Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Gunga" igång hästen??

Böjer man endast på halsen hela tiden kommer hästen inte att kunna böja bålen- den hittar ett lätt sätt att fuska o kommer heller inte att bli samlad genom skolor mm.

Detta handlar ju om att hästen skjuter ut bogen och det är ju ett problem som drabbar alla hästar och ryttare oavsett inriktning och oavsett stor eller liten volt. Det beror ju helt på utbildningsnivå och dagsform, hur mycket/ofta detta händer. Kan även bero på "magiska" magnetfält på ridbanan, ofta i närheten av in/utgångar.

Böjningen är ju då ett vertyga att komma tillrätta med problemet, ett sätt att aktivera bakdelen, så att hästen vinklar bäckenet, så att den kan räta upp sig och komma till korrekt böjning/ställning. Rom byggdes inte på en dag och själv ser jag det inte som något jätteproblem att hästen blir "överböjd" några steg här och där, syftet med voltarbetet är ju inte att nöta när allting funkar, utan att använda den för att träna/skola hästen. Så fort allting funkar så rider då i alla fall jag inte runt och nöter längre. Men även en välutbildad häst kan "längta" till utgången ibland, och då kan verktyget komma till användning även på dessa.

Det jag menar är att detta problem som du beskriver är ett problem som alla dras med, oavsett inriktning...

Det är inte min beskrivning utan citat ur BBs bok. Eftersom han skriver att hjälperna ska ges under svävningsmomentet så är detta alltså inte borttaget.

Han beskriver flera olika sätt att lära hästen byten och han påpekar också vikten av att bakdelen inte svajar. Minns inte hur han uttryckte det. Det var som sagt två sidor som handlade om byten i språnget så jag tog bara med det som var knutet till det som diskuterades tidigare i tråden. Det är rätt mycket mer, men jag kan inte ta med allt här. Blir så himla mycket då.

Det är inte min beskrivning utan citat ur BBs bok. Eftersom han skriver att hjälperna ska ges under svävningsmomentet så är detta alltså inte borttaget.

Det är för sent att ge det under svävningsmomentet... om inte hästen är i luften flera sekunder. Den måste ju byta bärande bakben o det görs i avsprånget- INNAN svävet.

Man kan heller inte bara "ge hjälpen", utan det är det förberedande arbetet som gör att hästen utför bytet o då kan göra det bra- man ger förutsättningar.

tittar man på hans ridning så blir det svajigt iom att han skjuter ut o fram innerskänkeln o för tillbaka yttern för mkt. De ryckiga stångtagen gör oxå att hästen ej längre är på tygeln- över ryggen.

Är inte den med är det heller inte samlat utan av på mitten.

Senast ändrad:

Jag har ännu inte sett ngn AR som gör ngt för att få in bogen eller ställer utåt ngn gång- för att få hästen lika på båda tygalrna eller än mindre på ytter- som håller in bogen o gör att man med rätt ridning kan korta hästens bål så den blir stark o kan komma upp på bakkärran- samlad.

Det krävs faktiskt en inner skänkel som hästen ska forma sig runt- för att inte trilla inåt med rak kropp eller bogen utåt.

att bogen åker ut när man förböjer är liksom helt naturligt.

Jag vet iof inte hur AR-ryttare gör, men själv gör jag faktiskt ingenting åt bogen om den skjuts ut, försöker inte hålla in den eller ge stöd på yttertygeln, utan jag koncentrerar mig på rumpan som behöver aktiveras så att hästen vinklar sitt bäcken. Alltså ber jag hästen att flytta utsidans bakben utåt (från volten sett) samtidigt som vi fortsätter framåt och hästen fortsätter vara böjd/ställd inåt hela tiden. Då kommer rumpan igång och hästen vinklar sitt bäcken och bogproblemet försvinner.

Denna teknik som jag använder är inget nytt påfund utan har funnits i hundratals år och är väl beprövad, så det är ingen ny modern grej som någon kommit på. Jag menar inte heller att det är så AR-ryttare utövar detta, utan detta är bara min reflexion kring hur olika vi kan tänka och därmed ha olika sätt att arbeta på och hur lätt det därför kan uppstå misstförstånd.

Jag känner inte alls igen det du beskriver att det skulle vara etablerat för att korrigera bogen. Snarare är det så att grund princip nr ett är att man rättar framdelen på bakdelen. dvs man påverkar framdelen för att ställa in sig på bakdelens spår. att bakdelen är aktiverad utesluter inte denna princip ett dugg.

Och ja, det var ju det som var poängen. Det finns olika grundläggande principer. Enligt min metod, som inte är min egen, så är den teknik jag beskrivit den etablerade. Jag menar inte att ditt sätt, det etablerade i dina kretsar, inte fungerar eller inte aktiverar bakdelen, bara att det finns andra sätt att se det på och andra sätt att jobba med problemet på.

Jag känner inte alls igen det du beskriver att det skulle vara etablerat för att korrigera bogen. Snarare är det så att grund princip nr ett är att man rättar framdelen på bakdelen. dvs man påverkar framdelen för att ställa in sig på bakdelens spår. att bakdelen är aktiverad utesluter inte denna princip ett dugg.

Ja det är ju det grundläggande, ibland funger inte det och då får man vara tacksam för att man har en tränare som har fler kort i rockärmen.

Inte samma sak visserligen som ovan men jag kan ändå dela med mig.
Min extremt kortryggade häst som gärna vill skjuta på framåt neråt i galopp pga lite för långa bakben. Det + att den är så kort gör att det blir svårt med öppna tänket både trav och galopp då bogen gärna vill trilla ut om man försöker med lite böjning. Jag skulle dock aldrig låta bogen vara för jag kan inte se att något någonsin skulle ordna sig om man inte ser till att hästen inte går ut genom bogen.

För att komma åt vinklingen fick jag flytta in bakdelen på volt lite istället men med superkoll på yttersidan, sen flytta utåt i samma position fortfarande med superkoll på yttersidan. Så lärde jag den att komma på hur man använder sin bakdel, nu 2 månader senare kan den gå piruettgalopp. Den kommer nog alltid ha svårt med öppna tror jag.

På vilket sätt har den svårt med öppna?

Att inte låta framdelen/bogen gå ut är ju just vad korrigera framdelen på bakdelen betyder. Man flyttar in den ytterbog som drar iväg.

Om en häst kan gå i piruettgalopp men inte öppna så misstänker iaf jag att man som ryttare är lurad. I en piruett måste man ju svänga bogarna med. Det är ju nästan en blandning av öppna/sluta. Klarar man inte öppna eller sluta är man inte redo för piruett i min värld.

Fiador:
Du måste ju styra bogen för att styra var energin tar vägen. Med bakdelen ger man energi. Men man behöver rikta den med hjälp av att rikta in bogarna.
Jag rider visserligen med samma signalsystem som AR-ryttare och vad jag tror även Westernryttare/Poloryttare och ev även WE-ryttare. De flesta bruksryttare brukar styra som jag gör. Men jag utbildar hästen att söka sig utåt. Sen sätter jag en ram där med yttertygeln. Den får hästen inte tränga igenom och ska gå upp till "hit men inte längre". Då slipper man sladdande bogar. Även om man rider i myrtempo med inaktiv bakdel. Sen kan man lägga in hur mycket energi man vill. För man kan styra den. Och hästen går inte sönder när kraften bryts i den sladdande bogen och går ner i frambenen.

Den har svårt med böjningen i öppna för att den är extremt kort i sin kropp och har lite för långa bakben men man kan göra som alla andra och böja halsen i öppnan och sen låtsas att det inte är något problem. Det beror på vad man vill ha för kvalite´och helt ärligt så rider inte direkt majoriteten en bra öppna med bra kvalite´, jag är nog kräsnare än de flesta. Däremot kommer man inte åt bakdelen på det sättet på denna häst så därför vänder man på det istället. Inte något jag brukar göra iof men i just det här fallet fungerar det bra just för att få hästen att förstå hur man skall använda sig. Svänga bogarna är inga som helst problem men det är dock inte öppna i min värld. Piruettgalopp kan man utföra på rakt spår, en förutsättning för att man skall kunna vända senare.

Senast ändrad:

Som sagt det finns olika metoder.

Enligt den metod jag tränar efter så ser man inte på saken som du beskriver det öht. Om bogen skjuter iväg så beror det på att hästen "tappat" bakdelen, troligtvis pga att den inte förstår vad det är vi vill eller pga magnetfält och då fokusrerar man på bakdelen och så löser sig bogproblemet av sig själv. Jag korrigerar ingenting, jag guidar och visar vägen.

Jag vill inte att hästen ska känna sig begränsad av tyglarna, om man försöker hindra bogen med yttertygeln blir hästen stel i nacken och man tappar energi och lösgjordhet. Jag vill helt enkelt att hästen ska lösa problemet själv, med lite guidening från mig genom att jag ber den aktivera bakdelen, då kanaliseras engergin åt rätt håll. Jag vill inte begränsa, hindra, utan ber den kanalisera engergin åt ett annat håll, det håll som rent tekniskt leder till att hästen vinklar sitt bäcken och rätar upp sig alldeles själv...

När hästen förstår basic så låter man yttertygeln ange ramen, men inte med något stöd eller genom att man håller i eller trycker in, utan den ligger bara där tyst och stilla med lite slack för att ge hästen betänketid innan den sträcks och tar i...men utskjutande bogar (som ju kan uppstå även på välutbildade hästar inte minst pga magnetfälten) är fortfarande ett bakdelsproblem...som hästen då fixar efter lite påminnelser från mig...

Det är ju just i öppna som hästen kan få plats under sig:confused:

Sen är öppna o sluta på volt inte det optimala- då den ska gå rakt fram med rumpan i öppnan. Lösgjord kan den bli.

Svag öppna rakt fram klarar alla av- oavsett om de är dragsters.

Jag blir betänksam vad du menar med piruettgalpp- där den då ska ha baken under, galoppera i samma takt samt vara lätt fram. Alltså ingen förkortad galopp bara.

Jag ville bara påpeka att han inte vill ha bort svävningsmomentet som du skrev innan.
Fast så blir det när man rider för sakta.

Många som har problem med byten då hästarna oftast drar iväg bromsar ännu mer- när hästen själv känner att den inte förmår= man gör det ännu mer omöjligt att byta rent.

Har hästen en bra "rund" galopp o om man inte gör affär av det eller rider en massa förvänd är det sällan problem- varav elitryttarna o jag:p byter på unga hästar- vardagsmat.

Detta handlar ju om att hästen skjuter ut bogen och det är ju ett problem som drabbar alla hästar och ryttare oavsett inriktning och oavsett stor eller liten volt. Det beror ju helt på utbildningsnivå och dagsform, hur mycket/ofta detta händer. Kan även bero på "magiska" magnetfält på ridbanan, ofta i närheten av in/utgångar.

Böjningen är ju då ett vertyga att komma tillrätta med problemet, ett sätt att aktivera bakdelen, så att hästen vinklar bäckenet, så att den kan räta upp sig och komma till korrekt böjning/ställning. Rom byggdes inte på en dag och själv ser jag det inte som något jätteproblem att hästen blir "överböjd" några steg här och där, syftet med voltarbetet är ju inte att nöta när allting funkar, utan att använda den för att träna/skola hästen. Så fort allting funkar så rider då i alla fall jag inte runt och nöter längre. Men även en välutbildad häst kan "längta" till utgången ibland, och då kan verktyget komma till användning även på dessa.

Det jag menar är att detta problem som du beskriver är ett problem som alla dras med, oavsett inriktning...
Magnetfälten blir kvarstående när ryttaren inte är cool- smittar av sig.

mina hästar stannar bara i hörnet där vi klär av oss. Ska vi?

Har man en dålig dialog med sin häst där den mer lyssnar på allt runtikring kan det nog bli så.
Ska man tävla måste man ha hästen med sig.

Är det ngt som förvänd galopp är bra för så är det just att ryttaren måste rida med en balanserad häst o varje kroppsdel vara på plats.

Det är då väldigt avslöjande... eller så skyller man på att hästen har svårt för sig-- tja utan rätt guidning.

Jovisst är det så, om man har hästens 100% fokus och dessutom är en skicklig pilot, så blir missarna mindre vanliga...MEN..bara den enfaldige tror att den har 100% koll hela tiden...och...om man behöver övertygas så är det bara att öka farten och/eller svårighetsgraden så hittar man den svaga länken som man behöver jobba med...SÅ tänker den skicklige..;)

Personligen ser jag ingen mening med att träna på sånt som fungerar utan fokuserar (och söker upp) just dom svagheter/problem som ändå finns...kan räcka med att nån ställer sig och fladdrar med en pressening...eller att någon annan häst får spunk och börjar bralla...så har jag något att jobba med...även om det oftast blir ganska odramatiserat så lär jag tappa hästens fokus några sekunder...

Att söka upp faran/ titta på kan man göra på en ung orutinerad. En vuxen häst litar på en om man ignorerar.

Där har vi just en aspekt- att om man lär sig att vara mer cool så bryr man sig inte om vad som pågår runtikring- ser en massa skräckscenarior o väntar på att ens häst ska göra lika.

Man bör lita på sin häst o bara fortsätta med det man gör- då händer sällan det man kan förvänta sig o man behöver inte försöka kuva bort flyktinstinkten.

hästen litar på en i alla lägen.
Alla hästar vill ha en trygg människa som skyddar dem. Vet hästen det så....

en nervig människa känner de av direkt o då måste man sitta av för att övertyga hästen om att det den kände inte stämde= människan är inte samma person på ryggen.

Fast nu svamlar du runt kärnpunkten. Läs mitt inlägg igen. Det jag syftar på är att alla hästar kan tappa fokus på grund av saker runt i kring, jag menade inte att dom nödvändigvis tappar huvudet..

Sen det jag "söker upp" handlar mestadels om "dom svaga länkarna" tex bogar som far iväg...detta gör jag genom att öka farten och svårighetsgraden tex..

..att påstå att dom svaga länkarna inte finns alls är ju ganska löjligt..

Det jag syftar på är att alla hästar kan tappa fokus på grund av saker runt i kring, jag menade inte att dom nödvändigvis tappar huvudet..

Jag brukar aldrig hålla med dej Fiador men här gör jag det, i detta citat. Det har inget med trygghet att göra, den kan vara hur trygg som helst, men tappar ändå fokus pga sånt som händer omkring. Det gör t o m GP hästar så självklart även våra hobbyhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar