Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Här hemma ser en dag ut såhär i matväg:

ca 08 Frukost: Gröt eller yoghurt med flingor, macka, ägg ibland

ca 10 Frukt

ca12 Lagad lunch (oftast rester från gårdagen, eller något enklare som pannkakor, blodpudding, pasta med någon hemmagjord pastasås, tortellini, samt grönsaker i form av broccoli, ärtor eller majs)

ca 14:30 Mellis: yoghurt, frukt, macka

ca 17:30 Middag: Lagad mat. Vi äter bra mat, för det mesta ekologiskt, och lagat från grunden. Vi försöker variera så mycket som möjligt mellan pasta/ris/potatis/bulgur och kött/fisk/kyckling/vegetariskt.

ca 19-19:30 Välling

Barnen äter bra i perioder. Ibland skippar vi frukten på förmiddagen (framförallt med Maja) och käkar lunch tidigare, men oftast ser det ut som ovan. My har inga som helst problem att äta rejält till vid alla mål och sen ändå svepa en flaska välling en timme efter middagen, men för Maja behöver det gärna gå ett par timmar mellan middag och välling för att hon ska dricka den. Så för hennes del passar det bättre att äta middag lite tidigare... och ibland får det vara så att de är lite osynkade.

För mig är det viktigt med middag på kvällen. Så har vi alltid haft det och jag ser det som ett bra och trevligt tillfälle att umgås hela familjen. Självklart kan man umgås lika bra över thé och macka (men det gör vi ännu senare oftast, fast utan barn ;)), men för oss känns det ändå viktigt med en riktig middag.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Delvis knapplån

Gud vad skönt att ni inte lagar två måltider varje dag! :D Jag är själv uppvuxen med ett mål lagad mat om dagen, sk luddag (;)), och den första perioden med sambon som är diabetiker och bör äta ordentligt med två riktiga mål höll på att ta kål på mig. Nu har det nästan blivit rutin och sonen äter allt som oftast bra till middan även när han ätit en rejäl lunch.

Jag är sugen på att byta ut hans morgonvälling mot gröt, jag skulle själv behöva nyttigare/befintliga frukostrutiner, att involvera barnet i dem kan bara vara positivt. :)

Såhär ser en vardag ut för Milton:

7:10 330 ml Välling
ca 10 frukt på förskolan
11:30-12 lunch
14:30 mellanmål på förskolan, verkar oftast vara smörgås (tyvärr!)
16:30-17:30 middag
19-20 330 ml välling

På helgerna blir det oftast inget planerat mellanmål. Ibland ser han ett äpple när vi går i skafferiet och då äter han ett par tuggor, han verkar stå sig bra ändå.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Jag har åkt på halsfluss, för första gången i mitt liv.
Inget roligt alls. Sambon känner sig också hängig, men jag hoppas barnen slipper bli sjuka.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Bla, inte alls skoj ju. Det smittas varst med saliv har jag lart mej sa inga pussar pa ett tag. At glass och rok cigaretter var min lakares rad for att doda bakterierna och lindra smartan. Inte sa smart om man inte roker kanske.... (och det gor jag ju inte langre, och hur fan jag kunnat gora det innan vet jag inte, sa jakla nordigt)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det som varit svårt idag att inte låta barnen äta något från samma sked som jag, men jag försöker tänka en extra gång så ska barnen förhoppningsvis klara sig. Pussar får dom på huvudet ist. Jag förstår bara inte hur jag kunnat bli smittad?

Jag kämpar med att gå ner i vikt så glass känns inte så bra att äta för den anledningen men jag kan inte äta något annat så jag hoppas glassen är ok ändå (gott och skönt för halsen var det iaf).

Röka är dumt att börja med nu, men jag har fått antibiotika så bakterierna ska förhoppningsvis försvinna snart.

En bra sak är att vi lyckats hålla Emilia vaken i eftermiddag, vad mycket enklare det är när man är två hemma. Hon var jättetrött runt 4 men då tog hon och sambon ett bad och då fick hon lite ny energi.

Idag är det också 2 år sen mamma dog, känns som det var nyss samtidigt som det var länge sen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

*KL*

En vanlig dagis dag för Melker 2,5

6.30 Något lätt innan dagis. Macka, banan eller smothie på osötad yoghurt och bär
8.00 Frukost på dagis. Gröt eller fil + mackor
10.00 Frukt
11.30 Lunch. Bra mat lagad från grunden, äter oftast mer än en portion
14.30 Mellis. Macka + frukt
15.00 Hemma och petar då oftast i sig någon mer frukt. Just nu pallar han äpplen hos grannen ;)
17.00 Middag med lagad mat. Oftast minst en stor portion.

Efter det äter han inget mer. Ibland kan han be om en frukt eller macka och får det.

När han är hemma hela eller del av dag lagar vi alltid två mål mat. Både jag och maken är uppvuxna med det så det känns naturligt. Äter ofta soppa till lunch på helgerna då sonen älskar det men gör då matig soppa med macka till.

Frukosten är mitt stora dilemma. Jag kan inte äta direkt på morgonen utan brukar göra det på jobbet. När maken är hemma är det mer ordning med frukosten men som illamående nygravid har det blivit smothie fler än en gång på sistonde ... Får försvara med att vi oftast brukar äta en andra frukost när jag klarar det vid 8-tiden :grin:
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ajaj inte kul med halsfluss.
Hoppas du blir av med det snabbt och att barn och sambo slipper det.

Idag har vi haft shoppingdag :)
Blev en jättesöt nattlampa och en läslampa åt Isak.
Hoppas att hans rum ska kännas lite mysigare sedan.

Blev även ett spjälskydd och ett babyskydd till bebis :)
Gudars vad mycket fint det finns, hittade ett jättefint skötbord (för nästan 5000 :eek: blir inget sådant nej :p )

Nu sitter vi och klurar på hur man ansluter sambons dator till internet.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

En fråga så här på kvällskvisten.

Visst skulle ni flytta, måste Emilia byta förskola då?

Pratar ni hemma om att flytta, byta boende och byta förskola ( om hon ska det ? ).
Uscha jag har ont i magen, sökte ny förskoleplats till lilla Ella samt pratat med nuvarande förskolan om flytten :/. Jag är orolig över hur hon ska ta hela flytten och bytet av förskola.

Sedan vill jag skicka en stor kram till dig idag på årsdagen av din mammas bortgång
*KRAM*
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt att se att det finns andra som ger välling som "frukost" innan dagis. Milton vill väldigt gärna ha sin morgon-välling och inte äta någon vanlig frukost, varken innan eller efter.
Jag har varit lite sådär emot det, av någon anledning. Vet egentligen inte varför, är väl rädd att han inte står sig tillräckligt länge på det, men det verkar han ju göra :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

+ Mirre, tack för kramen

Cala,
Vi pratar en del om att vi ska flytta. Vi tittar på husritningen och visar var hennes nya rum är men jag tror inte Emilia riktigt förstår.

Det är nästan 50 mil flytt så det blir byte av förskola. Jag har också lite ont i magen för att byta förskola, Emilia trivs så himla bra. Vi har inte pratat något med henne om det och jag vet inte hur vi ska säga.
Men när Emilia börjar på den nya kommer Maja också göra det och det tror jag E kommer tycka är roligt.

Är det Göteborgsområdet ni flyttar tillbaka till?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nja en bit därifrån ( Skaraborg ), 50 minuter med tåg in till Götet :)

Vi ska prata med förskolepersonalen ( möte ) nästa vecka och sedan kommer vi att hälsa på tre förskolor i nya staden också.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nästan Göteborg iaf :)
Har du fått jobb där?

Vi har också tre förskolar vi ska besöka, hoppas någon är bra
1. Ligger i våran by, men på fel sida. Har en fin hemsida och av beskrivningen där låter det jättebra, har lediga platser. Bara öppet till 14
2. Ligger i grannbyn men på vägen till den den större staden där vi antagligen kommer jobba. Rekomenderas av sambons kusin, verkar vara svårt att få plats. Bara uppet till 14
3. Ligger 5 min från oss och är ett företagsdagis. Alla barn är välkommna men barn till dom som jobbar där har förtur. Vet inte så mkt om det men dom har bättre öppettider iaf.

Alla har för och nackdelar så vi får gå på känslan och vart vi kan få två platser.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Allts[ allvarligt, hur glad blir man n'r ens lilla dotter lyckats klicka p[ tangentbordet s[ jag inte kan skriva [ ' ; * tre sista bokst'verna i alfabetet ). Ist'llet f;r den f;rsta prangtesen blir det en stj'rna och massa andra felaktigheter...

Jag som ska skriva PM idag, n[gon som vet hur jag [terst'ller detta.

/Desperat och less studerande sm[barnsmamma
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Hm, du har nog stallt om det till typ engelskt skrivbord?

Sahar hittade jag pa ett annat forum:

Längst ner till höger i verktygsfältet står det antingen SV eller EN (i ditt fall det senare). Klicka på EN och byt till SV.


Annars kan du gå in i kontrollpanelen - internationella och språkinställningar (jordgloben) där går du in under fliken språk och klickar på detaljer(heter den ivart fall hos mig). Där kan man ändra språk till sitt tangentbord.

Funkade det?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Åh både du och turbo hade rätt.

Det var inställt på engelskt skrivbord, men det återställdes när jag startade om datorn. Min dag är räddad !! :D
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Vad skönt :)

Just att få engelskt tangentbord har nog inte mina lyckats med men många andra konstiga inställningar som har rättat till sig efter omstart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 055
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 067
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp