Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Är en persons synpunkter och åsikter att likställa med "hackande" så fort det inte handlar om lovord?

För min egen del kan jag inte förstå varför man inte ska kunna gå in på vilket forum som helst och uttrycka åsikter om det man ser? Tillhör inte det vår lagstadgade yttrandefrihet? Så länge man kan sakligt motivera sina åsikter naturligtvis!

Mäster Karl till exempel är jag inte imponerad av alls, det ser ut som okänslig prestigefylld ridning, machoridning där mannen själv är viktigare än hästen. Vissa filmer med elever är bedrövliga. Extremt illa på den förra filmen men även i den här som ändå är en reklamfilm för honom, ser man det jag menar. "School of lightness"??

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q

Många tycker uppenbarligen att han är en guru! Betyder det att jag inte får skriva vad jag tycker utan att det ska kallas "hackande"?

Senast ändrad av en moderator:

Fast nu var det inte jag som sa att någon hackade, det var Mooona som påstod att Migo hackade på massa olika tränare och då undrade jag om hon brukade gå in på andra forum och göra det aktivt. Om jag inte tycker om nåt som jag ser i ett forum som sysslar med en annan ridning än den jag själv praktiserar så går jag faktiskt inte in där och diskuterar det alls. Däremot om nån går in i min tråd och kritiserar mig, min ridning eller mina förebilder så väljer jag självklart att försvara det jag står för. Men jag är sån som person att jag inte aktivt letar upp diskussioner där jag har en motsatt åsikt. Det intresserar nämligen inte mig. Jag vill hellre disskutera med likasinnade. Men det är ju jag det och då blir jag lite förvånad över att alla inte är såna, men det är ju klart att inte alla är, alla är ju olika. Men jag undrar faktiskt om Migo försvar sin ridning här och därmed kanske kritiserar annat. Jag tycker det är rätt stor skillnad på att försvara sig och det man står för i stället för att aktivt gå in och kritisera allt man inte gillar.

Fast jag undrar fortfarande över syftet (förlåt att jag tjatar). Det du pratar om verkar mer som en metod att få hästen att lyssna på handen, mer än att öva in sätets inverkan för att kunna få igenom halvhalter?
Jag har inga problem att tänka bortom mitt halvblod med goda förutsättningar, eftersom jag ridit så pass många olika hästar. Men jag förstår ändå inte riktigt vitsen med denna metod i syfte att göra halvhalter. Men vi tänker nog lite olika här och det accepterar jag.

Varför anser du det vara fel att ha medhjälpare när man lär in ryggning? Jag utnyttjar den hjälpen eftersom jag inte vill ta hästen i munnen för att den ska backa. I samtliga fall där jag sett ryttaren använda handen så har också hästens rygg sänkts. Och det tycker jag man undviker genom att på ett mjukt sätt, med medhjälpare, lära hästen rygga. Det handlar inte alls om att "daska hästen på benen".

För övrigt tycker jag också att rösten är ett fantastiskt bra "hjälpmedel". Om man lär hästen röstkmmandon vid arbete frn marken först så brukar det inte vara några större problem uppsuttet heller att få hästens uppmärksamhet. Mitt gamla halvblodssto, nu på de saliga ängderna, var urstaaaark. Här gällde det verkligen att lära henne att ta sätet. Hade jag på henne använt handen så som jag tolkar det här så hade jag fått en värstingarnas bulldozer. Säte, skänkel + röst fungerade. Och att inte ramla i fällan och svara emot med handen på hennes styrka och benägenhet att hänga sig på bettet.

Fast nu var det inte jag som sa att någon hackade, det var Mooona som påstod att Migo hackade på massa olika tränare och då undrade jag om hon brukade gå in på andra forum och göra det aktivt. Om jag inte tycker om nåt som jag ser i ett forum som sysslar med en annan ridning än den jag själv praktiserar så går jag faktiskt inte in där och diskuterar det alls. Däremot om nån går in i min tråd och kritiserar mig, min ridning eller mina förebilder så väljer jag självklart att försvara det jag står för. Men jag är sån som person att jag inte aktivt letar upp diskussioner där jag har en motsatt åsikt. Det intresserar nämligen inte mig. Jag vill hellre disskutera med likasinnade. Men det är ju jag det och då blir jag lite förvånad över att alla inte är såna, men det är ju klart att inte alla är, alla är ju olika. Men jag undrar faktiskt om Migo försvar sin ridning här och därmed kanske kritiserar annat. Jag tycker det är rätt stor skillnad på att försvara sig och det man står för i stället för att aktivt gå in och kritisera allt man inte gillar.

Ja men en del är kanske mera nyfikna än du och vill försöka förstå hur det som kan verka obegripligt förklaras av dem som utövar det, eller hur? Hur får man annars veta? Då kan man stanna i sin bubbla och vara nöjd.

Jag tror jag förstår vad man vill uppnå på filmen. Men samtidigt är jag skeptisk till ett så framåtlutat överliv på en redan framtung häst. Jag är kanske tråkig, men jag skulle nog ändå vilja se att ryttaren ifråga rätar upp sig och rider lätt för att bättre kunna hjälpa hästen att bära sig.
Ett bara aningens framåtlutat överliv kan förstöra mycket.

Det är troligt att just den här ryttaren får göra detta extra överdrivet för att själv komma tillrätta med något i sin kropp. Den "överkompensation" som visas på filmen kan mycket väl vara ett pedagogiskt grepp för att sen få till en mycket mer subtil skillnad i sitsen. Alla har helt enkelt inte kroppsmedvetenhet och sits nog att alltid kunna utföra alla moment, utan träningen är lika mycket till för att komma åt ryttarens kropp- och hjälpgivning som att komma åt hästen.

Jämför med när man fick sitta och köra väderkvarnen på ridskolan för att öva upp balans. Banne mig inte snygg ridning, och just då absolut inte till för hästens skull. Men likväl mycket nyttigt.

/Migo

Senast ändrad:

Ja men en del är kanske mera nyfikna än du och vill försöka förstå hur det som kan verka obegripligt förklaras av dem som utövar det, eller hur? Hur får man annars veta? Då kan man stanna i sin bubbla och vara nöjd.

Ja jag har inget emot när man frågar om saker med ett öppet sinne men inte alla gör det. Många har redan en bestämd åsikt när dom frågar och hur man än svarar så får dom bara sina negativa tankar bekräftade. Då känns det rätt hopplöst att fortsätta svara.

Hur kan du veta vem som har ett öppet sinne med sina frågor över ett internetforum?
Är man inte öppen om du får mothugg i dina åsikter till exempel? Kan man inte bara bestämma att var och en svarar seriöst för sin egen inriktning, så gott man kan och är generös och förklarar ÄVEN om man tror att den andra har förutfattade meningar?

Kan man ge seriösa bra förnuftiga och logiska förklaringar tror jag att många köper det faktiskt och tänker till. Men om man bara tjatar om att andra är ute för att jävlas så fort det blir lite motstånd i diskussionen då kommer man ju ingen vart.

Ja det var nu en allmän tanke bara, inte till dej direkt. Visst kan det vara svårt att förklara ibland men då kan man ju skriva det. Eller inte skriva alls i just den frågan. Det är helt valfritt tycker jag. Själv håller jag ofta tyst och läser bara. Jag lär mej! Men andra får gärna skriva vad de vill för min del.

Det verkar mest som du tog kritiken personligt och blev sur för att det du tycker är bra menar många är dåligt. Varför är du på ett diskussionsforum om du inte vill diskutera? Du hackar rätt bra på en jäkla massa tränare du med, varför är det ok?

Det spys ganska mycket galla på akademisk ridkonst i dressyrforumet emellanåt, och det är OK.
I rimlighetens namn borde det ju då vara tillåtet att kritisera tävlingsdressyren på KR-forumet!

Men varför det? Ska man inte kunna ha vettiga diskussioner med seriösa bemötanden och förklaringar överallt?

Det är mer av CR på filmen, MEN man kan inte samtidigt som ryttaren kämpar för att hålla sin balans begära av en oskolad häst att den ska gå lång o låg utan hjäp.
Den kommer upp hela tiden för att den inte för det stödet den skulle behöva o heller inte rids i balans.

Om man vet ngt om hur hästar ska bära upp sig så ska man inte rida hästen lång o låg i galopp- tappar all galopp o den här hästen kan ju knappt galoppera i vanliga fall.

Att man ska försöka lära sig balansera i lätt sits med för långa stigläder gör som med den här stackars ryttaren- att den måste hänga i knäna. Skänkeln åker bakåt o ryttaren står på tå i sina skodon som inte heller hjälper henne med stadgan. Bra ridstövlar är styva av en anledning.

vikten ska vara i stigbygeln o då får man en helt annan balans.

Sen ger detta inget när man sen ska sitta ner- jo om man rider saktare.

Sånt här kan man träna själv i skogen, men visst om man vill betala mer än vad en elittränare tar så.....

MAn ska inte dra alla över en kant. Jag står i mitten...

En bra film.. En ridlärare i AR

http://www.youtube.com/watch?v=xWTNN_Gi7Os&feature=player_embedded

Jag orkade inte se hela filmen uten kan bara kommentera vad jag ser i början( hade inte heller ljud på så eventuella förklaringar har jag inte hört).

Jag rider själv AR sedan många år tillbaka och för mig är det inte en ändamålsenlig sits vi ser på filmen och den är inte i mitt tycke en bra avlastningssits heller.
Men utan att veta tankenoch syftet bakom denna filmsnutt kan jag inte orda så mkt mer om det.
Vad jag har upplevt så är det inte en norm för hur en avlastningssits ser ut generellt sett.

Glömde...i en lätt sits sits ska fjädringen o följsamheten ligga i knäna- inte att man ska stå rätt up o guppa med.
Balansen tränas bäst med att vara så nära sadeln med rumpan som möjligt hela tiden- följsamhet i lätt sits.
Följsamheten under nedsittning är ngt helt annat.

Jag måste få fråga, för jag förstår verkligen inte. Det här med avlastningssitsen. Ska den vara som i filmen?
jag blev också lite fundersam när det gäller sitsen. Så har jag inte sett någon sitta tidigare, men jag antar att det finns en speciell anledning till att ryttaren sitter så på hästen i filmen. (men vad vet jag inte) Ibland måste man vara mer än övertydlig och detta kanske var vad som behövdes för att hästen skulle förstå i just det skedet? Någon detalj som ska ändras i ryttaren sits?(gissar nu) i vilket fall som helst så tror jag det finns en anledning.

Senast ändrad:

*lite allmänt bara*

Avlastningsitts är något som verkar ha kommit i glömska men det användes mycket förr i tiden på både unghästar och skolade hästar.

Det är jobbigt och kräver god balans. Det brukar ta åtskilliga kilometer på hästryggen innan man hittar rätt.

Är inte samma sak som lätt sitts när man tex hoppar eller galopperar ute.

Det är alltid samma diskussion om vad som påverkar hästen minst sitta ner eller rida lätt. Det stod i Ridsport för ett tag sedan att man forskat på detta och att man kommit fram till att lättridning var den som störde hästen minst.

Mvh

Tora

...och även lättridning kräver mycket tid i sadeln innan man lär sig det bra, om man någonsin gör det. Bara som en parentes. :)
Allt är svårt i början, och det finns inga garantier för att man gör det riktigt bra för att man ridit länge heller.

Givetvis stör lättridning minst. Det kom ju av "sitta lätt". Vilket man gör i ett visst skede av steget av en anledning. Man sitter "lätt" då inner bak griper fram under kroppen för att lätta ur i ryggen då benet är i det skedet då hästen griper fram och då kan samla sig. Tyvärr får ju inte alla öra sig rida lätt. Vissa dunsar ju ned i sadeln och sitter tungt innan de får skjuts upp med en stöt av hästens ryggrörelser. Då tappar man ju liksom effekten av att inte störa. Har man inte mer koll kanske man istället bör stå. Men då i lagom långa läder som gör att man slipper stå på tå och knipa med knäna när man ramlar fram i obalans och slänkeln åker bak.

*KL*

Jag tycker att den här framåtlutande avlastningssitsen med rumpan långt ur sadeln är lite märklig, måste jag erkänna.

I min värld är avlastningssits en ganska vanlig lodrät sits där man bara lyfter sittbenen men inte rumpan ur sadeln, om ni förstår hur jag menar. En vanlig sits där man har omfördelat lite vikt från sätet till låren och stigbyglarna, för att inte sitta för tungt på hästen och för att göra det mer inbjudande för den att möta ryttaren med ryggen. Perfekt för t ex halter, halvhalter, ryggning och piaff innan hästen blivit stark och trygg med dessa rörelser, och perfekt att "fuska" med när man vill släppa fram hästen i en travlängning men inte är säker på om man klarar av att sitta utan att studsa.

En sån sits lämnar hästen frihet att komma upp med sin framdel, den ger ryttaren stabilitet, och skänklar och händer kan vara kvar i sin normala position. Plus att du fortfarande kan vända med axlarna et c.

Jag vet inte om det har något samband med det vi såg på filmen. Men min häst och jag har haft väldiga problem med att få henne att söka framåt nedåt. Hennes egen självvalda hållning (även i hagen och i stallet) är en kort och spänd överlinje. Den övning som vi då har använt oss av är en övning där man rider i trav lättsits eller lättridning med inslag av lättsits ibland, friskt tempo, stor volt eller längs fyrkanten och med jämna mellanrum bjuder man hela handen och lättar ur sadeln för att få hästen att släppa framåt nedåt och välva ryggen. Det är möjligt att jag inte formulerar den tillräckligt bra, men den funkar. Den kommer från Egon von Neindorff och inte från Bent.

Det finns också en övning där jag rider på ganska korta tyglar med handen långt fram förvisso med rumpan i sadeln, för att tydliggöra när jag vill vrida min högra axel framåt (jag gör gärna det nämligen). Rider man på korta tyglar med helt raka armar blir det väldigt tydlig när axeln åker fram eftersom jag då måste dra handen över hästen mankam. Så det är liksom en pedagogisk övning, istället för att säga ta bak axeln, ta bak axeln, ta bak axeln (vilket vi även prövar ibland med). Det är helt enkelt för att jag ska lära mig när jag drar fram axeln och hur det ska kännas när jag inte gör det.
Ibland ser övning inte vacker ut, men det är ju för att det är just övning...

Senast ändrad:

Det är troligt att just den här ryttaren får göra detta extra överdrivet för att själv komma tillrätta med något i sin kropp. Den "överkompensation" som visas på filmen kan mycket väl vara ett pedagogiskt grepp för att sen få till en mycket mer subtil skillnad i sitsen. Alla har helt enkelt inte kroppsmedvetenhet och sits nog att alltid kunna utföra alla moment, utan träningen är lika mycket till för att komma åt ryttarens kropp- och hjälpgivning som att komma åt hästen.

Jämför med när man fick sitta och köra väderkvarnen på ridskolan för att öva upp balans. Banne mig inte snygg ridning, och just då absolut inte till för hästens skull. Men likväl mycket nyttigt.

/Migo

Vad skulle det kunna röra sig om för sitsproblem här som ska rättas till? (Ges någon förklarande kommentar till filmen? Jag har inget ljud i datorn så jag vet inte det.)

Balansövningarna från ridskola och ridläger minns jag. Dock var vi kanske inte så avancerade för vi gjorde diverse sådana övningar i skritt och då stördes inte hästarna lika mycket.

Av det som visades i filmen trodde jag att man var ute efter att hästen skulle kunna trava lugnt i en lång och låg form och utan att störas av ryttaren. Men här kan jag ha trott fel?
Dock tycker jag att hästen störs och förhindras att bära upp sig iom ryttarens brist på balans och styrka.

Kanske hade longering kunnat vara en lösning där ryttaren får lära sig att sitta rätt upp och ned och känna hur hästen rör sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 588
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar