Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag och igår försökte jag drilla Tuva till att cykla lite. Hon har inte löst koden till hur man trampar än. Vi har provat lite då och då under sommaren men det har inte gått framåt direkt. Ett halvt varv trampar hon på sin cykel emd stödhjul. Hon har egentligen inget direkt intresse alls för att cykla och nöjer sig med att gå och putta sin trehjuling med stången man har därbak.
Jag vet ju att det här med cykling är något som kommer, men det känns som det skulle vara en ganska rolig sysselsättning om dagarna.

Hon är rent generellt lite sen med motoriken överlag, men börjar komma ifatt nu. Hon har en sparkcykel som hon inte fixar, men har inte heller något intresse alls för.
Jag funderar nu i banorna om man ska köpa en balanscykel. Vad har ni för erfarenheter av sånna? Är det värt att satsa på?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fick lära mig en sak häromdagen som säkert någon här kan ha nytta av. Ls teletubbie fick åka torktumlare häromdagen efter att L bjudit henom på mjölk. Lala har plastansikte som blev färgat av torktumlaren, hen hade en stor grå fläck i pannan. Då visade min svärmor mig att om du inte pillar på det (fettet från fingrarna gör att det inte går att få bort), utan tar lite svinto som du försiktigt gnuggar mot fläcken så försvinner den helt. :)

Så torktummelfläckar på plastdockor - inte pilla och gnugga försiktigt med svinto! :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min son, som blir tre i nov, har en balanscykel. Det är nog det bästa köpet vi har gjort! Han älskar den och balansen har blivit ännu bättre. Ibörjan var han ganska försiktig men nu kör han i nedförsbackar med båda fötterna uppe.

Det svåra är att hinna med själv om man går, för han får upp hög fart!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

Usch idag har jag slagit ihjäl 6 st spindlar inne, varav 4 i Isaks lekrum.
Igår var det två i badrummet, hela den här veckan har det kryllat av dem.
Uäck! Hatar spindlar! Naturligtvis dyker asen upp när inte sambo är hemma eller vaken också. När Isak är med vill man ju inte visa att man blir rädd heller. Blir ett samtal till anticimex snart om det inte ger sig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi köpte en balanscykel idag på biltema. I början gick hon bara med den med myrsteg men det tog inte lång tid innan det gick mer framåt. Snabbt går det ju inte, men det kommer nog så småningom det med.
Vi har varit ute massor idag med den och åkt i skogen och hon har varit så nöjd.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har massor spindlar och stora är dom. Jag är inte rädd för dom men jag tycker inte om att ha kryp inne alls. Sen är deras nät jobbigt att städa bort. Fördelen är att en del mygg fastnar i näten och mygg har vi också mycket av.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag dammsuger upp dem om de är äckliga. Sen tejpar jag fast en strumpa över öppningen eller sätter dit lite toapappper till nästa gång jag ska använda dammsugaren, fast jag vet att de dör direkt. Jag har inga egentliga problem med spindlar så länge de håller sig till sitt (=utanför mitt hus)

Stora feta malar däremot *uäk*

Det är tvättmaskinsväder här idag, ÖSREGN i en kvart sen strålande sol i tio minuter. Lite störigt för man kan inte göra nånting ute. Och imorgon ska jag gå på en öppen vandring, visserligen bara en timme men hur kul är det om det öser ner? Nä, då stannar jag nog hemma och snickrar istället, nu när jag har barnvakt och allt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Förbereder mig för en jobbig natt, Maja somnade vid 19.30 men har vaknat var 10: de minut sen dess och varit jätteledsen. Vi hade tänkt att sitta och planera massor för huset ikväll (Emilia somnade tidigt vid 20.30) men det har inte gått så bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter inte alls som någon kul natt, hoppas ni fick sova så mycket
som möjligt alla fall.

Är risigt väder här också idag, ska visst regna hela dan i stort sett.
Blir nog att stanna inne och städa tror jag.
Jaga spindlar :p
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hihi en sådan luring.
Håller på nattar Isak nu och han
ville absolut somna själv. Jag skulle gå och lägga mig tyckte han.
Så jag tänkte att jag testar, men han gick upp nästan direkt ;)

Idag har vi tagit en hyfsat lång promenad i höstvädret.
Isak gick hela vägen, sedan blev det fika när i kom hem.
Så mysigt så.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Suck. Har en son som just nu gör allt för att reta gallfeber på mig.
Eller nåt.

Springer runt och spottar på mig och tycker det är jättekul :grin:
Skriker så mycket han kan, jagar katten (som nu är ute) fast han vet att han inte får osv. När man säger åt honom skriker han eller skrattar bara. Gaah..
Kul när man har huvudvärk och nackvärk (från 0 till att jag knappt kan vrida huvudet utan att det gör ont. Nackspärr?)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kan nog vara så. Får se till att sysselsätta honom bättre.

Är det något separationsperiod vid 3-4 år?
Isak verkar vara inne i en sådan fas nu, jag får absolut inte gå iväg när han ska sova, ibland tror man att han somnar och smyger ut och då blir han ledsen. I natt sov han nästan hela natten i våran säng och han frågar om jag saknar honom när han är hos pappa.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Nu är jag bra stolt över min lilla donna.

I förrgår sa jag till henne
- Ella du ska vi inte ta och skippa vällingen på natten nu ? ( ja hon äter fortfarande på natten, nog om det ;) ).

På natten hade jag bara vatten i flaskan och tidigare försök har resulterat i superledsen Ella och då anser jag att det är elakt att forts på den linjen, men plötsligt så händer det och hon accepterade bara vatten :D

Hoppas det håller i sig bara :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det kan nog vara så att han börjar förstå tid och rum lite bättre, och dessutom utvecklar sin empatiska sida. Han förstår att du faktiskt existerar även när han inte är hos dej.

Jag köpte en låda playdoh med en massa formar till häromdagen, den ar väldigt uppskattad av båda mina.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Sen kl 6 har Maja gråtit/gnällt/skrikit, men nu sover hon och jag hoppas att det är en piggare och gladare bebbi som vaknar sen. Hon är jätteförkyld och har tänder på gång, inte roligt att vara liten Maja just nu. Vet inte hur jag ska hjälpa henne hellre.

Känner mig också lite orolig för att jag har skickat med Emilia för lite kläder till dagis idag. Förra veckan hade vi närmare 30 grader på dagen och jag har inte hängt med på temperaturskillnaden. Idag är det 14 grader och blåser kallt. Försökte ta på henne soft-shell jackan men det vägrade hon så hon fick bara en tjockare tröja över långärmade t-shirten. På dagis har hon ett regnställ så jag hoppas dom tar på det om dom går ut så hon inte fryser.

Maja får jag ta på ordenligt med kläder sen när vi går och hämtar E. Vill helst inte gå ut med henne alls när hon mår som hon gör men har inte så mycket att välja på.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Så kan det nog vara.
Märker det på dagis också, han vill gärna kramas många gånger innan jag får gå hehe. Men där är han inte ledsen utan kramas en stund och springer sedan och leker.

I natt sov han hela natten i sin säng och sedan var han jättestolt på dagis över det :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Känner mig som världens hemskaste mamma som lämnade en ledsen och orolig My på dagis i dag. Hon ville inte att jag skulle gå men jag gick iaf (stannade nästan en timme), fy vad det gör ont i hjärtat!

Ska snart ner och hämta henne och hoppas verkligen att det har gått bra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det har säkert gått jättebra! :)

För ett par veckor sen ville L inte bli lämnad på dagis heller, han blev helt hysterisk. Dagis vill ju att man lämnar så snabbt som möjligt när barnen är ledsna, men det kändes bara så FEL!
Bestämde mig då för att stanna tills han var lugn och plötsligt är lämningarna inga problem längre :laugh: I början fick jag stanna ca en kvart, nu går det på 1 min igen... SÅÅÅÅ skönt!

Har man däremot stannat en hel timme som du gjorde så kan man nog inte göra annat än att gå :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Du gjorde rätt även om det känns fel i hjärtat.

Uppdatera gärna hur allt gått när du hämta lilla My.

Kram till dig


Kl

Ytterligare en natt med vatten i flaskan, wohoo!! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 050
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 053
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp