Sv: Stora snacktråden TVÅ
Du kanske kan behöva hjälp med hur du ska tackla honom? Lägga om strategin, försöka skippa kraven och ge honom val?
Jag vet ju absolut inte vad ni testat och inte men ändå. Ella är också envis som en gris ofta och jag väljer helt enkelt mina strider väl och med omsorg. Hon ska minsann klä sig själv och inte får man hjälpa till, försöker jag hjälpa till så blir hon fly förbannad och då tar allt mycket längre tid. Ibland kommer hon till förskolan med byxorna bak och fram, tröjan ut och in och skorna på fel fot och det gör liksom ingenting.
Så där gör vi också, med vår son som också är otroligt envis (min mor ler i mjugg när jag berättar - för jag själv har en envishet som få, som hon fått tackla under min uppväxt
). Min man konstaterar att det väntade syskonet gärna får se ut som mig och vara som honom, när sonen har sina mest envisa stunder
- sonen är nämligen en kopia av honom till utseendet och envis som jag
Nåväl.
Vi väljer våra strider noga, precis som ni med E, för när de väl är valda finns det ju inget annat val än att stå pall i dem. Försöka att alltid hålla humöret (hos oss själva) uppe i de jobbiga situationerna så man orkar förklara om och om igen, och även orkar stå pall (som när ungen vrålade 20min i affären för att han inte fick äta vindruvorna (favoriten) innan vi betalat tex häromsistens, de 2 gånger vi handlat efter det har han varit klockren
). Inte alldeles enkelt precis, man blir ju helt slutkörd ibland...
Isak är äldre än vår son (som är 2,5) så jag vet inte hur vi kommer att tackla det hela när han är i den åldern, men ännu sålänge "räcker" det med att som i Ellas fall när kläderna är bak och fram osv och det "spelar någon roll" i form av att det blir obekvämt eller så, att säga att "hoppsan, nu blev det lite tokigt med skorna på fel fot (tex) - känns det ok eller vill du att vi skall byta?" Ibland vill han byta, ibland inte, och då får det vara så. Vill han inte ha mössa (tex) så säger jag helt sonika att jag lägger den här/har den här (och svaret blir alltid "-Inte mössa"...
), så kan du ta den om det blir kallt. Så brukar jag fråga en liten stund efter vi kommit ut om det är kallt och han vill ha mössan (helt neutralt) och svaret blir oftast ja. Eller säga till förskolepersonalen om han inte har några sockor under stövlarna tex, så kan de sätta på senare. För att föra logiska resonemang som att "du fryser om du inte tar på dig" fungerar inte alls (ännu, för honom i alla fall) och det känns helt enkelt inte som en tillräckligt bra anledning att "tvinga"...(det gör vi bara med livsviktiga saker, om det krävs - som bilbälte eller sitta i vagnen brevid gatan om man inte håller en vuxen i handen utan försöker springa iväg och inte lyssnar på förklaringen varför det är farligt (återigen) ).
Mirre: Kanske gör ni precis så här och kanske är det lönlöst med Isak. Supersvårt och jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen - mest peppa Mirre med att du inte är ensam!!