Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh dessa fantastiska svinkoppor - ungen är pigg som vanligt men bannlyst från förskolan. :D

Grattis till graviditeten!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Du kanske kan behöva hjälp med hur du ska tackla honom? Lägga om strategin, försöka skippa kraven och ge honom val?

Jag vet ju absolut inte vad ni testat och inte men ändå. Ella är också envis som en gris ofta och jag väljer helt enkelt mina strider väl och med omsorg. Hon ska minsann klä sig själv och inte får man hjälpa till, försöker jag hjälpa till så blir hon fly förbannad och då tar allt mycket längre tid. Ibland kommer hon till förskolan med byxorna bak och fram, tröjan ut och in och skorna på fel fot och det gör liksom ingenting.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hur ofta/mycket är Isak hos sin pappa?
Kan han vara lite mer där nu en period så du får samla lite energi och fundera på hur du ska "hantera" Isak?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Du kanske kan behöva hjälp med hur du ska tackla honom? Lägga om strategin, försöka skippa kraven och ge honom val?

Jag vet ju absolut inte vad ni testat och inte men ändå. Ella är också envis som en gris ofta och jag väljer helt enkelt mina strider väl och med omsorg. Hon ska minsann klä sig själv och inte får man hjälpa till, försöker jag hjälpa till så blir hon fly förbannad och då tar allt mycket längre tid. Ibland kommer hon till förskolan med byxorna bak och fram, tröjan ut och in och skorna på fel fot och det gör liksom ingenting.

Så där gör vi också, med vår son som också är otroligt envis (min mor ler i mjugg när jag berättar - för jag själv har en envishet som få, som hon fått tackla under min uppväxt :angel: ). Min man konstaterar att det väntade syskonet gärna får se ut som mig och vara som honom, när sonen har sina mest envisa stunder ;) - sonen är nämligen en kopia av honom till utseendet och envis som jag :angel:

Nåväl.

Vi väljer våra strider noga, precis som ni med E, för när de väl är valda finns det ju inget annat val än att stå pall i dem. Försöka att alltid hålla humöret (hos oss själva) uppe i de jobbiga situationerna så man orkar förklara om och om igen, och även orkar stå pall (som när ungen vrålade 20min i affären för att han inte fick äta vindruvorna (favoriten) innan vi betalat tex häromsistens, de 2 gånger vi handlat efter det har han varit klockren :) ). Inte alldeles enkelt precis, man blir ju helt slutkörd ibland...

Isak är äldre än vår son (som är 2,5) så jag vet inte hur vi kommer att tackla det hela när han är i den åldern, men ännu sålänge "räcker" det med att som i Ellas fall när kläderna är bak och fram osv och det "spelar någon roll" i form av att det blir obekvämt eller så, att säga att "hoppsan, nu blev det lite tokigt med skorna på fel fot (tex) - känns det ok eller vill du att vi skall byta?" Ibland vill han byta, ibland inte, och då får det vara så. Vill han inte ha mössa (tex) så säger jag helt sonika att jag lägger den här/har den här (och svaret blir alltid "-Inte mössa"...;) ), så kan du ta den om det blir kallt. Så brukar jag fråga en liten stund efter vi kommit ut om det är kallt och han vill ha mössan (helt neutralt) och svaret blir oftast ja. Eller säga till förskolepersonalen om han inte har några sockor under stövlarna tex, så kan de sätta på senare. För att föra logiska resonemang som att "du fryser om du inte tar på dig" fungerar inte alls (ännu, för honom i alla fall) och det känns helt enkelt inte som en tillräckligt bra anledning att "tvinga"...(det gör vi bara med livsviktiga saker, om det krävs - som bilbälte eller sitta i vagnen brevid gatan om man inte håller en vuxen i handen utan försöker springa iväg och inte lyssnar på förklaringen varför det är farligt (återigen) ).

Mirre: Kanske gör ni precis så här och kanske är det lönlöst med Isak. Supersvårt och jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen - mest peppa Mirre med att du inte är ensam!!
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det där med att välja strider är något jag försöker tänka på, det glöms dock lätt bort när han sätter sig emot saker om och om igen bara för att.
Men får försöka tänka på att bli bättre på det.

Han är hos pappan varannan vecka.
Visst strider han inte om PRECIS allt, men när man är mitt i känns det så.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

KL

JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ LÄCKANDE BLÖJOR!! :mad:
Vi bäddar rent 3-4 ggr/vecka, för att en eller båda barnen kissar igenom. Men nu fick jag nog, jag bytte blöja på L vid 16 och vid 17 hade han en stor kissfläck. Blöjorna ser ut att sitta bra, så varför läcker de? Har provat Pampers, ICAs, Libero och nu Huggies.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Har du provat att gå uppe en storlek, läste någonstans att många har för liten blöja (även om viktrekomendationen stämmer)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad jobbigt med läckande blöjor.

Både igår och idag har Isak kommit fram och kramats och sagt "jag älskar dig mamma" :love: Vad rörd man blir i mammahjärtat då :love:

Just nu sitter jag och Isak och äter popcorn och kollar på bompa.
Jag får nog ta tillbaka det jag sagt om opedagogiska barnprogram tror jag. :p
Tyckte det var bra program idag faktiskt, kul när man får något att diskutera kring. Fick en chans att prata med Isak om hur man ska behandla sina kompisar :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hans blöjor ska hålla för upp till 25 kg har jag för mig, han väger just nu 15. Tycker inte att han borde behöva större, även om tanken har slagit mig.
Problemet är att han kissar "för fort", blöjorna hinner inte suga upp allt. Ibland är blöjan nästan torr, men ungen dyngsur :crazy: Suger större blöjor upp kisset fortare eller blir risken då att det glipar och rinner ut ändå?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi har bestämmt att ta tag i Emilias sömn ordentligt, det fungerar inte att vara 2,5 år och lägga sig 22-23 och sen gå upp kl 6 (framförallt vill hennes föräldrar lägga sig tidigare ibland). I tisdags provade jag att låta henne sova hur länge hon ville på dagen för att få lite koll, hon sov 3,5 h!

Igår somnade hon på vägen hem från dagis och sov från 12.30 till jag väckte henne vid 14. Sur någon timme men sen var hon glad och somnade vid 21. Kändes perfekt

Idag ville hon inte somna när vi gick hem och när klockan blev 14 bestämde jag att det inte blir någon dagsömn för henne. 45 min somnar hon mitt i leken. Hon fick sova knappt en timme. Sen har hon varit "jobbig" hela eftermiddagen. Dum mot lillasyster, inget har passat och hon har tjatat efter saker så jag har blivit smått galen. Försökte lägga henne nu men det är omöjligt, jag tänkte att vi kunde ligga i sängen och läsa lite men hon bara skriker.

Jag antar att vi inte är ensamma om det här problemet, hur gör ni/har ni gjort?

Problemet verkar vara att om hon sovit lagom på dagen och somnat i vettig tid en dag så är hon inte trött vid lagom dagsovtid dagen efter men orkar inte vara vaken längre än till 15 och då är det för många timmar kvar till läggdags och ingen idé att försöka hålla henne vaken.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hinner inte skriva något längre inlägg, men vi hade det likadant som dig ungefär förut.

Jag tror det handlar om att bestämma sig och vara konsekvent med tiderna. Att kl 20 ska man gå och lägga sig senast. Det får ta lång tid innan hon somnar i början innan hon vänjer sig vid den nya dygnsrytmen. Begränsa eller ta bort dagssömnen. Här fick Tuva inte somna efter kl 14, hon var knölig att söva om dagarna och ville helst sova vid 16. Gick det inte att få henne att somna vid 14 så fick hon vara vaken resten av dagen. det var en period det var tufft för henne att orka men det gick snabbt över.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi är också mitt inne i en jobbig period ang sömnen.

Ella vill inte sova på förskolan längre så då slipper hon, men då är hon ju så jäkla trött runt 16.30 - 17 så hon storknar. Får hon sova så sent kan hon vara uppe till 24.00 :/. Det enda som fungerar något så när är att ha henne ute från det att vi hämtar på förskolan 15 tills hon ska sova i princip, men det är inte hållbart i längden alls.

Igår höll hon ut till 18.00 sedan somnade hon för natten på två små blå. Vaknade 6.30 så egentligen fungerar väl rytmen på så vis, men jag vill gärna ha henne vaken en stund till på kvällen. Snart börjar jag jobba och är inte hemma förrän 17 kanske.

Jaja det löser väl sig kanske.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min tanke är också att efter kl 14 sover hon inte. Men vad gör man när hon är supertrött kl 15, då är det minst 3-4h kvar innan vi kan lägga henne för natten?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, det är en svår period när de ska sluta sova på dagen, det blir gnälligt och så framåt eftermiddagen. Vi måste alltid hålla igång som attan med William om vi ser att han börjar bli trött. Vi är väl egentligen över den perioden med honom men vissa dagar kan det fortfarande bli så att jag måste "slita upp" honom och se till så det händer något nytt. Till exempel att vi går ut och leker lite eller aktiviera honom med något annat han tycker är superkul!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Om hon fortfarande behöver sova på dagen för att öht orka så skulle jag väcka henne tidigare. Prova att väcka henne kl 6-6.30 flera dagar på raken så tror jag hon kommer vara trött så hon kan sova precis efter lunch. Är hon inte det, skulle jag ta bort sömnen på dagen.
Man får sysselsätta och underhålla till 110% i början när dom är påväg att somna sent på eftermiddagen. Locka med något kul att äta, så hon ¨får lite extra energi. Det är ju oftast en tid på eftermiddagen det är som jobbigast, klarar dom att ta sig förbi den så brukar energin komma lite till.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Muffins med blåbär i :d Man kan baka dem med fruktsocker, det smakar inte annorlunda men man slipper det vanliga sockret om det är något av barnen som inte äter socker.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Blä, vad jag är trött på att vara hemma. Är så trött på att vara den som får fixa allt, ta hand om en sur Emilia hela eftermiddagarna, vara levande klätterställning åt Maja osv.

Sambon skulle gärna vara hemma istället men det går inte. Jag har inget jobb att gå tillbaka till och eftersom vi flyttar om 3 månader så känns det inte som jobb är någon idé nu. Dessutom är alla dom jobb jag skulle kunna få med mina språkkunskaper väldigt dåligt betalda så det skulle inte gå ihop ekomomiskt med våran dyra hyra.

Idag somnade Emilia 13.15 och jag väckte henne en timme senare. Hon fick ligga kvar i sängen 30 min och vakna till och sen tog jag med henne ut i trädgården för att göra något roligt. Sen dess har hon varit helt hysterisk och bara skrikit efter pappa (hur roligt är det). Nyss blev Maja trött så då fick Emilia gå upp till sin säng och där ligger hon nu och surar. Jag orkar inte ha det så här varje eftermiddag. Med den bristen på sömn jag har i kombination med att inget är roligt så är min ork och tålamod redan från början i botten.

Sambon kommer hem om 10 min, då ska han ta med sig barnen till affären och jag ska städa här i lugn och ro. Sen ska jag gå och lägga mig redan kl 19.
Skönt att det är helg sen.

Tillägg: Sambon gör så mkt han kan här hemma, men han måste ju jobba och är borta 7-17.30 varje dag. När han kommer hem så lagar vi mat, äter och sen leker han med barnen så jag får göra vad jag vill fram till Maja somnar (runt 20). Vi tar varannan läggning/natt med barnen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu känns det bättre, fast det gör det alltid på kvällen. Jag tror det är problemet i min och sambons kommunikation (även om det blivit bättre). På eftermiddagarna håller jag på att bli galen men han kommit hem och tagit barnen en stund känns allt så mycket bättre och då är det svårt för mig att berätta hur saker känns.

Emilia var så söt häromdagen när vi pratade om föräldraledigheten
Sambon- Jag skulle nog trivas bra som hemmapappa
Emilia- Nej, pappa måste jobba, pengar.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad tråkigt att du känner så.
Jobbigt när man inte kan dela på att vara hemma, även om man vill.
Skickar ett gäng styrkekramar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 064
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp