Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Och vi tyckte det var rena himmelriket med en 180-säng (2 vuxna, 2 barn) efter att ha legat i en 160-säng sen L föddes...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har ocksa en 2.80 men min sambo har emigrerat till ett annat sovrum :D Han kommer hem vid 4 pa natten och vi vaknar vid 7, sa det ar battre for oss att kunna ligga kvar i sangen och mysa lite. Oftast kommer sam in mitt i natten och lagger sig precis bakom mej. Ganska opraktiskt men mysigt anda!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

... här kommer alltid William in till oss på natten och lägger sig mellan oss (1,80-säng). Jag bävar för när Alicia slipper spjälsängen så även hon kommer på att man kan komma in till mamma och pappa om nätterna. Då kommer jag nog också emigrera till barnens rum. Om inte maken gör det först...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Milton har samsovit med oss hela tiden, först p.g.a. nattamning, och sedan för att vi skulle slippa gå upp och peta in bortkommen napp flera gånger om nätterna. Nu sover han oftast ostört hela natten så när vi kommer till eget boende (är inneboende hos mina föräldrar p.g.a. flytt) så får han nog egen säng, även om vi oftast delar rätt bra på 180-sängen (det var värre när han var mindre märkligt nog).

På tal om förkylningar, jag och Milton var lite krassliga i fredags, i lördags var jag så matt att jag knappt orkade ur sängen förrän fram på eftermiddagen (med feber). Milton var också ganska hängig. Igår var vi förvisso snoriga men pigga. :confused::D Tänk om alla förkylningar kunde passera så smärtfritt ändå.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tyckte det var det bästa vi gjort när William fick flytta in på eget rum vid 1,5 års ålder. Jag hade dragit ut på det för det kändes i mitt mammahjärta som att jag svek honom om han inte fick sova i vårt rum. Därför fick Alicia sen flytta in på eget rum så fort vi slutat amma (ca 6 månaders ålder). Sen började William som sagt komma in till oss om nätterna och jag bar tillbaka honom i början men min man tyckte det var mysigt att han kom in till oss och på den vägen är det. Nu är han 4 år. Han slutar väl sova hos mamma och pappa någon gång i alla fall ;)

Här är de friska igen! Mina barn var hemma från dagis en vecka i början på månaden, Alicia hade tredagarsfeber (feber i tre dagar och sen prickar på kroppen i ca 3 dagar). Nu när de går på samma förskola var jag tvungen att ha båda hemma. Eller rättare sagt William får egentligen gå heltid men han vill vara hemma om Alicia är hemma. Jag hade gärna sett att han var på dagis eftersom jag måste jobba trots att jag har barnen hemma (jag jobbar i makens egna lilla firma så vi har inga vikarier) men han är lättare att ha hemma än lillan när man jobbar. Det blev mycket filmtittande kan jag säga... :angel:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag hör ofta att pojkar är senare än flickor i saker (allt från att gå, bli blöjfri, prata). Finns det någon sanning i det?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag läste om detta för några veckor sedan och då stod det att pojkar var tidigare än flickor rent motoriskt. Tjejer är tidigare med det verbala och att bli blöjfri. Detta är inte på individuell nivå utan efter att ha studerat stora barngrupper.

Nu kan jag givetvis inte hitta källan så jag har inget som backar upp det sagda och jag själv har ingen större koll om jag ska vara ärlig.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Just att krypa, gå och såna saker kan jag inte se någon skillnad mellan tjejer och killar hos dom barnen jag känner. Pratet tycker jag är svårt att jämföra mellan olika barn.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Enligt min mamma som jobbar som specialpedagog pa hogstadiet sa har hon olika kriterier for killar och tjejer, och hon sager ocksa att killar generellt ligger efter i den aldern. Pa gruppniva alltsa, precis som Cala sager.

turbo jag kan tanka mej att det ar laskigare for en tjej att kissa pa sig an en kille, snoppen star ju liksom ut fran kroppen och kisset forsvinner medan pa en tjej sa rinner det ner for benen. Det kanske bidrar till att de hellre anvander pottan an kissar pa golvet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Här delar vi två vuxna, två barn och tre katter på en 180 säng :D Det blir lite trångt ibland och man får ligga lite kors och tvärs, men det är mysigt också. My sover i egen säng nästan hela nätterna, med en del undantag, men kommer alltid in någon gång efter 03-04. Maja sover bara i vår säng.

Nu har jag skolat in lilla My. Det har gått oväntat bra! Vi har förberett henne länge genom att prata om dagis (sen i våras), varit och hälsat på och lekt med barnen ute på gården med jämna mellanrum och sista veckorna innan inskolningen ett par gånger i veckan. Förra veckan gick hon mån-ons med mig med, då lämnade jag henne enbart kortare stund på onsdagen. I går var jag där med henne och gick igfrån och "hade rast" vid två tillfällen, och sen gick jag en halvtimme innan hon slutade och så kom farmor och hämtade. Det var inga som helst problem, så himla skönt!

Idag visste hon att jag skulle gå när det var dags för samling, så när hon satte sig där sa hon "Nu ska jag vinka till mamma för hon ska med Maja till bvc. Hej då mamma, det kommer gå jättebra! Ses sen!". Underbara unge! Och vet ni, trots att det gick så bra så kunde jag inte låta bli att gråta en skvätt på vägen hem!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sa harligt att det gar bra! Det underlattar ju sa mycket om man kan prata med dem och forklara att de ska vara dar sjalva. Grat du en skvatt, detta ar ju forsta steget till att bli stor sa det ar inte konstigt att man blir lite ledsen. Helt plotsligt har hon skitkul nagon annanstans och det river lite i mammahjartat, fast samtidigt ar det ju jattekul pa samma gang.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*kl*

Och jag har precis lämnat en superledsen Iggy på dagis :cry: Usch vad det är jobbigt. Idag höll han krampaktigt i mig och var verkligen jätteledsen. Då kunde inte jag heller hålla mig från tårarna. Sitter nu och försöker fixa i ordning mig inför jobbet. Inte så lätt att måla mascara när tårarna bara rinner. Fy det känns som någon sliter hjärtat ur kroppen på en och stampar på det.

Inskolningen har funkat kanon och det har vart lite ledset någon gång när jag lämnat innan men inte så här. Igår hade han tydligen vart ledsen under dagen också men blivit bättre när han fått sin snutt. Som tur är så har han en kort dag 14-16.30 då pappan hämtar. Hoppas verkligen det bara är nåt tillfälligt :(
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Usch, fy vad jobbigt! Jag förstår att det känns pest! Hoppas att det går bättre i morgon.

My har också haft det lite jobbigt nu. Allt började ju så bra, och lämningarna har inte varit några problem alls, men i går blev hon orolig vid vilan och störtledsen (hemlängtan) när den var färdig (läsvila med massage), så då fick vi komma ner och hämta henne. Hon fick leka en stund först innan vi gick hem, så hon skulle få ett positivt avslut, vilket det absolut blev.

I går pratade hon om att hon hade varit ledsen på dagis och att det inte kändes bra, och vi sa att man kan vara ledsen ibland och att det inte är något farligt, utan att det går över. Och så gav vi massa förslag på vad hon kunde göra om hon blev ledsen. Hon var positiv i går när hon la sig, och det gick bra när min man lämnade henne (jag var på jobbet), men sen hade hon varit lite ledsen under dagen. Det gick bra att trösta under förmiddagen men vid lunchen brast hon helst och Micke fick åka ner och hämta henne. Nu dröjer det tills tisdag nästa vecka innan hon ska gå igen, och det är nog bra. Det är ju precis nytt allting, och får hon bara ta det i sin takt så tror jag att det kommer att ordna sig. I kväll när vi pratade vid läggningen så sa hon att det skulle gå bra igen på tisdag, gullungen min!

Men fy vad det gör ont i hjärtat när hon är ledsen! För det är ju vårt fel att hon utsätts för det.... fy!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad jobbigt att ni har det så (du och Viv). Vi har nog haft tur, Emilia är nästan aldrig ledsen (bara om hon är trött vi lämningen). Hon har aldrig varit ledsen under dagen. Fast hon blir väldigt glad när jag hämtar och det är aldrig några problem att ta med henne hem.

Emilia är sån att hon är väldigt blyg när vi träffar någon nu men när hon lärt känna en person är den/dom roligare än mamma/pappa.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Alicia (1,5) som gått på dagis sen hon var drygt året har blivit värsta dagistjejen! Hon verkar stormtrivas! Med William (4 år) går det bättre nu igen som tur väl är nu när han är tillbaka i tryggheten på sitt vanliga dagis. Han har alltid varit jättelätt att lämna men i somras fick de gå på sommardagis på ett helt annat ställe än vad William var van vid med ny personal och nya barn. Detta var jättejobbigt för honom och han ville absolut inte släppa mig om mornarna. Tyvärr är man ju tvungen att gå så nästan varenda dag storgrät han och blev arg. La sig på golvet och sparkade och slog runt sig. Usch, detta var jättejobbigt för ens mammahjärta men jag brukade ringa och kolla läget efter någon halvtimme eller timme. Och då var det alltid bra och resten av dagen funkade jättebra!

Nä usch, det är urjobbigt när de är ledsna...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Fast jag tror att det kommer att gå över. Det är ju bara precis i början nu, det var ju liksom dag 2 och dag 3 som hon var utan oss (tredagars inskolning där vi var med hela dagarna innan detta), så det kommer säkert gå över. Hon är ju inte ledsen vid lämningen, och det känns underbart skönt!

My är också lite blyg i början med nya människor, hon har stark integritet och vet vad hon vill (och inte vill). Men när hon är trygg i den nya situationen och med de nya människorna så är det aldrig några problem! Så det ska nog gå bra, hon får ta det i sin takt. Vi har det ju så bra så vi behöver ju inte stressa iväg till något jobb och vi kan lätt komma ner och hämta tidigare om det behövs. Det tror jag blir en trygghet för My och så småningom kommer det inte behövas att vi kommer ner och hon kommer säkert stormtrivas.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, då kommer det säkert bli bra när hon har vant sig vid dom nya människorna och den nya miljön. Kan ju inte vara så lätt för dom med allt nytt i början.

Föresten så blev jag lite avvundssjuk på "läsvila med massage", det vill jag också ha :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Senaste dagarna har jag fått en så stark längtan efter ett barn till. Om någon frågat mig för några månader sen hade jag sagt "inga fler barn" men nu flyter allt på så bra här hemma.

Sambon tycker att det räcker med två och jag känner att det får iaf vänta några år (iaf till Maja är 3 år) för jag vill jobba lite först och bygga upp ett eget liv här.

Men det känns lite jobbigt att sambon är nöjd som det är nu. Jag vet att det finns fler här som har sambos/män som är nöjda med dom barn ni har men ni vill ha fler. Hur går era tankar runt det?

Jag tänker inte tjata på sambon nu eftersom det inte är aktuellt just nu ändå, kanske jag ångrar mig sen också och känner att det är ganska skönt när barnen blivit lite större.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 050
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 053
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp