Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Att man blir hänförd av någon som ngn gång rider över sin NIVÅ är en sak.

Det finns ingen AR-riden häst på film som dansar fram- är lätt fram med arbete över ryggen, lugn mun o öronen framåt. ej störd hela tiden. Lätt bak däremot har vi sett många ex- på.

Sv: "Gunga" igång hästen??

Hehe...apropå att fastna i väsentligheter :)
Fast ingen har väl påstått att det är ett citat längre utan ett omgjort :angel:

Sv: Akademisk ridkonst

=ginnies;Det blir ju väldigt märkligt när de som menas rida AR väldigt bra t.o.m, inte kan visas i något sammanhang- det borde ju vara av stort intresse för mäster och hans undersåtartränare så mycket kritik som getts här på buke för deras brist på grunder som energi, takt ex.
Att då elever presterar AR som inte mäster själv kan visa låter väldigt besynnerligt.
jag har ingen koppling till BB så hur han ser på detta är inte mitt fokus. De flesta som tränar för AR-tränare har sin tidigare ridning med sig i olika stor grad så jag vet inte hur många som är rena AR-ryttare egentligen? För mig är det mera märkligt att vissa inte ser detta, men det beror väl på vilka miljöer man rör sig i också. Visst kan man se filmer eller få liveupplevelser i olika sammanhang. Skillnaden är kanske att det inte är på Tuben man ser filmerna? Både filmer och ryttarna live ser man på kurser, clinics eller helt privat. Jag förstår inte varför filmernas vara eller inte vara får så stort fokus. Varför är det så intressant?
Kritik som framförs får ju var och en stå för. Mina tränare är noga med både energi och grunder. De som missat det har missförstått. (Vilket är lika vanligt inom andra inriktningar) En av AR-tränarna i Sverige har tagit upp frågan om varför det, enligt honom, är många AR-ryttare som missuppfattar detta med energi och att rida långsamt. Han tycker det är ett problem för inriktningen att detta missuppfattas och försöker få till en förändring. Kanske för många oseriösa tränare?

Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Visst finns det sådana filmer. Du har missat något. Hoppas du får se en sådan film eller ännu hellre se det live. (live är mycket bättre tycker jag)

Nja, för diskssionen är det rätt väsentligt eftersom vi citerade tränare. Pratar vi om citat så är ett "omgjort citat" inte längre ett citat och då är det inte relevant i sammanhanget. Det räcker med att byta plats på ett par ord eller utesluta ett ord så kan en mening få ett annat innehåll.

MITT CITAT

ur Kyra K:s bok Dressyr med Kyra: "Om man inte klarar av att känna när hästen lyfter det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)måste man acceptera att..osv".

KRYDDANS

"Det bakben som inleder galoppfattningen är det bakben på samma sida vars galopp man vill fatta". Något omgjort av mig, men jag kan citera hela kapitlet om ni vill. En häst inleder en galoppfattning med inner bak. Det yttre bakbenet är det drivande benet i alla gångarter, det är förmodligen därför begreppen blandas ihop ibland

Du menar alltså att dessa stycken har två olika innebörder?

"Om man inte klarar av att känna när hästen lyfter det bakben som skall inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta) måste man acceptera att hästen inte fattar galopp i precis det moment när den får hjälpen ifrån ryttaren, utan istället väntar tills den själv är i balans och har nått så långt i sitt rörelsemönster att det inre bakbenet just lyfts."

Sidan 85 och 86 i "Dressyr med Kyra".

Nöjd? :cool:

Senast ändrad:

Detta förtydligar allt.

Citat:
Hästen i rörelse: Gillian Higgins: "galoppen känneteckas av att det yttre bakbenet påbörjar rörelsen och det inre frambenet leder rörelsen"

det är en samsidig rörelse o därmed ska även bytena ske så- vilket Bent inte ansåg.

Vad säger Bent om bytena då? Du kanske vill vara snäll och berätta! (Jag har själv inte kommit så långt som till galoppombyten, och mina böcker är utlånade).

Oj! Nu har jag inte tillgång till Kyras bok, men visst låter det märkligt..? Fast egentligen blir det i praktiken på samma sätt som jag själv lär ut och som jag är lärd, dvs att fattningssignalen ska ges (i teorin) när ytter bak är i marken (eller precis har satts ned). När inner bak är lyft, är ytter bak i marken inte sant?
Hästen fattar alltså egentligen genom att bara skjuta ifrån med det bakben den redan har i marken och den första "tydliga" fasen är när diagonalen tar mark.(Och jag läser Kyras text som att det är det hon menar med att första språnget "inleds" med inner bak). Detta är nog bara olika sätt att se på samma fenomen?

Att fotförflyttningen sedan i galopp börjar med ytter bak är alla överens om!
Däremot kanske det finns de som tror/tycker att hästen så att säga "tar extra fart/kraft" med ytter bak redan i fattningsögonblicket, vilket jag inte riktigt håller med om.. Det skulle ju innebära att hästen skulle behöva lyfta ytter bak efterfattningssignalen och "sparka ifrån", vilket den absolut inte gör i mitt tycke.. Det kanske är det vi är oense om egentligen?

Det Kyra talar om i citatet är för mig den känsla man får i fattningen när hästen måste trampa om (för att placera ytter bak i marken) och fattningen känns försenad. Detta sker (i mitt tycke) om fattningen görs när ytter bak är i luften (eller inner bak i marken, hur man nu väljer att säga).

För de flesta ryttare (även jag själv) upplever det allra första språnget ganska "luddigt" tror jag - det sker relativt snabbt, och man uppfattar inte galoppens egentliga kvalitet förrän vid första svävmomentet

Däremot är detta en teoretisk fråga, inte något jag anser har betydelse i annat fall än just som när Kyra vill förklara varför det ibland känns som att hästen är efter i fattningen - dvs att det har naturliga orsaker, och inte ska straffas! I praktiken tror jag inte någon känner efter när ett visst bakben är i marken och lägger fattningen medvetet då.. Utan här handlar det om motorisk inlärning hos ryttaren, dvs känsla när det gäller förberedelsen. En bra fattning känns ju bara som man förbereder - sitter till en aning - utan några direkta åthävor - och fattningen flyter. Om man i det läget ska börja fundera på vilket bakben som är i marken tror jag absolut att man krånglar till det och det resulterar i trassel i fattningen!

Jag använder sån här teoretisk kunskap till att bättre förstå vad som händer, inte till att använda den medvetet praktiskt! Dvs när det känns bra har jag lyckats göra det teorin säger! En höghastighetskamera skulle förmodligen lösa denna diskussions problem.. :)

Jag vill inte blanda mig i den här diskussionen mer än vad jag redan har gjort, men jag tycker inte att det låter det minsta luddigt faktiskt. Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om att en galoppfattning skulle börja med ytter bak :confused: Men jag rider heller inte AR och är inte van vid att tänka så mycket när jag rider, jag bara rider. För mig är känslan viktigare än sakfrågan och jag tycker man förstör känslan när man tänker för mycket. Vill man fundera igenom saker och ting som har med ridning att göra så är det bättre att göra det när man inte sitter till häst, det är min personliga åsikt. När man rider skall man låta sig svepas med av vad hästen har att erbjuda för dagen. Ibland är det inget och ibland är det allt. Man får ta det som det kommer.
Så... Jag är alltså helt fel person att diskutera med - för jag har ofta inte en aning om nånting, jag bara är :)

delvis KL
Instämmer! Tycker det e rätt koncist.

Men egentligen är jag inte (heller) så intresserad av att diskutera just galoppfaser utan ville mest visa på att det faktiskt finns olika sätt att se på saker. Vilkt ju oxå efterfrågades. Tycker det generella uppfattningen på detta forum är att om man hört nått som inte alla andra har hört då har man missförstått eller feltolkat....:grin:

Ja den ska ju helst sätta sig på ytterbak...

ja ja...

Detta förtydligar allt.

det är en samsidig rörelse o därmed ska även bytena ske så- vilket Bent inte ansåg.
Nej det går inte om man galopperar för sakta o tar bort svämomentet.

Numera när han har iberiska hästar som han rider på med så byter dessa rent.
Det skulle vara intressant om han nu reviderat sin uppfattning.

Påståendet på seminariet med Lette o Karl där han påstog detta var ganska anmärkningsvärt.

O Karl stog för påståendet att man skulle skola hästens mun- inte hästens hjärna- inlärning.
Nej man skulle lära hästen att böja på nacken från marken- inte att huvudets placering skulle vara avhängigt hur den jobbar bakifrån över ryggen. Ren handridning.

Vad säger Bent om bytena då? Du kanske vill vara snäll och berätta! (Jag har själv inte kommit så långt som till galoppombyten, och mina böcker är utlånade).

Om du anser att det är stiltje och att ingen svarar på frågor, så kanske DU kan svara på Immers fråga... som hon ställt utifrån ditt citat.

Mvh

IngelaH

Han sa att bytena inte skulle vara "samsidiga" som man kan beskriva den vanliga galoppen. Hästarna var ett halvt språng efter= hoppbyten.

Då blir det helt omöjligt att iallafall byta i varje.

Så ser det nu inte ut när han rider i ett bättre tempo på de iberiska hästarna med bra galopp- lätt för sig.

Det kanske var tidigare då det var coolt för åskådarna att se hästen ridas som i slowmotion- så som många visar sina filmer för att försköna:rofl:

I bin bok "akademisk ridkonst" har han två sidor om galoppombyte i språnget så det blir för mycket att skriva allt här. Han beskriver olika sätt att lära hästen byten och just det du är inne på berör han i den här texten.
citat:
"För det mesta ser man hos hopp och westernryttare att bytet görs över bogen och genomförs bort från samlingen medan bakdelen byter efter. Denna utbildningsmetod är ganska vanlig, men är inte aktuell för den akademiska ryttaren"
Hjälpgivning skriver han om så här:
citat:
"I idealfallet sker galoppombytet i språnget genom att ryttaren sitter om, till det nya inre sittbenet, vilket ger ett tryck på den inre ryggmuskeln. Denna drar sig samman varvid den nya inre höften hämtas fram. För att understödja denna reflex kan dessutom den nya inre skänkeln driva det nya inre bakbenet in under hästen (tänk öppna!). Den nya inre tygeln och den nya yttre skänkeln understödjer den nya böjningen runt det inre sitbenet och skänkeln, genom att den yttre skänkeln kan hämta det nya yttre bakbenet (tänk sluta!) Dessa hjälper måste du sätta in under svävningsmomentet. Som en liten hjälp kan du kika på den inre bogen. Svävningsmomentet börjar så snart som det inre frambenet har avslutat sin fas i marken.
(Inte den enklaste och smidigaste förklaring jag hört, men men förstår ju vad han menar.)

Et annat viktigt stycke är, citat:
"Det är viktigt att takt, tempo och schwung bibehålls i galoppen och att den varken blir seg eller forcerad. Energin i rörelsen behöver du för att kunna bibehålla schwungen även i bytesserier".

Senast ändrad:

På seminariet med Lette o karl- för en del år sedan.
Jo de två var oense med honom.
Det stog i ridsport- tvåsidigt reportage.

Biggans beskrivning låter ju sådär o om man redan har tagit bort svämomentet så blir det jäkligt svårt.

inte ens holländskan som är en av hans duktigaste adepter byte samlat utan växlar bara- markbundet o i framvikt. Samlat som i sakta- visst.

det ska vara fjong i bytena o gesten fram är ett resultat av samlingen o enrgin.

Även Karls "skolning av munnen" var kontroversiellt.

En av de viktigaste sakerna jag lärt mig är att hästen skall vara rak i bytet. Här beskriver han böjning i bytena, det måste bli väldans svängiga byten och helt omöjliga att få samsidiga som axel beskriver, eller fattar jag det fel?

Just bytena är ju något min ena tränare gör fantastiskt med sin GP-häst. De får höga poäng på dem vid tävling. Och Borba tex har bett henne göra bytena bara för att han ska få njuta. För han ansåg dem felfria.

Hon har bytt på samma sätt under många års tid. Och då även då hon red upp för galopp-ringen för Bent för runt 10 år sen. Han verkade inte tycka att hon gjorde fel IOM att hon fick ringen. Den hästen gör tom byten i varje på böjt spår. Det har jag inte sett annat halvblod som gör live.

Inom AR är väl målet att kunna rida hästen rak. Men att man når dit genom böjning. Först får man hästen liksidig genom att få den likadan i båda böjningar. Sen rakare och rakare och till slut rak och rakställd.

Att lära in byten sluta till sluta kan funka på de raser som till skillnad från halvblod är svåra att rubba balansen i IOM att de är såna som kan byta takt hur som och separera kropp och ben mer, tex islandshästar och PRE. De har ju också per natur lätt en snabbare takt. Att då rida på i tempo kan göra det helvetiskt svårt för en svenssonryttare att hinna med. Det är inte 1-2-3-byt. Det är 123byt! Ska man då lära både ryttare och häst samtidigt så kan sluta-sluta vara bra. Sen rätar man ut allt eftersom.
Och böjningen behöver inte vara stor. Och slutan då inte tävlingsmässigt tvär utan mer tanke till sluta/tagen bakdel.

Nu är det inte alls så att AR har patent på böjning till rakriktning, men däremot så böjer man bålen o inte bara halsen.

Hur mkt voltarbete sker inte!

Böjer man endast på halsen hela tiden kommer hästen inte att kunna böja bålen- den hittar ett lätt sätt att fuska o kommer heller inte att bli samlad genom skolor mm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar