Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Gunga" igång hästen??

Kyras bok har jag utlånad, men ett antal andra böcker är hemma. Två citat är från AR-tränare och två från den "vanliga dressyren"
Från Dressyr med Lussan: "I första fasen tar yttre bakbenet mark"
skola din häst: Katrin Wallberg: "Varje språng inleds med att hästen sätter ner sitt yttre bakben"
Hästen i rörelse: Gillian Higgins: "galoppen känneteckas av att det yttre bakbenet påbörjar rörsesen och det inre frambenet leder rörelsen"
Akademisk ridkonst: Bent Branderup: "rörelsen börjar med att det yttre bakbenet tar mark"

Men vad vill du säga med citaten?
Du frågade efter en tränare som menar att galoppen börjar med i.b och här har du en, Kyra Kyrklund.

Att tränare inom olika inriktningar har samma syn på detta. (Måste kolla i Kyras bok också.)

Det e ju det jag (o Sammet) säger att de inte har, vilket det ordagranna citatet visar, det går väl knappast å misstolka.
du med flera har ju hävdat att det rör sig om missuppfattningar.
Jag e väl medveten att den brukliga synen e y.b.
För övrigt tror jag hästen struntar i hur vi räknar, avstamp eller lyft.

Senast ändrad:

+ övriga

ur Kyra K:s bok Dressyr med Kyra: "Om man inte klarar av att känna när hästen lyfter det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)måste man acceptera att..osv".

Svarar lite snabbt då jag är på språng..

Nu har du nog tolkat lite fel. I detta kapitlet talar ju Kyra om NÄR ryttaren skall ge galoppsignal, ryttaren kan ju inte ge galoppsignal när hästen skall fatta galoppen utan måste ju göra det momentet innan dvs när hästen lyfter innerbak. Fattar man galopp när hästen är på väg ner med innerbak så blir det ingen bra fattning då måste hästen trampa om en gång till först innan den kan fatta galopp.

Är medveten om att hon pratar om när man ska fatta, oavsett så står det ju hur hon räknar. Dvs fr innerbak. Eller hur tolkar du "det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)".
Misstänker att Kyra vet att det andra bakbenet då är i marken...

Fattar inte ens varför det e konstigt att man kan räkna annorlunda?

Senast ändrad:

Men det tolkar jag som att det är själva 'fattningsfasen'. "Om man inte klarar av att känna när hästen lyfter det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)" När hästen sedan är i galopptakt är det inte längre en fattning? (utan bara galopp, där det är ytterbak som börjar, sedan innerbak och ytterfram samtidigt osv.)

Jag har läst Kyras bok mer än en gång och om jag hade läst något sådant där så hade jag reagerat. Det är jag säker på. Jag misstänker att citatet är taget från fel sammanhang. Jag säger inte att det är så, men vad jag tror alltså. Ska kolla när boken är tillbaka.

Jag har boken här. Bildtexten på s 21 är:
"Ingen gångart kräver så god rörlighet hos ryttaren som skritten. Här krävs rotation och sidböjning i ländryggen samt tippning av bäckenet. Är ryttren mjuk i alla rörelseriktningar känner hästen ingen begränsning i rörelsen." Trav och galopp beskrivs, men där är bilderna tagna från sidan.

Är medveten om att hon pratar om när man ska fatta, oavsett så står det ju hur hon räknar. Dvs fr innerbak. Eller hur tolkar du "det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)".
Misstänker att Kyra vet att det andra bakbenet då är i marken...

Fattar inte ens varför det e konstigt att man kan räkna annorlunda?

Men jag har ju redan svarat på hur jag tolkar det.

Men det är ju två helt olika saker dvs att hästen börjar fatta galopp med ytterbak och när ryttaren ska ge galoppsignal. Det handlar ju inte om att räkna annorlunda. Kyra säger ju precis som alla andra att galoppen börjar med ytterbak men man kan ju inte ge galoppsignalen vid det tillfället och det är ju det som Kyra tar upp i det stycket du citerat. Finns ju förövrigt ingen som skulle säga emot det där. Hästen börjar ju inte galoppen med inner bak bara för att man inleder galoppfattningen i det momentet.

*KL*

Citat Kyra Kyrklund (ifrån boken "Dressyr med Kyra"):

"Det bakben som inleder galoppfattningen är det bakben på samma sida vars galopp man vill fatta". Något omgjort av mig, men jag kan citera hela kapitlet om ni vill. En häst inleder en galoppfattning med inner bak. Det yttre bakbenet är det drivande benet i alla gångarter, det är förmodligen därför begreppen blandas ihop ibland.

Jag har boken här. Bildtexten på s 21 är:
"Ingen gångart kräver så god rörlighet hos ryttaren som skritten. Här krävs rotation och sidböjning i ländryggen samt tippning av bäckenet. Är ryttren mjuk i alla rörelseriktningar känner hästen ingen begränsning i rörelsen." Trav och galopp beskrivs, men där är bilderna tagna från sidan.

Tack :)

tioooooooooooooooo

Fast för att komma fram med inner bak i fattningen så måste hästen först trampa till med ytter bak.

Ja den ska ju helst sätta sig på ytterbak...

ja ja...

Detta förtydligar allt.
Hästen i rörelse: Gillian Higgins: "galoppen känneteckas av att det yttre bakbenet påbörjar rörelsen och det inre frambenet leder rörelsen"

det är en samsidig rörelse o därmed ska även bytena ske så- vilket Bent inte ansåg.
Nej det går inte om man galopperar för sakta o tar bort svämomentet.

Numera när han har iberiska hästar som han rider på med så byter dessa rent.
Det skulle vara intressant om han nu reviderat sin uppfattning.

Påståendet på seminariet med Lette o Karl där han påstog detta var ganska anmärkningsvärt.

O Karl stog för påståendet att man skulle skola hästens mun- inte hästens hjärna- inlärning.
Nej man skulle lära hästen att böja på nacken från marken- inte att huvudets placering skulle vara avhängigt hur den jobbar bakifrån över ryggen. Ren handridning.

Senast ändrad:
Sv: Akademisk ridkonst

Jag ser som sagt ryttare från olika inriktningar som jag njuter av. Hur ryttaren valt att träna är inte vad jag lägger vikt vid om det jag ser är någon jag tycker om.

Vill påminna att det jag menat är AR-inte andra inriktningar.

Och nästa mening håller jag inte med privat, jag kan störa mig otroligt på ett ekipage- , hur bra det än går, om hårda metoder och tvång används, som stryk.

Senast ändrad:

Jag har sett privata filmer från AR-ryttare som jag personligen tycker är väldigt bra. (+ ryttare från andra inriktningar) Om sedan ryttarna inte har haft intresse att lägga upp dem på internet är det väl helt upp till dem tycker jag. Alla har inte intresse i att visa upp sig för världen. Många är nog helt nöjda med vad de åstadkommer och har sina filmer för sitt eget bruk. Det är otroligt nyttigt att se sig själv på film, men det innebär automatiskt inte att man vill visa upp det för alla.

Det blir ju väldigt märkligt när de som menas rida AR väldigt bra t.o.m, inte kan visas i något sammanhang- det borde ju vara av stort intresse för mäster och hans undersåtartränare så mycket kritik som getts här på buke för deras brist på grunder som energi, takt ex.

Att då elever presterar AR som inte mäster själv kan visa låter väldigt besynnerligt.

Men det är ju inte bara ryttaren som gör en galoppfattning.
Det var tydligare uttryckt när kryddan gjort om citatet lite.

Och nästa mening håller jag inte med privat, jag kan störa mig otroligt på ett ekipage- , hur bra det än går, om hårda metoder och tvång används, som stryk.
Jag menar att om jag ser ett ekipage som jag tycker om så frågar jag inte hur ekipaget tränat för att komma dit. Jag njuter av vad jag ser helt enkelt. Ser jag hårda metoder och tvång tycker jag inte det är bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar