Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

Saxat från Försäkringskassans hemsida "De kvinnor som inte kan få graviditetspenning kan i stället ta ut föräldrapenning från och med den 60:e dagen före barnets beräknade födelse".

Det är ju inget man vill göra. Hoppas verkligen att jag orkar att arbeta på. Graviditetspenning har ju varit aktuellt att söka i och med att jag är så pigg som jag är än så länge.

Jag tror inte heller att det skulle vara några problem att sova, trodde snarare att det var bra att barnet gått ett tag innan det började sova där, för att bli trygg. Personalen säger att det sällan fungerar, men vi får prova och se.

Det verkar annars som dom gör en stor sak av att sova där. När barnet inte längre sover middag måste man hämta direkt efter lunchen, dom sa att det inte fungerar att ha vakna barn för då sover inte dom andra heller. Då är dom ändå bra med personal så dom kan vara i olika rum.

Jag hoppas Maja kan få plats på Emilias förskola nästa höst. Egentligen ska barnet ha fyllt 3år i september då och Maja fyller i början på oktober, men om det finns lediga platser kan yngre få börja. Det vore smidigt.

Oj, vad konstigt att de verkar så negativa till att barnen ska kunna sova där. Jag har aldrig upplevt det som ett problem. Mina barn lärde sig jättesnabbt att sova på förskolan även om rutinerna avr helt annorlunda än hemma. Det där grupptrycket är bra ibland ;). När de blivit lite större och en del barn vill vara vakna får de vara det, men givetvis i ett annat rum och får vara lite lugnare så att de inte stör de sovande barnen.

Det skiljer sig nog mycket från förskola till förskola. Vi har ju vilan i ett rum där vi släcker ned/drar ned rullgardiner utanför det rummet har en pedagog uppevila med barn som inte skall sova i form av sagoläsning en stund sen brukar man smyga in i något av de andra rummen för att inte störa de sovande barnen så mycket.

Här har dom sovrummet på vänster sida av korridor/ kapprum och kök, det andra rummet på höger sida. Har svårt att tro att vakna barn skulle störa sovande barn.

I onsdags började dom bygga upp varat hus. Imorgon sätter dom upp det sista pa taket. Helt otroligt hur fort det gar bara dom kom igang. Det känns nästan overkligt att kunna ga omkring i rummen, även om vi har haft ritningarna i 1,5 ar sa är det svart att första hur det blir sen i verkligheten. Emilia tycker det är väldigt spännade, hon planerar sitt och Majas rum för fullt. Hon är inne i en prinssessperiod just nu sa allt ska vara rosa och "prinssessigt". Jag vill gärna lata henne bestäma själv, det är ju ända hon och Maja som ska sova där (Maja vill allt som Emilia vill) men jag vill ända styra bort lite. Hur tänker ni runt hur mkt barnen far bestämma själva?

Isaac älskar också prinsessor just nu! Sam älskar pistoler, gevär, riddare, indianer och pirater. Hade han fått välja själv hade väggarna varit svarta och allt annat också för den delen.

Jag hade definitivt låtit dem ha ett prinsessrum, din duktiga sambo kan.com snickra ett slott till dem? Sen älskar jag väggmålningar, måla något fint på väggen vetja! Som de får bestämma med hjälp av dej. Kanske lite hästar? :D

Jag skulle inte låta dem bestämma helt själva. En vän till mig lät barnen bestämma helt själva, och ett halvår senare hade dottern insett att ett rum helt i rosa kanske låter fint, men inte blir så snyggt i praktiken. Eftersom föräldrarna inte hade lust att göra om igen fick hon hålla tillgodo, men särskilt nöjd var hon inte, rummet var verkligen inte särskilt fint. Så jag skulle nog försöka avstyra de värsta felstegen.

prinssessperiod

Ordet "period" svarar nästan på frågan, tycker jag! Även om perioderna kan variera i längd så skulle jag räkna med att det kan gå över rätt fort och därmed vilja styra över de delar av inredningen som inte är lätta att byta ut/ta bort.

Mina barn ar ocksa otroligt prinsessiga sedan ganska lange men nar vi flyttade i november sa gjorde vi deras rum neutralt - tragolv, vita vaggar, vita sangar, vita garderober osv. Sedan har de fatt rosa gardiner och rosa lampskarmar, paslakan, kuddar etc (som de fick valja sjalva) och sa har jag blandat upp detta med en del gront sa att inte intrycket blir alltfor sotsliskigt :D (jag ar lite allergisk mot allt detta rosa :o).
Pa sa satt kan man ratt enkelt andra nar smaken andras, och de kande anda att de fick vara med och bestamma.

Sa det ar mitt tips, eller kanske mala en fondvagg, eller satta upp en grupp tavlor pa prinsesstemat?

Jag är lite inne på att göra så. Möbler har vi redan och dom är vita, väggarna tänkte jag att måla ljust rosa (tycker vita väggar är tråkiga). Mattor har vi också redan och dom är i det flera färger i. Så det blir nog lagom mkt ändå om hon får välja sängkläder,tavlor och gardiner som hon vill.

Vi kommer också ha ett lekrum på nedervåningen och där blir det lite skogstema, lite inspirerat från miljöerna i nalle phu. Så det får väga upp det rosa sovrummet.

Wallies som pyntar upp väggarna och som är lätta att byta ut allt eftersom intresset varierar :)

W14205.jpg

Det låter vettigt - sängkläder, tavlor och gardiner går ju enkelt att byta ut om smaken förändras. Min bekants dotter hade ganska knalligt bubbelgumskära väggar, det såg ärligt talat rätt gräsligt ut. Det är inte alltid så lätt som barn att lista ut vilka kulörer som gör sig bra som väggfärger, så även om hon valt själv, så tror jag ärligt talat inte det var vad hon var ute efter, egentligen. Framförallt inte något år senare, när Marilyn Manson var den största idolen.

kl

Här är dottern stora tjejen snart!
Först så ska hon successivt gå över till "stora avdelningen" på dagis, och så har vi bestämt oss för att köpa en "vanlig" säng i dagarna.
Och! Så går hon utan blöja på dagarna, och ska börja med det på dagis i morgon också!

Vart har tiden tagit vägen?? :p

Är lite nojig över sängen, då hon sover hela nätterna i spjälsängen. Är rädd för att hon ska börja vandra omkring på nätterna nu och få sämre sömn :eek:

Ja de vaxer fort som ogras! Jag har precis lagt min 2.5 aring i en spjalsang, han har alltid sovit hos mej innan. Ena sidan ar nere sa han kan klattra ur sjalv men det svider anda lite i mitt mammahjarta att inte ha honom hos mej. Men han har inte protesterat alls, och det ar mycket smidigare for mej att ha bada barnen i samma rum nar de ska laggas.

Inatt kom han in till mej mitt i natten, urmysigt :love:

Vi sove så illa alla tre när hon sover hos oss. Så hon har haft eget rum sen hon var ett eller så. Men i spjälsäng, och har aldrig ens försökt klättra ut!
Vaknar hon på natten så sitter hon där o gnyr tills vi hämtar henne, då får hon sova m oss :) ofta på morgonkvisten och då är det ok ändå o vi sover vidare.

Får se om hon springer upp oftare när nya sängen anländer ;)

Jag hade nog kopt en storre sang om det inte vore for att jag hade en spjalsang hemma, och att vi ska salja vart hus sa fort vi kan. Han kanns lite for liten egentligen for spjalsangen.

Hur har det gått med försäljningen? Ni pratade väl om att ev stycka av och sälja huset till nån tjej som var intresserad?

Bara tvungen att inhandla en sån här nu när Chelsea får en stor säng ;) Förhoppningen är väl att den ska hjälpa henne att stanna kvar i sängen längre hehe.

5414635044806_5.jpg

Man ställer en timer, så när det är sovdags så blundar apan. När det är dags att gå upp så tittar den :idea:
Har även alarm som en vanlig väckarklocka (djungelljud), och en nattlampa som släcks efter 30 minuter. Kul grej hur som helst!

Jattesota! :love:

Comfort det gar sadar, Vi har sankt priset och lagt ut det hos en maklare till. Det har varit ett par stycken och kollat. Paddy tror att det blir komplicerat att stycka av det, att det ena raknas som fortjanst och maste skattas pa, medan om man saljer endast domestic residence sa behover man inte betala skatt. Kanns som om vi ska halla i vara eurosar sa hart vi kan, den ar ju inte direkt stark just nu.

Hur gar det med lillskrutten!?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 301
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 276
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar