Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag förstår att du är helt slut på eftermiddagen.

Gör du saker med barnen utomhus? Jag vet att du brukar gå till lekplatsen och så, men något mer organiserat typ åker och handlar, matar fåglarna, går en promenad till bestämt ställe? Det är ofta en lifesaver för mej när barnen börjar bli störiga inomhus, vi drar iväg och hittar på något helt annat och plötsligt har jag två glada ungar och en glad mamma igen. Planera i förväg vad du ska hitta på så du inte sitter på pottkanten.

Angående sömnen kan jag berätta hur vi gjorde med Sam. Han var nästan precis två när vi drog in dagsömnen. Då brukade vi få köra honom i bilen i en halvtimme och sen sov han 45 minuter och var sen hyper mellan 7 och 22 på kvällen innan han somnade. När vi höll honom vaken under dagen somnade han på fem minuter kl 20, och ett tag kl 19.30. En fantastisk frihet efter att ha spenderat timmar varje dag på att lägga honom.

Ett par månader fick vi hålla liv i honom på eftermiddagen, typ energichocka med jagalekar, kittlas, ut och springa och annat som väckte honom. Det var ändå alltid värt det, för när han fick sova middag blev han skitgrinig resten av dagen och sen somnade han inte förrän sen och var seg hela dagen efter. Nu är han ju tre och ett halvt och skulle han somna på dagen nu får han sova en stund, för han är så mycket lättare att ha och göra med på kvällen än när han var två.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja så gör vi med ibland. Kör jag-lek eller kittlas. Gör något akut drastiskt om man ser att ögonen är påväg ihop. I värsta fall bjuder jag på lite godis ibland om vi har det hemma. Då får jag en glaaaaaaad unge :d

Jag tror det är väldigt viktigt de där få timmarna på kvällen man får ta dte lugnt med varandra utan något barn.
När Tuva var mindre och vaken till 22 på kvällarna upplevde jag inte att det var så jobbigt direkt. Det var mest alla andra i min omgivning som tyckte att det var så jobbigt att inte få någon egentid på kvällen. Men nu när båda somnar runt kl 20 förstår jag inte alls hur jag orkade då! Nu är det väldigt viktigt att få varva ner själva i soffan.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tyvärr har vi ingen bil hemma och ta sig iväg med bussen är svårt. Bussen går bra men sen måste byta till spårvagn och där kommer inte dubbelvagnen in.

Men vi brukar gå och prata med grannens hönor eller hästarna och kaninerna som bor en bit bort.

Svårast att hålla henne vaken är det när jag ska lägga Maja, Maja behöver lugnt för att kunna sova och Emilia behöver olugn för att inte somna.

Men jag och sambon har pratat idag och kommit fram till att vi väntar lite till med att styra sömnen för mycket. Jag kommer försöka hålla henne vaken men inte till varje pris. Sover hon för sent får hon sova i lugn och ro i 30 min och sen får hon ligga i sängen om hon ville men ingen hänsyn tas till att hon sover (vi kan leka i hennes rum tex). Provar så en period och ser hur det fungerar.

Sen kom min sambo med ett förslag idag som jag gillar. Jag har velat skaffa en hund länge men sambon vill inte det. Vi pratade lite om det och då föreslog han att vi kanske kan köpa en ponny istället. Mycket bättre än en hund tycker jag :) Vi måste bara kolla lite vad det kan kosta, tyvärr är stallplatser väldigt dyra här.

Jag saknar inte ridningen speciellt mycket men jag saknar pysslet med hästar och stallmiljön. Så en liten ponny som jag och barnen kan pyssla med, dom kan rida när dom vill och jag kan köra den.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Kul med ponny!
Hoppas ni kan skaffa en :)

Här går det runt i skallen just nu.
Sista tiden har det minst sagt varit rörigt med min familj och längtan efter att flytta är stor. Det är minst sagt invecklat och det skulle vara skönt med mera avstånd sas. Det är strul med min bror och hans ex, mamma är den som försöker lösa allt, vilket leder till att jag tycks bli utsedd till amatörpsykolog åt henne.

Jag får hela tiden höra om hur jobbigt det här är för henne, hur dåligt hon mår och om saker som hände för 20 år sedan. Som är helt oväsentliga och som jag redan vet. Och har hört om 78948 gr. Som tex om varför mina föräldrar skiljdes ( för sisådär 15 år sedan) Jag VET ju det redan! Och nej jag behöver inte höra allt om och om och om igen. Jag var där, jag vet allt. Sambon hennes pratar (och ursäkta nu men, gnäller nåt så förbannat) om sin sjukdom.
Sedan gör han ingenting själv för att må bättre. Mamma får ta ansvar för hans sjukdom.

Vi bor nu ungefär 100 m från mina föräldrar och skulle gärna bo längre ifrån.
Mycket längre. Jag och min familj sas är ju norrifrån från början, mamma och hennes sambo har funderat i många år på att flytta tillbaka. Det är mer eller mindre det enda det pratas om när man är där.
Det tjatas om samma hus om och om igen, dessutom sitter de och kollar efter gårdar som de sedan försöker pracka på oss. Som ligger jättenära deras hus :crazy: Helst gårdar med två hus så de kan ha ett och vi ett:crazy:

Vi vill ha en gård ja, men en egen gård. Utan grannar och framförallt utan att de bor i knät på oss. Mamma lever i drömvärld att det ska bli likadant som innan vi flyttade från Gävle. Men...jag var 12 när vi flyttade. Nu är jag 25 med egen familj, barn osv. Det blir inte likadant och jag vill inte ha det så.

Min sambo (fästman :laugh: ) är härifrån och vill väl helst inte flytta alls.
Vi pratade om det igår och han sade då att han ville inte flytta från sina föräldrar ( :cool: han är för fasen 28, de har bil! ) och att de inte skulle ha råd att åka varje helg för att träffa bebisen. Eeg ursäkta? Vadå varje helg?!
Jag tycker jättemycket om hans familj på alla sätt och vis. Men...varje helg?
Stopp ett tag nu. Han håller med om att vi behöver ett annat hus då vi inte bor bra i det vi har nu. Med en till blir det för trångt och det ligger tokigt. (kedjehus)
Det finns inga jobb här så vi skulle ju behöva flytta. Han kan tänka sig det men inte för långt. Men samtidigt märker jag att han vill helst inte lämna den här byn alls. Jag vill absolut inte bo kvar här hela livet. Han har vikarierat till och från på ett företag här men det finns ingen chans till fast jobb. Ändå går han och hoppas och väntar på det. (fast söker annat också) Jag får inga jobb alls här.

Samtidigt blir det svårt att bara flytta med tanke på Isak.
Han bor nu varannan vecka, vilket fungerar väldigt bra. Han trivs jättebra på sitt dagis och har kompisar här. Skulle vi flytta så vet jag inte hur man skulle lösa det. Vad hans pappa säger om saken vet jag inte, har inte pratat med honom om det alls.
Men han har ju hus, körkort (vilket jag inte har) och fast jobb här. Så för honom är det ju lugnt. Jag kan ju inte gärna be att han ska flytta bara för att vi vill det. Han skulle absolut förstå, men sedan hur man löser det praktiskt vete fasen. Han vill inte ha Isak bara varannan helg, det vet jag och det funkar inte heller (vi har provat, Isak var helt förstörd när pappa skulle åka) vi vill ju såklart inte heller ha det så. Samtidigt är jag rädd att han ska känna att "nu kom en ny bebis då får inte jag vara med längre" och det får bara inte hända.

Så nu går det bara runt. Jag känner mig kvävd och låst här samtidigt som alla sliter och drar från alla håll samtidigt. "du är så stark, du orkar" "du är så lugn jämt, tänk om man orkade lika mycket som du" det får jag höra stup i ett.
Ja jag är stark mentalt, jag har blivit det av allt bråk senaste åren. Men inte HUR stark som helst. Jag skulle vilja flytta en längre bit (alla fall några mil) och få en nystart med min familj. Någonstans där vi får starta vårat liv i lugn och ro. Något som är mitt och sambons, han flyttade ju in hos mig så vill känna att vårat hem är VÅRAT på riktigt.
Vet inte vad jag ville med detta eg, blev längre än tänkt.
Nån som har nåt råd?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Måste ni flytta så långt bort?
Vet inte vart du bor nu, men tänkte att ni kanske kan flytta till en annan del av staden om det är en stor stad eller en grannstad. För att få lite avstånd men ändå tillräkligt nära Isaks pappa.

Sen blev jag lite "rädd", du och sin sambo måste nog prata igenom hur ofta hans föräldrar är välkommna till er sen. Som du skrev lät det inte som du skulle uppskatta besök varje helg.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej men från byn alla fall.
Så även om vi flyttar till ett annat hus
just här, så står vi ändå i samma sits att det är dött med jobb.

Men jag vet inte, man vill ju inte flytta med tanke på Isak.
Samtidigt måste vi ju ha nåt och leva av.

Ja, hans föräldrar får gärna komma till oss men man vill ju kunna göra
saker med bara familjen på helgerna också. Jag vet inte hur seriös han var med exakt varje helg, kanske uttryckte han sig bara så.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Förra veckan fick jag massa papper/reklam från ett barnmatsföretag. Bla fanns en menyplan med tips på hur en 1-3åring skulle äta. På kvällen var det ingen lagad mat utan mest gröt. Sambon och jag pratade om det och han sa att dom aldrig åt mycket mat på kvällen när han var barn, dom åt ordentlig lunch, mellanmål och något lätt på kvällen (soppa, varma mackor, omelett, gröt). Vi åt i stort sett alltid lagad mat på kvällen hemma.

Hur gör ni, måste man egentligen äta "ordentlig" mat även på kvällen?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Här är det olika.

Jag vet att Ella äter bättre ( eller ja mer mat ) på förskolan än hemma. Har hon ätit ordentligt på förskolan brukar hon faktiskt avstå självmant från kvällsmat, då blir det antingen välling/yoghurt eller något lättare på kvällen.

Frukost: Välling eller yoghurt

Lunch: Förskolan ( ordentligt lagad mat )

Mellis: Fil, smörgås, gröt, mjölk m.m ( förskolan )

Kvällsmat: Antingen lagad mat eller välling/yoghurt

Jag tror mer att det är tradition att äta kvällsmat här i Sverige, men att kvällsmaten fyller en viktig funktion tror jag faktiskt inte. Huvudsaken att barnet äter varierad kost/dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sa vitt jag vet sager svenska rekommendationer att man ska ata lagad mat tva ganger om dagen. Det ar ju en javla skillnad rent naringsmassigt pa en omelett och en skal grot...

Om man ater riktig middag som lunch sa tycker jag det kan racka med en matig soppa, omelett, varma mackor (kolhydrater som kolhydrater). For manga familjer funkar det nog battre att laga middag pa kvallen eftersom folk jobbar pa dagen. I var familj ater vi sahar
08:00 frukost
10:00 frukt
12:30 lagad lunch (typ pasta och nagot kott och nagon gronsak)
frukt pa em om de vill ha
17:00 lagad middag.
19:30 mackor
20:30 valling

Sam ar nastan 4 och ater jattedaligt, bara sant han tycker om och helst nagot sott. Avskyr mjolk, agg, fisk, potatis och tusen grejer till. Isaac ar en matmaskin och ater allt inklusive kokt broccoli och blomkal, slevar glatt i sej fisk och dricker mjolk. Bada tva ar lagom i hullet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Mirre vad tycker din sambo om din arbetssituation da? Hur har han tankt sej att det ska funka? Ibland maste man kompromissa, och det galler aven hans foraldrar (som verkligen inte behover komma varje helg for att traffa bebisen)

Ni maste skaffa en plan, ni maste kunna forsorja er. Vad gor ni om tio ar? Tjugo? Det ar jakligt lang tid kvar till pensionen och ni kan inte bara hoppas pa att det kommer jobb flygande.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Tack, det har jag tänkt fråga i evigheter men inte kommit mig för :D

Här äter L, 2,5 år:

8.00 Frukost - yoghurt/smörgås
11.30 Lunch - lagad mat på dagis
14.30 Mellanmål - 1-2 bananer
17.00 Middag - lagad mat.
19.00 Kvällsmat - yoghurt/smörgås

När man ser det uppradat ser det ju väldigt bra ut :p Problemet är att det stämmer inte riktigt med verkligheten. Äter han 2 bananer till mellanmål (han vägrar äta 1 :crazy:) så orkar han ingen middag, och då känns det för dåligt. Ibland hoppar vi över em-mellanmålet och äter middag vid 15-16 istället, då äter han mycket bättre. Men det är inte så ofta jag lyckas ha maten färdig tills dess, så planeringen är det lite sisådär med :o

Är han ledig från dagis (tors-sön) så får han aldrig lagad lunch. Då äter vi istället frukost - mellanmål - middag - kvällsmat. Funkar det med.

L är rätt stor i maten och en rejäl kille. Absolut inte överviktig, men rätt så grov.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja, det känns lite som att det är vi svenskar som anser att man "måste" ha två lagade mål mat per dag. Här äter vi alltid det, för barnens skull. Innan vi fick barn var det bara en middag per dag. Jag brukar säga att mina barn äter bra en gång per dag i alla fall. Jag vet att de äter jättebra vid lunchen på dagis och ofta är det sämre med deras matlust när vi ska äta middag vid 18-tiden tillsammans. Jag vet att det egentligen är sent att äta då, men vi får inte till det så mycket tidigare pga jobb.

När jag var liten åt vi aldrig lagad mat hemma på kvällen. Hur det var innan jag var 11 år (när min mamma blev sjuk) minns jag inte, men efter det kommer jag ihåg att pappa resonerade som så att vi åt lagad mat i skolan (och han på jobbet). Det han inte visste, eller tänkte på, var att många gånger var det ju "äcklig" mat i skolan så man bara åt ett knäckebröd...
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja precis, jag at inte heller speciellt mycket i skolan. Inte jattemycket hemma heller, men jag lyckades overleva pa honungsmackor och oboy i 20 ar....
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi åt alltid kvällsmiddag hemma, mest för att samla familjen och umgås :)

Vindvissla: Haha 80-talisterna ( det är du va ? ), uppföda på Oboy helt klart, ett fint årtionde ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Absolut. Starka ben har jag :) Nu ater jag valdigt halsosamt, sa himla skont att mitt smaksinne utvecklade sej! Det ar otroligt jobbigt att vara superkrasen och spy om man ater sant som man inte gillar. Jag hade nastan inga lunchraster pa lagstadiet eftersom jag satt i matsalen med en vaktande larare som skulle se till att jag at upp all min makaronipudidng...

Sam har forresten helt slutat klaga pa ond mage sen vi bytte till laktosfri mjolk. Sa latt var det!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hi hi, jag levde också på honungsmackor. Jag äter det fortfarande till frukost men nuförtiden äter man ju lite annat också ;)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vi äter alltid ordentlig middag på kvällen. Tycker det är en trevlig knyt/samlingspunkt. Det är bra mycket godare än mackor och "kvällsfrukost".

Äter lagad mat på lunchen också, men det brukar bli något lättare eller rester. Kanske pasta och någon pastasås, pyttipanna osv. Annars får man ju inte göra annat än stå vid spisen ;)


Jag har alltid ätit middag på kvällen under min barndom. Det är säkert därför jag tar efter det :) Jag är ju van. Sambon och många av mina vänner har ätit något lättare om kvällarna tex thé och macka, yoghurt, omelett.
Det känns ännu viktigare för mig att se till att ha bra mat på kvällarna sen när barnen börjar skolan, för jag vet ju själv hur mycket mat jag åt i skolan :crazy:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Man kan ju samlas över thé och smörgåsar också ;)

Nej jag är också van med middag på kvällen, men jag märker på E att hon inte orkar med middagen om hon ätit bra övriga måltider. Vi lagar alltid middag dock, men hon får ( om jag vet att hon ätit bra på lunchen ) välja något lättare om hon vill :).

När jag gick 1an-3an så lagades all mat på skolan vilket för mig innebar bra mat i skolan, när jag sedan kom upp i högstadiet och maten kom åkandes från storkök så levde jag på salladsbordet. På E´s förskola lagas maten där, den är jättegod och smakfull :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Sa gor vi ocksa. Ater nagot lattare mitt pa dagen eller rester. OFta kokar jag pasta till barnen eftersom jag vet att de ater det (och jag tycker det ar asackligt sa jag slipper garna till middagen) och matta barn ar nojda barn.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Emilia är nog ganska lik Ella då. Hon äter ordentligt på förskolan, massor enligt personalen och av allt. Hemma på eftermiddagen äter vi mellanmål med frukt, yoghurt, kanske någon macka ibland. Sen äter vi vid 18 och då vill hon oftast inte ha mat, äter lite grönsaker men sällan mer. Innan läggdags brukar hon äta en banan eller lite yoghurt.

Dom får väldigt bra mat till lunch, soppa, huvudrätt och efterrätt. Om jag fattat rätt kommer maten från en cateringfirma.

En skillnad här mot i Sverige är att barnen inte får någon mat i skolan. Många barn äter lunch hemma och dom som går på fritids äter lunch där. Man får betala för maten och därför högre kvalité på maten.

För min del kommer jag ihåg att maten var god i låg och mellanstadiet, i högstadiet var den ok (men då hade jag lätta ätstörningar och åt knappt varken hemma eller i skolan)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 053
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 064
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp