Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu har vi lyckats hålla Emilia vaken två eftermiddagar. Igår var det tufft runt 16 men sen gick det bra till hon tvärsomnade i soffan kl 19. Idag var hon inte minsta trött på hela eftermiddagen, lite gnällig precis innan maten men sen var hon pigg igen och somnade vid 20. Hoppas vi kan hålla det här nu. Sambon är hemma imorgon också och slutar tidigare på fredag. Sen åker vi till hans föräldrar över helgen (+måndag). Hoppas det är tillräkligt många dagar för att få in en ny vana.

En fördel med att jag är sjuk och sambon är hemma och tar hand om barnen, nu fick vi bättre möjlighet att styra upp sömnen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Låter smart att flytta till Örebro, tillräkligt nära för att det ska bli smidigt med Isak men ändå så ni kan börja om på något nytt.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

80, fast om jag fortsätter såhär ser det mer och mer ut som en annons och det var verkligen inte meningen. Jag ville bara beklaga mig lite.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Länge sedan jag var inne på föräldraforumet.

Norpet växer och blir stor. Men nu är han rätt normal. 20 månader är han 88cm och väger drygt 15kg. Börjar bli mindre med kläder i byrån. Rensar bort sådant som blivit för trångt och har bert syster med barn att kolla om hon har något kvar i strl 92.

Någon mer som har åksjukt barn? Jag har fått tvätta klädseln till bilstolen två ggr på drygt en vecka. Inte klagar han utan spyr bara rakt ut den lille stackaren. Igår skulle jag till ett spinneri och köpa ullgarn för att göra gristofflor och resan tog en timme. Parkerade på McDonalds i närheten av spinneriet för att proviantera lite och jäklar vad han kräktes då. Bara att byta kläder. Men den här gången ställde jag honom inte i en hundskit som jag gjorde förra gången vid klädbyte i samma situation.
Isak var också så när han var mindre. Vi kom aldrig på någon direkt lösning utan det gav sig av sig själv i takt med att han blev äldre. Nu är det länge sedan han kräktes något alls. Sist han gjorde det så hade han feber också, så det var nog orsaken den gången.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja det känns så och jag tror vi skulle trivas bra där.
Då kan jag dessutom söka till den skola jag vill gå på och ha nära dit.
Eftersom det är komvux tycker kommunen här att jag kan gå i Linde men vill mycket hellre gå i Örebro.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Frågan är bara hur man skulle lösa det med Isak.
Blir kanske svårt att ha precis varannan vecka, blir ju olika kommuner och längre avstånd.

Ni tycker inte att vi är själviska som funderar på flytt?
När det nu fungerar som vi har det idag
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Det tycker inte jag, du måste må bra för att vara en bra mamma och mår du bäst av att flytta så är det klart du ska göra det. Det avståndet är ju ingenting, många som pendlar länge än så varje dag. Om det fungerar bra för Isak med varannan vecka nu tycker jag att ni kan fortsätta med det. Jag vet inte så mycket om det själv men har hört att det kan bli jobbigare för barnet om det går för lång tid mellan bytena.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ni gör ett toppenval som flyttar till min fina stad, det är en underbar stad det håller jag emd om!


(grannens hus är till salu :p)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, det hade varit själviskt att flytta så långt att umgänget med isak blev omöjligt, men 4 mil ifrån är ju faktiskt inget jätteavstånd. om era möjligheter till jobb och ett bättre liv finns i Örebro så flytta! Skönt att isaks pappa är medgörlig, det underlättar ju jättemycket!
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej du/ni är inte själviska, men det här med Isak är ju ändå en lite spretig fråga.

Om ni ska ha varannan vecka, ska han då gå kvar på förskolan han nu går på ? Eller ska ni försöka få plats på en förskola i mitten av hemmen sas?

Ju äldre han blir desto fler "riktiga" kompisar kommer han att få, vilket kommer resultera i en del skjutsanden om ni bor en bit ifrån "alla kompisar". Men det där brukar lösa sig om man får bra kontakt med föräldrarna till kompisarna.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Någon mer som har åksjukt barn? Jag har fått tvätta klädseln till bilstolen två ggr på drygt en vecka. Inte klagar han utan spyr bara rakt ut den lille stackaren. Igår skulle jag till ett spinneri och köpa ullgarn för att göra gristofflor och resan tog en timme. Parkerade på McDonalds i närheten av spinneriet för att proviantera lite och jäklar vad han kräktes då. Bara att byta kläder. Men den här gången ställde jag honom inte i en hundskit som jag gjorde förra gången vid klädbyte i samma situation.

Milton brukar bli åksjuk när vi är på väg till hans farmor och farfar samt sambons farfar (aldrig på vägen hem trots att det är samma väg). :confused::angel:

Lösningen brukar vara att skapa milslång kö bakom sig genom att köra i 55-60 på 70-väg, jämna ut kurvor så gott det går och krypa över "kullar". Har läst att barnet bör vara lagom mätt, utvilad och så ska man ta rast ofta, men alltihop kvittar och hänger mer på körteknik skulle jag vilja säga. Jag var själv åksjuk som barn, tog tabletter så fort vi skulle åka mer än 4-5 mil.


Men vad är gristofflor?
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

S6304496_33.JPG


Gristofflor, som namnet avslöjar ;)
Finns både tovade och stickade varianter har jag sett .

Fast A.K Eng kanske tänker på någon helt annan toffla?

Bilden är lånad från Ekebackens hantverksbod.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Min dotter var väldigt åksjuk när hon var liten, eller egentligen fram tills hon blev vuxen. För oss var lösningen att hon åt lite hela tiden när vi åkte. Hon kunde alltså inte äta innan och vara lagom mätt som många föreslog utan vi tog med frukosten t.ex också åt hon i bilen på vägen. Godis eller andra söta sliskiga saker gjorde illamåendet sämre.
Nu kan ju det vara svårt när han är så liten men en flaska välling eller så kanske går att testa med? Eller frukt och grönsaker i lagom stora bitar? Givetvis svårt när man åker själv men är ni två så kan ni ju prova.
För min dotter så var det lika illa att åka på motorväg som att åka smal och ringlande grusväg och värst var det om bilen luktade nytt, då spydde hon oftast inom tio minuter.
För att få bort den värsta nybils lukten så kan man ställa bilen i stark sol och sedan torka alla plast ytor med ljummet vatten och milt rengöringsmedel och sedan vädra.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nu går jag emot strömmen och tycker inte alls att det är så smart att flytta om man ser till Isak.

Min kompis syters har barn och hon bor här och hennes ex-man bor i örebro. Dom får inte ha dagis i 2 olika städer (bra tycker jag, det känns som det blir ett evigt hattade och otryggt för ett barn att få shasas runt såpass) så ena föräldern får bara ha sonen varannan helg (i det här fallet mamman som valde att byta stad) eftersom i veckorna jobbar/pluggar man och har ingen barnvakt.

Hur ska ni göra? Nu när du kommer vara mamma-ledig är det ju inga problem för då är du ju hemma hela tiden och ni kan fortsätta med varannan-vecka. Men sen? Man måste ju se det långsiktigt, det är inte kul att flytta runt massor.
Hur kommer det påverka DIG när du är mammaledig att Isak är hemma hela dagarna? Vad jag förstått på dina inlägg är du ganska utmattad redan när han trotsar mycket.

Är din sambo redo att ta ett stort steg IFRÅN sina föräldrar som han verkar vara mycket tajt med och är hos mycket. Känns som ett stort kliv att från att vara där i stort sett hela tiden efter jobbet till att inte ens träffa dom varje helg., för det ville ju inte du, att dom skulle hälsa på bebisen varje helg.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

När jag skrev om pendlingsavstånd i mitt svar var en tanke att Isak kunde gå kvar på sin vanliga förskola även under Mirres veckor, att det inte är för långt att köra fram och tillbaka. Men mycket körande får man vara beredd på.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Jag ställde också lite sådana frågor i mitt inlägg om du ser ovan.

Alltså det är inte bara att flytta när man har barn, speciellt om man som föräldrar är separerade. Det krävs mycket från den flyttande föräldern ( tycker jag ). Det går att lösa, men just kompisaspekten tycker jag man ska beakta.

Det är halvjobbigt att som barn/ungdom bo 4 mil ifrån sina kompisar varannan vecka.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Just nu sitter jag och skrattar åt Moa så jag snart trillar av stolen:rofl:

Igår var vi och köpte secondhandkläder åt hennes kusin (Sanna), de ligger i en kasse som moa hittade nyss. Bl a är det ett par vantar, och vår kattunge på 4 månader leker med, till MOa stora fasa!

-Nej kisse låta bli Sannas vante!
Och katten springer iväg med vanten, Moa blir rasande!
-Nej kisse låta bli sa jag! Dumma kisse! Säg låt (förlåt) Moa nu då!

Så har det hållt på en stund nu :D

När jag hämtade henne från dagis innan kom hon:
-Min mamma Sara! Moa är smurf mamma!

Jag fattade inget och antog att det var nåt jag inte förstod bara, men sen på hennes hylla låg hand och fotavtryck - blåa !

Hon har börjat sjunga jättemycket, blinka lilla stjärna, björnen sover, lilla snigel, lilla Ludde bl a.

Hon räknar till 10, men glömmer 4 och 7:D

Nu har jag börjat slipa lite grammatik med henen (hu vad det lät illa:p) men t ex som igår. Hon trillade och sa " mamma hjälpa dig" och jag förklarade att du ska säga "mamma hjälpa mig" och sen dess har hon sagt mig/dig på rätt ställe.. det hade jag ju inte direkt väntat mig!

Har ni märkt att de lagt till nya program på disney junior? Hon vill se på "ugelboken" och "iratena" jämt jämt, och blir komplett rasande när det är nåt annat som går. Men berättar man innan man startar TVn att det kan vara nåt annat går det bra, " ugelboken kommer sen" säger hon, det är skönt.

Jag i min tur blir galen på hennes inbyggda hörselskydd... bara ignorerar en totalt och gör allt som man säger att hon inte får. Ett MYCKET bra exempel är från i förmiddags. Grannarna har kört ut skit och då måste de köra över våran gård. Brevid bilen låg en fin liten tappad skithög och jag sade till henne att inte trampa i den för det är kossans äckliga bajs. Jag ser lyset i ögonen tändas och på två röda hoppar hon i skiten:grin:

Oj vad jag längtar till hennes födelsedag! Nu tycker hon ju att det är roligt att öppna paket så det blir ju lite skojigare på det viset än förra året :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 057
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2
Svar
39
· Visningar
2 078
Senast: Palermo
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 199
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp