag inte är feberfri idag :meh:
 
Den där människan som gick in och gillade och svarade på gamla inlägg till vänner efter att jag svarade på ett inlägg i en grupp. Kändes jäkligt creepy. Han blev blockad rätt fort innan han försöker sig på nån mer form av kontakt
 
Stör mig egentligen inte, men har tidigare stört mig på gränslös person som upprepade gånger tar oönskad kontakt.
Nu upptäckte jag att personen blockerat mig på facebook. Fattar inte riktigt varför, jag har ju inte initierat någon kontakt, eller ens gillat något från henne på minst ett år. Men bra så, jag lär ju få vara ifred nu i alla fall O_o
 
Sen vi satte in fiber har wifi blivit så fruktansvärt segt! Det beror på att routern numera står på nedervåningen, medan datorn är kvar på övervåningen. Skulle behöva en sån där extender (nest heter det va?) så vi får bättre räckvidd. Och förmodligen en ny router.

Och så stör det mig att han som installerade glömde ett borr (ett gigantiskt sådant), ett sånt där kabelskydd för utomhusbruk och att klarskriva jobbet så det tog över en månad att få igång internet.
Men det funkar nu så jag får väl vara nöjd med det lilla.
 
Sen vi satte in fiber har wifi blivit så fruktansvärt segt! Det beror på att routern numera står på nedervåningen, medan datorn är kvar på övervåningen. Skulle behöva en sån där extender (nest heter det va?) så vi får bättre räckvidd. Och förmodligen en ny router.

Och så stör det mig att han som installerade glömde ett borr (ett gigantiskt sådant), ett sånt där kabelskydd för utomhusbruk och att klarskriva jobbet så det tog över en månad att få igång internet.
Men det funkar nu så jag får väl vara nöjd med det lilla.
En sån pilotborr är användbar och ganska dyr. Skulle gärna få lämnas kvar hos mig, så kan jag förvara och funktionstesta den regelbundet.
 
Min tonåring hade 8 timmars ogiltlig frånvaro under årskurs 1, vilket jag inte förstår så jag mailade skolans administratör som hänvisade till sonens mentor. Hade även en undran till skoladministratören över hur jag anmäler sonens tandläkarbesök och blev hänvisad återigen till sonens mentor. Så jag mailade sonens mentor om vad dessa 8 timmars ogiltlig frånvaro gäller samt att sonen har tandläkartid idag vid 07.50. Ändå kom det från skola24; ogiltig frånvaro kl 08-09 idag. Men vad f*n, jag har mailat två personer om denna tid och ändå blir det ogiltig frånvaro. Så nu har jag återigen mailat skoladministratören eftersom sonens mentor inte ens har svarat på mitt första mail. När jag frågar i god tid om hur jag ska göra för att sonens tandläkartid ska registreras som giltig frånvaro, och det ändå blir ogiltig frånvaro :banghead:

Skola24 går att fixa i efterhand (om man får info för sent) men det syns inte på vårdnadshavares sida. Alltså kan man få mail/sms om ogiltlig frånvaro (för att tex gympaläraren hade första lektionen) och så kan man gå in och fixa det efter, men inget nytt meddelande går ut via skola24.

(dock dåligt att inte meddela vad de 8 timmarna berodde på)
 
Skola24 går att fixa i efterhand (om man får info för sent) men det syns inte på vårdnadshavares sida. Alltså kan man få mail/sms om ogiltlig frånvaro (för att tex gympaläraren hade första lektionen) och så kan man gå in och fixa det efter, men inget nytt meddelande går ut via skola24.

(dock dåligt att inte meddela vad de 8 timmarna berodde på)

Ja det vet jag, det strulade ofta för tonåringen under högstadiet då han tex fick ogiltig frånvaro när taxin var försenad och ibland fick han ogiltig frånvaro från den vanliga lektionen när han hade sina special lektioner. Så hade tätt kontakt med skoladministratören som ständigt fick justera då sonens egna ord inte räknades för lärarna.

Har fått svar från gymnasiets administration att de löst gårdagens ogiltiga frånvaro till anmäld frånvaro efter ett mail från mig om hur vi löser det. Men mentorn har fortfarande inte svarat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 174
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
24 25 26
Svar
512
· Visningar
25 966
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 674
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
117 318
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp