Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akademisk ridkonst

Svarar mig själv nu.
Nu provade jag alltså att citera två gånger från Mackans inlägg och det står inte fel. Det står "ursprungligen postat av mackan" och det stämmer ju.
Aha, Nu fattar jag. Om det kommer flera inlägg som svar på ett och samma inlägg (en kedja) så står det så för att man ska veta vem som skrev inlägget från första början. Det kommer ju ibland väldigt många svar på svaren sas, utifrån ett och samma inlägg så då kan det ju röra ihop sig en hel del ibland.bla bla bla blah

du har läst mig fel, det är ö.h.t inte vad jag pratar om utan jag pratar om när man svarar inne i ngns citat. se svart text jag lagt in i ditt citat ovan. I övrigt har Lobelia rätt ang QUOTarna.

Senast ändrad:

du har läst mig fel, det är ö.h.t inte vad jag pratar om utan jag pratar om när man svarar inne i ngns citat. se svart text jag lagt in i ditt citat ovan. I övrigt har Lobelia rätt ang QUOTarna.

jaha. då har vi pratat om olika saker. Att svara inne i någons citat är inte aktuellt för mig. Då är det ju inte den personens citat längre.
Jag pratade om förvirringen när det står "ursprungligen postat av..." och det ibland står namnet på den man citerat och ibland står namnet på den som skrivit ursprungsinlägget.

Jag tycker inte att det blir tydligare- bara kluddigare!
Jag brukar inte ens läsa allt.:cool:

Ja så kan det ju vara för dig. För min del tycker jag det är mycket enklare att ta en fråga och svara på den och sen ta nästa. Det är väl en smaksak som så mycket annat:)

jaha. då har vi pratat om olika saker. Att svara inne i någons citat är inte aktuellt för mig. Då är det ju inte den personens citat längre.
Jag pratade om förvirringen när det står "ursprungligen postat av..." och det ibland står namnet på den man citerat och ibland står namnet på den som skrivit ursprungsinlägget.

du förstår fortfarande inte vad jag skriver. andra än du svarar ofta inom någons citat, och när du sen citerar det följer hela skiten med och det blir omöjligt att särskilja vem som sa vad i citatet. Men det du pratar om här har att göra med quote tecknen när flera citerat och citerat och citerat med olika inlägg av citat.

Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag blir Väldigt fundersam när ni skriver såhär...

Att hästen startar sin galopp med inner bak fick jag nämligen lära mig av mina ridlärare inom den engelska ridningen (aka det som rids på ridskolor upp till elitnivå). De var dessutom utbildade på flyinge/strömsholm (mins inte vilken av dessa skolor som utbildar ridlärare).
Det var därför man skulle göra slutor i skritt för att få riktigt bra galoppfattningar och en samlad galopp, vilket faktist funkade. Hästarna tog bäst galopp när vi gjorde en sluta i skritt och fattade galopp från det läget.

Sen undrar jag, är det bara jag som kan känna skillnad på när en hov sätts ner kontra lyfts upp? Eller hur menar ni?
Det är definitivt inte nybörjarridningsnivå på att kunna hitta den känslan förvisso.

Alltså jag har också funderat på att göra min egen dressyrstil och sen sälja det dyrt. Precis som Anky van Grunsven! :idea:
Fast jag ska vara smartare och inte kalla det rollkur tänkte jag. :laugh:

Vänta nu..? Du menar att du förstår/känner igen det jag nyss beskrivit? Att det alltså är så att det förkommer just den instruktionen för igångsättning? (Rätta mig om jag förstått fel)
Men som jag förstår dig har du inte mycket till övers för teorin?
Jag kan inte annat än hålla med dig. Och det ska ha att göra med vilket ben hästen har i marken (i skritt?) - mycket märkligt.. Hästen har väl alltid minst två ben i marken när den skrittar?

Ännu värre blir det ju om man får för sig att hästen fattar galopp med inner bak?? Finns dessa personer verkligen på riktigt? Och - än mer märkligt - betalar folk för att höra det??

Ibland undrar jag om det vore en affärsidé (nu är jag väldigt ironisk ;)) att hitta på lite nya "grepp" och sedan marknadsföra sig som utbildad i tex Ecuador, ta hiskeligt betalt och sedan lära ut att hästen har tryckpunkter på manken (tänk zonterapi) som ger impulser till musklerna... Nä usch - nu kände jag mig nästan lite elak... Hoppas ni förstår att det sista var ett rejält skämt.. :d:angel:

Jag blir Väldigt fundersam när ni skriver såhär...

Att hästen startar sin galopp med inner bak fick jag nämligen lära mig av mina ridlärare inom den engelska ridningen (aka det som rids på ridskolor upp till elitnivå). De var dessutom utbildade på flyinge/strömsholm (mins inte vilken av dessa skolor som utbildar ridlärare).
Det var därför man skulle göra slutor i skritt för att få riktigt bra galoppfattningar och en samlad galopp, vilket faktist funkade. Hästarna tog bäst galopp när vi gjorde en sluta i skritt och fattade galopp från det läget.

1. ytterbak
2. innerbak och ytterfram
3 innerfram

svävmoment för att sedan börja om med ytterbak.

galoppen är tretaktig.

Det beror på att i slutan så får du in ytterbak under kroppen och ytterbak är ju det ben som bär

Och där menar jag att det inte är den akademiska ridningen som pratar om att det är det inre benet som startar galoppen. Det är den engelska ridningen enligt min erfarenhet. Jag anklagar inte en hel gren utan påpekar att bara för att några individer inom en gren har uttryckt sig på ett vis så innebär det inte att det är grenens grundsyn.
Enligt min erfarenhet så är det alltså inte den akademiska ridningen utan den engelska ridningen.

Trött, känner att jag upprepar mig så ska nog gå och sova. :P

Du kan läsa i vilken ridinstruktionsbok som helst. Om du kan hitta någon som beskriver att galoppen börjar med inner bak så säg gärna till. Jag tror inte du hittar det. Rider har skrivit på samma sätt som du kommer att hitta i böckerna.Dina tränare måste helt enkelt ha missuppfattat det.

Senast ändrad:

Vad jag menade med inlägget var att påvisa att för Min del så är det inom den engelska ridningen som man pratar om att inner bakben startar galoppen till skillnad från Axel (inlägg 8) som påstod att den akademiska ridningen pratar om det.
Det är inget jag hört inom AR, utan något jag fick höra när jag red för tränare som gått den fleråriga utbildningen på Strömsholm/flyinge (jag kommer som sagt inte håg var de går utbildningen).
Detta ska jag understryka var över 10 år sedan.

Ja men då har jag förstått det rätt.
Följer sadeln med i denna rörelse?

(förlåt för "dumma" frågor men jag är påväg någonstans med detta).

Vad jag menade med inlägget var att påvisa att för Min del så är det inom den engelska ridningen som man pratar om att inner bakben startar galoppen till skillnad från Axel (inlägg 8) som påstod att den akademiska ridningen pratar om det.
Ja jag förstår, men jag hävdar motsatsen. Inom engelsk ridning/helt vanlig dressyr säger man att galoppen börjar med ytter bak. Jag lovar. Leta upp en bok, vilken som helst så kan du läsa det.
Det är inget jag hört inom AR, utan något jag fick höra när jag red för tränare som gått den fleråriga utbildningen på Strömsholm/flyinge (jag kommer som sagt inte håg var de går utbildningen).
Detta ska jag understryka var över 10 år sedan.
Den tränaren måste missuppfattat det hela. Det är inte vad som lärs ut vid instruktörsutbildningar.

Du kan läsa i vilken ridinstruktionsbok som helst. Om du kan hitta någon som beskriver att galoppen börjar med inner bak så säg gärna till. Jag tror inte du hittar det. Rider har skrivit på samma sätt som du kommer att hitta i böckerna.Dina tränare måste helt enkelt ha missuppfattat det.

+ övriga

ur Kyra K:s bok Dressyr med Kyra: "Om man inte klarar av att känna när hästen lyfter det bakben som ska inleda galoppfattningen (bakbenet på den sida vars galopp man vill fatta)måste man acceptera att..osv".

Fast det är ju inte det jag påpekar utan att det uppenbarligen inte skulle vara något specifikt för AR att tränare påstår att galoppen börjar med inner bak (vilket jag inte kan minnas att ngn AR-tränare sagt till mig, men då har jag inte heller tränat galoppen för ngn tränare pga hästen).

Ja jag förstår, men jag hävdar motsatsen. Inom engelsk ridning/helt vanlig dressyr säger man att galoppen börjar med ytter bak. Jag lovar. Leta upp en bok, vilken som helst så kan du läsa det. Den tränaren måste missuppfattat det hela. Det är inte vad som lärs ut vid instruktörsutbildningar.

Senast ändrad:

Attans! Jag trodde jag kunde få en sadel billigt! :(
;)

Vad jag menar är, när höger ryggsida går upp, går höger sadelsida (bara) upp eller går Hela sadeln upp?
Vart jag vill komma är: när hästen rör sin rygg, om mina höfter gör cirkelrörelser som är i harmoni med hästens rörelser (dvs det är hästen som för mina höfter, inte jag som medvetet lyfter dom och lämnar sadeln) lämnar, eller lättar, något sittben (från) sadeln då?

Svårt att klä i ord, hade varit enklare att visa.

Nej sadeln får man köpa själv....:D Nej skämt åsido, jag tror inte att jag förstår vad du menar...?

Det vore inte särskillt snällt av mig att hända ut tränare så där?
Så det svarar jag inte på av det skälet.

Jag säger inte att ni har fel, jag säger inte att hela den engelska ridningen påstår att galoppen börjar med inner bak, har inte hävdat det någonsin.
Vad jag svarade på var att någon påstod att man inom den akademiska ridningen säger att galoppen börjar med inner bak, och min erfarenhet är att det är inom den engelska ridningen man säger så, om man nu ska hårddra det eftersom enda gången jag hört det var för 10 år sedan när jag red för dessa 2 tränare som båda jobbade på samma ställe och var utbildade.
Det betyder inte att de hade rätt, de är definitivt inte en representant för alla tränare inom denna inriktning så jag förstår att de inte är allsmäktiga och har rätt. Att jag hörde rätt vet jag eftersom det var upprepande av detta under många veckor.

Den AR-tränare som påstått att galoppen börjar med inner bak kanske A) sa fel, B) tänkte fel, C) hade en elev/läktaråskådare som hörde fel eller vad annat som kan orsaka att detta uppkommer. Kanske var tränaren inte nog kunnig och faktist trodde att galoppen börjar med inner bak.
Det gör inte denna tränare, elev eller åskådare representant för den akademiska ridningen.
Så att påstå att AR säger att galoppen börjar med inner bak är inte korrekt.
Och det är det jag försöker visa med att säga att i mitt fall skulle man då kunna påstå att jag hävdar att det är den engelska eftersom jag hört två tränare säga det.

Det är ytte bak som börjar med galoppen, nått annat har jag inte hört oavsett inriktning. Vem var det som sa det då?

Senast ändrad:

OK, ska försöka förklara då hur jag tänker/ser på saken. Sadeln, i alla min som är en westernsadel av ranchmodell, är ju inte tillräckligt elastisk i bommen för att röra sig exakt som hästens rygg, den ligger an mot ryggen men rör sig med ryggen mer som helhet. Min sadel har en wadebom, den bommen är gjord för att man ska komma nära hästen, samtidigt som den fördelar tryck över större yta. Bommen är dessutom inte helt stum, den rör sig om än lite och jag kan i alla fall känna (förnimma) hästens ryggrörelser genom sadeln.

Igår när jag var ute på en tur satt jag och kände efter ordentligt. Vad som händer, om man slappnar av i bäckenet och följer med i rörelsen, är att varje gång hästen sätter ner och skjuter på med bakbenen så åker samma sidas bäcken (ryttarens) upp/fram...är man sen aktiv i sätet då...dvs gör samma rörelse men aktivit med muskelinverkan (ej lyfta, mer skjuta fram/upp)...så skjuter man i praktiken på bakbenen, ett i taget. Man gungar alltså inte fram och tillbaka (Jukkar) med hela bäckenet, utan skjuter upp/fram en sida i taget. Eftersom hästens rygg rör sig liknande så lämnar aldrig sittbenen sadeln. Jaa det är så jag ser på det och utför det. Jag har inget namn för detta och man får gärna kalla det för cykelsäte, bollsäte eller cirkelrörelse...det är effekten jag är ute efter.

Delvis KL
Sen angående gungandet i sidled, det kan ju vara så att för att hitta denna sits och följsamhet så behöver man överdriva...för att komma ifrån "jukkandet" fram och tillbaka kan man helt enkelt behöva "gunga" från sida till sida ett tag. Helt enkelt en "lösgörande" övning för ryttarens bäcken...

Som sagt aldrig hört om inner bak, så det lät lite konstigt. Trodde alla sa att det var ytterbakben som var först.

Nej okej, men du får gärna pma mig, så nyfiken på vem det kan ha varit och om jag känner personen i fråga, då kan jag fråga den irl :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 582
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar