Störiga saker vi stör oss på, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Henne heter det, men iafl...

Nej du drar det för långt. Jag stör mig på ett nyuppfunnet ord, inte på människor i allmänhet
Endast 'henne' om jag hade pratat om en person, inte pronomenet.

Fast inte så roligt för ickebinära att läsa att någon stör sig på deras pronomen. Är ett ganska infekterat ämne och de får ta så mycket skit redan att jag ändå tycker det är onödigt att skriva ut på ett öppet forum något där massor av människor förminskas och kan ta illa vid sig.
 
Den användningen är helt överskuggad av användningen där det bara innebär ospecificerad könstillhörighet. Tror majoriteten av språkbrukare inte ens känner till att denna ursprungliga innebörden finns.

Jag kan tycka att den användningen av hen som generellt pronomen som utvecklats är mindre lyckad. Men att det var utmärkt som specifikt pronomen för personer som inte ville omtalas som han eller hon. Hade varit mycket bättre om det fått vara kvar i enbart den funktionen.
Ja, det kan en såklart ha tankar och åsikter om utan att för den delen tycka illa om ordet i sig. Men nu var det inte riktigt så @Seabaz formulerade sig.
 
Endast 'henne' om jag hade pratat om en person, inte pronomenet.

Fast inte så roligt för ickebinära att läsa att någon stör sig på deras pronomen. Är ett ganska infekterat ämne och de får ta så mycket skit redan att jag ändå tycker det är onödigt att skriva ut på ett öppet forum något där massor av människor förminskas och kan ta illa vid sig.
Fast nu är ju @Seabaz tydlig med att det är det generiska pronomenet (som har generell syftning på obestämda individer) hon stör sig på.
Inte de icekbinäras motsvarighet till han och hon när det handlar om individer vars identitet är kända.

Det är just därför jag tycker det var så extremt olyckligt att "kidnappa" det ordet så det fick dubbla betydelser. För att det blir sådanna här sammanblandningar och det specifikt ickebinära hade behållit sin tydlighet om det varit ett separat ord som endast använts för den funktionen. I praktiken gör det "hen" lika dåligt som generiskt pronomen som "han" var i den funktionen.
 
Fast nu är ju @Seabaz tydlig med att det är det generiska pronomenet (som har generell syftning på obestämda individer) hon stör sig på.
Inte de icekbinäras motsvarighet till han och hon när det handlar om individer vars identitet är kända.

Det är just därför jag tycker det var så extremt olyckligt att "kidnappa" det ordet så det fick dubbla betydelser. För att det blir sådanna här sammanblandningar och det specifikt ickebinära hade behållit sin tydlighet om det varit ett separat ord som endast använts för den funktionen. I praktiken gör det "hen" lika dåligt som generiskt pronomen som "han" var i den funktionen.
Jag personligen ser inga problem med att använda hen även för person med okänt kön, och har heller inte träffat någon ickebinär än som har problem med det. Snarare verkar de ickebinära jag känner tycka det är skönt att ordet normaliseras så att det inte blir så konstigt även när det är det enda pronomenet de använder. Men, nu känner jag att vi är ute på lite tunn is eftersom vi inte är ickebinära själva (antar jag?).
 
Jag personligen ser inga problem med att använda hen även för person med okänt kön

Tror att @Seabaz kanske stör sig på när hen används för person med känt kön. Det stör jag mig också på faktiskt.
Någon skriver en tråd om en "han" som gör ditten eller datten och då svarar andra med att "hen" kanske gör så för att.. Varför liksom, när det tydligt och klart handlar om en han.
 
Folk som delar 6 år gamla inlägg på facebook från randoms som handlar om allt från förvunna hundar till folk som blir utvisade pga nån pluttig felaktighet från 2012. Hur svårt är det att kolla upp datumet på inlägget? Eller så är det med flit

Härom dagen gällde det en hund som försvann 2014. Vanligtvis vettiga personer med koll delade det het kritiskt. Likadant med föl som behöver amma, delar i november flera år efteråt :banghead:
 
Endast 'henne' om jag hade pratat om en person, inte pronomenet.

Fast inte så roligt för ickebinära att läsa att någon stör sig på deras pronomen. Är ett ganska infekterat ämne och de får ta så mycket skit redan att jag ändå tycker det är onödigt att skriva ut på ett öppet forum något där massor av människor förminskas och kan ta illa vid sig.

Jag tycker det är en utmärkt förbätttring av språket, att inte behöva köna en person bara för att man vill använda ett pronomen. Det tillför definitivt ny kraft till språket. Det finns många andra manligt kodade ord som jag försökt hitta motsvarigheter till. I min vardag förekommer till exempel ofta mantimmar och mandagar, som vi konverterat till bättre begrepp.

Jag tänker att det är snarare ett argument för ordets existens att det finns de som stör sig på att inte få veta könet på en omnämnd person i första ordet i meningen. Så värdet, tycker jag, ligger mycket i att det är ett könsneutralt pronomen, inte att det skulle vara ett specifikt pronomen för icke-binära.
 
Jag tycker det är en utmärkt förbätttring av språket, att inte behöva köna en person bara för att man vill använda ett pronomen. Det tillför definitivt ny kraft till språket. Det finns många andra manligt kodade ord som jag försökt hitta motsvarigheter till. I min vardag förekommer till exempel ofta mantimmar och mandagar, som vi konverterat till bättre begrepp.

Jag tänker att det är snarare ett argument för ordets existens att det finns de som stör sig på att inte få veta könet på en omnämnd person i första ordet i meningen. Så värdet, tycker jag, ligger mycket i att det är ett könsneutralt pronomen, inte att det skulle vara ett specifikt pronomen för icke-binära.
Vad är mantimmar och mandagar? Aldrig hört för.
 
Jag tänker att det är snarare ett argument för ordets existens att det finns de som stör sig på att inte få veta könet på en omnämnd person i första ordet i meningen. Så värdet, tycker jag, ligger mycket i att det är ett könsneutralt pronomen, inte att det skulle vara ett specifikt pronomen för icke-binära.
Jag har inga problem med att inte veta könet men jag tycker det blir löjligt som redan sagts när någon skriver könet och andra envisas med att skriva hen trots att alla redan läst vad det är, eller som när någon redan skrivit multipla inlägg om en annan person och helt plötsligt börjar använda hen när när "alla" vet vad personen har för kön. Jag tycker det problematiserar istället för att neutralisera.

Själv föredrar jag att skriva denne vilket är helt korrekt.
 
Tror att @Seabaz kanske stör sig på när hen används för person med känt kön. Det stör jag mig också på faktiskt.
Någon skriver en tråd om en "han" som gör ditten eller datten och då svarar andra med att "hen" kanske gör så för att.. Varför liksom, när det tydligt och klart handlar om en han.
Jag gör det ofta när jag inte orkar gå tillbaka och söka i texten för att veta om det är en han, hon eller hen. Tusen gånger enklare att skriva hen och ha rätt en skriva han och råka ha fel
 
Det här :meh:
Tilläggas bör att varan det handlar om skulle jag skänka till personen i fråga...!
Ser nu att det inte syns men alla mina meddelanden har lästs relativt omgående efter att de skickades.
995FAFE8-790C-4FA6-9D47-EF7520398C89.webp
 
Det här :meh:
Tilläggas bör att varan det handlar om skulle jag skänka till personen i fråga...!
Ser nu att det inte syns men alla mina meddelanden har lästs relativt omgående efter att de skickades.
*bild*
Grr, blir förbannad bara jag ser det. Så många gånger jag varit med om samma sak. Tycker det är sjukt respektlöst att inte ens kunna avböja och be om ursäkt för besväret.
 
Grr, blir förbannad bara jag ser det. Så många gånger jag varit med om samma sak. Tycker det är sjukt respektlöst att inte ens kunna avböja och be om ursäkt för besväret.
Eller hur! ”Jag ångrade mig” hade räckt lixom... suck. Det var två barnleksaker, en boll med bamse och personen skrev att hennes son älskade bamse. Därmed hade jag tänkt att ge dem ett bamsegosedjur på köpet för att vara snäll. Tji fick dem :mad:
 
Om diskussionen om hen, jag stör mig också lite på det. Enbart för att det finns personer som identifierar sig som hen, och det känns som att "förstöra" innebörden (missförstå mig rätt). De som identifierar sig som hen är kanske inte alls osäkra på vad de identifierar sig som, de har hen. Det verkar som att hen används när man inte vet om man ska skriva hon, han eller hen och därför skriver man hen, det är det jag stör mig på. Vad man ska använda istället är jag dock tveksam till.
Jag undviker det så mycket som möjligt och skriver hellre bara "personen" då. :)
Innan orden hen började användas lärde de ut i Svenskan i skolan "den", vet inte om det ordet försvunnit ur de lektionerna idag och ersatts med "hen".

Tillhör skaran som inte använder "hen" och som @Seabaz nämde stör det mig när en TS tydligt specifierat han/hon i inlägget och de som svarar skriver hen. Det är något jag inte förstår mig på och det stör mig varje gång jag ser det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
30 309
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 327
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 759
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
128 894
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp