Störiga saker vi stör oss på, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
6E1B08D7-7AB5-496D-8411-D743A404723F.webp


Jag har förlorat förmågan att knäcka ägg :confused:

(Och långdragna förkylningar med tillhörande utegångsförbud)
 
En lågpriskedja i en närliggande ort annonserar om idrottslag för att under två dagar genomföra en stor inventering. För det får laget 10 000 och pizza. Är det 15 BARN som arbetar 8h är det liksom strax över 80kr per timme. Varför inte bara betala skälig lön istället för att utnyttja barn till billig arbetskraft?!
Anser att det är skillnad när typ kommunen gör liknande för att städa i naturen, efter valborg eller liknande, då är det lite mer win(miljön, för kommunen) och win (laget får pengar). Nu känns det mest som att kedjan tjänar pengar..
 
En lågpriskedja i en närliggande ort annonserar om idrottslag för att under två dagar genomföra en stor inventering. För det får laget 10 000 och pizza. Är det 15 BARN som arbetar 8h är det liksom strax över 80kr per timme. Varför inte bara betala skälig lön istället för att utnyttja barn till billig arbetskraft?!
Anser att det är skillnad när typ kommunen gör liknande för att städa i naturen, efter valborg eller liknande, då är det lite mer win(miljön, för kommunen) och win (laget får pengar). Nu känns det mest som att kedjan tjänar pengar..
Idrottslag brukar hjälpa butiker inventera mot sponsring. Så var det på "min" butik också. Vad tror du timlönen är för att sälja salami? Pizza och 10k låter inte alls dumt. Ofta går inventeringen på en dag också.
 
Idrottslag brukar hjälpa butiker inventera mot sponsring. Så var det på "min" butik också. Vad tror du timlönen är för att sälja salami? Pizza och 10k låter inte alls dumt. Ofta går inventeringen på en dag också.
För någon anledning känns det annorlunda när det gäller typ salami och sånt. Här önskade de hjälp under två dagar också. Känns bara så fel att affärer inte betalar skälig lön. Säger inte att jag har rätt, stör mig bara på det. Sen kan jag hålla en lång rant om vad jag anser om hela cirkusen med lotter, salami, strumpor och kakor också ^^
 
För någon anledning känns det annorlunda när det gäller typ salami och sånt. Här önskade de hjälp under två dagar också. Känns bara så fel att affärer inte betalar skälig lön. Säger inte att jag har rätt, stör mig bara på det. Sen kan jag hålla en lång rant om vad jag anser om hela cirkusen med lotter, salami, strumpor och kakor också ^^
Mitt första sommarjobb betalade 47:- per timme och var genom kommunen på det kommunala bostadsbolaget. Hade jag varit anställd genom bostasbolaget direkt hade timmlönen varit det dubbla.

Jag tycker inte att 80:- per timme är så dåligt, tänker att dessa pengar inte ska skattas?
 
En lågpriskedja i en närliggande ort annonserar om idrottslag för att under två dagar genomföra en stor inventering. För det får laget 10 000 och pizza. Är det 15 BARN som arbetar 8h är det liksom strax över 80kr per timme. Varför inte bara betala skälig lön istället för att utnyttja barn till billig arbetskraft?!
Anser att det är skillnad när typ kommunen gör liknande för att städa i naturen, efter valborg eller liknande, då är det lite mer win(miljön, för kommunen) och win (laget får pengar). Nu känns det mest som att kedjan tjänar pengar..
Lön enligt kollektivavtal inom handels för en 16åring är 86,77 kr/timme före skatt. Tycker det där låter som en väldigt bra deal för idrottslaget! Har hört om väldigt mycket sämre erbjudanden för inventering.
 
Okej, jag backar. Ber om ursäkt för att jag tyckte det var olämpligt att en butikskedja inte anställer/ger skälig lön till de som arbetar åt dem utan kommer undan med att slippa betala skatt och arbetsgivaravgift.
 
Okej, jag backar. Ber om ursäkt för att jag tyckte det var olämpligt att en butikskedja inte anställer/ger skälig lön till de som arbetar åt dem utan kommer undan med att slippa betala skatt och arbetsgivaravgift.
Be inte om ursäkt. Jag tycker det är förskräckligt att utnyttja ungdomar eller barn på det sättet. Kan omöjligt vara lagligt om det är så att skatt och arbetsgivaravgifter inte är inblandat.
 
Stör mig på att bemanningen är så skev på jobbet idag. Dagtid arbetar fem ordinarie personal, alla med legitimationsyrke. Kvällstid, på en kväll som är ökänd för att innebära extra stök och högt söktryck, är jag ensam legitimerad med två vikarier :confused: Vikarierna är superduktiga och vi hade inte klarat oss 30 sek utan dem! Dock är det helt orimligt att som vikarie vara insatt i verksamhetens rutiner på samma sätt som ordinarie.
Känner bara hur all uppdämd trötthet, frustration och bitterhet svämmar över :yuck:
 
Hittade mer eller mindre av misstag en "targeted individuals" grupp på facebook, och nu känner jag en blandning av att vara irriterad och tycka synd om folk som måste gå omkring och känna sådär.
 
Tittar på filmatiseringen av en Jane Austen-roman.
En man och kvinna promenerar ledandes sina hästar. Bägge hästarna har vanliga sadlar. Dvs de har inte ens kostat på en damsadel till kvinnans häst. För det skulle väl publiken inte märka.:banghead:
Jag brukar reagera på att det brukar vara frieserhästar med i filmer/serier som utspelar sig i Storbritannien på 1700- eller 1800-talet. Vet inte om det fanns frieserhästar där på den tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
30 272
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 324
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 312
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 758
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp