Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja men jag är lite tveksam till hur ofta de gör det.
Många är väldigt snabba med att sätta på en blöja istället.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det finns bara en toalett och en potta på hans avdelning dock. På 19 barn. Lite tokigt kanske. Så kanske tycker han att det blir stressigt eller att det ofta är upptaget när han ska kissa. Är ju säkert flera barn som är nödiga samtidigt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det finns bara en toalett och en potta på hans avdelning dock. På 19 barn. Lite tokigt kanske. Så kanske tycker han att det blir stressigt eller att det ofta är upptaget när han ska kissa. Är ju säkert flera barn som är nödiga samtidigt.

Men det är ju helt vansinnigt!!! Vuxna hade ju aldrig accepterat att vara så många på en toa och hur ska då små barn som precis blivit eller försöker bli torra kunna klara det?
Jag tycker att ni ska klaga till kommunen. Så får det bara inte vara. Jag tycker inte att det är konstigt alls att han har nedkissade kläder med sig hem utan det vore snarare konstigt om han inte hade det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min pojk var alltid så inne i leken och höll sig så länge han bara kunde så många gånger hann han inte till toan. Eller hann han inte få ner byxorna och då kom det i byxan. Man blir lite less när det händer gång på gång men han lärde sig tillslut av sig själv.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har också bara en toalett på ca 20 barn. Det fungerar på vårat dagis?

Jag håller med Calazirya. Be pedagogerna att regelbundet ta med honom på toaletten. Även om han säger att han inte är nödig.
Svårt att veta varför han kissar på sig. Det kan bli bakslag, men det kanske är ihopkopplat med hans trots? Eller så har han helt enkelt en jobbig period i sitt liv nu helt enkelt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag vet. Kan ju tänka mig att det blir världens kö.

Phu! Gick till en kompis efter dagis så Isak fick leka med hennes
dotter. Blev världens utbrott när vi skulle gå hem.
Han skrek, slängde sig på vägen och bara vägrade gå.
Så fort jag släppte så skulle han springa iväg. Jag var helt slut efter en bit bara. Till slut kom våran granne förbi och
frågade om jag behövde hjälp.

Hon lyckades få honom och lugna sig och följa med.
Med lite mutor att han fick gå hem till henne och leka en stund.
Vet inte om det var bra eller dåligt när han ändå inte betett sig bra,
men var för slut för att säga nåt. Just då ville jag bara hem. Vi var hos henne ca 15-20 min, mina armar skakar fortfarande efter att ha försökt få med honom hem.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ska läsa när jag sitter vid datorn sedan, nu skriver jag på iphonen.
Var ju bara lite pinsamt att inte kunna få hem ens eget barn. Tur att man ändå känner grannen sedan förut. Nu tycker väl hela gatan att man är fullständigt inkompetent.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

En väldigt bra blogg, ska absolut följa den:)
Det var i alla fall skönt och se att kompisen hade precis samma strider med sina barn som jag har med Isak. Även om jag alltid tycker hon är 100 gånger mer pedagogisk än jag :p så var det skönt och inte vara själv.
Hennes stora son fick precis samma utbrott när vi var där, som Isak fick på hemvägen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ännu sorgligare om det var sista sista gången! Jag räknar med att få göra om det hela en gång till i alla fall :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja förra gången var jag ju ganska säker på att få göra om det, när jag slutade med Sam var jag ju halvvägs gången med Isaac. :) Nu verkar det som att sambon fattat hur barn blir till så det blir nog inga fler :) (jag menar alltså inte att vi inte har sex, ifall ni blev oroliga ;)).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Idag fyllde min lilla tokunge ett år! Det är inte klokt vad tiden går! Det är tur att hon är så liten, då känns det som att jag får ha henne liten lite längre tid =)

My har nu börjat sin inskolning på förskolan och det går jättebra. Än så länge har jag inte lämnat henne mer än kortare stunder, men även det har fungerat bra. Hon kommer nog att stormtrivas och personalen är helt underbar, så det känns otroligt skönt! I dag sa hon stolt : "På tisdag ska jag till dagis å då ska inte mamma och pappa var med, då ska jag vara själv med alla barnen, och sennär jag kommer hem ska jag få glass för jag var så duktig"... hm, undra vad hon fått det ifrån?! Ha ha, sötnosen!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

HURRA HURRA för goaste lilla Maja!

Så skönt att det går bra med My på förskolan
:)

Ella som verkligen inte pratar mycket alls ( så man förstår ) drog till med värsta meningen idag?

- Mamma mamma mamma

- Ja Ellan mamma lyssnar

- Mamma jag är här, häär mamma, lite hä och dä

Kan dom göra så bara sådär för att sedan återgå till att prata " sitt språk"?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Grattis till Maja på födelsedagen. Hur lång/tung är hon nu? (tänkte eftersom du skriver att hon är liten).
Mätte min Maja idag och hon är nästan 80 cm lång, jag förstår inte vart hon fått den längden från? Emilia är knappt 90 cm, undrar om Maja snart är ifatt?

Men jag tycker ändå att det känns som Maja är mindre än vad Emilia var i samma ålder, Maja är mycket mer bebis. Men det kanske beror på att Emilia gick vid samma ålder? Eller så är det för att jag vill ha kvar min bebis ett tag till?

My är verkligen duktig på att prata.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad roligt! Visst blir man sådär löjligt stolt och varm när ens lilla kärlek på något sett visar på en utveckling?

Jag tycker att det ofta är sådär med barns utveckling. De går i och ur en slags trygghetszon hela tiden. När de utvecklas mycket blir det ofta extra tydligt, de tar ett par kliv utanför trygghetszonen där de lär sig nya saker och testar dem, för att sedan kliva tillbaka in i tryggheten igen (och ofta markera det lite extra). Så är det med språket också!

My är väldigt mycket sådär just nu. Hon vill stå på egna ben väldigt mycket mer än tidigare, blir mer och mer självständig och modig i nya situationer, men behöver sedan komma in i sin lilla trygghetszon igen och nästan bli en liten bebis. Plötsligt ska hon leka att hon är en bebis precis som Maja och hasa omkring på rumpan, hon vill att jag ska locka på henne för att se om hon kan gå (som jag gör med Maja), bära henne som en bebis, bli matad osv, samtidigt som hon i nästa stund inte ens vill hålla mig i handen och vill leka avancerade rollekar och klara saker på egen hand.

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag vet inte hur stor hon är ännu, ska mäta och väga på tisdag. Sist (10,5 månad) var hon 70.5cm och vägde 7850g. Hon hade då tappat en del i vikt på sin kurva, men de tyckte inte att det var konstigt eftersom hon börjat röra sig mycket och varit lite förkyld och fått tänder och inte velat äta så bra som tidigare. Hon känns tyngre nu, men jag vet inte jag.

Jag tycker också att Maja är mycket mer bebis än vad My var i samma ålder. My kändes så stor när hon var ett. Hon gick ju också tidigt. Maja skulle nog egentligen kunna gå nu, men hon går bara till mig om jag ställer henne en bit ifrån mig, hon går liksom aldrig iväg bortåt på egen hand. Men när hon går går hon väldigt stadigt, så det borde inte dröja så länge nu. Jag tycker att det har hänt mycket med Majas utveckling nu på senare tid, hon leker mer medvetet och kan tala om vad hon vill med ljud och kroppsspråk på ett helt annat sätt än tidigare.

Ja, My pratar mycket och bra. Det är roligt att hon är så verbal, man kan liksom prata med henne om nästan vad som helst. Väldigt skoj!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

L har uootäckt hur mycket roligt han kan ha med sin elgitarr han fick när han fyllde ett. Han spelar och sjunger, men mest är det bara ljud eller enstaka ord. Häromdagen när jag smitit undan för att slippa oljudet från gitarren, letar han upp mig och börjar sjunga "äsklar dig, äsklar dig, äsklar dig" :love:

Dessutom var det lämning hos extradagmamman utan tårar idag, premiär för det. :)

Maten är det fortsatt kinkigt med. Han äter välling, pasta, ris, majs, tacos, pannkakor och torra crispmackor. Hos dagmammorna äter han kött, korv, potatis, sås, kalops, schnitzel... Hoppas att det lossnar hemma snart, känns så dåligt att ge honom så enformig mat. Har vi sås på hemma ratar han helt, potatis ratar han, lägger vi på något annat än det jag räknade upp ovan på tallriken plockar han bort det från tallriken... Har vi smör eller pålägg på mackan ratar han. (Det går dock bra hemma om han är med farmor och både jag och pappan är borta.) Någon som har en aning om när det brukar vända?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag tror min Maja skulle kunna stå och gå själv också om hon bara vågade försöka. Hon är väldigt stadig när hon har lite stöd och springer runt med gåvagnen utan problem. Även Emilias dockvagn går hon runt med och den är inte alls stadig. Bara hon vågar försöka tror jag det lossnar fort. Tycker också att det händer massor med leken, språket och sånt nu. Hon pekar på allt och frågar "dä?", härmar ljud eller ja, härmar allt. Visar tydlig när hon vill ha något/inte vill ha något. Hon och Emilia har väldigt roligt tillsammans nu.

Emilia vill också bli bebis ganska ofta, då vill hon ha napp, bli buren osv. Hon härmar också Maja och vägrar numera att äta med bestik. Kastar Maja mat så gör Emilia det också. Vid lunchen idag satt dom och kastade mat på varandra och skrattade så högt så jag tror det hördes in till grannen. Svårt att bli arg då även om jag tycker att maten ska vara i magen eller på tallriken.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh, pratar han så mycket Isaac?.

Glömde svara häromdagen. Ja, han pratar jättemycket. Typ lika mycket som Sam gjorde när han var 3. "upp väcka pappa" "put on shoes" "tack för maten" "im a savage" "sam banga my head" "ha mer kex mamma" (fast han säger sex och jag tycker det är jätteskoj) och så sjunger han baby baby baby oooooo och lille katt lille katt lille katt lille katt.

Det är helt nytt för mej och jättefascinerande, i samma ålder sa Sam tato (traktor) och bi (bil).

Sam har världens fantasi och har en låtsaskompis som heter Silly och en papegoja som heter Gul som sitter på hans axel. Första veckan på förskolan gick jättebra. Jag som var orolig att han skulle rymma från deras uteplats kan nog chilla för de är nog inte ute alls.... Fast det gör inte så mycekt för de gör en massa annat nyttigt, läser och målar och pusslar, precis sånt han behöver. Idag har jag köpt nya förskoleskor till honom, här på Irland har man skor inne. Storlek 26 och en halv :eek: snart är han tonåring och jättefötter! Han fick en fin röd hoodie med Fireman Sam också, jag kunde inte låta bli :p

Själv är jag ganska fucked up för tillfället, ska till kiropraktorn för tredje gången på två veckor imorrn. Förhoppningsvis sista gången på ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 047
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 035
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 197
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp