Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Duktig Ella, när Emilia slutade med nattflaska gick det också hur smidigt som helst (tidigare försök hade inte gått alls).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

När ni hämtar era barn på förskolan, brukar personalen prata med er då? Alltså berätta lite om hur dagen har varit och så?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kanonbra! Heja er!

Freya forstar att det sliter i hjartat. Tur att hon bara ar dar korta dagar. Hur hade det gatt idag?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja vi pratar alltid en liten stund vid hämtning. Om hon ätit o sovit bra. Och lite vad de gjort på dagen. Och så informerar de om det är ngt speciellt nästa dag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Oftast :)

Ibland känner jag att det är stressigt för dom, barn som bajsat, barn som måste kissa, barn som ramlar och många föräldrar som hämtar och då brukar jag inte störa. Jag litar på att dom talar om för mig om något speciellt har inträffat under dagen ( vilket dom har gjort också ).

Turbo & visslan: Jag känner mig dock stark som stått på mig och inte tvingat fram vällingstopp, jag har bara svarat att hon får sluta när hon är redo. Nu var hon tydligen redo :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja tummen upp for att kunna backa om det inte funkar. Det gar sa mycket lattare om barnet ar redo, och det blir de ju forr eller senare! Mycket mindre stress for alla parter.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu ikväll tog Maja sina första steg. Hon har gått länge med gåvagn (även med Emilias ostabila dockvagn) och gör det väldigt stabilt och bra. Men hon har inte rikigt vågat släppa taget varken för att gå eller stå själv.

Nu ikväll stog hon ganska länge själv brevid sambon så jag provade att locka henne till mig och hon gick dom steg som krävdes. Inte alls vingligt utan helt stabilt och säkert. Nu får vi se om hon vågar försöka mer själv.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad kul! Så roligt när de vågar försöka själva, man ser hur stolta de blir :)
Nästa v ska vi in och köpa nattlampa och läslampa åt Isak.
Han har fått välja vilka han vill ha, ev blir det en matta också. Hoppas
att hans sovrum ska kännas lite mysigare sedan. Nu är det lite kalt och framförallt mörkt. Känns väl inte så kul och vara i kanske.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Måste avslöja en liten sak också. Ikväll (eller om de blir i morgon)
blir det en beställning på ringar (förlovnings) :bump:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Härligt!

kl

Det hade gått sådär på dagis för My. Hon hade varit en hel del ledsen, men inget hysteriskt gråt för då har de lovat att ringa, men hon var orolig och arg och frustrerad mellan varven. Usch, känns pyton... Tur att pedagogerna är super och att barnen är så rara. Flera av barnen har tagit på sig lite "storebror/storasysterroll" och lotsar runt My och tröstar när det behövs. Jättegulligt, och det hjälper nog My en del.

Det som gick så bra de första dagarna med inskolningen! Men det är ju vanligt med en "tillbakagång", den kom lite snabbt bara tycker jag.

Trots att hon var en hel del ledsen så pratar hon ändå mer positivt om dagis idag än vad hon gjorde i morse. Hon är nog rätt stolt att hon ändå klarade det fast det kändes så jobbigt i morse, och hon säger själv att hon inte kommer att vara ledsen mer på måndag (varför just måndag vet jag inte, men det är ju bra att hon tror att det kommer gå över!). Nu är det studiedag i morgon och sen ska hon gå mellan 9-12 på torsdag. Tur att dagarna är korta och att vi är hemma så att vi kan hämta om det blir problem.

Lilla älskade barn...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ibland känner jag att det är stressigt för dom, barn som bajsat, barn som måste kissa, barn som ramlar och många föräldrar som hämtar och då brukar jag inte störa. Jag litar på att dom talar om för mig om något speciellt har inträffat under dagen ( vilket dom har gjort också ).

Så var det ofta på Miltons förra förskola. Och ibland hände det att det var vikarier som svarade "öh jag vet inte, jag började klockan ett" på frågan om dagen har gått bra.

På nya förskolan är det lugnt och någon personal finns alltid tillgänglig. Dessutom verkar jag ha prickat in både lämnings- och hämttider när inga andra föräldrar är där. Det är iof inte konstigt att de har mer tid, de har knappt hälften så många barn... Åh vad vi trivs på nya förskolan, både sonen och jag! :love:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag har absolut förståelse för att det kör ihop sig ibland när vi hämtar. Frågar man får man givetvis svar, men jag läser av situationen och dom är ju inte lika många personal som barn ;)

Det är många personal på E´s förskola i förhållande till barn och till andra förskolor ( vad jag förstått ), men ibland kör det ihop sig bara och vid dom tillfällena så vet jag att om det hänt något speciellt så berättar dom det :)

Kul att ni trivs på nya förskolan, det är a och o tycker jag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sådär var det på Isaks förra avdelning också, vikarierna hade noll koll och svarade knappt när man frågade. Isaks pappa frågade fyra gånger, de svarade inte öhvt, hälsade inte ens. Sedan när jag frågade dagen efter svarade det direkt. Dålig stil.

Nu har Isak flyttat upp en avdelning och verkar trivas ännu bättre på den.
Bra personal och finare lokaler. Inga problem att lämna men kan få lite problem att få med honom hem ibland :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag menade inte att kritisera E's förskola, givetvis kan det hända överallt när en personal är på toaletten och flera föräldrar ramlar in samtidigt, t ex. :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*KL*

Är riktigt usel på att skriva här, trots att jag tittar in dagligen - Med Oscar händer det massor, tyvärr har han fått svinkoppor så vi lever lite isolerat nu.

Han fyllde tre den 16 augusti, han ska även få två nya kusiner i december. Min sambo's yngsta bror med tjej ska få tvillingar. Dessutom, om allt går som det ska så ska Oscar få ett syskon i början av maj. Träffade min barnmorska igår och är nu i vecka 7 - Blir spännande!

I morse kl 03.40 fick vi ett trevligt uppvaknande när Oscar kommer in i vårat sovrum och tänder tak spotlighten som lyser upp hela sovrummet och talar om att nu har mamma & pappa sovit färdigt :D

Det var bara att leda in honom till sin säng så somnade vi om till kl 09 - Det kändes bra med lite sovmorgon!

//Linda
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Att jag frågade om hur personalen är vid hämtningen så är det för att jag tycker dom på Emilias är "tråkiga", men sen kom jag på att det kanske alltid är så.

Dom säger ingenting, frågar jag hur dagen har varit så svarar dom bara "allt har gått bra". Men jag skulle vilja att dom berättade lite mer. Jag har ingen aning om vad dom gör på dagarna (mer än det E berättar). Men kanske känner dom sig lite osäkra på språket men jag har sagt att jag förstår allt, men pratar inte så bra tyska.

Jaja, Emilia älskar sitt kinderkrippe (så heter dagis här) och det är ju huvudsaken. Då får vi stå ut med höga avgifter, saft till maten och lite tråkigt bemötande.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Trist med sådant bemötande. Man vill ju gärna veta vad som sker på dagarna.
Vi har lite tur att sambons moster jobbar på dagis här :-)

Urk är sjukt less idag. Vädret är skit, Isak testar järnet som alltid och totalvägrar vad jag än säger. Bara småsaker, som att han ska klä på sig eller
nåt annat lika meningslöst och bråka om. Gahh!
Det är standard på mornarna numer, vi hinner knappt ner för trappen så är han igång. Vägrar gå på toa, vägrar ta av blöjan vägrar allt. Suck hur fasen orkar han?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Idag startade lekgruppen igen, roligt att se hur alla barn vuxit under sommaren. Tråkigt bara att det inte är mer än 1,5h, känns som barnen kommer igång att leka lagom till det är dags att gå hem. Nästa gång är om två veckor, dagen innan Maja fyller 1 år. Tänkte baka något att bjuda på men jag vet inte rikigt vad. Funderade på kanelbullar men det känns nästan lite för söt, vill gärna att även små barn ska få smaka. Någon som har tips? (gärna lite typiskt svenskt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 050
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 053
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp