Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

När jag red på ridskola så gjorde man balansövningar i alla gångarter samt under hoppning. Bland annat stod man i stigbyglarna med helt raka ben och händerna rakt ut åt sidorna i trav för att öva sin balans. Fast jag tror inte det är det de gör här.

Det kanske är så att hon står för högt och svankar lite samt lutar sig för mycket framåt, men det kanske inte är det som är viktigast att korrigera just då.

Vi gjorde också balansövninar på ridskolan i alla gångarter men inget som innebar att hänga fram över halsen på hästen och inget mera, det verkar totalt meningslöst, så hamnar en ryttare så lätt ändå så....

Det var förstås länge sen men bland annat fick vi stå upp i lätt sits, fast med kortare läder än hon har, och hålla händerna i sidorna och försöka vara i balans, men då måste man istället undvika att hamna i hänga fram sådär. Man skulle också kunna lägga händerna på huvudet, axlarna, ner i sidorna igen och rakt ut med utsträckta armar, ja kära nån vad nyttigt det vore kanske en bra idé:D Men det där ser jag ingen som helst nytta med för varken häst eller ryttare, så det vore intressant med en förklaring vad det hela gick ut på.:confused:

Vi tränade med korta korta läder o hoppade studs- för att just inte stå med raka ben utan lära sig vara nära sadeln ändå. Vara följsam i nästan jockeysits.

Vi fick även hoppa strömhopp ute i skogen o över såna dä'ringa stenbumlingar som avspärrningar o väggrindar.
Det var läskigt för en redan då dressyrtant som var rädd om sin sköthäst.;)

Jag vet inte om det har något samband med det vi såg på filmen. Men min häst och jag har haft väldiga problem med att få henne att söka framåt nedåt. Hennes egen självvalda hållning (även i hagen och i stallet) är en kort och spänd överlinje. Den övning som vi då har använt oss av är en övning där man rider i trav lättsits eller lättridning med inslag av lättsits ibland, friskt tempo, stor volt eller längs fyrkanten och med jämna mellanrum bjuder man hela handen och lättar ur sadeln för att få hästen att släppa framåt nedåt och välva ryggen. Det är möjligt att jag inte formulerar den tillräckligt bra, men den funkar. Den kommer från Egon von Neindorff och inte från Bent.

Det finns också en övning där jag rider på ganska korta tyglar med handen långt fram förvisso med rumpan i sadeln, för att tydliggöra när jag vill vrida min högra axel framåt (jag gör gärna det nämligen). Rider man på korta tyglar med helt raka armar blir det väldigt tydlig när axeln åker fram eftersom jag då måste dra handen över hästen mankam. Så det är liksom en pedagogisk övning, istället för att säga ta bak axeln, ta bak axeln, ta bak axeln (vilket vi även prövar ibland med). Det är helt enkelt för att jag ska lära mig när jag drar fram axeln och hur det ska kännas när jag inte gör det.
Ibland ser övning inte vacker ut, men det är ju för att det är just övning...
Låter som hästen inte är lösgjord.

Tycker att det är mkt bättre att lära hästen själv hitta en bra grundarbetsform via longering utan ryttare med chambon.
En häst som din kräver mer lösgörande arbete eller skolas om i sin form- som Brink med sin svanhalshingst.

Jag förstår inte problemet med att få hästen att sen jobba över ryggen o lösgörande voltarbete o då söker den sig ner själv.

Kruxet som man ser i lång o lågfixeringen är att hästarna inte går kvar för att den inte får hjälp med att kunna gå kvar. Ingn tränare på film ger ryttaren kritik för att inte hjälpa den tillräckligt, utan påstår att hästen inte vill idag eller liknande.

Jag vet inte om det har något samband med det vi såg på filmen. Men min häst och jag har haft väldiga problem med att få henne att söka framåt nedåt. Hennes egen självvalda hållning (även i hagen och i stallet) är en kort och spänd överlinje. Den övning som vi då har använt oss av är en övning där man rider i trav lättsits eller lättridning med inslag av lättsits ibland, friskt tempo, stor volt eller längs fyrkanten och med jämna mellanrum bjuder man hela handen och lättar ur sadeln för att få hästen att släppa framåt nedåt och välva ryggen. Det är möjligt att jag inte formulerar den tillräckligt bra, men den funkar. Den kommer från Egon von Neindorff och inte från Bent..
Fast där är också skillnader, med (förhoppningsvis) lagom läder, (så man kan stå upp med svikt i kroppen, i egen balans) kontakt med bettet, (så den har någonting att söka sig till) blandat med lättridning (alltså inte stå upp ett HELT pass) och friskt tempo! Att bara låta hästen knata runt ridhuset med en ryttare i framvikt ger inte alls samma effekt...

Kruxet som man ser i lång o lågfixeringen är att hästarna inte går kvar för att den inte får hjälp med att kunna gå kvar. Ingn tränare på film ger ryttaren kritik för att inte hjälpa den tillräckligt, utan påstår att hästen inte vill idag eller liknande.
Håller med!

Jag drog mig senare till minnes att vi faktiskt fick rida lätt i galopp (vad nu det skulle vara bra för egentligen...). Men "väderkvarnar", flytta runt i sadeln mm gjordes i skritt (om jag inte förträngt något i ren förskräckelse, var nog en blivande "dressyrtant" redan då).

Är det ljud på filmen och tränaren säger att hästen inte "vill" för dagen? Jag skulle vilja påstå att mycket lite handlar om ifall hästen "vill" eller inte. Utan på vilka signaler man som ryttare ger. Om fel och motsägande signaler ges så finns ingen häst i världen som kan göra rätt av sig själv.

Dock har jag haft en häst som faktiskt var "humörhäst". Om hon var träningssugen så fungerade allt, det var ljuvligt, OS nästa ungefär... En dålig dag kunde vi inte ens trava på en 20-m volt... Då fick man rida ut i skogen istället.

http://www.arr-profi.com/

Här är rakriktarnas sida. Här har Drangel mfl varit... Den förklara väldigt väl allt ihopa..

Dessa folk annser att alla hästarna går på den ena eller andra bogen vilket inte är bra. De börjar att longerar och rakriktar hästarna i några veckor innan de hoppar upp. (jag har varit på Clinic för detta) och sett hur de gör.

När man rider är det inte bara tygeln upp som är signalen utan
1. ta tillbaka höger axel
2. höj höger hand
3. klämm
höger knä och lår innåt.
4. sänk/sjunk ner i vänster häl
6 Mjukna sänk handen.

MAn lär hästen detta som sagt genom att rakrikta i longering först.

Om hästen går lättast i vänster varv, lättast att böja så går den på vänster bog.

Mer kan ni läsa på arr s sida.
Vid longering är den självklart en hel del saker som mans ka göra för att få upp bogen som hästen går på..

Tar upp en film till.
http://www.youtube.com/watch?v=4qneWLFaNSw&feature=player_embedded#at=279

Nu vet jag att det finns många som hatar sånt här. Men det jag annser är att det inte bara är dressyren som har detta problemet. Utan om man kollar på nackarna på en del AR ryttare så ser jag samma.
Eller är jag blind?????
Kolla gärna igenom både AR och dressyr filmer och se hur nackens ställning är.

Annledningen om mina inlägg är mer att folk ska sluta kritesera varann som att den andra är skit och att vi i stället kan lära av varann och ha trevligt ihop...
Inte att den ena stilen är bättre för hästen osv..
Jag rider dressyr och även AR mm..

Är inte halsen i denna filmen på det viset som i den andra filmen?? Elelr är jag helt blind???
http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

JAg kan dra upp alla möjliga dressyr filmer också där halsen är så där ihop tryckt...

Senast ändrad:

Låter som hästen inte är lösgjord.
Det är väll självklart att hästen inte är lösgjord, en lösgjord häst ränner inte runt med en kort överlinje.

Tycker att det är mkt bättre att lära hästen själv hitta en bra grundarbetsform via longering utan ryttare med chambon.
En häst som din kräver mer lösgörande arbete eller skolas om i sin form- som Brink med sin svanhalshingst.
Hon är handarbetad och går då i fin form, men det är inte alla dagar vi får med oss det upp på ryggen. Mycket troligtvis för att jag är där och stör mer då. Sen är det vissa dagar tex när det ramlar stora schok snö från taket med dunder och brak som hon spänner sig i ridningen och då kan det vara bra att ha en övning att ta till. Framåt nedåt sök vill man ju alltid ha i sin ridning därmed inte sagt att hästen alltid ska gå lång och låg.

Jag förstår inte problemet med att få hästen att sen jobba över ryggen o lösgörande voltarbete o då söker den sig ner själv.
Lösgörande arbete är ju det svåraste som finns inom ridningen!? Hur många ryttare är det som sitter på en lösgjord häst?

Som tur är har jag alltid haft min tränare i IRLet och inte på film. Hon skulle heller aldrig ge upp och säga att hästen inte vill. Hästen vill ju alltid, det är ju ryttaren som inte lyckas förmedla vad den vill. Det går ju under talesättet "En häst är alltid en häst men en ryttare utan häst är bara en människa".

Fast jag undrar fortfarande över syftet (förlåt att jag tjatar). Det du pratar om verkar mer som en metod att få hästen att lyssna på handen, mer än att öva in sätets inverkan för att kunna få igenom halvhalter?
Jag har inga problem att tänka bortom mitt halvblod med goda förutsättningar, eftersom jag ridit så pass många olika hästar. Men jag förstår ändå inte riktigt vitsen med denna metod i syfte att göra halvhalter. Men vi tänker nog lite olika här och det accepterar jag.

Varför anser du det vara fel att ha medhjälpare när man lär in ryggning? Jag utnyttjar den hjälpen eftersom jag inte vill ta hästen i munnen för att den ska backa. I samtliga fall där jag sett ryttaren använda handen så har också hästens rygg sänkts. Och det tycker jag man undviker genom att på ett mjukt sätt, med medhjälpare, lära hästen rygga. Det handlar inte alls om att "daska hästen på benen".

För övrigt tycker jag också att rösten är ett fantastiskt bra "hjälpmedel". Om man lär hästen röstkmmandon vid arbete frn marken först så brukar det inte vara några större problem uppsuttet heller att få hästens uppmärksamhet. Mitt gamla halvblodssto, nu på de saliga ängderna, var urstaaaark. Här gällde det verkligen att lära henne att ta sätet. Hade jag på henne använt handen så som jag tolkar det här så hade jag fått en värstingarnas bulldozer. Säte, skänkel + röst fungerade. Och att inte ramla i fällan och svara emot med handen på hennes styrka och benägenhet att hänga sig på bettet.

Nej det är just bulldozer man aldrig får då. Det är en metod att få hästen att sluta välta framåt, att hitta sin balans och sedan kunna sträcka sig fram och ner utan att trilla iväg. En mekanisk resning av halsen som ger effekt i ryggmuskler och aktiverar korset. Sedan då man rider fram igen och hals och huvud är i normalläge har man en helt annan känsla av självbärighet och balans.
Jag använder lite metoder i mitt jobb, typ en variant på osteopati. -Postisometrisk avslappning -Ortobionomi. Tänket är att kortvarigt trycka ihop de delar som styvnat och slutat arbeta dynamiskt. Genom att muskler och leder passivt trycks ihop i ett ytterläge utan att spjärna emot (därav höjningen av handen, inget att lägga tryck på) kan man få en omedelbar lösgjordhet och ökad rörelse. Kroppen hittar sin balans.
Det är precis det jag upplever att man kommer åt i den här lite märkliga övningen! :laugh:

tiotiotiotiot

Det spys ganska mycket galla på akademisk ridkonst i dressyrforumet emellanåt, och det är OK.
I rimlighetens namn borde det ju då vara tillåtet att kritisera tävlingsdressyren på KR-forumet!

ok jag har bara läst på detta forumet av migo och jag visste inte att Phillippe Karl och Nuno Oliviera räknades som tävlingsdressyr men det kanske dom gör då.

Det du pratar om låter för mig som att helt enkelt höja händerna mycket snabbt och sedan tillbaka till normalläge, dvs snabbt lyfta hästen över tygeln. I syfte att "lyfta upp" den häst som vill hänga sig på bettet. Har jag uppfattat det rätt? Eller läst för fort?

Hur skulle du göra med t.ex. en extremt framtung häst, en häst som verkligen är "född på bogarna" i dess mest extrema mening? På en sådan häst är det fysiskt omöjligt att lyfta upp den.

[/QUOTE]
Håller med dig. Om inte ryttaren ger hästen chansen att gå i en bra låg form kan den knappast göra det helt av sig själv. Ryttaren måste ge förutsättningarna och hjälpa hästen. Inte tvinga som vissa försöker, men hjälpa och visa vägen. Det jag kan se ibland är att ryttarna har för bråttom och inte ger hästen chansen att komma rätt. De stressar och när allt inte blir rätt direkt börjar de härja med tyglarna. (och allt blir sämre) Lite is i magen skulle inte skada för dessa "bråttomryttare"

ok jag har bara läst på detta forumet av migo och jag visste inte att Phillippe Karl och Nuno Oliviera räknades som tävlingsdressyr men det kanske dom gör då.

Delvis *kl*

Nuño Oliveira var en "klassisk" dressyrryttare. Tävlingsdressyr baserar sig på klassisk dressyr så jag antar att man kan säga att Nuño var en tävlingsryttare då? Phillippe Karl kan jag ingenting om, men det jag har sett på Youtube ser inte ut som klassisk dressyr :confused: Jag begriper fortfarande inte vad det är för skillnad på klassisk ridkonst och klassisk dressyr. Är det skolor ovan mark som gör att det blir konst och skolor på mark som gör att det räknas som dressyr? I så fall var Nuño mer en konstnär skulle jag tro. Är det kanske därför han räknades som "mästare", för att han ägnade sig åt båda delarna?

Senast ändrad:

Ordmärkaren griper in (efter att ha satt sig på tangentbordsfingrarna ganska många gånger genom åren, så det är inte bara du som gör detta fel).

Han hette Nuno Oliveira. Inte Nuño.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar