Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Jag tycker att det kanske mest rättvisande när man ska förklara "skillnaden" mellan tävlingsdressyr och klassisk dressyr är att jämföra dans och tävlingsdans.
Du kan dansa wienervals på en bal, och då är det viktigt att få stegen rätt, cirkulera åt rätt håll på dansbanan, och förhålla sig till sin partner så att partnern får en behaglig dansupplevelse. Du dansar bättre om du har en bra kroppshållning, för då kan dina höfter röra sig fritt och du får överblick över dansgolvet om du håller upp ditt huvud. Du måste ha stadga i dina axlar för att kunna hålla din partner på rätt sätt, du ska hålla lätt och behagligt men den som blir förd ska känna vart den som för är på väg.
Sen kan du dansa wienervals på en danstävling, och då kanske det blir viktigare att förstärka vissa bitar för att det är sånt som domarna lätt ser, och som därför påverkar poängen. Visuella effekter blir viktigare, eftersom den som dömer SER och inte KÄNNER. Leendet, exakta vinklar på armarna osv. Och så tar man ut svängarna lite extra med sådana saker eftersom de ger poäng.
Jag tycker att skillnaden mellan tävlingsdressyr och klassisk dressyr ligger där. Jag ser klassisk dressyr som en kärna som alla sorters dressyrryttare förhåller sig till, och det är ju också den klassiska dressyren som TR baseras på. Tävlingsdressyr är i grunden tävling i klassisk dressyr. Men sen har det utvecklat sig så att vissa saker har haft mer utslag i bedömningen än andra, för att de har varit mer synliga än mer subtila egenskaper. Det är lätt att se om en häst länger spektakulärt, står jämnt uppställd i halten, eller gapar. Och då blir det lätt att man fokuserar på sånt i träningen och att det uppstår en skevhet.
Alla dressyrstilar har sina skevheter, sina styrkor och svagheter. Men det är mer som är gemensamt än olikt. Det är ju samma hästar vi sitter på, samma biomekaniska regler som gäller oavsett vad vi kallar våra stilar. Det som verkligen fungerar och överlever geneom åren utgör en kärna, det mest klassiska. Sen finns det avarter som faller bort, och annat som ligger i gränslandet.
När man tävlar dans så dansar man för domarens ögon. Man dansar inte likadant som hemma i vardagsrummet, med sin själs älskade. Och den skillnaden finns inom dressyrridningen också.
Jag tycker att det kanske mest rättvisande när man ska förklara "skillnaden" mellan tävlingsdressyr och klassisk dressyr är att jämföra dans och tävlingsdans.
Du kan dansa wienervals på en bal, och då är det viktigt att få stegen rätt, cirkulera åt rätt håll på dansbanan, och förhålla sig till sin partner så att partnern får en behaglig dansupplevelse. Du dansar bättre om du har en bra kroppshållning, för då kan dina höfter röra sig fritt och du får överblick över dansgolvet om du håller upp ditt huvud. Du måste ha stadga i dina axlar för att kunna hålla din partner på rätt sätt, du ska hålla lätt och behagligt men den som blir förd ska känna vart den som för är på väg.
Sen kan du dansa wienervals på en danstävling, och då kanske det blir viktigare att förstärka vissa bitar för att det är sånt som domarna lätt ser, och som därför påverkar poängen. Visuella effekter blir viktigare, eftersom den som dömer SER och inte KÄNNER. Leendet, exakta vinklar på armarna osv. Och så tar man ut svängarna lite extra med sådana saker eftersom de ger poäng.
Jag tycker att skillnaden mellan tävlingsdressyr och klassisk dressyr ligger där. Jag ser klassisk dressyr som en kärna som alla sorters dressyrryttare förhåller sig till, och det är ju också den klassiska dressyren som TR baseras på. Tävlingsdressyr är i grunden tävling i klassisk dressyr. Men sen har det utvecklat sig så att vissa saker har haft mer utslag i bedömningen än andra, för att de har varit mer synliga än mer subtila egenskaper. Det är lätt att se om en häst länger spektakulärt, står jämnt uppställd i halten, eller gapar. Och då blir det lätt att man fokuserar på sånt i träningen och att det uppstår en skevhet.
Alla dressyrstilar har sina skevheter, sina styrkor och svagheter. Men det är mer som är gemensamt än olikt. Det är ju samma hästar vi sitter på, samma biomekaniska regler som gäller oavsett vad vi kallar våra stilar. Det som verkligen fungerar och överlever geneom åren utgör en kärna, det mest klassiska. Sen finns det avarter som faller bort, och annat som ligger i gränslandet.
När man tävlar dans så dansar man för domarens ögon. Man dansar inte likadant som hemma i vardagsrummet, med sin själs älskade. Och den skillnaden finns inom dressyrridningen också.